Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

TEST Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound

Premium-lyd fra Sonos

Med Sonos-anlægget som tilvalg kan Audi Q4 e-tron tilbyde federe lyd end søstermodellen/konkurrenten Volkswagen ID.4.
Karakter
Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound
Lyd & Billede mener
Sonos-anlægget leverer et stort, varmt og fyldigt lydbillede med masser af detaljer og en veldefineret bas.
Bortset fra lyden har anlægget ikke nogen særlige Sonos-funktioner.
Specifikationer
  • Antal højttalere: 10
  • Forstærker: 580 W klasse D
  • Audi Q4 e-tron: Fra 349.990 kr.
  • Sonos Premium Sound: 3.550 kr.

Meget er sagt og skrevet om Sonos-anlægget i Audi Q4 e-tron, men nu har vi endelig fået mulighed for at høre det selv. De første eksemplarer af Q4 e-tron er begyndt at dukke op hos Audi-forhandlerne rundt om i Norden, og vi har fået lov til at låne en demobil til test!

Sonos-logoet i A-søjlen fortæller os, at denne Q4 har et opgraderet anlæg. (Foto: Audun Hage)

Audi Q4 e-tron 50 Quattro med Sonos lyd

Den bil, vi har lånt, er en veludstyret Q4 e-tron 50 quattro i farven Florettsølv Metallic med den største batteripakke på 77 kWh, 299 hestekræfter samt firehjulstræk.

Den er spækket med udstyr som S-line læderinteriør, head-up display og elektriske lædersæder, men i dette tilfælde er det et særligt tilvalg, vi er interesseret i at tjekke ud: Lydanlægget fra Sonos, der kun koster 3.550 kroner mere end standardanlægget.

Sonos er et velkendt mærke inden for højttalere til hjemmebrug, men er rimelig nyt i bilstereo-gamet. Det er faktisk første gang, vi ser Sonos-logoet i bilsammenhæng.

Annonce

Det såkaldte Sonos Premium Sound-anlæg (udstyrskode 9VS) består af ti højttalere inklusive centerhøjttaler og subwoofer, og har en forstærkereffekt på 580 watt.

Bemærk: I dette tilfælde er kun lyden, der er signeret Sonos. Højttalerne kommer angiveligt fra Audis eget varelager, mens Sonos’ lydteknikere har hjulpet med lyddesign og justering for at få lyden, som de vil have den.

Derfor kan det virke som en lidt opgejlet version af noget, der ellers ville have været et brugbart standardanlæg. Men som bekendt er det ikke logoet på højttalerne, der tæller, men snarere hvordan det lyder i praksis!

(Foto: Audun Hage)

Hvordan lyder det så?

Vi kører en tur i Q4 e-tron og kan hurtigt konstatere, at selve bilen er relativt stille – godt isoleret mod vind- og vejstøj. 50-modellen med firehjulstræk er både komfortabel og hurtig.

Annonce

Det slår os imidlertid, at de store hjul på vores demo-bil (21-tommere med lavprofildæk) bidrager med ret hørbar dækstøj ved høj hastighed. Hvis vejstøj er en prioritet, ville vi nok overveje at gå ned til 20 eller 19 tommer.

Den stille kabine giver under alle omstændigheder gode betingelser for musiklytning, og førsteindtrykket er da også, at det lyder ganske brugbart. Her er der tydeligvis gjort en indsats for at opnå et godt lydmæssigt resultat.

Sonos-anlægget fylder kabinen med et relativt stort og præcist lydbillede med en bred og tydelig stereoeffekt. Klangbalancen er fin og fyldig med distinkte overtoner og en varm mellemtone. Stemmegengivelsen er klar og tydelig, og godt forankret mellem A-søjlerne.

Til dette anlæg hører der også en dedikeret subwoofer, og det kan man både høre og mærke – bassen er strammere, dybere og mere hårdtslående, end man ellers oplever i standardanlæg i biler. Det er ikke noget decideret basmonster, men har en god og veldefineret basgengivelse, der giver gevinst på alle slags musik.

<
>
Ud over diskanter i A-søjlerne foran har Sonos-anlægget bas/mellemtone-enheder i fordørene. (Foto: Audun Hage)

God lyd til prisen

Vi udfordrede Sonos-anlægget med et bredt repertoire af musik, og vores oplevelse er, at det fungerer godt til det meste: Alt fra akustisk visesang til benhård techno lyder rigtig godt – så længe man vel at mærke ikke går amok med volumenkontrollen. Det er ikke noget decibelmonster, vi taler om, og det kan lyde lidt anstrengt, når man virkelig skruer op.

Annonce

Sonos tilbyder også forskellige indstillingsmuligheder med balance/fade og separat justering af subwoofer-niveauet. Der er også en Panorama-indstilling, som bidrager til at løfte lydbilledet lidt. Her kan man også justere, til man finder et lydbillede, man kan lide.

Ud over Sonos har Audi haft et langvarigt samarbejde med Bang & Olufsen på lydsiden. Bl.a. kan storebrødrene e-tron 50, 55 og 60, for ikke at nævne e-tron GT, leveres med et – noget dyrere – B&O-anlæg. Det har endnu flere højttalere, mere forstærkerkraft og flere DSP-tricks, som bidrager til en storartet lydoplevelse.

Sonos-anlægget når ikke helt op på siden af det mægtige lydbillede, vi kender fra disse modeller, men tilvalgsprisen er så også relativt beskeden i sammenligning.

Mangler noget power Volkswagen ID.4 er en fin bil at køre, men uden mulighed for opgraderet bilstereo føler man sig aldrig som konge af vejen.

Desværre har vi endnu ikke hørt Q4 e-tron med standardanlæg, men Sonos-anlægget lyder i hvert fald væsentlig mere frisk og fyldigt end det temmelig tamme anlæg, som Volkswagen ID.4 er udstyret med. Det skulle da også bare mangle i en premium-bil!

<
>
(Foto: Audun Hage)

Ingen særlige Sonos-funktioner

Bortset fra at Sonos-ingeniørerne har været meddelagtige i udformningen af lyden, er der ikke nogen specielle Sonos-relaterede funktioner i Q4 e-tron. Man kan ikke streame musik via Sonos-app’en, parre anlægget med andre trådløse Sonos-højttalere, lytte til Sonos’ nye radiokanal eller lignende.

Annonce

Det er heller ikke muligt at finjustere lyden med Trueplay via mobilen. Ikke at det er nødvendigt – men pointen er, at mange måske gerne vil have lidt “Sonos-identitet” oven i det hele.

Konklusion

Med Q4 e-tron kan Audi tilbyde en premium-SUV bygget på samme platform som Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq. Og nu kan den også fås med et ordentligt lydanlæg!

Vi har endnu til gode at lave en dybtgående test af selve Audi Q4 e-tron og alt det smarte udstyr, den kan suppleres med, inklusive det nye AR-display. Men af alle de tilvalg, man kan foretage, bl.a. læderinteriør og styling-pakker, virker det nye Sonos-anlæg relativt oplagt for dem, der er interesseret i god lyd.

Audi fortjener i hvert fald en tommel op for, at de – i modsætning til søstermodellen Volkswagen ID.4 – tilbyder et opgraderet alternativ på lydsiden!

forfatter

(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.