Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Porsche Macan får 613 km rækkevidde

Macan 4 og Macan Turbo kommer først.

Skrevet af / 25/01/2024 - 15:58
Porsche Macan får 613 km rækkevidde

Den helt nye elektriske Macan blev lanceret på taget af Marina Bay Sands i Singapore, og bilen kommer på markedet i år. Den har et tydeligt slægtskab med designet på den udgående model, og eftersom den er en crossover med firehjulstræk, henvender den sig til en anden købergruppe end dem, der vælger en Taycan. Eller måske ikke.

For den elektriske Macan-model kommer i første omgang i to versioner: Macan 4 og Macan Turbo. Og ingen af dem er sløve.

Læs også Porsches perfekte kompromis Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.

For turbo-versionen oplyser Porsche, at 0-100 skal tage 3,3 sekunder, og at tophastigheden er 260 km/t. Rækkevidden opgives til 518-591 kilometer, afhængigt af udstyrsversionen. Det er en betydelig forbedring i forhold til en Taycan Turbo, og det placerer Macan i samme kategori som Mercedes EQE 43 AMG og BMW iX M60. Macan 4 kører endnu længere, Porsche siger 613 km ifølge WLT-standarden.

Foto: Porsche

Cv-værdien, som har betydning for forbruget ved høj fart, er angivet til 0,25 Cv. Meget respektabelt for en høj crossover, som får hjælp af et glat coupé-agtigt karrosseri – Sportback, som Audi kalder det – og aktive støddæmpere på undersiden, som leder luften under bilen. Både for køling og bedre aerodynamik. En elektrisk hækspoiler kan hæves ved høj fart, så luftstrømmen lettere slipper bilen.

Vi tager Macan til et helt nyt niveau med exceptionel elektrisk ydelse, en ny køreoplevelse og et meget imponerende design,” sagde Oliver Blume, bestyrelsesformand for Porsche AG, ved Macan-premieren i Singapore.

Foto: Porsche

De tørre tal ser således ud

Macan 4:

  • Forbrug:  21,1 – 17,9 kWh / 100 km (WLTP)
  • Rækkevidde: 516 – 613 km, bykørsel: 665 – 784 km
  • Batteri: 100 kWh, 95 kWh netto
  • Udgangseffekt: 300 kW / 408 hk
  • Drejningsmoment: 650 Nm
  • 0-100 km/t: 5,2 sekunder
  • Topfart: 220 km/t

Macan Turbo:

  • Forbrug: 20,7 – 18,8 kWh / 100 km (WLTP)
  • Rækkevidde: 518 – 591 km, bykørsel: 670 – 765 km
  • Batteri: 100 kWh, 95 kWh netto
  • Effekt: 470 kW / 639 hk
  • Drejningsmoment: 1.130 Nm
  • 0-100 km/t: 3,3 sekunder
  • Topfart: 260 km/t

Macan er udviklet på Porsche og VAG’s Premium Platform Electric (PPE) med 800 Volt-arkitektur. Det betyder et batteri med netto 95 kWh, som kan hurtigoplades med op til 270 kW. Opladning fra 10 til 80 procent kan tage op til 21 minutter, mens hjemmeopladning kan ske med op til 11 kW.

De elektriske motorer kan regenerere op til 240 kW, og en integreret AC-oplader og DC til DC-konverter med højspændingsopvarmning – Integrated Power Box (IPB) – bidrager til den øgede rækkevidde for begge Macan-modeller.

Foto: Porsche

Du kan trække en hestetrailer

Den slår både Taycan og en iX M60, når det gælder plads. Bagagevolumen er opgivet til 540 liter. Eller 1.348 liter med bagsæderyglænet nedfældet. Derudover er der 84 liter under kølerhjelmen, og Macan kan trække 2 tons trailerlast.

Foto: Porsche

Dette gælder begge udgaver. Det samme gælder de udvendige mål på 4,78 meter i længden, 1,94 meter i bredden og 1,62 meter i højden. Akselafstanden er angivet til 2,89 meter.

Foto: Porsche

Indvendigt vil de fleste Porsche-ejere føle sig hjemme. En 10,9-tommers skærm er elegant placeret i midterkonsollen, mens føreren har en buet 12,6-tommers skærm foran sig. Et head-up display med AR (augmented reality) er også tilgængeligt til Macan.

Man kan vælge mellem Bose- og Burmester-lydsystemer.

Aktive dæmpere

Macan får Porsches Active Suspension Management (PASM), dvs. elektronisk dæmperjustering, med toventilers dæmpere (luft eller stål) og højde-/sænkejustering. Kræfterne fra de to elmotorer styres af Porsche Traction Management (ePTM), som hævdes at være fem gange hurtigere end konventionelt firehjulstræk og reagerer på hjulspind på mindre end 10 millisekunder. Fremdriften kan styres af forskellige køreprogrammer, og Macan får Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Det er en elektronisk differentialespærrepå bagakslen, som vil bidrage til mere dynamiske køreegenskaber og bedre traction.

Foto: Porsche

Senere i år

Macan 4 og Macan Turbo vil snart kunne bestilles hos din nærmeste Porsche-forhandler, og de første kunder vil modtage deres biler i anden halvdel af 2024.

Porsche siger i øjeblikket ikke noget om en Macan 4S eller en Turbo S, men vi forventer at høre mere om disse versioner på et senere tidspunkt. Flere versioner vil næsten med garanti følge. Med over 800.000 solgte Macan-modeller på 10 år er der tydeligvis et marked for andre versioner af Macan.

Priser

Macan kan snart konfigureres på Porsches hjemmeside, hvor startpriserne er 769.900 kroner for Macan 4 og hele 1.179.900 kroner for Turbo-versionen.

Foto: Porsche
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Første kig på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck på vej til Danmark

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på samlebånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Scroll to Top