Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: BMW iX2 xDrive30

Crossover i nye klæder

En BMW iX2 xDrive30 er ikke bilen, der kører længst eller hurtigst, men den kombinerer køreglæde med praktisk anvendelighed bedre end de fleste af sine konkurrenter.

Skrevet af / 13/05/2024 - 09:11
BMW iX2 xDrive30
Lasse Svendsen

Har vi ikke været her før? Jo, vi testede BMW iX1 sidste år og blev overbeviste om, at BMW havde en meget kompetent, kompakt og komfortabel SUV til alle, der ikke har brug for den længste rækkevidde. Eller mest indvendig plads.

Faktisk er SUV det helt forkerte ord. Det er mere oplagt at kalde den en crossover, og det er, hvad denne variant er. BMW iX2 xDrive30 er bygget på den samme platform, som vi testede på iX1, og er BMW’s alternativ til for eksempel Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupé og Audi Q4 e-tron Sportback. Måske mere den sidste af de tre, for premium-følelsen er bestemt til stede i BMW’en.

Jeg kunne nævne Mercedes EQB i samme åndedrag, men den kommer snart på vejene i en ny udgave med opdateret teknologi og længere rækkevidde. Så vi bliver nødt til at vente med sammenligningen, indtil vi har testet den nye Mercedes.

(Foto: Lasse Svendsen)

Med samme platform som iX1xDrive30 betyder det firehjulstræk, højere frihøjde, 313 hk i alt og et batteri på 64,7 kWh, som kan give en rækkevidde på op til 449 kilometer.

BMW iX2 xDrive30 23 BMW iX2 xDrive30 24 BMW iX2 xDrive30 21 BMW iX2 xDrive30 22 BMW iX2 xDrive30 13 BMW iX2 xDrive30 10
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

Rækkevidden er nogenlunde på linje med de nærmeste konkurrenter, men et godt stykke under Tesla Model Y’s 533 kilometer. Det er dog også en større bil med mere indvendig plads.

Det er interessant, at den seneste prisjustering har bragt Model Y Long Range Dual Motor ned i samme prisklasse som en veludstyret BMW iX2 xDrive30. Indtil videre ser det ud til, at markedet ikke kan få nok af Model Y, men BMW er et mere premium alternativ, der tilbyder nogle andre funktioner end Tesla.

(Foto: Lasse Svendsen)

Vores testbil var udstyret med M Sport Package Pro. Den tilføjer udstyr som M Sport bremser, M adaptiv sportsundervogn, en større hækspoiler, M Sport læderrat, sportssæder foran og en lang række andre M-detaljer, som er typiske for BMW.

Større og mere sporty

(Foto: Lasse Svendsen)

Med mere firskårne linjer er designet på en iX1 xDrive30 mere konservativt end coupéformen på iX2 xDrive30. Karrosseriformen har givet mere plads til bagage end i iX1, og volumen er øget til 525 liter. Det er mere end den større iX xDrive50, og hvis man folder bagsæderyglænet ned, ender man med 1.400 liter. Bagsæderyglænet kan foldes lidt frem, hvis du har brug for lidt mere plads i bagagerummet.

(Foto: Lasse Svendsen)

Pladsen på bagsædet er ikke i nærheden af den plads, du får i en iX xDrive50, men den er tilstrækkelig til to voksne. Der er masser af plads foran. Også til opbevaring. Sportssæderne har fremragende støtte til lår, hofter og ryg. Vores bil havde både programmerbar massage, sædevarme, sædepudeforlænger og elektrisk justering med hukommelse til førersædet.

(Foto: Lasse Svendsen)

Der er et ladeplads til mobiltelefon i midterkonsollen, og iX2 leveres med BMW’s nye Operating System 9 med argumented reality i head-up-displayet (AR), Apple CarPlay og Android Auto. Forvarmning af batteriet kan også startes manuelt fra hovedskærmen. Passagererne kan også se film eller bruge deres mobiltelefoner til at spille spil på hovedskærmen i instrumentbrættet.

(Foto: Lasse Svendsen)

Harman Kardon-lydsystemet er en del af pakken og et oplagt valg efter vores mening. Det er udstyret med 12 højttalere, og højttalerenhederne er placeret under gitre i rustfrit stål. Systemet lyder godt med et stort og fyldigt lydbillede, der fungerer godt til en bred vifte af musik. Men slå surround-funktionen fra, hvis du vil have det klarest mulige lydbillede. Med bassen to trin op, diskanten fem trin op og faderen et trin frem, falder lydbilledet på plads.

(Foto: Lasse Svendsen)

Hurtig og komfortabel

Det første, man lægger mærke til, når man sætter sig ind, er, at siddepositionen er højere end i en almindelig bil. Ikke så højt som i de fleste SUV’er, og det er nemt at finde en god siddeposition i M-sportssæderne. Bilen føles kvik nok, og ligesom iX1 er chassiset velafbalanceret og sluger bump bedre, end en Model Y gør.

(Foto: Lasse Svendsen)

Ydelsen er den samme som iX1 xDrive30, med 0-100 km/t på 5,6 sekunder og en topfart på 180 km/t.

Boost. (Foto: Lasse Svendsen)

Bilen føles ikke særlig sporty på korte ture til bageren eller børnehaven, men den har BMW’s My Modes, som er placeret på en knap i midterkonsollen, til de tidspunkter, hvor du ønsker en mere sporty køreoplevelse. Hvis du vælger Sport, bliver styretøjets respons skarpere, chassiset strammes op, og bilen føles straks mere sporty at køre. Det diskret placerede boost-greb bag rattet giver dig alle 313 hestekræfter i 10 sekunder, hvilket fungerer som en slags kick down og øger accelerationen mærkbart, når du har brug for det.

Så vil du formentlig også bemærke EU-alarmen, som altid advarer dig, når din hastighed stiger over de fastsatte hastighedsgrænser. Den kan drive enhver til vanvid, men kan slukkes for hver tur med et langt tryk på set-knappen på rattet.

(Foto: Lasse Svendsen)

Forbrug i praksis

Da vi testede iX1 xDrive30, endte vi med et gennemsnitligt forbrug på 18,2 kWh/100 km. Slet ikke dårligt, og ret tæt på det angivne WLTP-forbrug. Forbruget for iX2 xDrive30 blev målt til mellem 15,6 og 19,4 kWh, hvilket bestemt er acceptabelt. Til sammenligning opgiver BMW WLTP-tallene for den samme bil til 16,3-17,7 kWh/100 km.

(Foto: Lasse Svendsen)

Desværre er opladningseffekten på 130 kW alt for lav til en premiumbil i 2024. Denne gang testede vi ikke opladningseffekten på en hurtiglader. Men iX1xDrive30 klarede ikke meget mere end 70 kW, da vi testede opladningen, dog i minusgrader. Bilen kan udstyres med en 22 kW on-board oplader til dem, der har den mulighed derhjemme, og den understøtter Plug&Charge. Du skal blot sætte ladekablet i en hurtigoplader, så starter opladningen automatisk.

Hvis du er tæt på at løbe tør for strøm, kan du vælge Efficient i My Modes for at minimere forbruget. Så stopper tophastigheden ved 90 km/t og effekten af klimaanlægget reduceres.

(Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Jeg tvivler på, at BMW nogensinde kommer til at sælge flere iX2 eller iX1 – tilsammen – end Tesla gør af Model Y. Måske er de endda ligeglade, for dem, der vælger BMW’en i stedet, er måske mere bilentusiaster. Og ser efter helt andre kvaliteter og værdier, når de køber en bil. Som den førsteklasses følelse og køreegenskaber, som BMW er kendt for.

Det kan man også finde i en iX2 xDrive30, og faktisk også i en Audi Q4 e-tron Sportback, men vi synes, at BMW’en er den sjoveste at køre i af de to. Det er måske det, der gør BMW’en bedst i klassen. Hvis du vil have længere rækkevidde og mere plads, kan du finde det andre steder i denne klasse.

Karakter
BMW iX2 xDrive30
Premium

Home mener

Komfortabel og kvik med et velafbalanceret chassis. Sporty og praktisk karrosseriform. Tillidsvækkende indtryk af kvalitet. Moderat rækkevidde og høj pris med nødvendigt udstyr. Lav opladningseffekt.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home

LB+

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede

LB+ Home

Fuld adgang til alt indhold på L&B Home

29,- / for 30 dage
87,- / mnd
50,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen

Et af de bedste køb i klassen

Lige i øjet

Endelig en rigtig elektrisk stationcar

Lyd & Billede
Scroll to Top