TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

TEST Kia EV6 GT Line

Sjov for hele familien

Hvad får man, når man tager “Årets Bil” og giver den et nyt og mere sporty karosseri, et større batteri og et bedre lydanlæg? Kia EV6 GT Line!

forfatter
Publiceret 17/03/2022 - 20:35
Karakter
Kia EV6 GT Line
L&B mener
Masser af teknologi gør bilen både futuristisk og praktisk. Sporty, men samtidig komfortabel. Eksklusivt Meridian-lydanlæg.
De digitale køreassistenter er bedre hos flere af konkurrenterne. Lydanlægget lyder lidt hårdt et sted i diskanten, hvilket vi ikke kan korrigere væk.
Specifikationer
  • Udstyrspakke: GT Line
  • Rækkevidde: 484 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 82,5 kWh (brutto) / 77,4 kWh (netto)
  • Ladekapacitet: 239 kW DC / 11 kW AC
  • Energiforbrug: 18 kWh/100 km
  • Effekt: 242 kW / 325 hk
  • 0-100 km/t: 5,2 s
  • Egenvægt: 1910 kg (tomvægt)
  • Tilladt totalvægt: 2425 kg
  • Underholdning: Meridian Surround Sound
  • Forstærker: (ikke opgivet)
  • Antal højttalerenheder: 14 (7.1-opsætning)
  • Andet: 12″ infotainment-skærm, 12″ førerskærm, Android Auto, CarPlay, selvparkering, stemmestyring, KIA Connect app, OTA opdateringer (kommer)
  • Ekstraudstyr: Anhængertræk
  • Pris, testbil: 451.899 kr. (startpris 444.900 kr.)
  • Web: kia.com/dk
Vejl. pris 451.899Pr. 17/03/2022 Produktside

Kia EV6 er en slags tvilling til Hyundai Ioniq 5, som vi sidste år kårede til Årets Bil. En vidunderlig retro-futuristisk bil, livlig som bare pokker og med cool og brugervenlig teknologi om bord. Og desuden meget større, end billederne leder én til at tro, med plads til en hel familie og godt med bagage. Bose-anlægget lyder også godt, selv om det godt kunne have haft mere kraft og flere indstillingsmuligheder.

KIA EV6 front side
KIA EV6 GT Line. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Meget det samme

Indvendig minder EV6 meget om Ioniq 5, og det er bestemt ikke en dårlig ting: Kabinen er virkelig stilig! Den samme type knapper både på rattet og i dørene, men et anderledes “gearhjul”, som også er flyttet fra rattet til midterkonsollen.

De samme to 12,3 tommers skærme er på plads ved siden af hinanden: En, der viser førerens instrumenter, og en midt på instrumentbrættet til infotainment. I Ioniq 5 er instrumentbrættet og skærmene helt lige, mens midterskærmen i EV6 er vinklet lidt skråt mod føreren. Rart med tanke på refleksioner fra solen, uden at det går særlig meget ud over læsbarheden for forsædepassageren.

Læs også Hyundai Ioniq 5: Vi smiler fra øre til øre Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.
Hyundai IONIQ5 Angle

Mere sporty udseende

Udvendig er bilerne dog ret forskellige. Først og fremmest er EV6 lavere med et mere strømlinet og sporty udseende.

Man skulle tro, at EV6 havde lavere luftmodstand og dermed lavere forbrug, men her er GT Line med firehjulstræk faktisk opgivet til et lidt højere forbrug end Ioniq 5 AWD (18,0 mod 17,8 kWh pr. 100 km). Det henter den ind igen med et større batteri (77,4 mod 72,6 kWh netto), som giver den 24 km samlet rækkevidde mere: 484 km ifølge WLTP-målingerne.

Hyundai IONIQ5 Left Side
Hyundai Ioniq 5 er også meget stilig, men ikke helt så sporty som Kia EV6. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Federe interiør

Sæderne er anderledes i EV6. For det første er de i ruskind, hvor Ioniq 5 har glat læder. De er afgjort mere stilige i EV6 og virker slankere, måske fordi man sidder lidt tættere på gulvet. Sæderne har alle mulige indstillingsmuligheder for vinkling både her og dér, fuldt elektrisk, og de kan gemmes i to hukommelser. Men fodstøtten fra Ioniq 5 har Kia droppet i EV6, hvilket er noget, jeg personligt savner på lange ture.

KIA EV6 GT Line interior
KIA EV6 GT Line har efter journalistens smag et federe interiør end Hyundai Ioniq 5. (Foto: Kia)

Meridian-lydanlæg

Kabinen er rigtig godt dæmpet med meget lidt vejstøj, der forplanter sig gennem de 20 tommers Nokian-vinterhjul. Det giver en støjsvag oplevelse, der er som skabt til et godt lydanlæg.

Hvor Ioniq 5 kommer med et Bose-lydanlæg med i alt otte højttalerenheder i en 5.1-opsætning, har Kia EV6 GT Line et Meridian-anlæg med hele 14 højttalerenheder i en 7.1-konfiguration. Der er to ekstra fuldtonehøjttalere helt bagerst, og højttalerne i bagdørene er delt op i separat diskant og mellemtone, hvor der er fuldtoneenheder i Ioniq 5. Begge har en subwoofer under bagagerummet.

Kia EV6 sound modes
Meridian-anlægget har forskellige lydindstillinger. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

EV6 tilbyder valg imellem forskellige lydindstillinger, såsom Autentisk, der giver et distinkt stereolydbillede, eller Surround, der i højere grad skaber en illusion af omsluttende lyd. Hvis man i stedet vælger Egendefineret, kan man indstille både bredden på stereolydbilledet og størrelsen på surround-lyden. Disse muligheder har man ikke i Ioniq 5.

Hvis man derimod vil indstille selve lydbalancen, har EV6 nøjagtig de samme toneindstillinger som Ioniq 5. Det vil sige Bas, Mellemtone og Diskant. Hvilket er lidt lidt. Hvis man f.eks. vil korrigere en skarphed i toppen væk, må man trække hele diskantområdet ned, hvilket giver en mere indelukket lyd. Jeg ville gerne have minimum en fembånds equalizer, helst mere.

KIA EV6 midrange front3 KIA EV6 mid midrange front KIA EV6 tweeter front2 KIA EV6 center speaker kia ev6 meridian layout LB scaled 1
<
>
Mellemtoneenhed, venstre hjørne foran. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

God lyd

Anlægget i EV6 gør bestemt, hvad det skal, og jeg kan godt lide det ekstra store lydbillede, man får i Surround-indstillingen. Det gavner især klassisk musik. Pop og rock, hvor man gerne vil mærke bassen pumpe i kroppen, gør sig derimod bedst i Autentisk, hvor stortrommen slår mere kontant.

Anlægget har en klar mellemtone, som giver en god stemmegengivelse og adskiller instrumenter fint fra hinanden. Man kan spille ret højt, før det flader ud eller begynder at forvrænge, men der er en skarphed et sted i diskanten, som jeg ikke helt kan få væk, og så jeg har ikke ligefrem lyst til at udfordre gaderæserne med dette anlæg.

kia ev6 carousel e gmp 01 1160x653
Kia kan levere strøm til andre enheder ved at reversere ladestikket. (Foto: Kia)

Teknologi

EV6 GT Line har en masse fin teknologi om bord; bl.a. kan den ligesom Ioniq 5 oplades med 800 volt lynopladning. Det giver en maksimal kapacitet på hele 239 kW. I teorien.

Man kan oplade mobilen trådløst på midterkonsollen, og med indbygget køling i laderen oplader EV6 hurtigere end normalt. Android Auto og Apple CarPlay er standard, men kræver desværre kablet tilslutning.

Heldigvis er det indbyggede kortsystem godt med et overraskende godt overblik over trafik-flowet og et temmelig komplet overblik over hurtigopladere. Desværre forvarmer den ikke p.t. batteriet på vej til en ladestander, så man er ikke i nærheden af maksimal ladehastighed om vinteren. Men den opdatering kommer senere, så forhåbentlig er det en anden sag næste vinter.

KIA EV6 GPS
GPS’en er overskuelig og ved, hvor de fleste hurtigopladere er. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Sikkerhedsfunktioner

Vores bil var udstyret med et overskueligt 360 graders kamera, som giver overblik over alle blinde vinkler, når man parkerer. Og bilen kan faktisk parkere sig selv! Netop det fik jeg ikke testet, men jeg fik bilen fjernstyret ind og ud af garagen med en knap på nøglen. Fedt!

Alle sikkerhedsfunktioner er standard, inklusive både vejbaneassistent, kollisionsassistent og blindvinkelalarm. Man får faktisk en video af den blinde vinkel på førerskærmen, når man tænder blinklyset, så man nemt kan se, om der har sneget sig en cyklist op på indersiden. Head-up display er også på plads med info om hastighed, fartgrænse og navigation.

Reversibel opladning

Det er ekstra fedt, at strømmen fra ladestikket kan reverseres, så man kan bruge bilen som strømkilde, hvis man befinder sig et sted uden strøm. Her kan man få maksimalt 3,6 kW, hvilket er nok til at drive alt fra et TV til en stegeovn. Ud over en adapter til ladestikket er der også et standard 230 volt stik under det midterste bagsæde med samme effekt. Men den samlede effekt øges ikke, hvis man bruger begge dele.

Kia EV6 360 camera
360 graders kameraet giver et godt overblik: (Foto: Geir Gråbein Nordby)

En fornøjelse at køre

Hvad køreegenskaber angår, er EV6 GT Line en fornøjelse at køre. Ganske vist efter at man har deaktiveret vejbaneassistenten, der kan opleves som temmelig usikker.

Især i Sport-tilstand er bilen en kraftkarl, idet den trækker på alle fire hjul og sætter af fra stilstand som en kanonkugle, når man træder på speederen. Der går kun 5,2 sekunder, før speedometeret viser 100 km/t, hvilket er rigelig hurtigt. Og hvor firehjulstræk ofte kan give ret kraftig understyring, bider EV6 GT Line sig fast og er let at styre. Under krævende vinterforhold giver Sne-tilstanden en blødere kørestil, der gør det lettere at manøvrere.

Køremæssigt minder den meget om Ioniq 5; de deler trods alt også samme platform og motor. Men Ioniq 5 virker en mere understyret, hvor EV6 håndterer sving bedre. Især ved lidt aggressiv kørsel føler jeg mig mere som ét med bilen, end jeg gør i Hyundai’en.

KIA EV6 front side2
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Som de fleste elbiler accelererer EV6 ikke så godt efter 80 km/t, for det er begrænset, hvor meget 325 hestekræfter kan flytte en to tons tung bil, når man kommer lidt op i fart. Men det går fint, bare rolig. Hvis man vil have vildere kørsel, må man vente på GT-versionen, der har næsten 600 hestekræfter – og klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder! Det er faktisk hurtigere end den vilde Mustang Mach-E GT!

Ligesom andre elbiler er EV6 ret stiv i dæmperne, men ikke så meget, så det bliver ubehageligt. Den river rundt i svingene, bedre end standardversionen af Mustang Mach-E AWD. Den er ikke lige så sporty som den noget mindre Tesla Model 3, men til gengæld er EV6 mere komfortabel. Og så kan den som sagt rumme hele familien.

Kia EV6 zero gravity
Skal bare lige hvile mig lidt … (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Plads

Der er godt med benplads både foran og bagi, og jeg elsker den funktion, hvor føreren kan trykke på en knap, og så lægger sædet sig helt tilbage i såkaldt zero gravity-position, svarende til den, NASA bruger i deres rumfartøjer. Det regnes for at være den optimale hvilestilling, men sørg for, at du ikke har en bagudvendt autostol eller en passager bag dig …

Fordi EV6 er lavere end Ioniq 5, er der også lavere til loftet for både fører og passagerer. Med mine 186 cm kan jeg mærke mit hår børste let mod A-søjlen, selv om jeg ikke fysisk får søjlen i hovedet. I Ioniq 5 er der masser af afstand til loftet, og kabinen virker i det hele taget væsentlig mere rummelig. Selv om pladsen ellers er meget den samme.

Bagagerummet er også omtrent det samme – 520 liter – men hvor bagsæderne i Ioniq 5 kan skubbes frem for at udvide bagagerummet, er det ikke muligt i EV6. Og fordi bagklappen skråner bagud, er det ikke sikkert, at man kan få sin allerstørste kuffert med, men pak smart, så går det meste.

Har man brug for mere plads, kan bilen tage op til 80 kilo taglast og kan trække en trailer på op til 1.600 kilo. Anhængertræk er selvfølgelig ekstraudstyr.

KIA EV6 front angle 1
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Konklusion

Kias udgave af Hyundai Ioniq 5 hedder EV6, og den er mindst lige så god som sin tvilling. GT Line-versionen ligger som klistret til vejen med firehjulstræk og har generelt rigtig gode køreegenskaber. Den virker mere sporty end Ioniq 5, selv om der er lige så god plads indeni. Altså bortset fra loftshøjden, som er lavere.

Der er masser af teknologi at lege med for folk med gadget-feber, og ikke mindst er Meridian-lydanlægget stort set en fornøjelse at lytte til.

Kia EV6 er kort sagt en forbandet god bil.

Kia EV6 rear
(Foto: Kia)
Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer
  • Over 5.000 produkttests
  • Undgå fejlkøb med vores råd og guides
  • Deltag i L&B-forummet med andre lyd- og billedentusiaster
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Altid opdateret på sidste nyt
  • Nyhedsbrev direkte i din indbakke
  • L&B TechCast – en podcast af Lyd & Billede
  • Ingen bindingsperiode – opsig, når du vil!

Vi tester for dig!

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv en kommentar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
Great, Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det blive en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
Teslas vildbasser kan endelig bestilles De heldigste får deres Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nytår.
Derfor købte jeg Tesla Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.
Se de sidste billeder - og video - af Rolls-Royce Spectre Den første elektriske Rolls kommer i 2023. Kørekomforten skal minde om et flyvende tæppe!
Tjek Fords automatiske "laderobot" Ford tester en ny type automatisk ladestation, hvor du selv slipper for at fumle med ladekablet.
Første smugkik på ny konceptbil fra Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman skal give et førstehåndsindtryk af fremtidens designsprog hos Mini.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend