Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

TEST Panasonic JZ2000 (TX-65JZ2000E)

Cremen af billedkvalitet

Panasonics OLED-flagskib gør det til en sand fornøjelse at se film og TV-serier.
Karakter
Panasonic JZ2000 (TX-65JZ2000E)
Lyd & Billede mener
Panasonic JZ2000 gengiver film og serier, som det var meningen, at de skulle ses, med meget præcis farvegengivelse og suveræn kontrast.
Panasonics brugerflade mangler en del populære apps, deriblandt Disney+. JZ2000 fås kun i 55 og 65 tommers skærmstørrelse – stadig ingen 77-tommer.
Specifikationer
  • Størrelse/type: 65″ 4K-OLED
  • Opløsning: 3840 x 2160 (4K Ultra HD)
  • Operativsystem: My Home Screen 6.0
  • Indgange: 4 x HDMI (2.1), 3 x USB
  • Udgange: Optisk digital lyd ud
  • HDR: Dolby Vision, HDR10+, HLG
  • Andet: Dolby Atmos, HCX AI videoprocessor
  • Web: panasonic.dk

Panasonics nye OLED-flagskib, JZ2000, har et rygte at tage vare på: Det overtager stafetten fra tidligere topmodeller som HZ2000 og GZ2000, der begge har leveret råstærk billedkvalitet. Kort og godt cremen af OLED-skærme!

For modelåret 2021 har Panasonic yderligere opgraderet flagskibsmodellen med en ny brugerflade og opdaterede tilslutningsmuligheder (HDMI 2.1). På billedsiden kan den bl.a. prale af en ny og smartere videoprocessor, HCX AI.

Panasonic har også i år stukket hovederne sammen med Technics i udviklingen af højttalersystemet, som har fået et par ekstra kanaler til at løfte lydoplevelsen. Med understøttelse af videoformaterne Dolby Vision IQ og HDR10+ Adaptive samt Atmos-lyd er alt lagt til rette for, at man kan nyde film og serier i den bedste kvalitet.

Panasonic TX-65JZ200E. (Foto: Panasonic)

Design

Designmæssigt ligner JZ2000 forgængeren HZ2000. Set forfra er det en slank og diskret OLED-skærm med et nedtonet design og en mørk indramning, der ikke er særlig prangende. Byggekvaliteten er solid og gennemført, præcis som vi er vant til fra Panasonic.

Annonce

Når man betragter på JZ2000 fra siden, er det let at se, at det er tykkere end den gemene hop af OLED-skærme. Det skyldes en omfattende lydløsning fra Technics, som består af en undermonteret lydliste bakket op af højttalere på bagsiden. Højttalerdelen bidrager også til, at TV’et vil rage mere ud, hvis man vælger at vægmontere det.

Da vi testede HZ2000 sidste år, nævnte vi, at foden gerne måtte have været drejelig. Derfor er det glædeligt, at Panasonic har fikset netop det på årets model, så man let kan dreje skærmen i den ønskede retning.

Panasonic-JZ2000-Technics-speaker-system-1-scaled Panasonic-JZ2000-Technics-speaker-system-2.JPG-scaled
<
>
JZ2000 kommer med en omfattende lydpakke fra lyddivisionen Technics om bord. Ud over højdekanaler på toppen har det også ekstra side-effekthøjttalere, som skal give et bredere surround-lydbillede. (Foto: Audun Hage)

Brugervenlighed og funktioner

Panasonic har som bekendt taget Googles Android-operativsystem i brug på enkelte af årets modeller, deriblandt JX800, som vi har testet med gode resultater. På JZ2000 har de imidlertid beholdt deres egen brugerflade, My Home Screen, som nu er ude i version 6.0.

Brugerfladen har fået en mærkbar ansigtsløftning med indhold og videoindgange arrangeret på en gennemsigtig menulinje nederst på skærmen. Her kan man også foretage hurtigvalg såsom lyd- og billedindstillinger, uden at menuerne skygger for billedet, hvilket er rigtig rart. Det er først, når man tager et dybt dyk ned i de mere avancerede indstillinger, at hele skærmen tages i brug.

Ny fjernbetjening

Vi har også tidligere klandret Panasonic for deres aldrende fjernbetjening. Derfor er det glædeligt, at de endelig har udklækket en helt ny version. Det er stadig en omfangsrig sag med et væld af knapper, men den har fået en mere ergonomisk udformning, og der er direkte knapper til vigtige funktioner plus genveje til de mest almindelige streaming-tjenester. Fjernbetjeningen anvender Bluetooth, så man kan bruge den uden at skulle pege den direkte mod TV’et.

Annonce

Samtidig er metaloverfladen skiftet ud med plastic, og fjernbetjeningen er ikke længere bagbelyst. Lidt skuffende for hjemmebiofans.

Panasonics nye fjernbetjening er stor, men ligger godt i hånden og giver adgang til de fleste funktioner. (Foto: Audun Hage)

Mangler populære apps

Selv om Panasonics operativsystem fungerer glimrende rent betjeningsmæssigt, mangler der stadig lidt på indholdssiden. Sammenlignet med større aktører som Samsung og LG og ikke mindst de mange Android-TV’er derude, må My Home Screen nøjes med relativt få apps og streaming-tjenester.

Der er selvfølgelig YouTube, Netflix og Amazon samt en række lokale apps som DR og Viaplay. Derimod ser det ikke ud til, at Panasonic har formået at lande en aftale med populære tjenester som HBO, Disney og Apple. Hvis man er seriefanatiker og abonnerer på alt, hvad der hedder streaming-tjenester, bliver man altså nødt til at se disse via en ekstern kilde som Apple TV eller Chromecast.

JZ2000 anvender den nyeste version af Panasonics egen brugerflade, My Home Screen (6.0). Den har et enkelt, overskueligt layout, men er temmelig spartansk på app-fronten. (Foto: Audun Hage)

Annonce

Gode tilslutningsmuligheder

Panasonic har til gengæld forbedret tilslutningsmulighederne på årets model. JZ2000 har fire HDMI 2.1-kompatible indgange, hvoraf to understøtter vigtige gaming-funktioner som 4K 120 Hz og Variabel Refresh Rate (VRR). Panasonic har også formået at trimme forsinkelsen (input-lag) ned til 14 millisekunder i 4K og ca. 6 millisekunder i 1080p, hvilket vi også har fået bekræftet af målinger.

OBS: Da kun to af indgangene har fuld båndbredde til HDMI 2.1, og en af dem også fungerer som lydreturkanal (eARC), har man i praksis kun én indgang til PlayStation 5 og/eller Xbox Series X, hvis man samtidig har en soundbar eller et lydsystem koblet til.

Panasonic tilbyder også en særlig gaming-indstilling, men mangler en såkaldt Game Bar med alle indstillinger samlet ét sted, som konkurrenter som LG og Samsung har introduceret. Dermed må man grave lidt i menuerne for at få optimale indstillinger til spil.

(Foto: Audun Hage)

Opgraderet videoprocessor – HCX AI

Panasonic har endnu ikke taget det såkaldte Evo OLED-panel, som LG har udviklet til 2021, i brug. I stedet baserer de sig på et almindeligt OLED-panel med forbedret køling i form af et passivt køleelement på bagsiden. Det er nu også introduceret på lillebror JZ1500 fra 2021.

Annonce

Derimod er billedprocesseringen blevet smartere: Den nye HCX Pro AI-processor skal kunne identificere og analysere indholdet og sammenligne det med en database med forskellige typer indhold for automatisk at kunne optimere både lyd- og billedkvaliteten. Det er en metode, der ligner den, som bl.a. Sony, LG og Samsung har introduceret på deres topmodeller.

Hvis TV’et registrerer, at man ser fodbold, justerer det billedkvaliteten for at gøre græsset mere livagtigt og gør lyden mere stadionagtig. Hvis det derimod opdager, at man ser film, vil det prioritere naturtro og præcise farver. I hvert fald i teorien.

(Grafik: Panasonic)

Billedkvalitet

Panasonic er kendt for deres neutrale billedfilosofi, som sætter instruktørens intentioner over det at imponere med overmættede farver eller kunstig skarphed. Det holder de fortsat fast i, bl.a. ved at tilbyde neutrale billedindstillinger som Filmmaker Mode og Professional. Samtidig introducerer de på JZ2000 en ny Auto AI-indstilling, som aktivt analyserer billedmaterialet og optimerer det efter hvilken genre man ser.

Så hvilken billedindstilling skal man vælge? Vi fandt hurtigt ud af, at AI-indstillingen gør et godt stykke arbejde med det meste billedmateriale, inklusive film og serier. Den ser dog ud til at have lidt overdrevet interpolering (bevægelseskompensation). Det giver superglatte bevægelser på sport og underholdning, men kan virke lidt kunstigt til film, der er optaget med 24 billeder i sekundet. I sådanne tilfælde foretrækker vi Professional-indstillingen.

Annonce

Førsteindtrykket er, at JZ2000 ligesom sine forgængere har en besnærende naturlig billedgengivelse, der umiddelbart tiltaler og virker troværdig. Panasonic forsøger ikke at pynte på billederne med overdrevne farver eller kunstig skarphed, som ellers ofte kan få skuespillerne til at se oversminkede og plasticagtige ud. Her får de præcis den mængde makeup, de havde på settet, hverken mere eller mindre!

Den neutrale farvebalance betyder også, at selv små farveforskelle kommer tydeligt frem. Når Chris Hemsworth bevæger sig gennem et krat i Extraction (Netflix, Dolby Vision), ser vi flere nuancer af grønt, end vi er vant til, og den lastbil, han kaprer, får mere livagtige farvetoner. Ligeledes ser hudtoner meget troværdige ud. Farvenøjagtigheden er simpelthen sej!

Dolby-Vision-IQ-scaled JZ2000-Filmmaker-scaled
<
>
Panasonics billedmenu giver adgang til præcise billedindstillinger som f.eks. Professional, Filmmaker Mode og Dolby Vision IQ. Hvis man vælger en af disse, kan man være sikker på at se originalindholdet uden ekstra krydderi og kunstige billedforbedringer. (Foto: Audun Hage)

Panasonic-skærmen har også velfungerende opskalering og støjreduktion. Vi tog et gensyn med Eddie Murphy i Beverly Hills Cop, og han har næppe set bedre ud: JZ2000 gengiver 80’er-filmen med skarpe og rene billeder uden at mudre de små detaljer til. Her kan man se småting på størrelse med et hårstrå!

Denne TV-sæson har indtil videre budt på mange store sportsbegivenheder, og vi var imponeret over, hvordan JZ2000 håndterede de mange udsendelser fra OL i Tokyo. Bevægelserne er glatte og sømløse, og bevarer skarpheden, selv når det går hurtigt for sig. Her fungerede AI-indstillingen upåklageligt.

OLED-skærme er kendt for deres suveræne sortniveau, men nogle af dem har også en tendens til at overdrive, så enkelte mørke partier af billedet “drukner” i sort, også kendt som black crush.

Annonce

Her er Panasonic i sit es med nøjagtige graderinger i den mørkeste ende af gråtoneskalaen. Desuden sørger den intelligente lyssensor for at hæve eller sænke lysstyrken efter lysforholdene i rummet. Resultatet er et TV, der tackler de fleste typer videoindhold og seerforhold i stiv arm, uden at man behøver at rode med billedindstillingerne.

<
>
(Foto: Audun Hage)

Lydkvalitet

Ligesom sine forgængere kommer JZ2000 med et Dolby Atmos-kompatibelt lydsystem om bord. Det er en af de største forskelle mellem topmodellen og mere overkommelige modeller som JZ1500. Der er tale om et relativt omfattende højttalersystem med separate enheder foran, på toppen og på siderne.

Sidstnævnte er nye på årets model og skal bidrage til et bredere lydbillede. Højttalerkanalerne finjusteres ved hjælp af en indbygget mikrofon i fjernbetjeningen, som tilpasser lyden til akustikken i rummet.

Panasonics TV leverer da også rigtig flot lyd med klar og tydelig stemmegengivelse, generøs bas og et imponerende stort lydbillede. De fartfyldte scener fra Formula 1: Drive to Survive fylder vores testrum med en overraskende kraft og dynamik, hvor vi også får en god fornemmelse af surround-effekterne fra siden.

JZ2000 kommer også med en Auto AI-indstilling, der kan bruge noget af processorkraften til at peppe ældre lydspor op. Det fungerer overraskende godt og gav en række ældre titler – bl.a. Karate Kid og Beverly Hills Cop – ny glød.

Annonce

Lyden fra Panasonic er ikke helt på niveau med det krystalklare lydbillede fra favoritten Philips OLED935 med højttalere fra Bowers & Wilkins, men er utvivlsomt blandt det bedre, vi har hørt af indbygget TV-lyd. Den kan også udvides med en ekstern subwoofer via en ekstra, volumenstyret lydudgang. Det har vi ikke testet, men det vil sandsynligvis sætte prikken over i’et på lydgengivelsen, især i større rum.

Bravia XR A90J: Vi tester Sonys nye flagskibs-OLED Sony gør et stærkt comeback i high-end-klassen med deres nye topmodel. Bravia XR A90J har den højeste lysstyrke, vi nogensinde har målt på et OLED-TV!

Konkurrenter

En topmodel som Panasonic JZ2000 er selvfølgelig ikke uden konkurrenter. Blandt OLED-modellerne er det nærliggende at nævne Sonys potente flagskibsmodel A90J, som tidligere har imponeret med høj kontrast og lysstyrke samt suveræn billedprocessering. Ligeledes har LG’s topmodeller C1 og G1 opnået synlige forbedringer i år.

Vi skal heller ikke glemme Samsungs lysstærke QN95A med Mini-LED, som også kan udfordre OLED på visse områder. Hvilket af disse der er “bedst”, afhænger først og fremmest af ens behov og brugsmønster.

Hvis man er hardcore gamer, er LG og Samsung med deres mange spilrelaterede funktioner og optimeringer klart favoritter. Hvis man desuden ser mange film og serier, kan Sony A90J prale af rigtig gode allround-kvaliteter inden for begge discipliner. Panasonic JZ2000 brillerer på sin side med meget en præcis farvegengivelse, som i praksis er en studiemonitor værdig – plus glimrende surround-lyd!

Konklusion

Panasonic har gjort sig ekstra umage med årets topmodel, og JZ2000 er tydeligt forbedret på flere vigtige punkter (omend ikke alle). Billedkvaliteten er afgjort i high-end-klassen med suveræn farvepræcision, bundløst sortniveau og en saftig lysstyrke, der tilpasser sig omgivelserne.

Panasonic JZ2000 har også et glimrende lydsystem om bord, som gør, at det kan klare sig uden en separat soundbar. Brugervenligheden er blevet forbedret med et nyt menusystem, en ny fjernbetjening og bedre tilslutningsmuligheder.

Desværre har Panasonic stadig et relativt begrænset app-udvalg. Bortset fra essentielle tjenester som Netflix og YouTube er der mange populære tjenester, som glimrer ved deres fravær. Her er hverken HBO eller Apple TV+ f.eks. at finde, og der er heller ingen spor af Disney+.

Panasonic JZ2000 fås kun i skærmstørrelserne 55 og 65 tommer, mens konkurrenter som Sony og LG nu kan tilbyde modeller på helt op til 83 tommer! Det er noget, Panasonic også bør overveje, for vi kunne bestemt godt tænke os denne billedkvalitet i et større format. Hvis man derimod er på udkig efter en 55- eller 65-tommer med ekstrem billedydelse, er Panasonic JZ2000 afgjort blandt de bedste TV’er på markedet lige nu.

<
>
(Foto: Audun Hage)

Kalibrering af Panasonic JZ2000

Panasonic JZ2000 henvender sig til kræsne entusiaster og professionelle brugere, der leder efter en præcis og pålidelig OLED-skærm. Og så gælder det om at have styr på kalibreringen! JZ2000 understøtter kalibreringsprogrammet CalMAN AutoCal, som lader os måle og evt. korrigere for små eller store afvigelser i farvegengivelse og gråtoneskala. Men sandt at sige var der ikke meget at korrigere i dette tilfælde!

Med billedindstillingen Professional som udgangspunkt måler vi en afvigelse på delta 0,8 i gråskalaen og delta 1 i farvegengivelsen (SDR). Det er klart inden for den acceptable afvigelse på delta 3,0. Målingerne i HDR-tilstand er om muligt endnu mere imponerende med en farveafvigelse på delta 1,5, hvilket er exceptionelt godt.

Panasonic-skærmen måler altså bedre lige ud af æsken, end hvad vi normalt formår at opnå efter grundig kalibrering! Vi tjekkede for ordens skyld, at indstillingerne var nulstillet og ikke trimmet fra fabrikken.

Lysstyrken er også fremragende: Vi målte JZ2000 til henholdsvis 885 nit (10 procent vindue) og 530 nit (25 procent vindue) i Professional-indstillingen. Hvis man vælger den lysstærke Dynamic-indstilling, stiger lysstyrken til 1300 nit, men falder hurtigt til 800-900.

Det er en lysstyrke på niveau med, hvad vi har målt fra konkurrenter som f.eks. Sony XR-65A90J. Vi bemærkede dog en lidt tydeligere tendens til midlertidig indbrænding af testvinduerne, end vi husker fra forgængeren HZ2000. Det kan tyde på, at Panasonic har valgt lidt mindre køling på årets model, som da også vejer et par kilo mindre end 2020-modellen.

Altså et lille skridt tilbage dér, men næppe noget, man vil bemærke ved almindelig brug.

“Det må være første gang, vi har målt et TV, der strengt taget ikke har brug for kalibrering i hverken SDR- eller HDR-tilstand. Medmindre man har helt særlige lysforhold, er der næsten ingen idé i at kalibrere det,” siger Gorm, vores faste kalibreringsguru.

Al kalibrering er udført af Gorm Sørensen fra ProCal. Gorm er en ISF- og THX-certificeret kalibreringsekspert med mange års erfaring inden for både TV/AV, biograf og broadcasting.

forfatter

(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.