Vi skal over et år baglæns i kalenderen, siden vi sidst havde en gruppetest af elektriske løbehjul. I 2023 duellerede Xiaomi Electric Scooter 3 mod Segway KickScooter P65. På tærsklen til sommeren 2024 må det være på tide atter at få gang i hjulene – denne gang med tre testdeltagere.
Stillet op på række ligner E-Way E-5045FS, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro og Segway-Ninebot KickScooter F2 D hinanden til forveksling. Blandt andet er speederens placering på styret og fæstet på bagskærmen, som holder løbehjulet sammenklappet, stor set ens. Næsten som om en global komité har vedtaget, at sådan gør vi.
E-Way E-5045FS, Electric Scooter 4 Pro og KickScooter F2 D er selvfølgelig ikke kloner af hinanden. Efter tre ugers test af apps, design og kørsel på grus og asfalt bliver det kun tydeligere.
Design og transport
De tre deltagere har været på langfart i naturen. De har været med i metroen og rundt på Københavns cykelstier. De er også blevet testet på lavpraktisk vis. Jeg bor i en etageejendom og har slæbt løbehjul op og ned ad trapper, ind og ud af elevatoren og frem og tilbage til garagen i gården.
Daglig brug afslører detaljerne, og deres mangler. E-Ways støtteben sidder anderledes, hvilket er en fordel. Xiaomi og Segway har fartkontrol, som gør, at løbehjulet ikke løber løbsk eller taber fart op ad bakke. Alle tre løbehjul kan dog maksimalt køre 20 km/t.
Større sikkerhed for flere
Xiaomis og Segways løbehjul har blinklys i styrets håndtag, og du kan tilsætte bip-lyd, når du signalerer. Ideen er tiltrængt, da det er svært at række hånden ud for at markere et sving, mens du samtidig skal dreje og holde balancen på det smalle bræt til fødderne.
Om blinklysene virker efter hensigten er svært at afgøre. Jeg oplevede, at mange bilister automatisk sænker farten og lægger stor afstand til trafikanter på el-løbehjul. Måske jeg virkede usikker. Måske har bilister bare dårlig erfaring med de elektriske tohjulede.
Faktum er, at der i en del år er blevet sendt adskillige skæve blikke til folk på el-løbehjul. Vi er lydløse og accelererer hurtigere end cyklister med ”rugbrødsmotor”. To af testens deltagere gjorde ikke opgaven nemmere, da deres acceleration var mildest talt ujævn.
Når et el-løbehjul på grund af pludselig acceleration synes at tage et hop fremad, gør det en forskel, om løbehjulet er forhjulstrukket eller baghjuls-trukket. Personligt havde jeg det bedst med førstnævnte, da det gjorde løbehjulet behageligere at kontrollere.
App-styring med forskelle
De tre deltagere kan app-styres. Design og detaljegrad svinger. Menuerne i E-Ways app ligner noget fra det hedengangne Windows Phone. App’en til KickScooter F2 D minder om en motions-tracker med statistik og belønninger i form af farverige, elektroniske medaljer. Lidt for detaljeret efter min smag.
App’en kan også bruges til at låse løbehjulet. De tre testdeltagere låses på forskellig vis, og ikke alle løsninger virker lige logiske.
Vejen til frihed
El-løbehjul vejer til, især når du manuelt skal flytte med dem. For eksempel ind og ud af en metro-kupé. Ulemperne med at fragte et el-løbehjul blev opvejet allerede under min første tur i naturområdet Amager Fælled syd for København.
Efter løbere, cyklister og par med hunde og barnevogne dukkede en anden el-løbehjuls-bruger op i horisonten. Da vi passerede, hilste han med et indforstået honnør. Besværligt, javel, men et el-løbehjul giver også en særlig oplevelse af frihed.
E-Way E-5045FS
Letvægter tager teten
E-Ways el-løbehjul vinder næppe designpriser, men er fuld af gode ideer og kører som en drøm. Nogle gange hurtigere end politiet tillader.
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Hurtigløber med kraft under fødderne
Xiaomis el-løbehjul ligger stabilt på vejen, indtil du piller ved speederen. Batteriet har bastante kræfter, og det kan mærkes. Ikke altid for det gode.
Segway-Ninebot KickScooter F2 D
Tung designperle med fordele og ulemper
Segway-Ninebot viser vejen, hvis du vil have effektiv batterikraft under fødderne. Det gode og solide design sættes dog på prøve, når KickScooter F2 D får lov at strække ud.