I disse elbiltider tales der meget om rækkevidde og opladningsangst, men alt for lidt om lyden, efter vores mening. Uden den traditionelle støj fra eksploderende cylindre, hvinende differentialer og brændstofpumper er moderne biler blevet musestille. Det er også lykkedes mange bilproducenter at reducere hjul- og vindstøjen til et behageligt niveau. Og hvad betyder det så? Meget større mulighed for at nyde lyden inde i bilen!
Audis første helelektriske SUV er kendt for at have en af de mest støjsvage kabiner på markedet. Du kan vælge mellem e-tron 55 og den nedskalerede version e-tron 50 med mindre motor og batteripakke til en gunstig pris. Snart kommer også den “værste” version e-tron S!
Fælles for alle e-tron-modeller (inklusive Sportback) er, at de kan leveres med et opgraderet lydsystem fra Bang & Olufsen som ekstraudstyr: For samme pris som et lædersæde eller et anhængertræk får du et lydsystem med hele 16 højttaler-enheder, 705 watt forstærkereffekt og avanceret 3D-lyd!
Bang & Olufsen Premium Sound System
Audi har i mange år samarbejdet med Bang & Olufsen for at kunne tilbyde skræddersyede lydpakker til deres bilmodeller. Derfor er det ikke nogen stor overraskelse, at også e-tron kan opgraderes med et B&O-system. Det er bare at sætte det rigtige kryds i udstyrslisten.
Premium-systemet fra B&O er specielt udviklet til e-tron, hvor lydingeniørerne har været involveret tidligt i designprocessen for at sikre, at lydoplevelsen bliver gnidningsløs og optimal. I alt indeholder anlægget 16 højttalere, 705 watt forstærkereffekt og en avanceret DSP-enhed fra Fraunhofer, der kontrollerer lyden i kabinen.
De mange højttaler-enheder er strategisk placeret i døre, på instrumentbræt og på stolper for at sikre optimale lytteforhold, uanset hvor du sidder. Anlægget kan også prale af “3D-lyd” med dedikerede højdehøjttalere i A-stolperne plus separate surround-højttalere i D-stolperne bagerst – begge med højeffektive neodymmagneter.
B&O-systemet i e-tron koster 13.000 kroner som ekstraudstyr. Det er dog ret beskedent i Audi-sammenhæng, hvor et sæt vinterdæk let kan koste 35.000 kroner.
Audis multimedie-hovedenhed (MMI) har to touch-skærme på henholdsvis 10,1 og 8,6 tommer. Den understøtter selvfølgelig Bluetooth, hvilket gør det nemt at tilslutte mobilen som musikkilde. 2020-modellerne har også understøttelse af trådløs Apple CarPlay. Og hvis du specificerer såkaldt Audi Phone Box, kan bilen fås med trådløs opladning, som også bruger bilens antenne ved samtaler. Desuden er der Audi Smartphone Interface og Music Interface med USB-stik foran og bagi.
Lyden af stilhed
Idet vi begiver os ud på vores første prøvetur med e-tron, er der et par ting, der står klart.
Det første, der slår os, er fraværet af støj. Der er selvfølgelig ingen motorstøj af betydning. Ganske vist producerer Audis kraftige elmotorer en hvinende lyd, der er rimelig tydelig ved lav hastighed. Men på motorvejen er den nærmest ikke hørbar.
Støjreduktionen i Audi e-tron må siges at overgå vores forventninger. Selv med tunge 20 tommers hjul og brede dækdimensioner på vores testmodel er der forsvindende lidt rumlen fra vejbanen. Og der er knap nok en antydning af vindsus, selv med panorama-glastag over hovedet.
Det skal nævnes, at vores lånebil kom med dobbelt akustisk dæmpende glas i sideruderne foran, som reducerer vindstøj ved høj hastighed med op til 6 dB. Derimod kom den uden “virtuelle spejle”, som siges at sænke luftmodstanden og støjen yderligere.
Lydkvalitet
e-trons stille kabine er en gunstig baggrund for musikalske fornøjelser: Når vi skruer op for volumen, bliver det tydeligt, at B&O-anlægget sagtens formår at fylde bilen med potent lyd! Vi spiller svenske Robyn og hendes “Eclipse”. En lavmælt og nedtonet ballade som denne ville normalt blive kvalt af motor- og vindstøj, men ikke her! Et stort og detaljeret lydbillede breder sig ud mellem A-stolperne, mens Robyns stemme skinner i centrum.
Og så til noget helt andet: Med vores ansvarlige udgiver, Tor Aavatsmark, som passager og selvudnævnt DJ er det pludselig Bruce Springsteens “Swallowed Up”, der runger gennem højttalerne. The Boss står stærkt ud af centerkanalen, mens vores egen boss nikker anerkendende og griner smørret. Magen til klippefast stereoperspektiv!
Samtidig er det imponerende at høre, hvordan rumklangen breder sig bagud i kabinen, mens stortrommen hamrer løs fra subwooferen i reservehjulsbrønden. Her kan man virkelig tale om koncertfølelse!
Melodiske ballader og akustiske viser er én ting, men hvad med noget electronica? Jeg spiller Kygos “Kem kan eg ringe” og sørger for at skrue lidt ekstra op for lyden. B&O-anlægget får det også til at swinge her, men vi savner lidt tryk i bassen.
Et tryk på Audi-skærmen i midterkonsollen giver os adgang til lydmenuen, hvor der også er individuel justering af baskanalen. Et par hak op giver os den ønskede fylde. Samtidig bruger vi fader- og 3D-knapperne til at flytte lydbilledet lidt længere tilbage i kabinen, hvilket giver passagererne den rigtige følelse af at være på danseklub. I dette tilfælde måske snarere en rullende danseklub …
Jeg kan heller ikke dy mig for at spille lidt old school hiphop. De tunge synth-basser fra UGK er populære i bilstereo- og dB Drag Racing-konkurrencer. Det fungerer også godt her, men ikke nok til at blæse os bagover. Hvor god lyden end er, så er det tydeligt, at B&O’s subwoofer mangler lidt råstyrke på de heftigste basanslag. Man kan trods alt ikke forvente jordskælvbas fra en lille 8-tommer i et kompakt kabinet.
Derfor: Hvis Audi eller Bang & Olufsen skulle finde på at lancere en e-tron med et rigtigt monsteranlæg, er det endnu mere bas, vi ønsker os!
Væsentlig bedre end standard
I forbindelse med testen prøvede vi også en e-tron med standard lydanlæg (Audi Sound System med ti højttalere og 180 watt forstærker). Men vi skulle ikke køre mange meter for at konstatere, at det giver en temmelig tynd og flad lydoplevelse.
Sammenlignet med det storslåede lydbillede, vi fik med Bang & Olufsen, er standardlyden væsentlig mørkere og mindre fokuseret. Lyden kommer mere forfra, nedefra og op, snarere end at ligge i ørehøjde. Man savner den distinkte klarhed i diskant og mellemtone, og bassen er nærmest fraværende, trods subwoofer. Lydsystemet har heller ikke nær så gode justeringsmuligheder som B&O’s.
Så vidt vi ved, optager B&O-anlægget ikke mere plads i kabinen end standardhøjttalerne. Derfor er der ingen pladsmæssige ulemper ved at vælge det opgraderede anlæg, som der kan være på mindre bilmodeller.
Konklusion
Hvis du er den heldige køber af en Audi e-tron, har du valget mellem to lydanlæg: Standard og Premium. Efter at have prøvekørt Audis helelektriske SUV kan vi trygt anbefale den mere overdådige variant til dem, der går op i lydkvalitet – eller bare elsker musik. Her får du lydmæssig valuta for pengene med en markant mere kraftfuld og detaljeret lydoplevelse end fra det almindelige anlæg.
Sagt på en anden måde: En bil som Audi e-tron fortjener den bedste lyd, og i vores ører er der ikke noget at være i tvivl om!
OBS! Nogle Audi-modeller fås med endnu større anlæg end det, du får i e-tron. Til Audi Q8 tilbyder Bang & Olufsen et såkaldt “Advanced” lydsystem med hele 23 højttalere og 1920 watt – til en bagatel af 140.000 kroner! Det har Audi indtil videre ikke valgt at tilbyde til e-tron, antagelig af vægt- og pladshensyn.
Læs videre med LB+
Efterårs tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i en måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer