Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

Bowers & Wilkins Panorama 2

Omsluttende lydbillede

Panorama 2 fra Bowers & Wilkins har ikke separat subwoofer, men giver overraskende stor lyd og fyldig bas.
Lyd & Billede mener
Surround-effekten på film imponerer, og dialoger har god fylde og substans. Stereomusik har bas nok til de fleste.
Mellembassen er lidt svulstig, og overtonerne er dæmpet. Filmoplevelser bliver tamme uden ekstern subwoofer.
Specifikationer
  • HDMI: 3 ind, 1 ud (ARC)
  • Digital ind: 3,5 mm optisk
  • Trådløst: Nej
  • Analog ind: 3,5 mm mini-jack
  • Subwoofer: Nej, men sub-udgang
  • Mål: 110 x 12,5 x 18,1 cm
  • Farve: Sort

Da vi testede Bowers & Wilkins’ første version af Panorama i 2009, gav vi den topkarakter. Den var vældig dyr, men også den bedste, vi havde hørt. Konkurrencen er spidset til siden da, og kravene er øget. Vi var derfor spændt på at høre efterfølgeren Panorama 2, som er blevet en hel del billigere.

Den har tre HDMI-indgange samt en udgang med lydretur. Trådløs tilslutning er der ikke, men den optiske digitalindgang kan bruges til en trådløs enhed såsom AirPort Express, ASUS Click eller lignende. Her har vi tilsluttet netværksafspilleren Marantz NA6005.

Panorama 2 har udgang til subwoofer, men der medfølger ikke nogen. Den eneste med matchende udseende er den kuglerunde PV1D, men den er for dyr til denne test. Vi har derfor bedømt soundbaren uden subwoofer, men også prøvet den sammen med vores egen reference-sub for at høre potentialet.

Opsætningen går let og elegant, men det blå display er lidt utydeligt, og fjernbetjeningen er den dårligste af alle i testen. Derfor tog jeg hjem og hentede en Logitech Harmony og programmerede den i stedet.

 

Annonce

Lydkvalitet

Film gengives med en overraskende surround-fornemmelse. Når rumskibet lægger an til landing på vandplaneten i Interstellar, og skumsprøjtet står til alle sider, føler man sig omringet af hav. Dialogerne er fyldige og godt placeret i centrum. Der mangler bare noget løsning opad i overtonerne, og selv om lyden har mere ro end med Harman Kardon, er konsonanter ikke lige så tydelige.

Men det, man først og fremmest savner, er en subwoofer, da bas-effekterne ikke er fyldige nok. Focal Dimension uden subwoofer har mere power i bassen end B&W Panorama 2. Sammen med vores Procella-sub kommer der selvfølgelig andre boller på suppen, og soundbaren viser, at den trives rigtig godt med en sub. Så brug gerne 3.000-4.000 kroner på mere bas.

Musik i stereo bærer ikke lige så meget præg af at mangle bas, da mellembassen er ganske fyldig. Elektropop har godt med tryk og god timing mellem bassen og resten af frekvensområdet. Akustisk musik afslører, at der godt kunne have været mere luft i toppen. En akustisk guitars resonanskasse lyder stort, men strengene klinger ikke helt, som vi ønsker. En kontrabas lyder også noget farvet og svulstigt på grund af den lidt for overdrevede mellembas.

Ingen subwoofer kan fjerne den lille pukkel i mellembassen, da soundbaren ikke har noget indbygget high-pass delefilter. Så subwooferen lægger bas til i bunden og overlapper samtidig soundbaren lidt rigeligt i mellembassen, hvilket gør det hele lidt udefineret.

 

Annonce

Konklusion

Bowers & Wilkins Panorama 2 har et stort lydbillede, som giver et godt indtryk af surround-effekt på film. Den har god og fyldig lyd på dialoger, men mangler noget opløsning i overtonerne, og uden subwoofer bliver den for tam i bassen.

Det gælder ikke i samme grad for musik i stereo, da mellembasområdet er ganske godt. Men vi anbefaler at købe en subwoofer, selv om B&W ikke har nogen med matchende udseende i den rigtige prisklasse.

Fuld adgang til Lyd & Billede for 39 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 3 uger.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?

Også i denne test:

Focal Dimension Sound Bar + Sub

Elegant løsning

Funktioner er der få af, men lyden er flot. Og man kan selv vælge, om Dimension skal være soundbar eller lydsokkel.

Lyden på film er rigtig god. Lydbilledet er stort og åbent, og dialoger har glimrende dynamik.
Man kan ikke slå surround-funktionen helt fra, hvilket betyder, at musik i stereo kan lyde lige lovlig tredimensionelt. Man kan få bedre bas fra andre subwoofere.

Harman Kardon Sabre SB 35

Ultraslank overraskelse

Fra Harman Kardon kommer en supertynd soundbar med overraskende klar og åben lyd.

Selv om det er en af de tyndeste soundbars, vi har testet, lyder Sabre SB 35 klart og fint. Subwooferen kan gemmes under sofaen, hvilket gør det til en endnu mere elegant løsning.
Dynamikken er ikke alverden, og intense scener lyder lidt fladt. Subwooferen mangler også noget power.

Bose SoundTouch 130

Brugervenlig men tam

Bose har en af de mest brugervenlige soundbars, som desuden har trådløs multirumsfunktion. Men lyden er i den tamme ende.

Systemet er let at tilslutte, og det er svært at gøre noget galt i daglig brug. Stort plus for multirumsfunktion.
Lyden er temmelig tam, dialoger lyder fladt, og vi kan ikke lide, at surround-funktionen altid er på – også ved musik i stereo.

Arcam Solo Bar + Solo Sub

Ikke mere end okay

Med deres 20 års erfaring havde vi håbet, at Arcam ville lave en bedre soundbar.

Rumkorrektionen fungerer godt, soundbaren er nem at bruge og har god formatunderstøttelse. Sammen med subwooferen bliver bassen mere udstrakt.
Der mangler dynamisk kontrol, sub’en er ikke kraftig nok, og soundbaren bliver hurtigt stresset, når der sker for meget i lydbilledet. Der mangler opløsning, og surround-funktionen på film fungerer dårligt.

Vifa Stockholm

Trådløs musiker

Vifa Stockholm er en stor soundbar, der primært fokuserer på trådløse musikoplevelser, men også fungerer til film.

Musik gengives med god fylde i bassen og en fin, varm lyd – uden behov for ekstern subwoofer. Brugervenligheden er god, og den kan bruges af alle.
Vi savner til gengæld en subwoofer til film, hvor der mangler lidt dynamik og power.

Canton DM 90.3

Sokkel på steroider

Testens eneste lydsokkel er Cantons største, og den tager både film og musik dødsens alvorligt.

Lyden er kraftig og engagerende, man får et godt indtryk af surround på film, og musik i stereo giver danselyst. Opløsningen er god nok til, at man tror på det, man hører.
Lydsoklen er temmelig stor og klodset, og bas-effekter på film vil have gavn af en subwoofer.

Sony HT-ST9

Balanceret lyd i alle rum

HT-ST9 er en del af Sonys multirumsfamilie, der kan give trådløs lyd i hele huset. Og den lyder både fint og balanceret.

Sonys soundbar lyder fint og balanceret, den understøtter højopløste lydformater, og multirumsfunktion gør den meget fleksibel.
Der mangler lidt gang i den på film, og subwooferen hænger noget bagefter.

Yamaha YSP-5600

Ægte biograflyd

Yamaha anvender mange højttaler-elementer, der peger i flere retninger, for at give ægte surround-lyd med Dolby Atmos. Multirumsfunktion gør den ekstra cool.

Det her er klart den bedste hjemmebio-soundbar, vi har testet, med indtryk af ægte surround. Dynamikken er glimrende, og underholdningsfaktoren høj.
En subwoofer er nærmest nødvendig, da lyden fra soundbaren alene er temmelig tynd. Musik i stereo har ikke samme opløsning som med visse konkurrenter.

LG LAS950M (HS9)

Funktionel men blodfattig

LG’s soundbar kan udbygges til både multirum og fuld trådløs surround-sound. Men lydkvaliteten er ikke mere end okay.

Trådløs netværkstilslutning og multirumsfunktion giver mange muligheder, såsom at spille musik i alle rum, udbygge til fuld surround og tænde soundbaren med en SMS.
Lyden er en temmelig tam oplevelse, hvor intense scener flader ud, og indtrykket af surround er ikke på højde med de bedste. Vi havde også problemer med lyd via HDMI.

Definitive Technology W Studio

Skuffende

Soundbaren fra Definitive Technology er en del af en multirumsfamilie. Desværre imponerer lyden ikke.

Soundbaren er let at slutte til trods svært læsbar skærmmenu. Multirumsfunktion og understøttelse af den tabsfri Tidal HiFi streaming-tjeneste trækker op.
Lydkvaliteten er ikke god nok. Det lyder uldent, og subwooferen integreres ikke ordentligt i lydbilledet, så det fænger ikke.
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

2 Comments

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.