Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Audi SQ8 e-tron Sportback

Længere rækkevidde og bedre køreoplevelse

Audis største SUV er en drøm på vejen, men døjer med et højt energiforbrug.

Skrevet af / 06/11/2023 - 12:00
Audi SQ8 e-tron Sportback
Lasse Svendsen

At sætte sig ind i en brugt Audi e-tron er næsten som en tur i tidsmaskinen. Sammenlignet med nye elektriske SUV’er fra BMW og Mercedes mærker man, at 2018 er længe siden. Det var dengang, Audi lancerede den helelektriske e-tron. Som blev en bestseller, dengang udvalget af elektriske SUV’er var minimalt.   

Det er derfor, man ser dem overalt på vejene. De store e-tron-varianter med betegnelsen 50 eller 55, hvilket viser batteristørrelsen. Sportback er helt klart den mest sporty, mens den almindelige version efter vores mening er den mest elegante.  

Problemet for begge var, at de begyndte at blive forældede, da konkurrenterne lancerede deres elektriske SUV’er. Med ringere rækkevidde, dårligere ydelse og et ældre infotainment- og styresystem virkede en e-tron som et stadig mindre aktuelt valg for den, der ønskede sig en elektrisk SUV.  

Salget styrtdykkede.  

I 2022 reagerede Audi ved at tage fat på det vigtigste først: Rækkevidden.  

Begge udgaver skiftede samtidig navn til Q8, som Audi bruger på alle sine SUV’er nu, og de fik større batterier. Samtidig foretog Audi nogle kosmetiske ændringer, der er så subtile, at man skal være en kender for at se dem.   

Ændringerne fra 55 e-tron til Q8 og SQ8 er mildt sagt subtile. Foto: Lasse Svendsen

Et sikkert tegn på, at det er en Q8 e-tron og ikke den ældre version, er de fire ringe, der er forseglet på gitteret på en Q8. En LED-stribe er blevet placeret i den lukkede kølergrill, nye fælge er kommet til, og kofangerne er blevet redesignet. Mindre synlige er de aerodynamiske forbedringer, som har sænket luftmodstanden fra 0,26 til 0,24 for den Sportback-variant, vi testede. 

Audi SQ8 e-Tron Sportback 15 Audi SQ8 e-Tron Sportback 14 Audi SQ8 e-Tron Sportback 5
<
>
Audi-ringene er forseglet på Q8, som har fået lys i kølergrillen. Foto: Lasse Svendsen

Større batteri 

Alle versioner af Q8 e-tron har firehjulstræk som standard, eller Quattro, som Audi kalder det. Det mindste batteri i en Q8 e-tron 50 er på 89 kWh – det samme som i den udgåede 55 e-tron – mens Q8 e-tron 55 og SQ8 e-tron har fået et større batteri på 106 kWh (netto) og øget rækkevidde. Det har forbedret rækkevidden til omkring 450 km for Q8 50 e-tron og 530 km for Q8 55 e-tron. Lidt mere for den mere aerodynamiske Sportback-variant.  

Det er en betydelig forbedring, som gør Q8 til et langt mere interessant alternativ til BMW og Mercedes iX og EQE SUV. Ladehastigheden er øget til 170 kW for varianterne med det største batteri. Under optimale forhold kan du oplade fra 10-80 procent på en halv time. 

Men der er et problem, som Audi ikke er sluppet af med. Mere om det om et øjeblik. 

SQ8 med tre motorer

Sportback-udgaven af SQ8 e-tron ser måske bedst ud fra denne vinkel. Foto: Lasse Svendsen

For først skal vi tale om den mest sportslige version af Q8, SQ8 e-tron. Med to motorer på bagakslen, én foran, sportsundervogn med luftaffjedring og 503 hk lyder det umiddelbart som den mest fristende version. Og helt sikkert den kvikkeste.  

Der er heller ikke noget at udsætte på ydelsen. Okay, 4,5 sekunder fra stilstand til 100 km/t betyder, at en BMW iX M60 hurtigt lægger Audi’en bag sig. Så det er ikke imponerende. Heller ikke når man ved, at nogle kinesiske SUV’er er lige så hurtige. Men de kører ikke som en SQ8. De giver heller ikke den samme kvalitetsfølelse. 

Audi SQ8 e-Tron Sportback 12 Audi SQ8 e-Tron Sportback 13
<
>
Sportssæderne i SQ8 er en perfekt blanding af støtte og komfort. Foto: Lasse Svendsen

Q for quality

Man mærker det, når man åbner døren og sætter sig ind. Der bliver helt stille omkring én, og det emmer af kvalitet hele vejen rundt.   

Det er nemt at finde en god siddestilling i sportssæderne, og man har et godt udsyn. Den mekaniske gearvælger i midterkonsollen har overlevet fra den tidligere e-tron. Det samme gælder desværre de haptiske skærme, som er delt i to og kræver, at man rent faktisk trykker med fingeren på den valgte funktion. En let berøring er ikke nok her, og hvis man nogensinde har siddet i en Tesla, Mercedes eller Volvo, føles det håbløst forældet.  

Ergonomien er upåklagelig, bortset fra de haptiske skærme. Foto: Lasse Svendsen

Mens head-up-displayet er forbilledligt klart og tydeligt, er Audis kameraspejl det ikke. Det er et tilvalg, man skal springe over, uanset hvilken Q8-version man vælger. Jeg vænnede mig aldrig til at kigge ned fra det sted, hvor spejlet skulle være i den Q8, jeg kørte, for at se trafikbilledet bagved og til siderne på en lille skærm. Kameraerne kan justeres med fingeren på skærmene, men skærmen er betydeligt mindre end almindelige sidespejle, så nej tak, Audi.  

Virtuelle spejle med kameraer på ydersiden og skærm på indersiden skal du ikke have. Foto: Hedda Hjortdahl

Der er masser af plads både foran og bagi i en Q8. Sportback-udgaven har lidt mindre bagagevolumen, men begge har et stort rum foran, den såkaldte frunk. Anhængertræk er ekstraudstyr til alle versioner, og alle kan vælge en tagboks. 

Lyd fra Bang & Olufsen 

Man må sige, at der er en endeløs række af tilvalg til en Q8, og SQ8 er endnu bedre udstyret. Lædersportssæderne giver bedre støtte hele vejen rundt end sæderne i en iX M60 og er mere komfortable end sportssæderne i EQE SUV.   

Læs også Fremtidens elbiler kører længere og bliver smartere Elektrisk VW GTI og BMW sigter mod 700 km

I en BMW kan man vælge lydanlæg fra Bowers & Wilkins, Mercedes leverer Burmester, og i en Audi kan man vælge Bang & Olufsen premium sound som ekstraudstyr. Vores SQ8 var udstyret med B&O-systemet, som er så latterligt billigt, at det simpelthen vil være dumt ikke at vælge det. Bang & Olufsen-systemet har 15 højttalere med såkaldt 3D-lyd plus en subwoofer, som drives af en samlet forstærkereffekt på 705 watt.  

Bang & Olufsen Premium lyd lever op til navnet. Foto: Lasse Svendsen

Tyske Fraunhofer har tunet 3D-lyden, som bruger en centerhøjttaler og højttalere i stolperne til at skabe en troværdig surround- eller koncerteffekt. 3D-effekten kan man justere, og der er en simpel bas- og diskantkontrol, men ingen equalizer til finjustering af lyden.  

Lyden fra B&O-systemet er langt mere potent end Audis lydsystem, som vi prøvede i en Q8. Der er langt mere kraft og dynamik, med dybere bas og et større lydbillede med B&O. Man lægger ikke så meget mærke til det ved radioudsendelser, men hvis man streamer musik fra mobilen i stedet, får man en hørbart bedre lydkvalitet. 

Bang & Olufsen-anlægget har 15 højttalere med 3D-lyd. Foto: Lasse Svendsen

Glimrende langturskomfort

Audi har strammet undervognen op på Q8 – og endnu mere på SQ8 – sammenlignet med den udgåede e-tron-model. Hvilket betyder, at den til tider kan føles som en båd på vandet. Sportsundervognen er aldrig ukomfortabel, men man kan mærke, at Audis ingeniører har forbedret styreresponsen, ændret kalibreringen af luftaffjedringen og opnået bedre balance og skarpere styrefornemmelse.  

En Audi Q8 e-tron byder på meget af det samme som en SQ8 e-tron, men opleves ikke helt så skarp på vejen. Foto: Lasse Svendsen

De to bageste motorer er altid på. Den forreste motor kobler sig sømløst ind, når det er nødvendigt, og tvillingemotorerne bagi bruger såkaldt torque vectoring for at opnå bedre stabilitet i sving. Bilen styrer villigt ind i svingene, lidt acceleration skubber godt på bagfra, men den viser ingen tegn på at ændre kurs. Sammenlignet med en Q8 med en motor bagi og en foran, virker SQ8 skarpere, lidt mere sporty om man vil, men man kan mærke, at det er en 2,7 ton tung bil på fem meter. Kræfterne kommer så snart man rører pedalen, men det tager lidt tid at komme op i fart, det sker gradvist og ikke så brutalt som i en iX M60.  

SQ8 er en lækker bil at køre. Foto: Lasse Svendsen

Lydniveauet indenfor er behageligt lavt, ikke helt på EQE/EQS-niveau, men tæt på. Sidstnævnte to er i øvrigt endnu mere komfortable på vejen end både Q8 og SQ8, de svæver mere over asfalten, men med mere krængning som resultat.  

Jeg lovede at adressere elefanten i rummet: Forbruget.  

Læs også Sikke en bil! En sumobryder kan ikke være verdens hurtigste sprinter. Eller hur? Hils på BMW iX M60.

Audi siger selv, at forbruget for en SQ8 e-tron Sportback er 25,8 kWh / 100 km i henhold til WLTP-normen. I den periode, jeg kørte bilen, var forbruget mellem 25,6 og 29 kWh / 100 km, men oftere tættere på 28 end 25 kWh. Det giver en rækkevidde på mellem 365 og 414 kilometer med et fuldt batteri.  

I tørt føre og med en motorvejshastighed på 110 km/t kunne man godt glemme alt om at se 25-tallet. Interessant nok fandt jeg ud af, at en Q8 e-tron 55, som jeg kørte i ugen før, heller ikke havde et meget lavere forbrug.  

Forbruget er højt, uanset hvad man sammenligner det med. I testen af EQE 350 SUV endte forbruget på 18,9 kWh / 100 km. Den langt mere kraftfulde iX M60 klarede 20,9 kWh ved blandet kørsel og brugte aldrig mere end 25 kWh. 

Læs også Som at svæve gennem luften Den mest komfortable SUV i sin klasse har masser af plads til familien, og rækker langt.

Konklusion

På trods af det høje energiforbrug er det ikke svært at finde gode argumenter for en Audi SQ8 e-tron Sportback. Det er en dejlig bil at køre, den byder på gode fartressourcer, og der er masser af plads. Men det gør en Q8 e-tron 55 også, og til færre penge. Det, der adskiller en SQ8 fra en Q8 til førstnævntes fordel, er, at den indbyder til en mere sporty kørestil for dem, der altid har hænderne på kvart i tre på rattet, og den giver en skarpere køreoplevelse. For føreren. De andre om bord vil næppe bemærke forskellen. 

Læs også Sådan lyder Sonos-anlægget i Audi Q4 e-tron Med Sonos-anlægget som tilvalg kan Audi Q4 e-tron tilbyde federe lyd end søstermodellen/konkurrenten Volkswagen ID.4.
Karakter
Audi SQ8 e-tron Sportback
High End

Home mener

Virkelig høj kvalitetsfornemmelse. Støjsvag med masser af indvendig plads. Fin kombination af komfort og sportslighed. Bang & Olufsen-system (tilvalg). Meget højt forbrug under alle forhold. Høj pris med nødvendigt ekstraudstyr. Forældet styresystem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home

LB+

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede

LB+ Home

Fuld adgang til alt indhold på L&B Home

29,- / for 30 dage
87,- / mnd
50,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen

Et af de bedste køb i klassen

Scroll to Top