Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

TEST BMW iX3

BMW’s første elektriske SUV rammer (næsten) plet

Den første helelektriske SUV fra BMW har alt, hvad man behøver – bortset fra én ting.
Karakter
BMW iX3
Lyd & Billede mener
Fornem kørekomfort med rigelige fartressourcer. God plads. Fint infotainment-system med forbilledlig brugervenlighed og rigtig godt surround-anlæg. Smart regenerering.
Ikke tilgængelig med firehjulstræk. Moderat anhængervægt. Har ikke frunk.
Specifikationer
  • Udstyrspakke: Charged Plus
  • Rækkevidde: 460 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 74 kWh
  • Ladekapacitet: 150 kW
  • Energiforbrug: 17,5-17,8 kWh/100 km
  • Effekt: 210 kW, 286 hk
  • 0-100 km/t: 6,8 s
  • Egenvægt: 2185 kg (tomvægt)
  • Underholdning: Harman Kardon Surround Sound System
  • Forstærker: (ikke opgivet)
  • Højttaleropsætning: 11 kanaler
  • Andet: Touch-skærmstyring, equalizer, Apple CarPlay, Android Audio, Wi-Fi
  • Web: bmw.dk

Skubbet fra baghjulene fremkalder en overraskende understyring, men det hjælper at slippe speederen lidt. Så retter BMW’en sig op, og det er bare at pege rattet i retning af udgangen af svinget, og ethvert antydning af drama forsvinder. Bilen føles som, ja, en BMW, med trygge og forudsigelige køreegenskaber. Den er ikke så sportslig, som mange forbinder med mærket, men har en SUV nogensinde været det?

Hvis man kommer fra en 3- eller 5-serie, er hverken X3 eller X5 i nærheden af sporty. Undtagen X5 M Competition. For 625 hk i en to tons SUV giver en ekstrem lykkefølelse og tømmer tanken lige så hurtigt, som vognen flytter sig.

Men jeg sidder ikke i hverken en X3 eller en X5, selv om det kan føles sådan, men i den nye helelektriske iX3. Som ligner X3 til forveksling.

Det er, fordi de er baseret på samme platform, der også kan leveres med benzin- eller dieselmotor eller som hybrid. Den helelektriske udgave har derfor de samme begrænsninger, som en fossil bilplatform har, hvor der skal sidde en forbrændingsmotor foran, og en transmissionstunnel løber gennem hele kabinen til differentialgearet bagi.

X3 eller iX3? Fraværet af udstødningsrør samt de blå detaljer afslører, hvilken udgave der er tale om. (Foto: Lasse Svendsen)

Annonce

BMW er ikke alene om at bygge elbiler på en fossil platform. Mercedes-Benz gør det også med EQC og Audi med e-tron. Mens Porsche Taycan og Jaguar i-Pace er pakket helt anderledes, da de er lavet på en elektrisk platform.

e-tron og i-Pace er to af de nærmeste konkurrenter til den nye BMW iX3. Som vi har tilbragt nogle timer på landevejen med, og det korte svar på det spørgsmål, som alle nok sidder med, er: Ja, den er meget behagelig at køre, og komforten, køreegenskaberne og den indvendige plads er på linje med, hvad man får i X3.

Men den mangler én ting, som for nogle vil være en væsentlig mangel.

Køleren er fuld af sensorer og lettere at rengøre end på en almindelig bil. (Foto: Lasse Svendsen)

Fås ikke med firehjulstræk

Under den lange motorhjelm er der intet at se. Et enormt plastdæksel dækker hele bredden under panseret, og dér har vi to af ulemperne ved iX3: Der er ingen “frunk” (front trunk), hvor man kan lægge kabler eller en lille weekendtaske – og iX3 har ikke firehjulstræk og kommer heller aldrig med det.

Annonce

Samtidig skal man huske, at mange allerede kører rundt i biler, der kun har firehjulstræk, når det virkelig kniber. 95 procent af tiden foregår fremdriften med tohjulstræk, og så kobles det andet hjulpar ind, når bilens hjerne mærker, at det kniber lidt for drivhjulene.

Hvis man bor sådan, at man skal op ad en stejl bakke i vinterføre, eller har et sommerhus, der ligger så afsides, at vejen sjældent eller aldrig gruses om vinteren, har man selvfølgelig brug for firehjulstræk. Men ikke for at køre til arbejde eller fragte børnene til træning.

BMW iX3 kan trække en anhænger. Selvfølgelig. Men kun op til 750 kg, ligesom i-Pace. Til sammenligning kan Polestar 2 tage 1.500 kg, og en e-tron eller EQC kan trække 1.800 kg.

(Foto: Lasse Svendsen)

Hurtigopladning og rækkevidde

Batterikapaciteten på 74 kWh netto giver den 2,2 tons tunge BMW en rækkevidde på 460 km i henhold til WLTP-standarden. Det har vi ikke testet, men vi bed mærke i, at den anslåede rækkevidde steg med mellem 100 og 150 km, da vi skiftede fra Sport til Eco med knapperne på midterkonsollen. BMW opgiver et forbrug på 18,5-19,5 kWh pr. 100 km. Jeg fik mellem 19 og 21 kWh, men med meget stop/start og mange accelerationer.

Annonce

Den kan hurtigoplades med op til 150 kW og bruger standard CSS-ladestik. Man kan få 100 km rækkevidde med kun ti minutters opladning, ifølge BMW. Som også siger, at de har lavet en ny ladeprofil, der giver det meste af lade-effekten i begyndelsen af ladecyklussen.

BMW er optaget af at kommunikere bæredygtighed og energieffektivitet. iX3 er udstyret med batterier, hvor koboltindholdet er reduceret med to tredjedele, og udvendig skal flere aerodynamiske tiltag hjælpe med til at få den store bil til at glide lettere gennem luften i fart.

Bilen vil også i sin levetid – fra undfangelse til recirkulation – have et 30-63 procent lavere CO2-aftryk end en X3 20d, ifølge BMW.

(Foto: Lasse Svendsen)

De fleste elbiler har en eller anden form for regenerering, hvor man kan sende lidt energi tilbage, når man slipper speederen for at bremse. I iX3 er regenerering taget et skridt videre. De kalder det adaptiv rekuperering, og det fungerer på den måde, at man vælger rekuperering fra skærmmenuen, og så tilpasser bilen hastigheden til bilen foran, samtidig med at alle nedbremsninger med elmotoren sender energi tilbage til batteriet.

Annonce

Op til 25 procent af rækkevidden kan komme fra rekupereringen, ifølge BMW selv.

Den kan også køres som “almindelig” elbil med en-pedal-kørsel. Bare sæt gearstangen på B.

Selvkørende til en vis grad, men den bruger vejmarkeringen til at holde kursen. (Foto: Lasse Svendsen)

På vejen

Der er mange andre indstillingsmuligheder i skærmmenuerne, såsom køreprogrammerne Sport, Comfort og Eco Pro. Det er også muligt at tilpasse køreprogrammerne individuelt – Individual – og som forventet er Eco-programmet langt det mest energibesparende og det, der giver det længste kilometertal.

Men det er sjovere med Sport. Især når man har valgt Sport i opsætningen af alting – styring, affjedring og motor. Så bliver bilen stivere og styringen kvikkere, uden at vognen mister meget af sin kørekomfort eller smidighed.

Annonce

Sport-kørselstilstanden gør den imidlertid ikke til en M-sport BMW, men hælder lidt mere sportslighed i glasset, uden at det smager særlig stærkt af den grund. Styrefølelsen er stadig lidt vag og ikke så direkte, som man skulle tro, selv ikke i Sport.

(Foto: Lasse Svendsen)

Uanset kørselsprogram er affjedringen mere komfortorienteret end sporty, og jeg vil generelt anbefale Eco, især til lange ture for at opnå maksimal rækkevidde. Tyngdepunktet er 7,5 cm lavere end i X3, men det giver ikke nogen mærkbar effekt på kørefølelsen.

Så iX3 er faktisk ikke så sportslig, som mange forestiller sig, at en BMW skal være. Den er stadig lækker at køre med en 43/57 procent vægtfordeling, hvilket gør den smidig og relativt hurtig selv på snoede småveje, hvor man hurtigt indser, at BMW’s chassisingeniører stadig tilhører eliten.

BMW opgiver 0-100 km/t til 6,8 sekunder, hvilket er rigeligt for en familiebil, og 80-120 km/t tager 2,5 sekunder, mens topfarten er begrænset til 180 km/t.

Annonce

Indstillingsvalg for adaptiv rekuperering. (Foto: Lasse Svendsen)

Komfort

Interiøret er overvejende det samme som i X3 og giver et tillidsvækkende indtryk af premiumkvalitet. De læderpolstrede sæder er rummelige og komfortable. Foran kan man indstille det allermeste elektrisk, også placeringen og mængden af lændestøtte, og siderne på ryglænet kan justeres i bredden for mere omsluttende støtte til overkroppen.

Bagsædepladsen er god på den lange led og især i højden, men lidt trang i bredden til tre voksne. Og transmissionstunnelen fra X3-platformen stjæler meget benplads fra passageren i midten.

Hele den tredelte bagsæderyg kan lægges ned, og det midterste sæde kan lægges ned alene, så der er plads til f.eks. en skitaske. Desuden kan bagsæderyggen vippes lidt bagud for en mere behagelig hvilestilling, men sæderne kan ikke skubbes fremad, så man får lidt mere bagageplads.

Det betyder næppe noget for de fleste, da bagagevolumen er 510 liter med sæderne oppe og 1560 liter med nedfældede sæder. Det er 40 liter mindre end i en X3 med forbrændingsmotor og omtrent det samme som i i-Pace, men lidt mindre end i e-tron. Men altså mere end nok for de fleste familier på fire.

Annonce

Meget lig X3 indvendig. (Foto: Lasse Svendsen)

Underholdning

Der er selvfølgelig ingen motorlyd her. Kabinen er et stille sted med moderat dækstøj, selv med de vinterdæk, som vores testeksemplar havde på. Men man kan faktisk tilføje noget motorlyd fra skærmmenuen – såkaldte Iconic Sounds – både udvendig og indvendig. Så får man motorlyd tilpasset køreprogrammet. I Sport lyder det, som om man har en godt dæmpet rækkesekser under hjelmen. Lækkert.

iX3 har også fjernopdatering af software over nettet, og man kan bruge BMW Connected Store til at tilføje funktioner. Såsom den kommende M-sport adaptive affjedring, fjernlysautomatik og ruteoptagelse.

Man kan selv konfigurere Sport-kørselstilstanden. (Foto: Lasse Svendsen)

Anlægget er som i så mange BMW’er fra Harman Kardon med subwoofere, tovejs højttalere foran og bagi og en centerhøjttaler midt på instrumentbrættet. Harman Kardon Surround Sound System anvender Dolby Pro-Logic 8 til at skabe en rumlig surround-effekt i iX3.

Og når man har tilføjet sin mobil via Apple CarPlay og justeret equalizeren til sine egne præferencer, spiller det rigtig godt. Lyden er kraftfuld og fyldig med klar gengivelse af tale i radioen samt god dynamisk kontrast og opløsning på musik. Anlægget har ikke samme kraft og gennemsigtighed i lyden, som man får fra et Bowers & Wilkins-anlæg i en BMW, men det spiller overbevisende og skaber en engagerende atmosfære i iX3.

bmw9 bmw10 bmw11 bmw12 bmw13 bmw14 bmw15 bmw16
<
>
Dolby Pro Logic surround-sound med equalizer giver rigtig god lyd i iX3. (Foto: Lasse Svendsen)

Udstyrspakker

Harman-anlægget er standard i alle versioner af iX3 bortset fra basismodellen iX3 Charged (584.900 kroner).

Sidstnævnte er alligevel veludstyret med 19 tommers fælge, sæder i kunstlæder med sædeopvarmning, indstillingshukommelse på førersiden, læderbetrukket rat, panoramatag af glas, parkeringsassistent med bakkamera, Live Cockpit med navigation, trezoners klimaanlæg, adaptiv affjedring, LED-lys og Bluetooth-tilslutning af mobilen, for bare at nævne nogle få ting.

Hvis man vælger Charged Plus til 664.900 kroner, som vi har prøvet, får man Harman Kardon Surround-anlæg, 20 tommers alufælge, Gesture Control (dvs. berøringsfri justering af bl.a. lydstyrken), sportssæder i læder, adaptivt LED-lys, akustisk glas foran og Iconic Sounds, der laver kunstig motorlyd.

Det er faktisk meget bil for pengene. Så får man en rummelig SUV med eldrift – i samme kvalitet, som man kender fra andre BMW’er – og rigtig gode køreegenskaber. Men spørgsmålet er, om det er nok for de nordiske kunder, når iX3 ikke kan fås med firehjulstræk.

Hvidt loftbetræk på Charged-udgaven. (Foto: Lasse Svendsen)

 

Fuld adgang til Lyd & Billede for 39 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 3 uger.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.