Den kompakte Cupra Born (der tidligere hed el-Born og før det e-Born) er bygget på Volkswagen-koncernens elektriske MEB-platform – noget, den har tilfælles med bl.a. Volkswagen ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.
At sætte sig ind i en Cupra Born er en fed, men alligevel lidt mærkelig oplevelse. Den virker så velkendt, men alligevel så fremmed.
Med testen af ID.3 i frisk erindring er det klart, at man genkender meget – bilerne er trods alt bygget over samme læst. Det indebærer, at den virker større indeni, end den ser ud udenpå, takket være en lang akselafstand på 2,77 meter. Det betyder igen, at voksne fint kan sidde behageligt på bagsædet, på bekostning af bagagerummet, der er på spartanske 385 liter.
I forhold til ID.3 er Cupra Born strammet op både her og der, sportssæderne former sig bedre om kroppen, og de generelle køreegenskaber er sjovere og mere sporty. Vores førsteindtryk er, at Cupra har gjort meget rigtigt her!
Kendt fra racerløb
Det kan godt være, at Cupra er et ukendt bilmærke for dig. Det, du så skal vide, er at Cupra oprindelig er Seats racermærke, men nu står på egne ben. At Cupra vil tage racergenerne med over i deres gadebiler, er derfor helt naturligt. Selv i en kompakt bil som Born.
Man kan tydeligt se slægtskabet mellem Cupra Born og Volkswagen ID.3, og karosseriet er noget nær identisk. Forskellen ligger i detaljerne, hvor Cupra kan prale af et sejere, mere kantet bagparti og en væsentlig mere aggressiv front.
Det sorte, tredimensionelle prismemønster, der adskiller de bagerste sidedøre fra bagklappen, er en cool detalje, og det samme er den lastrampemønstrede “kølergrill”. Rillerne på de (falske) luftindtag bidrager også til det seje, hidsige udseende.
Ganske vist har vores testbil kun 204 hk effekt, hvilket giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder. Det er præcis det samme som Volkswagen ID.3 og kan lede én til at tro, at de er tunet helt ens. Men hvis de er det, har Cupra Born alligevel væsentlig mere sprælske køreegenskaber. Meget kan tilskrives den stivere opsætning og de lækre racersæder, der former sig perfekt efter kroppen.
Batteri og opladning
Cupra Born fås i øvrigt også med præcis samme batteri som ID.3, altså 58 eller 77 kWh. I vores testeksemplar er det på 58 kWh med en opgivet rækkevidde på 424 km (WLTP). Ladekapaciteten er op til 120 kW DC, mens hjemmeopladning kan ske med op til 11 kW (trefaset 16 ampere TN) eller 7,4 kW (enfaset 32 ampere IT).
Selv lader jeg op med 11 kW trefaset og kan bekræfte, at bilen holder, hvad den lover, på det punkt. Jeg testede den ikke på en hurtiglader, men NAF’s ladetest af den identiske ID.3 indikerer opladning fra 10 til 80 procent på en halv time. Både vinter og sommer.
eBoost er ekstraudstyr
Skulle man have lyst til lidt mere skub i wattpedalen, fås bilen også med eBoost, der med et knaptryk øger effekten til 231 hk. Men selv om det selvfølgelig giver mere fart ud af lyskrydset, har det ikke den store effekt på 0-100 km/t: 7 sekunder rent.
Jeg har dog ikke kunnet teste funktionen selv, da vores testbil kom uden.
Moderne infotainment
Naturligt nok har Cupra grundlæggende samme infotainment-system som Volkswagens ID-familie, men menusystemet har et noget andet layout. På Cupra’en er skærmen opdelt i tre lige store dele, hvor ID.3 har navigation som et større hovedvindue med ekstra information som musik og multimedia i to mindre vinduer.
Én ting, der irriterer mig lidt ved Cupra Born, er at den mangler en separat knap for kørselstilstand. Man skal ind i menuen og klikke sig rundt, hvis man f.eks. vil gå fra Eco- til Sport-tilstand. ID.3 har derimod sådan en knap lige under skærmen, så man kan undre sig over, hvorfor Cupra har fjernet den.
Skærmen i Cupra Born er større, med 12 tommer diagonalt. Eller rettere: Den VAR større. Nu kommer ID.3 nemlig med samme skærm, hvor den før var på 10 tommer. Den, jeg testede i sin tid, var altså 2 tommer mindre.
Head-up display unødvendigt
Førerskærmen på 5,3 tommer er den samme som i ID.3, bare med lidt mere hidsige skrifttyper. F.eks. er hastigheden angivet med “racerskrift”. Denne skærm har i øvrigt stort set al den information, der er nødvendig for at manøvrere bilen, inklusive grundlæggende navigation.
Skærmen er fastgjort til rattet og bliver dermed ikke tildækket, når man drejer, og synligheden påvirkes heller ikke af sæde- og ratjustering. Det gør et head-up display (HUD) totalt overflødigt, selv om man kan vælge det som tilvalg.
Testbilen kom uden HUD, og jeg har ikke savnet det. Det, man primært mister, er Augmented Reality (AR), hvor pile lægger sig over vejen. Lidt cool den første halve time, efter at man har hentet bilen hos forhandleren, men derefter er det ret overflødigt. Det er altså min mening.
Hvis man bruger Google eller Apple Maps via CarPlay eller Android Auto, vil man under alle omstændigheder ikke kunne bruge AR.
Haptiske knapper
Det, jeg mindst kunne lide ved Volkswagen ID.3, var de såkaldte haptiske knapper. De har desværre også fundet vej til Cupra Born. Det er knapper, der egentlig ikke er knapper, men føles som sådan, når man trykker på dem. Ved at have små elektriske spændinger de rigtige steder (det er ikke så slemt, som det lyder), føles det, som om de klikker, når man trykker på dem.
Det er samme princip, som Apple f.eks. bruger på deres Magic Trackpad.
Men knapperne i disse biler virker meget billigere, og de er ikke altid lige responsive. F.eks. brugte jeg noget tid på at finde ud af, at lydstyrke-“knapperne” ikke var knapper, man skulle trykke på (det virkede ikke!), men i stedet swipe op eller ned på.
Af samme grund havde jeg også nogle problemer med fartpiloten. Men så snart man lærer at swipe i stedet for at trykke, fungerer tingene væsentlig bedre. Helt fortrolig blev jeg dog aldrig med disse haptiske tingester.
Standard-lydanlæg
Man kan vælge Beats-lydanlæg som tilvalg, når man bestiller Cupra Born. Desværre var det ikke tilgængeligt, da jeg testede bilen, og det var Born 1st, jeg fik til test. Standardanlægget lyder helt okay. Lyden er afbalanceret nok, men det virker lidt anæmisk i forhold til bilanlæg, der har separat subwoofer.
Der er samme standard højttaleropsætning som i ID.3, og da jeg ikke var specielt imponeret over lyden i den, er det vel ikke nogen overraskelse, at jeg også med Born ønskede mig lidt mere fart og tempo. Lyden holder ikke helt mål med de sportslige køreegenskaber, og uden at have hørt Beats-anlægget kan jeg ikke forestille mig andet, end at man vil krydse af for det i tilvalgene. Det er småpenge, vi taler om.
Ægte køreglæde
Og så til det sjove. Hvor jeg syntes, at ID.3 ikke helt havde den acceleration, jeg forventede af en kompakt elbil (den falmede i forhold til Mini Cooper SE), så er Cupra Born mere stift sat op, og sammen med sportssæderne får man et ganske anderledes indtryk, når man farer ud af lyskrydset her.
Bilen kommer hurtigt op i fart på motorvejen, og er der en søndagsbilist foran én, som man bare skal forbi, så kommer man det også nemt. Vel at mærke ved lave hastigheder, for i 80- og 90-km-zonen er der mindre at trække på. Hvis man har kørt i og vænnet sig til Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5 eller BMW i4, skal man regne med længere afstand til at overhale med Born.
Ved lavere hastigheder virker bilen derimod meget hurtigere og mere adræt end ID.3, trods identisk motor og størrelse. Så selv om stopuret nok vil vise det samme, så har opsætningen meget at sige for, hvordan en bil opfører sig.
Alt i alt er jeg meget fornøjet med Cupra Born, og man har også fikset nogle bugs, som de tidligere udgaver af ID.3 havde. Det er svært at forstå, hvorfor Cupra Born er billigere, for den er i hvert fald ikke dårligere – den er MEGET federe!
Konklusion
Den kompakte Cupra Born er virkelig et frisk pust blandt de små elektriske mellemklassebiler, og selv om den deler 90 procent af sit DNA med Volkswagen ID.3, så adskiller den sig dér, hvor det tæller. Med et meget mere cool udseende og mere sporty køreegenskaber er den sjovere at køre og en helt anden fornøjelse at sætte sig ind i.
At cruise rundt i en Cupra Born får en gråhåret mand til at føle sig meget yngre igen, og har man en midtvejskrise, burde den kunne klare opgaven næsten lige så godt som en dyr sportsvogn.
Born er et glimrende første forsøg på en ren elbil fra Cupra, og den gør, at vi glæder os rigtig meget til at se, hvad der ellers er i vente fra den kant. Sådan skal dét gøres!
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer