Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Ny Ford Explorer i 2023

Baseret på en kendt og gennemprøvet elbil-platform.

Skrevet af / 22/03/2023 - 21:13
Ny Ford Explorer i 2023

Man skulle tro, at Ford med alle sine muskler kunne sætte et betydeligt fodaftryk på markedet for elbiler, men den ene, de har, sælger ikke særlig godt. På trods af, at det faktisk er en aldeles fremragende elbil, kom Mustang Mach-E kun lige knap op over 25.000 solgte enheder i Europa. Men med den nye Ford Explorer kan vi muligvis pludselig snakke om ganske andre salgstal.

Til sammenligning solgte Tesla 137.000 enheder af Model Y i Europa i 2022.

I modsætning til sin amerikanske slægtning af samme navn, er den nye Explorer en mellemstor SUV, som passer perfekt til det europæiske marked. Bilen skal bygges hos Ford i Køln, og er baseret på en elbil, vi allerede er godt bekendt med.

Volkswagen ID.4 og den nye Explorer deler den samme MEB-platform som VW og Ford har samarbejdet om, og Explorer bliver den første model fra Ford på denne platform.

Ford Explorer 2023

Foto Ford

Alt over drivlinjen er derimod Ford fra top til bund, og som vi ved giver den dedikerede elbilplatform et særdeles rummeligt indre miljø, med god bagsædeplads. Også i bredden. Akselafstanden på 276 cm tillader mere effektiv indretning af en bil, som er 446 cm lang.

Den er reelt i samme klasse som ID.4 og ID.5, men naturligvis også som bestselleren i denne klasse, Tesla Model Y.

Batteri og rækkevidde

Foto Ford

Ford snakker om to vandkølede batteripakker på 55 og 82 kWt brutto, og en ladekapacitet på 170 kW for modellen med det største batteri. Det skal ifølge Ford give en ladehastighed på 25 minutter fra 10 til 80 procent batterikapacitet, under optimale forhold.

Den bliver tilgængelig med baghjulstræk med enten 55 eller 82 kWt batteri, eller firehjulstræk med 82 kWt. Sidstnævnte er nok den mest interessante for de fleste i Norden; den får 340 hk (250 kW) fordelt på to aksler, og en rækkevidde på op til 490 km. Samme batteri på den baghjulstrukne med 286 hk, vil transportere dig næsten 540 km.

For baghjulstrækkeren med 170 hk og det mindste batteri, er rækkevidden opgivet som værende 350 km.

Tallene fortæller os, at det ikke er hele drivlinjen fra MEB-platformen som anvendes på den nye Explorer, fordi VW ID.4 maksimalt kan leveres med 299 hk og firehjulstræk, og der kommer åbenbart ingen Explorer med de samme elmotorer, som VW bruger.

Ford-Explorer-2-989x557 Ford-Explorer-3-989x556 Ford-Explorer-11-989x557 Ford-Explorer-15-989x556
<
>
Foto: Ford

En Explorer med den kraftigste motorisering kan håndtere 1200 kg anhængerlast; for udgaven med 286 hk og baghjulstræk er tallet 1000 kg.

Indvendig

Åbner man bagagerummet, finder man et 450 liters bagagevolumen, som øges til 1400 liter, når bagsæderne slås ned. Explorer leveres ikke med nogen “frunk”, altså bagagerum foran, men indvendig er der øjensynligt rigtig god plads.

Det første, man lægger mærke til, når man åbner fordøren, er at bilen overhovedet ikke ligner en ID-4 indvendigt. En vertikal 14,6 tommers stor touchscreen med Ford’s SYNCMove operativsystem kan vippes i flere trin op til 30 grader, og skærmen fungerer desuden som en hemmelig dør til et skjult opbevaringsrum, hvor man kan lægge ting og sager, som man ikke har lyst til, at nogen skal se.

Pris og hvornår du kan købe én

Ford-Explorer-1-989x557 Ford-Explorer-12-989x557 Ford-Explorer-13-989x557 Ford-Explorer-16-989x739 Ford-Explorer-19-989x557
<
>
Foto: Ford

Mellem forsædene er der et pladsvolumen på 17 liter, som i god amerikansk ånd har plads til tre halvanden-liter-flasker. Ford siger, at der til at begynde med kommer to udstyrsversioner, Explorer og Explorer Premium.

Blandt udstyret finder man LED-lys, elektrisk førersæde med hukommelse og massagefunktion, opvarmede forsæder og rat, og for Premium-udgaven desuden 360 graders kamera, matrix LED-lys, 12 udvendige sensorer, baneskifteassistent, adaptiv fartpilot, og tre radarer som varetager sikkerheden.

Varmepumpe er standard på alle udgaver.

Vælger man Explorer med firehjulstræk, får man fem køre-tilstande: normal, sport, eco, adaptive og traction. Sidstnævnte fordeler drejemomentet og hestekræfterne på alle fire hjul, og justerer både pedalrespons, rattets feedback og udslag, og bilens elektroniske stabilitetskontrol, så der er optimalt træk på hjulene under forskellige forhold.

Explorer kan leveres med 19, 20, eller 21-tommers hjul, og Ford siger, at de kan levere bilerne fra fjerde kvartal 2023, med en forventet startpris på 340.000 kroner.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

"Ingen" vil have Tesla Full Self Driving

Første kig på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck på vej til Danmark

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på samlebånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Scroll to Top