TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

TEST Volkswagen ID.5 GTX

Den fineste ID

Med afrundet bagende er ID.5 den pæneste blandt Volkswagens elbiler. Med firehjulstræk er GTX-udgaven særligt god at køre i, og endelig er lydanlægget helt i orden.

forfatter
Publiceret 13/07/2022 - 11:10
Karakter
Volkswagen ID.5 GTX
L&B mener
ID.5 GTX har et mere strømlinet udseende end ID.4, som vi godt kan lide. De gode køreegenskaber er desuden endnu bedre med firehjulstræk og en mere energisk motor. God rækkevidde og meget udstyr for pengene her, og subwooferen i premium-anlægget løfter lydoplevelsen.
Knapperne med haptisk feedback fungerer efter vores mening ikke helt efter hensigten, med lidt dårlig respons og unaturlig følelse. Ikke godkendt til taglast. Head-up-displayet virker overflødigt sammen med førerskærmen.
Specifikationer
  • Udstyrspakke: Tilpasset
  • Rækkevidde: 487 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 82 kWt (brutto) / 77 kWt (netto)
  • Ladekapacitet: 135 kW
  • Energiforbrug: 18 kWt / 100 km
  • Effekt: 220 kW / 299 hk
  • Drejningsmoment: 460 Nm
  • 0-100 km/t: 6,3 s
  • Tophastighed: 180 km/t
  • Underholdning: Volkswagen Sound System
  • Forstærker: 450 W
  • Antal højttalere: 8 inkl. subwoofer
  • Bagagevolumen: 549-1561 l
  • Anhængervægt: 750-1200 kg
  • Mål L x B x H: 460 x 185 x 211 cm
  • Egenvægt: 2167-2286 kg
  • Totalvægt: 2750
  • Andet: Designpakke Plus m. panoramatag, AR Head-Up Display, 12″ multimedieskærm, Assistentpakke Plus m. Lane Assist, 360-graders parkeringskamera med assistent og memoryfunktion, adaptiv undervogn, 12-vejs elektriske sportssæder med memory og massage, m.m.
  • Web: volkswagen.dk
Vejl. pris 473.473Pr. 13/07/2022 Produktside

Volkswagens elbil-satsning står ikke stille, og der er ingen tvivl om, at de er seriøse omkring ID-bilerne, som alle deler samme MEB-platform. Familiebilen ID.4 var i 2021 koncernens mest solgte på verdensplan, og så inkluderer vi både Skoda Enyaq, Audi e-tron og VW ID.3. At folk elsker SUV’er og crossovere, er åbenlyst.

Volkswagen ID5 GTX front angle
Volkswagen ID.5 GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

Selv er jeg ikke vildt begejstret for bagenden på ID.4, da jeg synes, den er lidt klodset. Synd, for bilen er ellers både god at køre i, har god rækkevidde og masser af udstyr for pengene.

Den sejere ID.5 GTX

Derfor er det glædeligt, at Volkswagen har lanceret ID.5, og endnu bedre, at den i lighed med 4’eren kommer i en GTX-udgave med firehjulstræk, 77 kWt batteri som standard og en påstået rækkevidde på lige under 500 km. Den har også en ekstra motor, som bidrager til at øge antallet af hestekræfter fra 204 til 299. Du har adgang til alle hestene i maksimalt 30 sekunder, hvis batteriet har over 88 procents kapacitet. Du må med andre ord lade batteriet helt op for at opleve bilen mest energisk.

Læs også Mangler noget power Volkswagen ID.4 er en fin bil at køre, men uden mulighed for opgraderet bilstereo føler man sig aldrig som konge af vejen.

Kofangeren på GTX-udgaven er delvist lakkeret, delvist rillet, hvor den på standardudgaven i højere grad er i gitterimiteret sort plast.

LED Matrix-forlygter er standard på GTX, og har du først vænnet dig til dem, blegner alt andet i sammenligning. Her får du virkelig lyst vejen op om natten – blandt andet Hyundai Ioniq 5 virker omvendt, som om den er udstyret med to stearinlys. Der er ingen tvivl om, hvilken af de to jeg helst ville køre over fjeldet en vinternat.

Volkswagen ID5 GTX side 2
Volkswagen ID.5 GTX er mere strømlinet end “tvillingen” ID.4 GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

God plads til bagage

Bagagerummet er ikke nævneværdigt mindre end i SUV-udgaven ID.4, faktisk er det en lille smule større under hattehylden (549 mod 543 liter). Lægger du bagsæderne ned og fylder helt op til loftet, rummer ID.4 kun 200 liter mere.

Du kan trække en anhænger på op til 1200 kilo, hvis den har egne bremser. Ellers er det 750 kilo. Men du må klare dig uden taglast her, og hvis det er vigtigt for dig, må du se i retning ID.4 GTX.

Volkswagen ID5 GTX trunk
Rigelig plads til bagage. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rigeligt med ekstraudstyr

Som i både ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron er der god plads på bagsæderne og god loftshøjde til to voksne. Forsæderne er sportssæder i ID.5 GTX (og ID.4 GTX), som former sig bedre efter kroppen uden dog at kunne kaldes skålesæder.

Blandt ekstraudstyret i testbilen er elektrisk justerbare sæder (12-vejs) med memoryfunktion og massage. Praktisk, hvis du er stresset på vej til et vigtigt møde. Testbilen er udstyret med panoramasoltag, lyddæmpende sideruder foran og 3-zoners klimaanlæg.

Multimediepakke Plus giver head-up-display med udvidet virkelighed (AR), og mulitmedieskærmen er på 12 tommer.

Volkswagen ID5 GTX HUD Volkswagen ID5 GTX driver display 2
<
>
Førerskærmen gør egentlig head-up-displayet overflødigt. Foto: Geir Gråbein Nordby

Med Assistentpakke Plus har man alt, hvad der findes af digitale køreassistenter, deriblandt vejbaneassistent, skiltegenkendelse og adaptiv hastighedskontrol, som også tilpasser hastigheden i sving og rundkørsler. Du får også 360 graders områdevisning rundt om bilen, men den er så tæt beskåret på skærmen, at jeg personligt ikke kan se ideen i det frem for et almindeligt bakkamera med 360 graders parkeringssensorer.

Sportspakke Plus byder på adaptiv undervogn med støddæmpere, som tilpasser hårdheden efter valgt køremode. Når den er mest komfortabel, er bilen meget behagelig for en elbil at være (de er stivere, end man er vant til, hvis man kører fossilt), og i Sport-mode bider den sig godt fast i svingene.

Volkswagen ID5 GTX center speaker Volkswagen ID5 GTX front tweetetr Volkswagen ID5 GTX rear fullrange speaker Volkswagen ID5 GTX subwoofer
<
>
Subwooferen optager halvdelen af kabelrummet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bedre lydanlæg

Volkswagen var sene til at tilbyde forbedret lydanlæg, men nu er det endelig på plads.

Volkswagen Sound System er angivet til seks højttalere, men hver gang jeg tæller, får jeg det til otte. Inklusive centerhøjttaler og subwooferen, som endelig er på plads. Den dækker godt nok halvdelen af kabelrummet bagi, men lydmæssigt tilfører den så meget, at jeg slet ikke ville undvære den.

Lyden fra lydanlægget i ID-bilerne har hele tiden været godt balanceret, bare temmelig flad og kedelig i basområdet. Med subwooferen er bassen tungere og fyldigere, og hovedhøjttalerne kan nu koncentrere sig om den vigtige mellemtone frem for også at skulle tage sig af bassen, hvilket er en alt for stor opgave.

Volkswagen ID5 GTX side logo
Foto: Geir Gråbein Nordby

Resultatet er, at musikken i ID.5 GTX gengives med en større ro og en mere overbevisende kontrast. Diskanten opleves også som luftigere, fordi den kan støtte sig til den dybere bas. Skruer du op for lyden, kan du mærke rytmerne i en anden grad, men uden at det bliver overdrevent. Og spiller du lavt, bliver det fyldigere. Jeg synes bedre om dette anlæg end om Bose-anlægget i både Ioniq 5 og Nissan Ariya.

Volkswagen ID5 GTX front
Foto: Geir Gråbein Nordby

En bedre oplevelse med ID.5 GTX

Det højnede virkelig køreglæden, da vi gik fra den baghjulstrukne Skoda Enyaq iV 80 til den firehjulstrukne Enyaq Sportline iV 80X. GTX gør den samme forskel for ID.5 – godt nok baseret på vores test af ID.4, men det er den samme bil bortset fra bagenden.

GTX-udgaven er væsentlig mere energisk, og der, hvor den baghjulstrukne standardvariant er komfortabel, men måske lidt kedelig at køre i, er der mere underholdning at hente i GTX’ens egenskaber. Den er kvikkere i opstarten, responderer bedre på wattpedalen og giver en bedre føling med underlaget.

Volkswagen ID5 GTX 21 inch wheels
21-tommerne gør, hvad de skal. Spørgsmålet er alligevel, om ikke 20 tommers hjul er mere fornuftigt, både med tanke på pris og vægt, nyttelast og rækkevidde. Foto: Geir Gråbein Nordby

GTX leveres som standard med 20 tommers fælge i stedet for 19. Testbilen er derimod utstyret med 21-tommere, og hjulene griber fast og slipper sjældent. Du skal køre ret hidsigt i tørt føre for at få gang i ESP’en, og dæmperne og undervognen er hele tiden med på noderne i en bil med en perfekt vægtfordeling. Hvor god den er i vinterføre, vil vise sig i en test …

Bilen opleves som særdeles sikker og velkontrolleret, og med 0-100 på 6,3 sekunder under optimale forhold behøver du slet ikke mere. Bilen er smidig, men alligevel ikke udpræget sportslig. Det giver ingen mening at forsøge at konkurrere med en Tesla Model Y Long Range, og særligt ikke Performance. Men at ID.5 GTX er en habil familiebil, er der ingen tvivl om.

20-tommerne fungerer dog også ypperligt, og jeg havde nok personligt valgt at spare pengene på det og desuden få lidt længere rækkevidde.

Volkswagen ID5 GTX side
Foto: Geir Gråbein Nordby

Digitale udfordringer

Mine problemer med ID-platformen, hvad enten bilen hedder ID.5 GTX, ID.4 eller ID.3, er de haptiske knapper på rattet og midterkonsollen. Og for så vidt også soltaget. De blanke flader tiltrækker fedtpletter og snavs fra berøring med beskidte fingre, og responsen er ikke til at blive klog på. Man kan vænne sig alt, siges det. Tja, jeg har testet både ID.3, ID.4 og Cupra Born, og, nej, jeg har ikke helt formået at vænne mig til den træge respons. Du trykker på en knap og forventer at kunne mærke klikket. Og det kommer da også, men først efter hvad der føles som et halvt sekund. Man får derfor lyst til at trykke hårdere næste gang, hvis det nu skulle hjælpe. Det gør det bare ikke.

Volkswagen ID5 GTX haptic feedback buttons
De haptiske knapper er ikke de bedste, vi kender til … Foto: Geir Gråbein Nordby

På den positive side synes jeg godt om den grafiske brugerflade på multimedieskærmen, hvor funktionerne ligger i overskuelige sektioner. Men selve skærmen er lidt for træg, synes jeg. Man swiper med fingeren, men føler hele tiden, at billedet er en halv fingerbevægelse bagud.

Ellers synes jeg godt om, at bilen har både trådløs CarPlay og Android Auto, og dens eget kortsystem er også godt. Head-up-displayet er også lige så godt som på de andre, men førerskærmen, som sidder i rattet på ID-bilerne, har den samme information lige foran dine øjne, og HUD virker dermed overflødigt. Desværre er den en del af Mulitmediepakke Plus og kan ikke fravælges uden også at fjerne det forbedrede lydanlæg og den indbyggede navigation.

Volkswagen ID5 GTX 360 camera
360-kameraet beskærer omgivelserne for tæt på bilen i billedet, efter journalistens mening. Foto: Geir Gråbein Nordby

Navigationsmæssigt klarer du dig ganske vist fint med CarPlay eller Android Auto, og den trådløse mobillader, som medfølger i pakken, er efter min mening ubrugelig (ladningen af min iPhone 13 Max Pro hopper eller tiden af og på). Men jeg ville nødig fravælge Volkswagen Sound System.

Volkswagen ID5 GTX rear
Foto: Geir Gråbein Nordby

VW ID.5 GTX: Konklusion

Med Volkswagen ID.5 GTX har du en firehjulstrækker, som giver dig en både komfortabel og underholdende transport og har god rækkevidde og rummelighed. Den er meget veludstyret, selv før du begynder at vælge til. Tilvalgene er også relativt behageligt prissat, så du kan fint dynge det på, du ønsker, såsom et bedre lydanlæg, uden at føle dig ribbet.

Det eneste, vi ikke kan lide ved bilen, er de haptiske knapper og den lidt træge skærm. Og eftersom de er en ikke uvæsentlig del af køreoplevelsen, bør det ikke bagatelliseres.

Volkswagen ID.5 GTX – ekstraudstyr:

 

Designpakke Plus  9.495 kr.

Panoramaglasstag med elektrisk solgardin

Lyddæmpende sideruder foran i lamineret sikkerhedsglas

 

Komfortpakke Plus  3.695 kr.

Climatronic klimaanlæg med 3 zoner og Air Care med betjeningsenheder til bagsædepassagerer

Variabel bagagerumsbund, netadskillelse og bagagerumsnet

 

Multimediepakke Plus  18.795 kr.

AR Head-Up Display og Discover Max 12″ multimedieskærm med projicering af vigtig førerinformation i forruden

Volkswagen Sound System, 8 højttalere inkl. subwoofer og centerhøjttaler, 12 kanalers digital forstærker, 450 W samlet effekt

 

Assistentpakke Plus  21.795 kr.

Travel Assist køreassistent: Lane Assist, Side Assist og Emergency Assist

Easy open/close-funktion og 360 graders Area View områdevisning

Park Assist Plus parkeringsassistent med memoryfunktion

Side Assist Blind Spot-sensor

Area View områdevisning

 

Sportspakke Plus  10.695 kr.

DCC Adaptiv undervogn med køreprofilprogram og progressiv servostyring

 

Interiørpakke Top-Sport Plus  22.495 kr.

12-vejs el-indstillelige Top-Sport-forsæder med integreret nakkestøtte, memoryfunktion og massage

Elektrisk justerbare, opvarmede udvendige sidespejle, der kan klappes ind og har memoryfunktion, passagersæder med sænkefunktion

 

Alle priser er vejledende uden fragt og leveringsomkostninger.

 

Ekstra:

21” Narvik Black diamond-turned med 235/45 R21 dæk foran og 255/40 R21 dæk bagpå

Svingbart anhængertræk

Tonede sideruder bagi og tonet bagrude

Stofmåtter

Alternative biler

Skoda Enyaq iV 80

Luksus til folket

Det er første gang, jeg har oplevet, at folk vender sig om efter en Skoda. Enyaq iV er fantastisk veludført.

Fantastisk meget bil for pengene! Strålende køreegenskaber, meget moderne udstyr og god lyd.
Skiltegenkendelsen er ikke helt god nok endnu, og stemmestyringen har også forbedringspotentiale. Vi vil have endnu bedre lyd!

Skoda Enyaq iV 80X Sportline

Endnu bedre med firehjulstræk

Efter at glædesrusen fra det første møde har lagt sig, er konklusionen stadig, at Skoda Enyaq er en rigtig god bil. Selv om der er et par ting, der er begyndt at irritere os.

Rigtig god at køre og endnu bedre som firehjulstrækker! Masser af udstyr. God lyd i standardlydanlægget.
Ikke alle løsninger virker lige gennemtænkte (adaptiv kørsel aktiveres med højre hånd, hastighed indstilles med venstre). Skiltegenkendelsen kan være irriterende, og vi vil gerne have haft mulighed for at finjustere farten i forhold til fartgrænsen.

Volkswagen ID.4

Fed bil, tynd lyd

Volkswagen ID.4 er en fin bil at køre, men uden mulighed for opgraderet bilstereo føler man sig aldrig som konge af vejen.

ID.4 er en komfortabel og rummelig familiebil med god rækkevidde og glimrende køreegenskaber.
Den tynde lyd fra standardanlægget lægger en kraftig dæmper på køreglæden.

Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound

Premium-lyd fra Sonos

Med Sonos-anlægget som tilvalg kan Audi Q4 e-tron tilbyde federe lyd end søstermodellen/konkurrenten Volkswagen ID.4.

Sonos-anlægget leverer et stort, varmt og fyldigt lydbillede med masser af detaljer og en veldefineret bas.
Bortset fra lyden har anlægget ikke nogen særlige Sonos-funktioner.

Nissan Ariya 63 kWh Evolve

Den mest fornuftige familiebil?

Nu, hvor Ariya endelig er kommet, kan Nissan sende Leaf på pension. For mange vil det her være den allerfornuftigste bil.

God plads i kabinen, både på for- og bagsæder. Komfortabel kørsel. Intuitivt infotainment-system. God rækkevidde. Masser af udstyr.
På ingen måde noget bæst i trafikken, heller ikke sammenlignet med de nærmeste konkurrenter. Nogle vil savne et større bagagerum; selv savner vi bedre lyd fra Bose-anlægget.

Hyundai Ioniq 5

Unik familiebil overrasker stort

Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.

Mange smarte løsninger, god plads, sjov at køre! Frækt og anderledes design. God lyd fra Bose-anlægget.
Vi savner punch i lydanlægget, og de digitale kørselsassistenter fungerer ikke altid.

Ford Mustang Mach-E AWD med B&O Sound System

En værdig Mustang

Fords historie har budt på flere uværdige bærere af Mustang-navnet. Det her er ikke en af dem.

Livlig bil med høj kørekomfort. En drøm at køre, og lydanlægget er udsøgt. Lang rækkevidde, mulighed for anhængertræk … the list goes on.
En lille forsinkelse i styringen frarøver os den sportslige følelse, selv i kørselstilstanden Unbridled. Ikke godkendt til tagboks.

Tesla Model Y med Premium Sound

Familiebil med fed lyd

Her er Tesla’en til dig, der synes, at Model 3 er for lille og de andre for dyre. Model Y har alt, hvad en almindelig familie har brug for – og lidt til.

Tesla Model Y byder på god plads, en livlig og underholdende køreoplevelse plus saft og kraft i lyden fra de indbyggede højttalere.
Selv om 15 tommers touch-skærmen er fin i sig selv, savner vi et head-up display, der kan give os de vigtigste kørselsinformationer i forruden.

Kia EV6 GT Line

Sjov for hele familien

Hvad får man, når man tager “Årets Bil” og giver den et nyt og mere sporty karosseri, et større batteri og et bedre lydanlæg? Kia EV6 GT Line!

Masser af teknologi gør bilen både futuristisk og praktisk. Sporty, men samtidig komfortabel. Eksklusivt Meridian-lydanlæg.
De digitale køreassistenter er bedre hos flere af konkurrenterne. Lydanlægget lyder lidt hårdt et sted i diskanten, hvilket vi ikke kan korrigere væk.

BMW iX3

BMW’s første elektriske SUV rammer (næsten) plet

Den første helelektriske SUV fra BMW har alt, hvad man behøver – bortset fra én ting.

Fornem kørekomfort med rigelige fartressourcer. God plads. Fint infotainment-system med forbilledlig brugervenlighed og rigtig godt surround-anlæg. Smart regenerering.
Ikke tilgængelig med firehjulstræk. Moderat anhængervægt. Har ikke frunk.
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Great, Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det blive en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
Teslas vildbasser kan endelig bestilles De heldigste får deres Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nytår.
Derfor købte jeg Tesla Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.
Se de sidste billeder - og video - af Rolls-Royce Spectre Den første elektriske Rolls kommer i 2023. Kørekomforten skal minde om et flyvende tæppe!
Tjek Fords automatiske "laderobot" Ford tester en ny type automatisk ladestation, hvor du selv slipper for at fumle med ladekablet.
Første smugkik på ny konceptbil fra Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman skal give et førstehåndsindtryk af fremtidens designsprog hos Mini.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend