Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Ny NIO EL8: Elektrisk SUV går efter premium-tronen

Kinesiske NIO har netop præsenteret sin nye flagskibs-SUV. Dette bæst af en elbil er her ikke for at lege - men for at erobre.

Af / 13/06/2024 - 20:00
Ny NIO EL8: Elektrisk SUV går efter premium-tronen

Med sit muskuløse, men elegante design, imponerende rækkevidde og premium-interiør, der vil få både bilentusiaster og spa-elskere til at savle, er EL8 klar til at tage kampen op med de etablerede spillere.

EL8 er en direkte efterfølger til NIO’s flagskib ES8. NIO er nemlig gået bort fra ES-betegnelsen uden for Asien, og EL8 følger dermed samme navnekonvention som familiens mindre slægtninge, EL6 og EL7.

Under motorhjelmen finder vi en elektrisk drivlinje, der leverer 650 hestekræfter og et drejningsmoment på 850 Nm. Det er nok til at sende denne enorme SUV fra 0 til 100 km/t på bare 4,1 sekunder. Dermed formår denne familiebil at give flere sportsvogne baghjul. I hvert fald i et dragrace.

NIO EL8 front
Foto: Geir Gråbein Nordby

Glem alt om rækkeviddeangst

Men det er selvfølgelig ikke rå ydelse, der er i fokus her. Rækkevidde og ladehastighed er ikke glemt. Med det største batteri skulle EL8 kunne køre op til 510 kilometer på en opladning i henhold til WLTP-normen. Og med en ladehastighed på op til 250 kW har du knap nok tid til at fortære din Big Mac ved ladestationen, før du er klar til at rulle ud på vejen igen.

Læs også Den bedste kinesiske bil vi har testet NIO gør mange ting rigtigt med den mellemstore SUV EL7. Den har et ret specielt es i ærmet.

Men det er ikke ladehastigheden, der er bilens største aktiv. Som alle NIO-biler kan den nemlig få byttet batteri undervejs, hvis du er så heldig at have en af NIO’s Power Swap-stationer langs ruten. Der er nu 20 af dem i Skandinavien, men desværre er der endnu kun én i Danmark.

Annonce

NIO’s talsmand nævner, at over 95 procent af kunderne vælger at leje batteriet i stedet for at eje det. Det er det, der skal til for at blive medlem af batteribytteklubben, og så er man også beskyttet mod nedbrydning af batteriet. Noget, der er mange elbilejeres store frygt.

NIO EL8 head cushion
Som at hvile baghovedet mod en sky. Foto: Geir Gråbein Nordby

Interiøret

Interiøret er et kapitel for sig selv. NIO har virkelig lagt hjerte og sjæl i designet. Materialekvaliteten er helt i top med bløde lædermaterialer og detaljer i træ og metal. Sæderne er ikke bare komfortable med de blødeste nakkestøtter (nærmere betegnet baghovedstøtterne), man kan forestille sig. De er også udstyret med massagefunktion og ventilation. Perfekt til de lange rejser, eller når du bare trænger til at svælge i luksus på vej til og fra arbejde.

Læs også NIO, min NIO Den store kinesiske NIO ES8 er i den grad en familiebil, den giver masser af premium-følelse, og batteriløsningen er genial. Men er det nok?

Mere end noget andet har NIO tænkt på bagsædepassagererne. EL8 kan enten konfigureres med en klassisk 3-personers i anden sæderække eller med to individuelle ‘kaptajnstole’. Sidstnævnte kaldes Executive-pakken og giver en business class-følelse med justeringsmuligheder, der får selv de dyreste luksus-sedaner til at virke beskedne. En skærm dedikeret til bagsædet kan dog ikke vise underholdning, men bruges til at indstille klimaanlægget på bagsædet individuelt.

NIO EL8 backseats
Ventilerede bagsæder. Foto: Geir Gråbein Nordby

Til chefer og familier

Der lægges vægt på at tilfredsstille både kinesiske købere, som vil have executive-sæder bagi, og skandinaviske familier, som selv vil sidde bag rattet på en lang tur til sommerhuset eller på ferie med op til to tons på krogen og 75 kilo taglast.

Der findes derfor to bagsædeløsninger: en executive-version med to individuelle ‘kaptajnstole’ og en ‘basis/comfort’-version uden midterkonsol bagi, som kan rumme en ekstra passager.

Bagagerummet i EL8 siges i øvrigt at være 265 liter med tredje sæderække oppe, mens det øges til hele 810 liter, når tredje sæderække nedfældes, og anden sæderække er i helt fremskudt position (disse sæder kan ikke lægges ned).

NIO EL8 screen & Nomi
Foto: Geir Gråbein Nordby

Teknologien

Men NIO er ikke stoppet der. De har også pakket bilen fuld af teknologi og smarte funktioner. Ud over den adaptive luftaffjedring styres hastigheden på de fire hjul individuelt, så de yderste hjul kører lidt hurtigere end de inderste i sving. Dette for at give præcis samme rullemodstand og slid på alle hjul.

NIO EL8 har 33 sensorer hele vejen rundt, inklusive LiDAR. Det vil fremtidssikre bilen til selvkørsel, når og hvis det måtte blive aktuelt, men endnu vigtigere hjælper det føreren ved at give en høj grad af kollisionssikkerhed i forbindelse med pludselige undvigemanøvrer.

Derudover fås bilen med et avanceret lydanlæg med Dolby Atmos, og med NIO’s egen stemmeassistent, Nomi, har du altid en hjælpende hånd til rådighed. Vores erfaring fra tidligere tests af NIO-biler er, at assistenten fungerer bedre end de fleste, men stadig ikke helt tilfredsstillende. Lad os håbe, at det er blevet endnu bedre.

NIO EL8 trunk
Nok bagageplads. Foto: Geir Gråbein Nordby

NIO EL8: Pris og tilgængelighed

Under afsløringen var der ingen, der ønskede at tale specifikt om prisen. Kun at bilen skal prissættes “konkurrencedygtigt”.

Det betyder, at den bør være billigere end en Tesla Model X Dual Motor, fuldt udstyret. Vi gætter på lige under 800.000 kroner uden batteri, plus 168.000 kroner, hvis du vil eje et Long Range-batteri (93.000 for Standard Range). Men efterhånden som der kommer flere Power Swap-stationer, vil det være mindre interessant at eje i stedet for at leje.

Alt i alt må vi sige, at vi var imponerede over lanceringen af NIO EL8, som hurtigt kan blive det store samtaleemne i premiumsegmentet.

Mere info: nio.com

NIO EL8 matrix lights NIO EL8 det NIO EL8 gear NIO EL8 22in wheels NIO EL8 grill logo NIO EL8 rear angle NIO EL8 side angle NIO EL8 rear NIO EL8 side
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?

Endelig: Håndfri kørsel i Europa

750 km rækkevidde og indbygget ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!