Selvom salget af nye biler faldt som en sten i 2023 i forhold til året før, bliver der stadig lanceret nye elbiler. 2024 bliver ingen undtagelse, og selv om de færreste tror, at salget vil stige markant i år, vil nogle af de kommende elbiler sandsynligvis dukke op i salgsstatistikkerne.
Andelen af solgte elbiler fortsætter med at stige og vil sandsynligvis gøre det igen i år. Især fordi der lanceres flere billige små biler end tidligere. De store SUV’er forsvinder ikke lige med det samme, men bilindustrien siger selv, at de har brug for flere små biler, der kører på el, for at øge andelen af elbiler i fremtiden.
Mens 2022 var et rekordår på trods af store leveringsproblemer, var 2023 året, hvor bilerne hobede sig op på lagrene. Det har fremtvunget udstyrs- og interessekampagner, som har gavnet kunderne.
Dette vil sandsynligvis fortsætte langt ind i 2024, især for bilmodeller, der blev lanceret i 2022 og 2023, og som stadig er på lager.
Flere af de modeller, der lanceres i 2024, blev faktisk lanceret sidste år, men er med i oversigten, fordi de blev forsinkede og ikke kan leveres før i år.
Her er en oversigt over de vigtigste lanceringer i 2024, i alfabetisk rækkefølge:
Alfa Romeo
I april får vi mere at vide om Alfa Romeos første elbil, som vi får at vide kommer til at hedde Milano. Det bliver en kompakt SUV i b-segmentet, dvs. en elbil på størrelse med Jeep Avenger, bygget på Stellantis E-CMP-platform. Det tyder på en drivlinje med en batteripakke på 54 kWh.
Alfa-chef Jean-Philippe Imperato siger, at Milano vil være tilgængelig med andre drivlinjer, herunder firehjulstræk.
Audi
Der har været stille om Audi, siden vi sidste år skrev, at den mellemstore Q6 e-tron ville blive lanceret mod slutningen af året. Den kommer for fuld kraft i 2024 og er en helt ny elbil, som placerer sig mellem Q8 og Q4 e-tron. Q6 er bygget på en ny platform, som også deles med den kommende Porsche Macan, og Q6 vil også komme i en mere sporty SQ6-version.
Den elektriske version af Audi A6 er stadig på vej. Audi har vist billeder af en fem meter lang elektrisk A6 som stationcar, Avant på Audi-sprog, med en antydet rækkevidde på over 700 km.
BMW
Du er måske ikke klar over, at BMW har mere erfaring med elbiler end de fleste. Den lille succes i3, som blev lanceret i 2014, solgte godt i årevis, indtil den for nylig gik ud af produktion. Der kommer helt sikkert ikke en ny supermini fra BMW i 2024, men BMW fortsætter sit elektrificeringsprogram mod målet om, at halvdelen af deres nye modeller skal køre på el i 2027.
Den første i 2024 er den kompakte crossover iX2, som er en sporty variant bygget på platformen fra iX1. De to modeller deler den samme drivlinje, men iX2 får en mere coupéagtig silhuet med en hatchback, der minder om BMW X4 og 3-serie GT. De allerførste vil finde vej til forhandlerne og nogle heldige kunder allerede til foråret.
BMW i5 lanceres meget snart i den stationcar-version, vi normalt kender som Touring. Den elektriske femmer er vokset i alle retninger og fås med både firehjulstræk og baghjulstræk. Touring-versionen får naturligvis de samme drivlinjer som sedan-versionen, men betydeligt mere bagageplads.
BYD
BYD, eller Build Your Dream, er på rekordtid blevet verdens største producent af elbiler. Med et sortiment, der strækker sig fra den kompakte Atto 3 til SUV’en Tang, findes der en BYD til ethvert behov. I år introduceres BYD Seal i to versioner. Seal U er måske den mest ventede model.
Det er en mellemstor familie-SUV på 478 cm, som, i hvert fald i første omgang, leveres med forhjulstræk. Den kan leveres med et af to batterier, som giver en anslået rækkevidde på 420 kilometer med det lille batteri og 500 kilometer med det store batteri.
Seal U er relativt rummelig. Bagagerummet på 520 liter er større end i en BMW iX.
BYD lancerer også Seal sedan, som er en konkurrent til Tesla Model 3, og den kompakte BYD Dolphin, som er en lille bil med en anslået rækkevidde på 340 kilometer.
Citroën
Stellantis Group hviler ikke på laurbærrene, og i 2024 kommer der nye modeller som perler på en snor. Fra Citroën kommer den lille bil ë-C3 med en startpris på 23.300 euro, hvilket gør den til en af de billigste elbiler på markedet. Den kompakte elbil får en batteripakke på 44 kWh, som giver en rækkevidde på over 320 kilometer.
De første biler kommer på vejene i foråret 2024, og så må vi se, om den er så komfortabel, som Citroën påstår. Den lille bil vil være udstyret med Citroëns hydrauliske puder i affjedringen.
Fiat
Kort efter at Fiat lancerede 500 Electric, som også fås som cabriolet, annoncerede de den større 600-model. Som er en VW iD.3-konkurrent, og som du kan se og købe i løbet af 2024. Den har en rækkevidde på omkring 400 kilometer.
Fiats ikoniske Panda har ikke været i produktion så længe som 500 og 600, men den firkantede lille bil debuterede allerede i 1980. Italdesigns firkantede design er blevet blæst væk af den kommende elektriske Panda, som vil blive vist i sin endelige form i sommeren 2024. Den er formentlig ikke så langt fra gengivelsen på billedet ovenfor. Bilen vil blive bygget på den samme e-CMP2-platform som 600 og Jeep Avenger.
Fisker
De første kunder har allerede modtaget deres Fisker Ocean. En 4,77 meter lang SUV med en rækkevidde på op til 630 km og 550 hk.
Den næste model efter Henrik Fiskers tegninger bliver den mere kompakte Pear. Ligesom Fiat Panda, VW iD.2, Jeep Avenger og Citroën e-C3 bliver Pæren en kompakt og prisvenlig elbil. Ifølge Fisker kommer den til at koste mindre end 30.000 dollars, og rækkevidden anslås til at være omkring 560 kilometer. Pear bliver lanceret til sommer og vil have en smart løsning i en såkaldt Houdini-klap. En elektrisk bagklap, der sænker sig ned i kofangeren, når man åbner bagagerummet.
Ford
Vi ventede den i 2023, men ligesom mange andre bilmodeller er Ford Explorer blevet forsinket. Den kommende Explorer har ikke meget til fælles med den version med benzinmotor, som sælges i Nordamerika og andre steder.
Med den største batteripakke på 82 kWh brutto har den firehjulstrukne version en rækkevidde på op til 490 kilometer. Med baghjulstræk øges rækkevidden til næsten 540 kilometer.
Ford angiver en startpris på under 400.000 kroner for den mest basale version.
Hyundai
Hyundai fortsætter med at udfordre konventionerne med anderledes design. Ioniq 5 var et frisk pust, da den kom, og den ser stadig frisk ud fra alle vinkler.
Med Ioniq 7 tager Hyundai designet i en endnu dristigere retning. Renderings og billeder antyder en line-up, der vil skille sig ud på vejene. Den store familie-SUV vil have syv sæder, 800 Volt batteriarkitektur med op til 350 kW opladningskapacitet og vil blive bygget på Hyundais e-GMP-platform med en akselafstand på 320 cm.
Flere data end det er endnu ikke tilgængelige. Men Hyundai nævner et instrumentbræt med integrerede skærme, drejelige loungestole og en afrundet sofa i bag. Glastaget kan leveres med en indbygget OLED-skærm, som kan vise valgfrit indhold og bruges til at ændre atmosfæren i kabinen.
JEEP
Den kompakte Avenger blev så godt modtaget af en begejstret presse, at den blev udnævnt til Årets Bil i 2023. I år får den følgeskab af to nye Jeep-modeller. Den første er Jeep Wagoneer S, en stor SUV med firehjulstræk. Den kommer til at ligge i samme klasse som BMW iX. Men det vides ikke, om den vil kunne fås i yderligere to versioner, ligesom versionen med benzinmotor.
Det, der står klart, er, at Wagoneer S bliver en af de største elektriske SUV’er, når den kommer på markedet i 2024.
Lancia
Hvem skulle have troet, at Lancia ville blive genoplivet som elbilproducent. Den Fiat 500- og Panda-baserede lille bil, Ypsilon, har længe været den eneste bil med et Lancia-logo, men nu kommer den i en elektrisk version.
Den kommende Ypsilon er en femdørs supermini, der i størrelse ligner Peugeot e-208 og Opel Corsa e, som den også deler platform med. Det betyder sandsynligvis 156 hk fra en frontmonteret elmotor og et 54 kWh batteri, som skulle give en rækkevidde på omkring 400 kilometer.
Land Rover
Jaguar Land Rover har haft stor succes med den elektriske Jaguar i-Pace. Range Rover Electric bliver den næste fuldelektriske bil derfra, og den får premiere i 2024. Testene, som indtil videre har fundet sted i temperaturer fra 50 grader celsius til 40 minusgrader, er ved at være færdige, og bilen er klar til at blive bygget på Jaguar Land Rovers MLA-platform (Modular Longitudinal Architecture). Den vil have en 800 Volt batteriarkitektur og sandsynligvis et batteri på omkring 100 kWh.
Den elektriske version vil kunne bestilles senere i år, og andre modeller, som RR Sport og Evoque, forventes også at blive elektrificeret, men på et senere tidspunkt.
Lotus
Efter at have testet den elektriske Lotus Eletre kan vi næsten ikke vente på Emeya. Det bliver en lav, sporty firesæders bil med ekstreme præstationer. To elmotorer med tilsammen 905 hk og et drejningsmoment på 985 Nm taler for sig selv. Eller hvad med 2,78 sekunder fra stilstand til 100 km/t? Uden rullende start?
Ligesom Eletre får den aktiv aerodynamik og skarpe køreegenskaber, som det sig hør og bør for en ægte Lotus.
Hvis der er plads til det samme 112 kWh-batteri, som Lotus bruger i Eletre, taler vi om en rækkevidde på over 600 kilometer for Emeya, som sandsynligvis vil have baghjulsstyring, Launch Control, Track Mode og Lotus Dynamic Handling Pack som en af valgmulighederne. Vi ser også frem til lydsystemet fra KEF.
Lucid
Det amerikanske firma Lucid var en ukendt størrelse, før de lancerede Lucid Air. En lang, elektrisk bil med limousinekvaliteter og voldsomme præstationer. Den sælger ikke så godt, fordi markedet foretrækker SUV’er, og det har Lucid indset og er ved at forberede Lucid Gravity.
Den får premiere i 2024 som en stor SUV med syv sæder, over 800 hk og en rækkevidde på over 700 km.
Den er bygget på samme platform som Air, med firehjulstræk nedenunder og en 34 tommer bred 6K-skærm indeni. Luksus i overflod, i en høj prisklasse, der på alle måder udfordrer det øverste segment af SUV-markedet.
Mercedes-EQ
Der er mange, der ser frem til den her. Geländewagen, eller EQG, som den elektriske version hedder, ses af mange som den ultimative firehjulstrækker. Den rammebyggede bølle har været i produktion i årtier og er ved at blive udfaset til fordel for den elektriske EQG-udgave, der debuterer i år.
Den følger efter de eksisterende EQA, EQB, EQC, EQE og EQS og har et partytrick, du ikke finder andre steder.
EQG vil være udstyret med en elektrisk motor til hvert hjul, så den kan dreje 360 grader om sin egen akse. G-turn, kalder de det, og du kan være sikker på, at vi vil teste det, når vi endelig sætter os bag rattet i en EQG i 2024.
MG
Engelske, undskyld, kinesiske MG har haft succes med sine enkle og robuste elbiler i småbilsklassen. Her har en fordelagtig pris uden tvivl spillet en rolle, og det er præcis, hvad branchen selv siger, at markedet efterspørger. Det er usandsynligt, at mange mennesker er på udkig efter en åben tosæders bil som Cyberster på billedet ovenfor, men den er godt nok sexet.
Cyberster er blevet vist som et koncept med foldbare saksedøre. Om de kommer med i produktionsversionen, er ikke sikkert, men cool er den. Det ved vi mere om i løbet af sommeren. For det er der, den færdige produktionsmodel bliver vist.
Indtil videre er der ikke lækket mange data, men vi ved, at 0-100 km/t vil tage 4,6 sekunder, og at chassiset er blevet tunet af Marco Fainello. Han har arbejdet med Ferrari i Formel 1 og ved en ting eller to om dynamik, og hvordan man bedst udnytter de 340 hestekræfter. Et batteri på 77 kWh skulle give en rækkevidde på omkring 500 kilometer.
Mini
Mini Cooper SE kommer i en helt ny version til sommer. Kort tid efter kommer den praktiske Countryman som en fuldelektrisk femdørs crossover.
Countryman SE ALL4 får den samme drivlinje, som vi kender fra BMW iX1 xDrive30 og den kommende iX2 xDrive30. Det betyder firehjulstræk med to elmotorer på i alt 230 kW/313 hk og et drejningsmoment på 494 Nm. Rækkevidden er angivet til 433 kilometer.
Nissan
Den mellemstore Nissan Ariya vil snart kunne fås i en mere sporty version, der er tunet af Nissans Nismo-afdeling. Med markante spoilere og 20-tommer fælge monteret med 255 brede sportsdæk.
Vi taler om sportslig undervognstuning og en effekt på over 400 hk for den mest sportslige version af familie-SUV’en. Den lanceres i to versioner, B6 med 362 hk og et 66 kWt-batteri, og den kraftigere B9 med 429 hk og et større 91 kWt-batteri.
Peugeot
Peugeot E-308 blev også lanceret som stationcar i 2023, men der er måske større forventninger til E-3008, som har en rækkevidde på op til 527 kilometer. Og i 2025 vil den kunne fås med et større batteri med en rækkevidde på op til 700 kilometer.
I modsætning til E-308 og E-408 kan E-3008 leveres med firehjulstræk. Den kan laste mellem 520 og 1480 liter, er 4,54 meter lang og har 210 hk fra en enkelt elmotor. Den firehjulstrukne version, som kan bestilles senere, har to elmotorer med tilsammen 320 hestekræfter.
Polestar
Vi har skrevet om Polestar 3 flere gange, men årets nyhed fra den kant hedder Polestar 4. Den er bygget på Geelys SEA-platform og har en akselafstand på tre meter. Den samlede længde er 484 cm, hvilket antyder, at den indvendige plads er på niveau med en BMW i5.
Polestar 4 adskiller sig fra alt andet, du har set, ved at mangle en bagrude. Designerne har strøget bagruden og flyttet den bageste tagstolpe længere tilbage for at give bagsædepassagererne mere plads.
Long Range Dual Motor-versionen har to synkronmotorer med 400 kW (544 hk) og 686 Nm, hvilket giver en meget respektabel ydelse. 0-100 km/t tager 3,8 sekunder, og rækkevidden er opgivet til 560 km i henhold til WLTP-standarden. En version med lang rækkevidde og én motor har en motor bagpå med 200 kW (272 hk) og 343 Nm. Det øger rækkevidden op til 600 kilometer.
Porsche
Det var meningen, at Porsche skulle lancere den elektriske version af Macan i slutningen af 2023, men nu ved vi, at det først sker i år. Testene er færdige, og produktionen kan snart begynde.
Macan får et lithium-ion-batteri med en nettokapacitet på omkring 95 kWh og en 800 Volt-arkitektur med en opladningskapacitet på op til 270 kW. Porsche siger, at det skulle være muligt at oplade fra 10 til 80 procent på mindre end 22 minutter. Den vil sandsynligvis have en rækkevidde på over 500 kilometer (WLTP).
To elmotorer leverer lidt over 450 kW kraft til alle hjul, og med et drejningsmoment på 1000 Nm er der tale om en lynhurtig SUV. Den vil også kunne fås med Porsches Active Suspension Management-system, som har dobbeltkammerdæmpere, luftaffjedring, differentialespærre og baghjulsstyring op til fem grader.
Renault
Scenic E-Tech bliver en rummelig familie-SUV, der kan køre op til 625 kilometer med det største batteri på 87 kWh. Den er 4,47 meter lang og kan trække en trailer på op til 1,1 ton. Den har også 545 liter bagageplads med nedfældbare bagsæder, der kan deles 40/20/40. Det giver dig i alt 1.670 liter til rådighed.
Den kraftigste version har en 220 hk elmotor, der driver forhjulene.
Skoda
Elroq er en mere kompakt variant baseret på Enyaq, som har været på markedet i et stykke tid og sælger godt. Vi er ikke sikre på, at Skoda vil lancere netop denne model i 2024, og det er ikke engang sikkert, at den kommer til at se ud som på billedet ovenfor.
Men den går direkte ind på det voksende marked for kompakte elbiler bygget på crossover-skabelonen.
Den vil kunne fås med firehjulstræk, og batteripakken vil i første omgang være magen til den, man får i Enyaq. Rækkevidde? Sandsynligvis over 400-450 kilometer eller mere, hvis Skoda beslutter, at Elroq skal have Skodas nye og større batteri, som forventes at blive lanceret i Enyaq til 2025-modellerne.
Smart
Smart er kendt for sine bittesmå biler. Den kompakte #1 er ikke helt så lille, og den kommende #3 bliver endnu større. Her taler vi om en kompakt bil på 4,4 meter, på størrelse med Volvo EX30, som den deler platform med. Og ja, ligesom #1 kommer den også i en Brabus-version med kræfter nok til at klare de 100 kilometer på 3,7 sekunder.
Rækkevidden kan nå op på 455 kilometer, lidt mindre for versionen med firehjulstræk, og den kan leveres med et Beats-lydsystem.
Volkswagen
Om et par uger kommer den første ID.7 fra Volkswagen ud på vejene. Bilen, som mange kalder den elektriske Passat, vil efterhånden kunne fås i flere versioner. For eksempel med firehjulstræk, som GTX-version og til sidst også som hatchback. Også kendt som en stationcar.
Men det bliver ikke den eneste nyhed fra VW i år. ID. Buzz får firehjulstræk – 4Motion, og den lille bil iD.2 får sin debut. Den kompakte iD.2 på fire meter er arvtageren til Polo, og den kompakte elbil kommer til at koste mindre end 25.000 euro for indgangsmodellen.
VW siger, at den vil have en anslået WLTP-rækkevidde på op til 450 km og vil være i stand til at oplade batteriet fra 10-80 procent på omkring 20 minutter. En elmotor på 226 hk driver forhjulene, og hvis du undgår hjulspin, skulle den kunne køre fra 0 til 100 km/t på under 7 sekunder.
Vi skal nok et godt stykke ind i 2024, før ID.2 bliver lanceret, og i så fald vil den være tilgængelig som en 2025-model.
Zeekr
Kinesiske Zeekr er en anden producent, der hører under Geely-paraplyen. Zeekr X er bygget på samme platform som en anden Geely-ejet model, Volvo EX30, men med sine 4,43 meter er den lidt længere end Volvoen.
Ligesom EX30 er den også hurtig. Nul til 100 tager 3,8 sekunder for versionen med firehjulstræk, og den siges at have en rækkevidde på 445 kilometer. WLTP-tal, naturligvis.
Den kan trække en anhænger på 1600 kg, og bagagerummet er angivet til 362 liter, eller 1182 liter, hvis du folder ryglænene ned. Prisen er ikke kendt, men Zeekr X bliver sandsynligvis lanceret i sommeren 2024.
XPeng
Den kommende Xpeng G6 er 4,75 meter lang, og crossoveren er rettet direkte mod det samme marked, som allerede er domineret af Tesla Model Y og Volkswagen ID.5 og ID.4.
Xpeng G6 er bygget på Xpengs nye SEPA 2.0-platform med 800 Volt-arkitektur og chassis-integreret batteriteknologi.
10 minutters hurtigopladning skulle give dig en rækkevidde på 300 km, og fuldt opladet skulle den være op til 600 km, ifølge Xpeng.
Med Tesla og VW i horisonten kan du forvente, at priserne vil være tæt på, hvis ikke lavere for indgangsmodellen alligevel.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer