Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Kia EV9

Tårnhøj, rummelig og hårdfør elektrisk SUV

Med sin hidtil største og mest ambitiøse elbil udfordrer Kia EV9 de etablerede premiummærker i det elektriske SUV-segment.

Skrevet af / 22/04/2024 - 08:44
Kia EV9
Geir Gråbein Nordby

Det første, der slår én, når man ser EV9, er dens dristige og karakteristiske design. Her har Kia virkelig skabt en bil, der skiller sig ud fra mængden. Den opretstående front med en næsten flad, lodret “grill” og boomerangformede LED-lygter skaber et futuristisk og slående look. De kantede linjer og markante hjulkasser forstærker den robuste og kraftfulde karakter.

Samtidig har Kia formået at give EV9 en form for tidløs elegance med rene overflader og en strømlinet profil, på trods af dens voldsomme dimensioner. Vi fik da også adskillige nysgerrige blikke i løbet af testperioden.

EV9 fås med baghjuls- og firehjulstræk og i to udstyrsniveauer: Veludstyret (Executive) og mest udstyret (GT Line). Her har vi testet GT Line, som kun fås med firehjulstræk. Og for at give bagsædepassagererne ekstra komfort, har vi testet versionen med seks sæder i stedet for syv. Det giver passagererne separate sæder med hver deres armlæn og elektriske indstillingsmuligheder.

Kia EV9 side
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Førerassistance og teknologi

Kia EV9 GT Line er rigt udstyret på teknologifronten. Blandt andet med et head-up-display, som projicerer vigtige informationer op på forruden, så du kan holde øjnene på vejen. Navigationssystemet er nemt at bruge med tydelige kort og oplysninger om ladestationer langs ruten.

Bilen har også trådløs understøttelse af CarPlay og Android Auto.

Kia EV9 CarPlay 2 Kia EV9 CarPlay 3
<
>
Trådløst CarPlay er standard, og det samme er Android Auto. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Førerassistenterne omfatter Adaptive Cruise Control, som tager højde for hastighedsgrænser, vejmarkeringer og den forankørende bil, og Lane Following Assist 2, som holder bilen i midten af vognbanen. Systemerne giver generelt en god følelse af sikkerhed, men autostyringen kan opføre sig noget brat. Vær også forberedt på hyppige advarsler om at holde hænderne på rattet.

Kia EV9 turning signal camera
Blindzonekameraet dukker op, når blinklyset aktiveres. (Video: Geir Gråbein Nordby)

Advarsel om blinde vinkler med kameravisning i instrumentpanelet og 360-graders bakkamera med fugleperspektiv er også meget nyttige funktioner i så stor en bil. Parkeringssensorerne har også en automatisk bremsefunktion, som reducerer risikoen for skader ved bakning.

Det faktum, at bilen også har udtag til op til 4.000 watt vekselstrøm (V2L), betyder, at du kan drive dit elværktøj og endda husholdningsapparater fra bilens store batteripakke. Praktisk i tilfælde af strømafbrydelse!

Kia EV9 230V socket
AC-stik i bag – lige over den motoriserede sæderyglænskontrol til alle bagsæder. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Godt lydanlæg

På lydsiden imponerer EV9 GT Line med et ret kraftigt Meridian-stereoanlæg med ikke mindre end 14 højttalere inklusive en subwoofer. Lyden er først og fremmest klar og åben, men der er også kraft nok til at spille ret højt, uden at dynamikken flader ud. Alle andre end de mest audiofile lydentusiaster vil have alt, hvad de har brug for her, og mere til.

Bilen har stemmestyring, som reagerer på kommandoer, men den imponerer ikke.

Til gengæld er det nemt at forbinde din telefon trådløst via Bluetooth. Opladningspladen i midterkonsollen føles derimod mest dekorativ, som i næsten alle andre biler. Den oplader din mobiltelefon meget langsomt, så hvis du har brug for strøm, bør du bruge et af USB-C-stikkene.

Kia EV9 Meridian Sound 6 Kia EV9 Meridian Sound 7 Kia EV9 Meridian Sound 8 Kia EV9 Meridian Sound 5 Kia EV9 Meridian Sound 1 Kia EV9 Meridian Sound 2 Kia EV9 Meridian Sound 3 Kia EV9 Meridian Sound 4
<
>
Meridian-lydsystemet giver ekstra lydglæde. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Førsteklasses interiør

Indvendigt bliver du mødt af en rummelig kabine, der oser af eksklusivitet og kvalitet med en konsekvent stil.

Hvor konkurrenter som Tesla og NIO har valgt at minimere antallet af knapper, så brugeren er nødt til at bruge skærmen til næsten alt, har Kia tilføjet almindelige funktioner som sædeindstillinger, sædehukommelse og endda sæde- og ratvarme til fysiske knapper. De elektriske bagsæder har også deres egne knapper til at glide frem og tilbage, samt til at køre sædet op og ned.

KIA EV9 infotainment
Infotainmentsystemet er pænt og overskueligt. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Det digitale instrumentpanel smelter sammen med en stor infotainmentskærm til højre for panelet. Begge måler 12,3 tommer, og førerens skærm har skarp grafik og mulighed for forskellige visningstilstande, mens infotainmentskærmen bl.a. viser musikkilde, indstillinger og 360-kamera. Det hele er meget smagfuldt udført, visuelt flot og både intuitivt og brugervenligt.

Materialekvaliteten er på et højt niveau med sæder i vegansk læder, stofdetaljer (fra genbrugte plastflasker), og selvom det skal siges, at der er mange plastoverflader, er alt lavet på en helt igennem smagfuld måde. Det hele føles meget gennemtænkt, og man har i det hele taget formået at udnytte og indrette pladsen godt.

KIA EV9 drivers seat
Sæderne har rigtig gode indstillingsmuligheder. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Foran sidder man som en konge eller dronning i ekstremt komfortable sæder. Jeg kan justere førersædet præcis, som jeg vil have det, for eksempel kan jeg vinkle sædehynden meget kraftigere opad end hos konkurrenterne, så jeg får ordentlig støtte under lårene på mine ret lange ben. Sædehynden kan også forlænges, alt er gennemført her. Elektrisk lændestøtte er også praktisk, samt sidekanter, der kan strammes. For ikke at nævne den smarte hvileposition, hvor sædet kan lægges næsten helt fladt med en fodstøtte, der kommer op. Derudover er der ventilation og varme i forsæderne samt massage i førersædet. Men hvorfor ikke til sidepassageren? Uanset hvad, er dette helt sikkert en bil i topklasse.

Sammenlignet med high-end konkurrenter som Audi Q8 e-tron og BMW iX har EV9 en lidt mere plastikagtig fornemmelse i instrumentbrættet og dørene. Læg dertil, at dette er alt andet end en billig bil med et prisskilt på over 700.000 kroner før vinterdæk. Alligevel imponerer den på flere områder end bare det indvendige.

KIA EV9 USB-C backseat Kia EV9 mid console USB-C
<
>
To USB-C-stik og et 12 V-stik er placeret i bunden af midterkonsollen. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Imponerende plads og fleksibilitet

Det gælder blandt andet når du udforsker pladsen og de smarte løsninger i Kia EV9. Her bliver du virkelig bliver imponeret. Layoutet er mesterligt designet til familier, der prioriterer plads, fleksibilitet og praktisk anvendelighed.

På anden sæderække er der to individuelle kaptajnstole, dvs. to forsæder med armlæn. De kan skubbes langt tilbage for at give limousineagtig benplads, eller fremad for at give mere plads til de bageste bagsædepassagerer – eller til bagage. Men det helt unikke er, at de to sæder kan drejes 180 grader, så passagererne på anden og tredje række kan sidde over for hinanden! Det skaber en helt særlig lounge-atmosfære, som er perfekt til chefens møder på farten eller børnenes spilleaftener.

KIA EV9 trunk Kia EV9 trunk 2 Kia EV9 frunk
<
>
Bagagerummet foran er blot på 52 liter, men det kan rumme både kabler og sikkerhedsudstyr. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Selvom den tredje sæderække naturligvis har mindre benplads end de to første, er der stadig overraskende meget plads bagi. To personer under 170 cm kan sagtens sidde der på kortere ture, og børn har masser af plads på længere ture. Adgangen er nem, når du skubber den anden sæderække fremad. Motoriseret nedfældning af ryglænene gør det også nemt at tilpasse til større last.

Kia EV9 front Kia EV9 front angle Kia EV9 front angle 3 Kia EV9 back Kia EV9 angle Kia EV9 grille
<
>
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Plads i bagagerummet

Der er også masser af bagageplads: 333 liter med alle syv sæder i brug svarer faktisk til en lille kompakt bil. Men hvis du folder den tredje sæderække ned, vokser pladsen til hele 828 liter. Hvis du så vender anden sæderække bagud, bliver den endnu større, og selvfølgelig meget større, hvis den lægges helt ned. Dertil kommer et beskedent bagagerum foran (frunk) på 52 liter, hvor du kan få plads til ladekablerne.

Jeg formoder, at bagagepladsen har haft en del at gøre med, at bilen tog førstepladsen i kåringen Women’s Worldwide Car of the Year for 2024. Men den har også lige vundet dobbelt guld ved World Car Awards, både som World Car of the Year og World Electric Vehicle (pdf).

Kia EV9 backseats KIA EV9 3rd seat row
<
>
Den tredje sæderække bagi kan bruges på lange ture af mindre personer, og - om nødvendigt - på kortere ture af større personer. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Kraft, kørekomfort og rækkevidde

Kia EV9 GT Line har to elmotorer og firehjulstræk med en samlet effekt på 384 skarpe hestekræfter. Det betyder, at denne enorme SUV kan køre fra 0-100 km/t på kun 5,3 sekunder! Accelerationen føles også kraftfuld og umiddelbar. Samtidig er bilen let at manøvrere takket være et velafbalanceret chassis og en lineær kraftoverførsel.

Bilen føles bestemt stor på vejen, men samtidig er den virkelig velkørende og god til at holde sporet. Den mangler måske luftaffjedring, men jeg synes faktisk, at den er endnu bedre at køre end Xpeng G9 – som har luftaffjedring.

Med et stort batteri på 96 kWh netto er rækkevidden også meget konkurrencedygtig. Op til 505 kilometer siges at være muligt, men som sædvanlig skal man regne med noget mindre i vintermånederne, og når man kører ved høje hastigheder. Jeg fandt, at omkring 400 kilometer var realistisk ved blandet kørsel om vinteren, hvilket burde være nok for de fleste. I sommermånederne kan du formentlig godt komme tæt på 500 kilometer.

Når det er tid til at oplade, går det som en leg takket være understøttelse af hurtig 800V-opladning med op til 239 kW effekt. Under optimale forhold kan du fylde batteriet fra 10 til 80 procent på bare 24 minutter. Og da batteriet kan forvarmes, både manuelt og via navigationen, vil du heller ikke opleve meget mere end 30 minutter om vinteren.

Kia EV9 front angle 2
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Kia EV9 GT Line: Konklusion

Kia EV9 er uden tvivl en af årets mest imponerende nye biler, og GT Line-versionen med seks sæder er en drømmebil for familier med lidt ekstra at gøre godt med, som ikke vil gå på kompromis med plads, komfort eller ydeevne.

SUV’en har en unik karakter, massiv tilstedeværelse, fantastisk plads, praktiske egenskaber, stor rækkevidde, lynhurtig opladning og en god dosis premium-følelse.

Selvom prisen på 749.900 kroner er høj, skæmmes den bestemt ikke af konkurrencen fra andre lige så dyre konkurrenter. Faktisk er dette en af de mest komplette og overbevisende premium-SUV’er på markedet, uanset drivlinje. Ganske enkelt imponerende.

Karakter
Kia EV9
High End

Home mener

Stor, rummelig og lækker. Masser af teknologi, et gennemført og fabelagtigt stykke arbejde. Ingen massage i passagersædet. Lidt mere plastik i kabinen end i andre premiumbiler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen

Et af de bedste køb i klassen

Lige i øjet

Endelig en rigtig elektrisk stationcar

BMW lykkes med det de er bedst til

Tesla har hørt vores bønner

Lyd & Billede
Scroll to Top