TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
☀️SOMMERTILBUD☀️ LB+ Total 6 uger for bare 6 kroner!

Kommentar

BMW går mod strømmen og satser på brintbil

BMW vil forsøge det, Toyota ikke har formået: At få succes med en brintbil. En SUV er planlagt til 2028. Burde den det?

BMW går mod strømmen og satser på brintbil
comment Dette er en kommentar. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

BMW springer nu ind i brintteknologien med begge ben og bekræfter planerne om en produktionsklar brintbil i 2028. Nærmere bestemt en SUV, som kommer på et tidspunkt, hvor mange andre bilproducenter fokuserer på batterielektriske løsninger.

Går mod strømmen

Den München-baserede bilgigant svømmer mod strømmen med sin tresporede strategi, der omfatter både forbrændingsmotorer, batterielektriske biler og nu også brintelektriske biler.

Ifølge motor1.com mener BMW, at ‘timingen er rigtig’ i forhold til brint, og bilgiganten henviser til en infrastruktur i hastig udvikling i Europa, Korea og Japan.

Men har virksomheden ret i denne vurdering? Toyota, som er BMW’s samarbejdspartner inden for brintteknologi, har for nylig oplevet et dramatisk fald i salget af sin brintbil, Mirai. I 2024 blev der solgt færre end 2.000 Mirai’er på verdensplan, hvilket er Toyotas dårligste salgsår for brintbiler siden 2020. Uden for Japan styrtdykkede salget fra 3.575 køretøjer i 2023 til blot 1.102 i 2024.

Mangelfuld infrastruktur

Hovedårsagen til Mirais begrænsede succes er kritiske huller i brintinfrastrukturen. USA har færre end 80 brintstationer, hovedsageligt koncentreret i det sydlige Californien. Det gør langdistancekørsel næsten umulig. Det ser ikke meget bedre ud i Norden, hvor der kun er tre brintstationer til personbiler i Norge, fem i Sverige og ingen i Danmark. Finland må nøjes med én ynkelig brintstation.

Annonce

Derudover har Mirai-ejere trukket Toyota i retten på grund af kroniske pumpefejl og begrænset adgang til brint. Ejere har rapporteret om absurd lange ventetider – ofte over en time – når andre biler er foran dem ved en brintstation. Det skyldes til dels, at pumpen har brug for lang tid til at komprimere og levere drivstof mellem kunderne.

Læs også Kommentar: Toyota Mirai: Brændstoftørke, frost og andet nonsens Toyota Mirai skulle have været Toyotas store satsning på brint som brændstof. Den drøm har slået revner så store som Grand Canyon.

Dyr løsning

Brintteknologien står også over for betydelige økonomiske forhindringer:

Brint ved pumpen er på ingen måde gratis, med tankningsomkostninger på mere end 600 kr. pr. tank ved en kilopris på omkring 100 kr. Nogle steder kan det være endnu dyrere. Brintbiler er også ofte dyrere i anskaffelse end batterielektriske biler. Læg dertil, at Mirai-ejere har oplevet et dramatisk fald i værdien med påstande om et værditab på 90 procent efter købet, så er det svært ikke at være skeptisk over for en ny BMW-SUV, der kører på brint.

toyota mirai
Hydrogenbilen Toyota Mirai er så langt fra succes, man kan komme. Foto: Toyota

BMW’s begrundelse for brint

Med sit brintprogram ønsker BMW imidlertid at overvinde, hvad de ser som begrænsninger ved batterielektriske biler, såsom lang ladetid og utilstrækkelig infrastruktur på nøglemarkeder.

Virksomheden fremhæver flere fordele ved brændselscelleteknologien, herunder nul udstødningsgas, øjeblikkeligt drejningsmoment og optankningstider, der ligner benzinbilers. BMW ser brint som særligt vigtigt for tunge og luksuriøse køretøjer, der kræver stærk ydeevne og lang rækkevidde.

Samarbejde med Toyota

BMW’s brintsatsning sker som nævnt i samarbejde med Toyota, som leverer brændselscellesystemerne til BMW’s iX5 Hydrogen-prototyper, og de vil fortsætte deres samarbejde om 2028-modellen.

BMW Hydrogen
Foto: BMW

En risikabel strategi

BMW har ikke planer om at afvikle hverken elbiler eller biler med forbrændingsmotor. Med brint har de tre ben at stå på, hvilket skal være en styrke i et dynamisk marked. Samtidig kan det hele også ses som en udvanding af ressourcer og fokus, især når de konkurrerer med andre store bilproducenter, der satser fuldt ud på batterielektriske biler.

At investere betydeligt i brintteknologi, som historisk set har været en kamp op ad en bakke så stejl som Holmenkollen, er på ingen måde risikofrit. Strategien kan fungere som en sikring mod usikkerhed på markedet for batterielektriske biler, men den kan også betyde en svagere indsats i forhold til udbredelsen af batterielektriske biler.

BMW’s påstand om, at »timingen er rigtig« på grund af »hurtigt voksende infrastruktur«, står i direkte kontrast til erfaringerne fra Toyotas Mirai og den generelle vurdering af brintinfrastrukturen som mildest talt begrænset og med en vækst i sneglefart på globalt plan.

Pris og tilgængelighed

BMW’s endnu ikke navngivne brintdrevne SUV er planlagt til lancering i 2028. Den vil sandsynligvis være baseret på den næste generation af X5-platformen. Pris og specifikationer er ikke bekræftet på nuværende tidspunkt, hvis det i det hele taget bliver til noget.

Kilder:

BMW Group

hydrogeninsight.com

motor1.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

2 kommentarer til “BMW går mod strømmen og satser på brintbil”

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Har du rækkeviddeangst? Ny verdensrekord bør berolige dig!

Kompakt elbil-SUV med op til 530 kilometers rækkevidde

AI-systemer gør billeje til en dyr fornøjelse

Tjek den her elektriske superbil!

Ny brint-SUV fra BMW - er de gale?

Vanmoof genopstået fra de døde med nye elcykler

Førstehåndsindtryk: Sådan bliver NIOs nye digitale arsenal

Vigtige fremskridt for Nissan Leaf

Tesla kører sig selv gennem Rom

Hyundai Ioniq 9: Prisen overrasker

Fartmonster fra Lucid på vej til Danmark

Video-apps på vej til Android Auto