TESTSony PCM-D100

High-end optagelse på farten

Ikke bare høj, men ultra høj opløsning med Sonys nye HD-optager.
Lyd & Billede mener
Lyden er velopløst, åben og detaljeret. Og betjeningen er lige så gennemført lækker som den mekaniske udførelse.
Professionelle med egne mikrofoner vil undre sig over manglen på XLR-bøsninger med phantom-spænding. Ikke mindst når man tænker på den høje pris.
Specifikationer
  • Antal kanaler: 2 (men kan optage i to formater samtidig)
  • Mikrofonkarakteristik: XY og AB
  • Optageformater: DSD, WAV, MP3
  • Optagekvalitet: 1 bit/2,8 MHz (DSD), 16-24 bit/44,1-192 kHz (PCM), 32-320 kbit/s (MP3)
  • Indgange: Mikrofon (stereo mini-jack), line (stereo mini-jack/optisk)
  • Hukommelse: 32 GB indbygget, SD-kort op til 32 GB / Memory Stick Pro-HG
  • Mål: 7,4 x 15,6 x 3,4 cm
  • Vægt: 394 g
forfatter

Sony har lavet kompakte stereo-optagere længe før alle andre. I 1980’erne og 90’erne var firmaets professionelle recording walkmen det hotteste inden for bærbare optagere. Når det gælder solid-state optagere, er Sony imidlertid kommet forholdsvis sent med på vognen. Men de gør tydeligvis deres bedste for at indhente det tabte.

PCM-D100 er den nyeste PCM-optager fra Sony, og den passer i producentens nye strategi, som er HD-lyd over hele linjen. Mens de øvrige optagere har 24 bit/96 kHz som højeste opløsning, klarer PCM-D100 24 bit/192 kHz samt 2,8 MHz i 1 bit DSD-format!

Funktioner og betjening
PCM-D100 er gennemført lækkert designet. Hvor de mest solide konkurrenter bringer mindelser om militært isenkram, leder Sony nærmere tankerne hen på et schweizisk urværk.

Et støbt aluminiumchassis sørger for, at alting er solidt og stabilt. Mikrofonerne, som kan drejes i tre stillinger, er beskyttet af en stålbøjle. Og knappen til optagestyrke er afskærmet med en solid, hængslet aluminiumring, som forhindrer, at man kommer til at skrue op eller ned ved en fejl. LCD-skærmen er stor og klar, og de forsænkede betjeningsknapper er logisk anbragt.

Der er overraskende nok ikke XLR-indgange til eksterne mikrofoner, men kun stereo mini-jack. Til gengæld er der en kombineret optisk/analog line-indgang. At der på et produkt i denne prisklasse ikke findes balancerede XLR-indgange med phantom-spænding, peger på, at Sony mere har hi-fi-folk end udøvende musikere i tankerne.

Sådan lyder den
Uanset HD-opløsning bliver lyden på anlægget aldrig bedre end lyden af kildematerialet. Og her ser Sonys HD-satsning ud til at have båret frugt. PCM-D100 er bare en tand mere detaljeret og velopløst. Instrumenterne står klart med masser af luft, og stemmer i baggrunden, raslen fra strenge og alle de andre lyde, som producere helst ser fjernet, står åbent og levende.

Opløsningen holder ved, selv om det går hedt til. Når alle instrumenter lægger fra land, forbliver Sony analytisk og balanceret. Ikke en detalje bliver overhørt.

Annonce

Konklusion
Lydkvaliteten fra PCM-D100 er imponerende. Om det skyldes den tårnhøje opløsning eller den øvrige elektronik, vides ikke. Men resultatet er i top. Så målt på ren, rå kvalitet er der ingen tvivl om vinderen. Prisen er dog bestemt også i den tunge ende, så du får, hvad du betaler for.

Også i denne test:

Roland R-26

Især til musikere og pladeproducere

Professionelle funktioner i solid indpakning. Roland R-26 kan optage med to mikrofonopstillinger på én gang.

En solid optager til især det professionelle marked. Fire mikrofoner, touch-skærm og bundsolid opbygning.
Du betaler for de mange funktioner, som ikke i sig selv forbedrer lydkvaliteten.

Zoom H6

Alsidig multi-optager med udvidelser

H6 er fleksibel ud over alle grænser og kan på et øjeblik bygges om efter behov.

God, naturlig lyd med masser af luft, optagelse i seks kanaler og et udvidelsessortiment, der slår alt.
Den er forholdsvis stor og tung, og har du ikke brug for optagelse i seks kanaler, så betaler du for mere, end du får.

Yamaha Pocketrak PR7

HD-optagelse i lommeformat

PR7 kan ligge i en skjortelomme, men lyden er i fuld størrelse.

Udmærket lyd, kompakt størrelse og en rørende lav pris gør PR7 til en perfekt begynderoptager eller til at have med på festival. Og den kører næsten to døgn på ét AA-batteri.
Hverken lyden eller funktionerne kan matche de langt dyrere alternativer. Men det ville heller ikke være rimeligt.

Olympus LS-100

Mange muligheder – men ikke de rette

Olympus’ optager prøver at være det hele på én gang, men snubler på målstregen.

Solidt bygget og med mange funktioner. Lækker farveskærm. Op til ottespors optagelse.
Noget skarp og udetaljeret lyd. Mikrofonerne kan ikke drejes, menusystemet er omstændeligt, og den kan kun optage i to spor ad gangen.

Tascam DR-40

Overskuelig arbejdshest med neutral lyd

Ingen vilde innovationer, men god lyd og logisk opbygning hos Tascam.

Solid kvalitet, neutral lyd og logisk betjening gør DR-40 til en god arbejdshest til en meget rimelig pris. Optagelse i fire kanaler er et plus.
Lyden er rigtig fin, men ikke testens bedste. Der er færre tekniske finesser end hos de dyrere konkurrenter.
Har du dette produkt?
Giv din karakter.
0 / 6

Your page rank:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Læs også: