TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

TEST Cupra Born 58

Super-Cupra!

Cupra Born er VW ID.3’s seje tvilling. Med et frækkere look og mere adrætte køreegenskaber – til en lavere pris.

forfatter
Publiceret 20/06/2022 - 20:45
Karakter
Cupra Born 58
L&B mener
Stram og underholdende bil med sejt udseende og sporty følelse. Et meget frisk pust. Her får man virkelig meget bil for pengene!
Standardanlægget er ikke noget særligt, og man bør opgradere til Beats. De haptiske knapper kommer vi aldrig til at holde af.
Specifikationer
  • Udstyrspakke: Tilpasset
  • Rækkevidde: 424 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 62 kWh (brutto) / 58 kWh (netto)
  • Ladekapacitet: 120 kW DC / 11 kW AC (3-faset TN)
  • Energiforbrug: 15,4 kWh/100 km
  • Effekt: 150 kW / 204 hk
  • 0-100 km/t: 7,3 s
  • Vægt: 1770 kg (tomvægt)
  • Tilladt totalvægt: 2260 kg
  • Lydanlæg: Standard
  • Forstærker: (ikke opgivet)
  • Antal højttalerenheder: 9 (5.0-opsætning)
  • Andet: 12″ infotainment-skærm, Android Auto, CarPlay, Cupra Connect-app, OTA-opdateringer (kommer 2. halvår 2022)
  • Ekstraudstyr, testbil: 19″ Typhoon-alufælge, vinterhjul, tonede bagruder, Pilot M, Tech M
  • Web: cupraofficial.dk

Den kompakte Cupra Born (der tidligere hed el-Born og før det e-Born) er bygget på Volkswagen-koncernens elektriske MEB-platform – noget, den har tilfælles med bl.a. Volkswagen ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Læs også God bil, dårlig lyd Volkswagens elektriske fanebærer efter e-Golf har meget at bevise. ID.3 tilbyder meget godt, men er ikke fri for børnesygdomme.
Volkswagen ID.3 1st Max. Foto: Geir Gråbein Nordby

At sætte sig ind i en Cupra Born er en fed, men alligevel lidt mærkelig oplevelse. Den virker så velkendt, men alligevel så fremmed.

Cupra Born side
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Med testen af ID.3 i frisk erindring er det klart, at man genkender meget – bilerne er trods alt bygget over samme læst. Det indebærer, at den virker større indeni, end den ser ud udenpå, takket være en lang akselafstand på 2,77 meter. Det betyder igen, at voksne fint kan sidde behageligt på bagsædet, på bekostning af bagagerummet, der er på spartanske 385 liter.

I forhold til ID.3 er Cupra Born strammet op både her og der, sportssæderne former sig bedre om kroppen, og de generelle køreegenskaber er sjovere og mere sporty. Vores førsteindtryk er, at Cupra har gjort meget rigtigt her!

 

Cupra Born detail 1
Racerruder er en fin detalje. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Kendt fra racerløb

Det kan godt være, at Cupra er et ukendt bilmærke for dig. Det, du så skal vide, er at Cupra oprindelig er Seats racermærke, men nu står på egne ben. At Cupra vil tage racergenerne med over i deres gadebiler, er derfor helt naturligt. Selv i en kompakt bil som Born.

Man kan tydeligt se slægtskabet mellem Cupra Born og Volkswagen ID.3, og karosseriet er noget nær identisk. Forskellen ligger i detaljerne, hvor Cupra kan prale af et sejere, mere kantet bagparti og en væsentlig mere aggressiv front.

Cupra Born detail 2 1
Kølergrillen er topsej, og læg mærke til, hvordan den camouflerer parkeringssensorerne. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Det sorte, tredimensionelle prismemønster, der adskiller de bagerste sidedøre fra bagklappen, er en cool detalje, og det samme er den lastrampemønstrede “kølergrill”. Rillerne på de (falske) luftindtag bidrager også til det seje, hidsige udseende.

Ganske vist har vores testbil kun 204 hk effekt, hvilket giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder. Det er præcis det samme som Volkswagen ID.3 og kan lede én til at tro, at de er tunet helt ens. Men hvis de er det, har Cupra Born alligevel væsentlig mere sprælske køreegenskaber. Meget kan tilskrives den stivere opsætning og de lækre racersæder, der former sig perfekt efter kroppen.

Cupra Born rear
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Batteri og opladning

Cupra Born fås i øvrigt også med præcis samme batteri som ID.3, altså 58 eller 77 kWh. I vores testeksemplar er det på 58 kWh med en opgivet rækkevidde på 424 km (WLTP). Ladekapaciteten er op til 120 kW DC, mens hjemmeopladning kan ske med op til 11 kW (trefaset 16 ampere TN) eller 7,4 kW (enfaset 32 ampere IT).

Selv lader jeg op med 11 kW trefaset og kan bekræfte, at bilen holder, hvad den lover, på det punkt. Jeg testede den ikke på en hurtiglader, men NAF’s ladetest af den identiske ID.3 indikerer opladning fra 10 til 80 procent på en halv time. Både vinter og sommer.

Cupra Born children seats 1
Selv seje biler bliver beskidte af børnesko. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

eBoost er ekstraudstyr

Skulle man have lyst til lidt mere skub i wattpedalen, fås bilen også med eBoost, der med et knaptryk øger effekten til 231 hk. Men selv om det selvfølgelig giver mere fart ud af lyskrydset, har det ikke den store effekt på 0-100 km/t: 7 sekunder rent.

Jeg har dog ikke kunnet teste funktionen selv, da vores testbil kom uden.

Cupra Born infotainment screen 1
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Moderne infotainment

Naturligt nok har Cupra grundlæggende samme infotainment-system som Volkswagens ID-familie, men menusystemet har et noget andet layout. På Cupra’en er skærmen opdelt i tre lige store dele, hvor ID.3 har navigation som et større hovedvindue med ekstra information som musik og multimedia i to mindre vinduer.

Cupra Born Qi smartphone charger 1 1
Trådløs opladning af mobilen. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Én ting, der irriterer mig lidt ved Cupra Born, er at den mangler en separat knap for kørselstilstand. Man skal ind i menuen og klikke sig rundt, hvis man f.eks. vil gå fra Eco- til Sport-tilstand. ID.3 har derimod sådan en knap lige under skærmen, så man kan undre sig over, hvorfor Cupra har fjernet den.

Skærmen i Cupra Born er større, med 12 tommer diagonalt. Eller rettere: Den VAR større. Nu kommer ID.3 nemlig med samme skærm, hvor den før var på 10 tommer. Den, jeg testede i sin tid, var altså 2 tommer mindre.

Cupra Born driver display 1
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Head-up display unødvendigt

Førerskærmen på 5,3 tommer er den samme som i ID.3, bare med lidt mere hidsige skrifttyper. F.eks. er hastigheden angivet med “racerskrift”. Denne skærm har i øvrigt stort set al den information, der er nødvendig for at manøvrere bilen, inklusive grundlæggende navigation.

Skærmen er fastgjort til rattet og bliver dermed ikke tildækket, når man drejer, og synligheden påvirkes heller ikke af sæde- og ratjustering. Det gør et head-up display (HUD) totalt overflødigt, selv om man kan vælge det som tilvalg.

Cupra Born tyres
19 tommers fælge synes journalisten holder rigeligt. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Testbilen kom uden HUD, og jeg har ikke savnet det. Det, man primært mister, er Augmented Reality (AR), hvor pile lægger sig over vejen. Lidt cool den første halve time, efter at man har hentet bilen hos forhandleren, men derefter er det ret overflødigt. Det er altså min mening.

Hvis man bruger Google eller Apple Maps via CarPlay eller Android Auto, vil man under alle omstændigheder ikke kunne bruge AR.

Cupra Born haptic buttons 1
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Haptiske knapper

Det, jeg mindst kunne lide ved Volkswagen ID.3, var de såkaldte haptiske knapper. De har desværre også fundet vej til Cupra Born. Det er knapper, der egentlig ikke er knapper, men føles som sådan, når man trykker på dem. Ved at have små elektriske spændinger de rigtige steder (det er ikke så slemt, som det lyder), føles det, som om de klikker, når man trykker på dem.

Det er samme princip, som Apple f.eks. bruger på deres Magic Trackpad.

Cupra Born ambient lighting 1
Ambient-belysning sætter stemningen. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Men knapperne i disse biler virker meget billigere, og de er ikke altid lige responsive. F.eks. brugte jeg noget tid på at finde ud af, at lydstyrke-“knapperne” ikke var knapper, man skulle trykke på (det virkede ikke!), men i stedet swipe op eller ned på.

Af samme grund havde jeg også nogle problemer med fartpiloten. Men så snart man lærer at swipe i stedet for at trykke, fungerer tingene væsentlig bedre. Helt fortrolig blev jeg dog aldrig med disse haptiske tingester.

Cupra Born rear speaker Cupra Born front midrange 1 Cupra Born front tweeter 1 Cupra Born center speaker 1
<
>
Standard-lydanlægget er udmærket, men ikke i top. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Standard-lydanlæg

Man kan vælge Beats-lydanlæg som tilvalg, når man bestiller Cupra Born. Desværre var det ikke tilgængeligt, da jeg testede bilen, og det var Born 1st, jeg fik til test. Standardanlægget lyder helt okay. Lyden er afbalanceret nok, men det virker lidt anæmisk i forhold til bilanlæg, der har separat subwoofer.

Der er samme standard højttaleropsætning som i ID.3, og da jeg ikke var specielt imponeret over lyden i den, er det vel ikke nogen overraskelse, at jeg også med Born ønskede mig lidt mere fart og tempo. Lyden holder ikke helt mål med de sportslige køreegenskaber, og uden at have hørt Beats-anlægget kan jeg ikke forestille mig andet, end at man vil krydse af for det i tilvalgene. Det er småpenge, vi taler om.

Cupra Born trunk
Bagagepladsen er begrænset. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Ægte køreglæde

Og så til det sjove. Hvor jeg syntes, at ID.3 ikke helt havde den acceleration, jeg forventede af en kompakt elbil (den falmede i forhold til Mini Cooper SE), så er Cupra Born mere stift sat op, og sammen med sportssæderne får man et ganske anderledes indtryk, når man farer ud af lyskrydset her.

Læs også Verdens sjoveste elbil? En elektrisk udgave af den fikse Mini Cooper S, med lydanlæg fra Harman Kardon – what's not to like?
Mini Cooper SE spread (foto Lasse Svendsen)

Bilen kommer hurtigt op i fart på motorvejen, og er der en søndagsbilist foran én, som man bare skal forbi, så kommer man det også nemt. Vel at mærke ved lave hastigheder, for i 80- og 90-km-zonen er der mindre at trække på. Hvis man har kørt i og vænnet sig til Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5 eller BMW i4, skal man regne med længere afstand til at overhale med Born.

Cupra Born backing camera 1
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Ved lavere hastigheder virker bilen derimod meget hurtigere og mere adræt end ID.3, trods identisk motor og størrelse. Så selv om stopuret nok vil vise det samme, så har opsætningen meget at sige for, hvordan en bil opfører sig.

Alt i alt er jeg meget fornøjet med Cupra Born, og man har også fikset nogle bugs, som de tidligere udgaver af ID.3 havde. Det er svært at forstå, hvorfor Cupra Born er billigere, for den er i hvert fald ikke dårligere – den er MEGET federe!

Cupra Born SPREAD 2
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Konklusion

Den kompakte Cupra Born er virkelig et frisk pust blandt de små elektriske mellemklassebiler, og selv om den deler 90 procent af sit DNA med Volkswagen ID.3, så adskiller den sig dér, hvor det tæller. Med et meget mere cool udseende og mere sporty køreegenskaber er den sjovere at køre og en helt anden fornøjelse at sætte sig ind i.

At cruise rundt i en Cupra Born får en gråhåret mand til at føle sig meget yngre igen, og har man en midtvejskrise, burde den kunne klare opgaven næsten lige så godt som en dyr sportsvogn.

Born er et glimrende første forsøg på en ren elbil fra Cupra, og den gør, at vi glæder os rigtig meget til at se, hvad der ellers er i vente fra den kant. Sådan skal dét gøres!

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer
  • Over 5.000 produkttests
  • Undgå fejlkøb med vores råd og guides
  • Deltag i L&B-forummet med andre lyd- og billedentusiaster
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Altid opdateret på sidste nyt
  • Nyhedsbrev direkte i din indbakke
  • L&B TechCast – en podcast af Lyd & Billede
  • Ingen bindingsperiode – opsig, når du vil!

Vi tester for dig!

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Endelig en større elbil fra Citroën Citroën ë-C4 X bliver længere og får bedre plads samt opdateret infotainment-system.
Det bedste Volvo-køb Hvis man kan klare sig med forhjulstræk, kan denne version af Volvo XC40 være lige til højrebenet.
Mest plads og stadig god komfort Mercedes-Benz EQV er MPV’en til dig, der har brug for plads til hele familien og masser af bagage. Der er dog en grund til, at vi ikke helt klapper i vores små hænder.
Se billeder og data på Hyundai Ioniq 6 Ekstremt lav luftmodstand giver længere rækkevidde.
Verdens hurtigste budbil? Tager dine e-handelspakker fra 0 til 100 km/t på to sekunder.
Førsteklasses komfortekspres BMW iX xDrive40 er et lækkert sted at være på både lange og korte ture (opdateret med rækkevidde ved sommerkørsel).
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend