TEST: Fiat 500 Electric

Charmebombe med rækkevidde

Den nye Fiat 500 Electric er teknisk den mest avancerede nogensinde og en af de bedste bybiler med seriøs rækkevidde.
Karakter
Fiat 500 Electric
Lyd & Billede mener
Større, end man tror, men smidig og let at køre. Glimrende app, omfattende funktionsniveau med stemmestyring, stor touch-skærm med navigation samt understøttelse af Apple CarPlay og Android Auto. Cabriolet-versionen er en fest at køre. God rækkevidde.
Moderat ladehastighed og lidt slap bas i anlægget. Kort akselafstand giver lidt kort affjedring. Begrænset bagagerumsplads og noget hjulstøj.
Specifikationer
  • Udstyrspakke: Icon
  • Rækkevidde: 320 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 42 kWh
  • Ladekapacitet: 80 kW
  • Energiforbrug: 14,9 kWh/100 km
  • Effekt: 87 kW/118 hk
  • 0-100 km/t: 9 s
  • Egenvægt: 1290 kg
  • Underholdning: Cinerama Infotainment
  • Antal højttaler-enheder: 6
  • Forstærker: n/a
  • Mål: 363 x 168 x 152 cm
  • Andet: 10,25″ touch-skærm, sikkerhedsopbremsning, Cinerama Infotainment med 3D-navigation, Uconnect-app, niveau 2 selvkørsel, Apple CarPlay, Android Auto, 360° kamera
  • Web: fiat.dk
forfatter

Den lykkelige følelse af at glide lydløst gennem byens gader med taget nede får man kun i cabriolet-udgaven af den nye Fiat 500 Electric. Den eneste elbil, der har ægte cabriolet-tag. Med taget nede kommer smilet frem, også på medtrafikanterne, der lader den kompakte charmebombe komme frem med et venligt nik.

Man kommer mere i kontakt med andre trafikanter, når taget er slået ned. Lugten af blomstrende syrener og brændende grillkul ægger lugtesansen i den lille elbils åbne kabine, alt imens man glider lydløst af sted, kun med lydsporet fra playlisten på mobilen strømmende ud af anlægget i den elektriske 500.

Den nye 500 Electric er bygget som ren elbil. (Foto: Lasse Svendsen)

Den nye 500 Electric må ikke forveksles med 500e, som var en 500, hvor stempelmotoren var skiftet ud med batterier og elmotor. Det her er den nye generation af Fiat 500, der er bygget som elbil fra bunden og ikke er en konverteret benzinbil.

Formen er den samme ikoniske, som Fiat 500 har haft siden 1950’erne, og sandt at sige er det ikke helt let at se forskel på den nye elektriske og den forrige generation fra 2007 med stempelmotor.

Forgængeren var en dundrende succes og solgte godt i mange lande, og man kan se både den og antikke 500’ere bumle over de slidte brosten på Piazza Venezia, og de sprælske Abarth-udgaver sætte af i et usædvanlig ambitiøst tempo langs A4 mellem Torino og Milano.

(Foto: Lasse Svendsen)

Sherpa hjælper dig hjem

Populariteten af Fiat 500 vil næppe aftage med den elektriske 500 Electric. Som i modsætning til de fleste minibiler med elmotor faktisk har en rækkevidde, der holder til mere end bare bykørsel.

320 km, siger Fiat. Som vi ved, er det ambitiøst, men hvis man holder sig til WLTP-tallene, er der langt flere kilometer at hente her end i en Honda E eller Mini Cooper SE, der byder på henholdsvis 220 og 230 km.

Annonce

Hvis man mest bedriver bykørsel, kan man vælge kørselstilstanden Sherpa, der begrænser effekten, tophastigheden og klima-anlægget for at spare strøm, og kan øge rækkevidden til 460 km på en god dag. Stadig ifølge WLTP-tallene.

Så lille, at selv små parkeringspladser virker rummelige. (Foto: Lasse Svendsen)

Det er godt gået af et 42 kWh batteri. Forbruget kan i teorien være så lavt som 14-14,9 kWh, men jeg kom ikke under 17 kWh på nogen af de to testbiler, jeg havde til rådighed.

Når kørselstilstanden står på normal, får man kun moderat regenerering, men man kan vælge Range for mere regenerering og mere effektiv en-pedal-kørsel, hvilket også sparer strøm og øger rækkevidden.

Kørselstilstande. (Foto: Lasse Svendsen)

Hvis man får maksimal ladehastighed på 85 kW, kan man i teorien få 50 km mere rækkevidde med kun fem minutters opladning. Jeg fik 260 km ud af en fuldt opladet bil på vinterdæk, i lave forårstemperaturer og med både klima-anlæg og sædevarme tændt. Det er bestemt acceptabelt.

500 er i øvrigt også tilgængelig med lavere effekt og et mindre 23,8 kWh batteri, som giver op til 185 km rækkevidde.

Men mere om kørslen senere. Lad os komme ind i den 3,6 meter lange/korte Fiat.

(Foto: Lasse Svendsen)

Cinerama Infotainment

500 Electric er faktisk ganske rummelig indvendig. De to foran har masser af plads i passende bløde sæder med god støtte. Loftshøjden er formidabel, men bagtil er der selvfølgelig mere trangt. Især i højden, men fødderne kan smutte ind under forsæderne, og for børn er bagsæderne rummelige nok. Dér og på det forreste passagersæde finder man Isofix-fæster til autostol.

Sæderne er betrukket med Seaquel, et materiale fremstillet af genbrugsplast, og instrumentbrættet er lakeret i samme farve som bilen.

Annonce
(Foto: Lasse Svendsen)

Fiat’en er tilgængelig i fire udstyrsversioner. Den enkleste hedder Active, derefter kommer Passion, Icon og La Prima. Sidstnævnte med sæder i imiteret læder, kromlister, 17 tommers alufælge og logo på stoftaget, hvis man vælger cabriolet-udgaven, der ikke fås som Active.

Vores to testbiler havde Icon-udstyrspakken, som indeholder det meste af det, man har brug for.

Skærmen foran føreren kan vise forskellige billeder, her fra GPS’en. (Foto: Lasse Svendsen)

Når man har fundet sig til rette bag rattet i kunstlæder, stirrer man på to skærme. Én direkte foran føreren og – hvis man har valgt Icon-udstyrspakken – en 10,25 tommers touch-skærm midt på instrumentbrættet.

Cinerama Infotainment kalder Fiat det, og det er navnet på noget, der bedst kan beskrives som en omfattende pakke med navigation, 360 graders kamera, DAB-radio, Apple CarPlay og Android Auto, programmering af ladesekvenser, stemmestyring (Amazon Alexa, hvis man kobler My WiFi op i bilen) og en opsætningsmenu til lys, låsning og meget andet.

I rummet under skærmen havde vores testbil trådløs mobilopladning, og der er USB-stik både dér og i opbevaringsboksen i midterkonsollen.

Annonce
Kørselstilstand, parkeringsbremse og lydstyrke, og et sort opbevaringsrum mellem sæderne. (Foto: Lasse Svendsen)

Hvis man ser nærmere efter, bemærker man en sjov detalje. Silhuetten af ​​Torino, hvor bilen er bygget, er præget ind i kanten af ​​det lille rum, hvor man lægger mobilen fra sig. Andetsteds er der også en lille detalje som en hilsen til fortiden. I bunden af ​​dørhåndtagene, på indersiden, er der indlagt en skitse af den originale 500, og der står “Made in Torino”. Lækkert.

FIAT 500 Co Driver FIAT 500 armlene Fiat 500 baksete FIAT 500 lyskontroll
<
>
(Foto: Lasse Svendsen(

Seks generiske højttalere og app-styring

Man kan ikke vælge imellem flere lydanlæg på en 500 Electric. På dette niveau får man seks højttalere: To bagi, to foran i dørene og diskanter i A-søjlerne.

Der er ikke helt samme niveau på lyden her som på Harman Kardon-anlægget i Cooper SE, men bortset fra at anlægget i Fiat’en ikke har noget særlig bas, fylder det den lille bil med yderst acceptabel lydkvalitet. Hvor mellemtonen er klar nok til, at man let kan synge med på sin yndlingssang, og bassen er levende nok til, at man nemt kan følge rytmen i nummeret.

FIAT 500 Torino skyline FIAT 500 rear speaker FIAT 500 diskant
<
>
Diskanthøjttalere i A-søjlerne. (Foto: Lasse Svendsen)

500 Icon har selvkørsel på niveau 2 – Fiat CoDriver hedder det her – med adaptiv fartpilot og nødopbremsning. Den har også blindzonevarsling, skiltegenkendelse og vejbaneassistent. Det fungerede fint i testperioden, men det skete, at bilen tog lidt for skarpe sving, når den “kørte selv”, men så længe man har en hånd på rattet, er det ikke noget problem.

Der findes selvfølgelig en app – Uconnect for 500 – hvor man kan programmere klima-anlæg og opladning, men også se bilens batterikapacitet og “helbredstilstand”, og her kan man lægge varsling ind, hvis en specificeret hastighed overskrides.

Man kan også aktivere varsling, hvis bilen bevæger sig uden for et angivet område eller på et angivet tidspunkt, og der er en valet-indstilling, som giver ejeren besked, hvis køretøjet forlader en specificeret radius.

IMG_6840 IMG_6839 IMG_6838 IMG_6841
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

Smidig og nem at køre

Den charmerende Fiat er ikke helt lydløs. Når man sætter sig ind og trykker på startknappen, bliver man mødt af en velkomstlyd. Det samme sker, når man stopper og slukker for strømmen, men her er lyden mere i mol.

Annonce

Sæderne har god sidestøtte og er langt mere rummelige end normalt i en minibil. Man sidder højt, næsten som i en lille SUV, og 500’s store døre gør adgangen nem.

(Foto: Lasse Svendsen)

Ude på vejen mærker man, at den ikke river i forhjulene, som Cooper SE gør, men den elektriske 500 er heller ikke nogen racerbil. 0-100 km/t på ni sekunder er ret moderat, men den er hurtigt ude af lyskrydset, og kickdown (træd pedalen helt ned) giver øjeblikkelig effekt og skubber den kompakte bil frisk af sted fra 50 til 80 km/t.

Der er lidt hjulstøj fra baghjulene, men ellers er bilen støjsvag og komfortabel. Sporvognsskinner og brosten sluges let, men affjedringen føles lidt hård på dårlige veje, selvfølgelig på grund af den korte akselafstand, som den har tilfælles med de fleste minibiler.

Annonce
(Foto: Lasse Svendsen)

Styringen er let og præcis nok, og med bakkamera og sensorer 360 grader rundt om bilen er den meget let at parkere, selv på trange p-pladser.

Og mens vi taler om trangt. Bagagerummets beskedne volumen på 180 liter giver ikke plads til alverdens bagage. Et par weekendtasker eller én stor kuffert går dog fint. Bagsæderne kan foldes ned 50/50, hvis man har brug for mere plads, og coupé-udgavens bagklap giver god adgang til bagagerummet.

_DSF0006 _DSF0013 _DSF0012
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Cabriolet-udgaven har en mindre bagklap, som giver langt mere begrænset adgang til bagagerummet. Der ellers er lige så stort som i coupé-versionen.

Der er ikke nogen frunk foran, og 500 Electric kan hverken trække anhænger eller tage taglister.

Fiat 500 koffert Fiat 500 koffert II Fiat 500 dekkrep Fiat 500 elmotor
<
>
Diskanthøyttalere i a-stolpen. Foto: Lasse Svendsen

Stoftaget på cabriolet-udgaven er elektrisk, og et tryk trækker taget bagud som et stort soltag. Et tryk mere sender det helt bagud, og så lægges bagruden også ned, så åbningen bliver endnu større. Selv uden en vindskærm bag forsæderne er der ikke meget turbulens i kabinen, men hvis man trækker taget helt tilbage og ned, får man et træk bagi, der rusker godt op i håret.

Stoftaget på cabrioleten kan trækkes helt ned til bagklappen. (Foto: Lasse Svendsen)

Med eller uden tag, det spiller ingen rolle for køreegenskaber eller rækkevidde, men det er klart mere festligt med en åben 500, når vejret tillader det. Coupé-versionen kan i øvrigt fås med panoramatag i glas, hvis man vil have en lysere og mere luftig kabine uden at tage skridtet op i pris til cabriolet-udgaven.

(Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Den lille 500 Electric er en fornøjelse både at se på og køre i. Den har bedre rækkevidde end de fleste i samme klasse, med undtagelse af BMW i3, og det er den eneste elbil, der kan fås som cabriolet.

Annonce

Uanset hvilken udgave man vælger, får man en ypperlig bybil med fleksible køreegenskaber, som også har rækkevidde nok til en længere weekendtur. Og som kan få smilet frem hos både fører og passagerer, især når man har lidt vind i håret. Priserne er konkurrencedygtige, hvis man sammenligner med Honda E og Mini Cooper SE, som har langt dårligere rækkevidde.

(Foto: Lasse Svendsen)

Har du dette produkt?
Giv din karakter.
0 / 6

Your page rank:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Annonce
Annonce

Læs også