TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

TEST BMW i4 eDrive40

Den bedste kørekomfort

Længere rækkevidde og lavere pris, men stadig med køreglæde i førersædet.

forfatter
Publiceret 08/06/2022 - 16:30
Karakter
BMW i4 eDrive40
L&B mener
Klassens bedste kørekomfort. Mere end tilstrækkelige fartressourcer. Fleksibel og hurtig med lavt støjniveau. Praktisk kombiluge, høj kvalitetsfølelse og genkendelig “BMW-feeling”.
Bagsædet egner sig ikke til tre voksne. Skriger på Harman Kardon-anlægget. Ligger måske for tæt på i4 M50 i pris.
Specifikationer
  • Udstyrspakke: Model M Sport
  • Rækkevidde: 493-590 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 80,7 kWh
  • Ladekapacitet: 205 kW
  • Energiforbrug: 16,1-19,1 kWh/100 km
  • Effekt: 250 kW/340 hk
  • Drejningsmoment: 430 Nm
  • 0-100 km/t: 5,7 s
  • Egenvægt: 2125 kg (tomvægt)
  • Lydanlæg: HiFi Sound System
  • Forstærker: 535 W
  • Antal højttalere: 17
  • Andet: Touch-skærms-styring, equalizer, Apple CarPlay, Android Audio, Wi-Fi
  • Web: bmw.dk

Den ligner til forveksling en af vores absolutte favoritter, i4 M50, men den baghjulstrukne udgave af i4 er ikke lige så hurtig eller fed at køre. Men den koster så også mindre og kan køre længere.

Med drift kun på baghjulene er BMW i4 eDrive40 lidt tættere på tidligere tiders BMW’er med stor motor og baghjulstræk. For det er ikke så længe siden, 340 hk var mange kræfter i en 3- eller 4-Serie med stempelmotor. Det har elektrificeringen vendt op og ned på, og nu har selv Volvo over 400 hk og 0-100 km/t på under fem sekunder.

Læs også Køremaskine for de køreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromis mellem sportsvogn og familiebil.

Helt så hurtig er 40-udgaven af i4 ikke, men 0-100 km/t på 5,7 sekunder er hurtigt nok. For her handler det om andre ting end dragracing. Nemlig den samlede køreoplevelse.

Sammenlignet med M50’s to elmotorer på i alt 544 hk og et drejningsmoment på 795 Nm kan 340 hk og 430 Nm virke lidt fesent. Det er det ikke. BMW’en accelererer med et overbevisende skub, og styringen er mindre påvirket af drejningsmomentet, da der ikke er drift på forakslerne.

BMW i4 40 h bak 2048x1152 1
Man skal lige kigge to gange på BMW’en for at se, at det er den baghjulstrukne eDrive40. (Foto: Lasse Svendsen)

Men for nogle er rækkevidden vigtigere, og i en eDrive40 – som har samme 80,7 kWh batteri – kan man opnå mellem 10 og 15 procent længere rækkevidde og samtidig spare penge. Grundprisen på eDrive40 er ca. 90.000 kroner under en tilsvarende M50, før udstyrstillæg, og rækkevidden er 580 mod 510 km, i 40’erens favør.

Da det ikke er alle, der har brug for firehjulstræk, kan i4 eDrive40 derfor være et bedre køb.

Vores testbil var udstyret med M Sport-pakken, sportssæder med Alcantara og Sensatec-kunstlæder, sportsrat og M-detaljer indvendig og udvendig. Den sorte BMW havde også BMW’s Live Cockpit Pro, men ikke det fine Harman Kardon-anlæg, der koster så lidt som tilvalg.

Den havde dog elektrisk anhængertræk, ratvarme, fjernlysassistent og adaptiv fartpilot, og kom med 18 tommers hjul med Hankook-lavprofildæk. 17 tommer er standard på den laveste udstyrsversion af eDrive40.

BMW i4 40 v front 2048x1152 2
i4 eDrive40 i safirsort metallic med 18 tommers fælge. (Foto: Lasse Svendsen)

Hightech

Teknologien ligner ellers meget, sammenlignet med M50. De fysiske mål er selvfølgelig de samme med en akselafstand på 285,6 cm, en totallængde på 478 cm og et bagagerum med praktisk kombiluge, der er opgivet til 470 liter. eDrive40 kan også trække en anhænger på op til 1600 kilo.

Den har også det samme brugervenlige iDrive OS 8, som styres med iDrive-kontrollerne i midterkonsollen eller fra den buede touch-skærm, der er vendt mod føreren. Der er også understøttelse af Apple CarPlay og Android Auto, og trådløs opladning af mobilen i et rum foran midterkonsollen.

Det lyder måske meget avanceret, men man navigerer på samme måde som på mobilskærmen, og man kan ændre, hvilket indhold man har tilgængeligt på skærmen.

BMW i4 40 foran 2048x1152 1
BMW kan det med infotainment, og skærmmenuerne er letlæselige og nemme at bruge. (Foto: Lasse Svendsen)

Man kan også tale til bilen. Det virker ikke altid lige godt, men man kan f.eks. bede den om at finde den nærmeste hurtiglader. Så forvarmes batteriet før ankomst, og hvis ladestanderen er kraftig nok, kan man tage op til 250 kW ladeeffekt. I hvert fald et stykke tid, før ladekurven uundgåeligt falder.

Man bør afgjort downloade BMW-app’en og oprette et BMW ID. Så kan man lave førerprofiler, indstille klima-anlæg, programmere opladning og lade nøglerne blive hjemme. Dermed fungerer mobiltelefonen nemlig som nøgle til bilen.

BMW i4 40 iDrive skjerm 2048x1152 1
Futuristisk instrumentbræt. (Foto: Lasse Svendsen)

Harman Kardon er meget bedre end HiFi Sound System

Sidste gang vi kørte en i4, var den udstyret med Harman Kardon-anlæg. Det er det højeste niveau, man kan få i en i4, men niveauet under er ret skuffende. BMW kalder det HiFi Sound System, og selv med højttalere foran og bagi og brugbart med effekt er lyden grå og kedelig.

Det fungerer sådan set okay, hvis man bare lytter til taleradio eller podcasts, men anlægget giver ikke nogen musikalsk oplevelse, der er værd at skrive hjem om. Heller ikke når man bruger CarPlay til at streame musik fra mobilen.

Vores anbefaling er derfor at vælge Harman Kardon, for man får meget bedre lyd for et relativt beskedent pristillæg.

BMW i4 40 coupe 2048x1152 1
Coupéhækken bagtil er ikke bare lækker, den er også praktisk. (Foto: Lasse Svendsen)

Mere klassisk BMW-følelse

Da vi tidligere har beskrevet interiøret samt de praktiske fordele og begrænsninger ved i4, går vi direkte til det vigtigste: Køreoplevelsen.

Hvis vi ser bort fra Hans Zimmers lydspor (altså bilens lyde) – som kan slås fra – er der meget her, der hinter til en 20 år gammel M3 med baghjulstræk. Selv i Sport-tilstand er den elektriske eDrive40 mere støjsvag, langt mere komfortabel, bedre bygget og selvfølgelig mere rummelig, men det umiddelbare skub fra 430 Nm mærkes ikke i rattet.

BMW i4 40 forersete 2048x1152 1
Sportssæderne i kunstlæder og Alcantara har god støtte og er samtidig komfortable. (Foto: Lasse Svendsen)

Styringen er ikke så hurtig som i Porsche Taycan GTS, men den er mere direkte og virker mere præcis end i M50. Det er nemmere at pege snuden derhen, hvor man vil, og styretøjet giver en følelse af bedre kontrol, når man accelererer ud af et sving og mærker kræfterne skubbe på i bagenden. Lidt som en E46 M3 fra gamle dage.

Læs også Porsches perfekte kompromis Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.
Porsche Taycan GTS pass VIII

40’eren er støjsvag og komfortabel i Comfort-tilstand og en dejlig langtursbil. Der er godt med støtte i sportssæderne, og den fine balance i bilen opvejer til en vis grad, at man sidder i en bil, der vejer over to tons.

BMW i4 40 felger 2048x1152 1
18-tommerne fra Hankook kan opleves som lidt for bløde til nogles smag. (Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Selv om den har mindre effekt end i4 M50, kan BMW i4 eDrive40 opleves som lige så sjov at køre. Det, den mangler i rå acceleration, og det enorme vejgreb, som firehjulstræk kan give, opvejer 40’eren langt hen ad vejen med inspirerende køreegenskaber og subjektivt mere følsom og præcis styring.

Indpakningen er den samme, og kørekomforten er den bedste i klassen, men med et lavere forbrug vil BMW eDrive40 kunne forlænge køreturen med flere hundrede kilometer. Det vil være et tungtvejende argument for mange, som ikke har brug for firehjulstræk. Og så gør det heller ikke noget, at eDrive40 er billigere end M50.

BMW i4 40 v side 989x556 1 BMW i4 40 baksete 989x556 1 BMW i4 40 bagasjerom 989x556 1 BMW i4 40 bakluke 989x556 1 BMW i4 40 kjoremodus 989x556 1 BMW i4 40 fartsholder 989x556 1
<
>
Den skrå bagrude leder hurtigt vandet væk. Men en bagrudevisker ville have gjort et bedre stykke arbejde. (Foto: Lasse Svendsen)
Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer
  • Over 5.000 produkttests
  • Undgå fejlkøb med vores råd og guides
  • Deltag i L&B-forummet med andre lyd- og billedentusiaster
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Altid opdateret på sidste nyt
  • Nyhedsbrev direkte i din indbakke
  • L&B TechCast – en podcast af Lyd & Billede
  • Ingen bindingsperiode – opsig, når du vil!

Vi tester for dig!

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Fransk flirt Lidt luksus har aldrig skadet nogen, mener franske DS Automobiles. De har fuldstændig ret.
Nu ved vi hvordan Polestar 5 skal se ud Der er gode grunde til at tro, at den kommende Polestar 5 vil se sådan ud.
Lækker og elektrisk med god rækkevidde Peugeot e-408 bliver en stor crossover med god rækkevidde.
Blandt de allerfedeste familiebiler Når man har brug for plads til hele familien, men gerne vil have noget, der virkelig kan rykke, er Model Y Performance noget af det bedste, man kan få.
Her er Volkswagens første elektriske sedan Designskitser giver et smugkig på en fremtidig model designet til den øvre middelklasse i Kina. Bilen kommer også til Europa og USA.
Mest bil for pengene Cupra Born er VW ID.3’s seje tvilling. Med et frækkere look og mere adrætte køreegenskaber – til en lavere pris.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend