Sony MDR-Z7

Fyldig og lækker musik

Sonys hovedtelefoner fanger os med deres dejlig fyldige bas kombineret med et stort lydbillede. Men de passer ikke til alle.
Lyd & Billede mener
Sidder meget behageligt på hovedet, og lydmæssigt vil mange blive hooked på den frodige bas og det store lydbillede. Kan fungere med mobilen.
Der mangler lidt detaljer i overtonerne, dynamikken kunne have været bedre, og bassen kan blive lige lovlig heftig.
Specifikationer
  • Type: Lukkede, in-ear
  • Foldbare: Nej
  • Kontrol/mikrofon: Nej
  • Drivere: 70 mm
  • Impedans og følsomhed: 70 ohm / 102 dB
  • Vægt: 335 g
forfatter

Sonys hovedtelefoner er store, men vejer mindre, end de ser ud til. De huser et par enorme drivere på 70 mm, der dækker det meste af det ydre øre hos voksne mennesker. Det burde give nogle fordele, især når det gælder om at gengive basområdet. Puderne er nødvendigvis tilsvarende store – og desuden superkomfortable. Med det resultat, at du kan have dem på i lang tid uden at blive træt.

Sony MDR-Z7 kan til nød fungere med mobilen, men lyden bliver ikke helt kraftig nok uden en ordentlig hovedtelefonforstærker. To kabler medfølger, det ene balanceret for lavere støjgulv og potentielt bedre lyd. Vi har dog kun testet med det ubalancerede.

 

Lydkvalitet

Én ting er sikkert: Sony har en heftig og fyldig basgengivelse. Selv den lidt flade baslyd på den ellers super-funky “Sign ‘O’ the Times” med Prince får en vanedannende frodighed. Det lyder samtidig kontant nok, selv om Sony mangler lidt hurtighed i forhold til de bedste.

Basrytmerne på David Bowies dødsattest “Lazarus” lyder fedt, og Bowies stemme er klar nok. Men mellemtoneområdet, især i den øverste ende, er ikke så sprødt og pågående, som vi kunne ønske. Lydbilledet åbner sig ikke i toppen, og bækkenerne skinner langt bedre med Shure, Sennheiser og Audio-Technica, der alle er af den lukkede type ligesom Sony. Også Oppo har mere krudt i transienterne.

Krævende Mozart-stykker spillet på to klaverer af Dena Piano Duo gengives med et godt attack, men vi savner noget mere luft omkring tonerne.

 

Annonce

Konklusion

At Sony MDR-Z7 er lavet til at gengive højopløst lyd med frekvenser langt over det, vi kan høre, mærker man ikke. Her lyder overtonerne nemlig mere indelukket end på flere af testens andre kandidater.

Til gengæld noterer vi en vigtig fordel, nemlig at fylden hos Sony er velegnet, når man hører fladt produceret, overkomprimeret popmusik – dvs. det meste af det, der spilles i radioen i dag. Derfor vil meget hitlistepop lyde bedre med MDR-Z7 end med f.eks. Audio Technica A1000Z.

Også i denne test:

Shure SRH1540

Næsten magisk

Man går ikke galt i byen med Shure, og SRH1540 lyder varmere, end vi er vant til fra den kant.

Glimrende klangbalance til næsten al musik. Stort og åbent lydbillede med en varm klang plus stor detaljerigdom. Komforten er virkelig i top!
De kan ikke foldes sammen, og der er hovedtelefoner i prisklassen med endnu større detaljerigdom.

Audio-Technica ATH-A1000Z

En strøm af detaljer

Disse lukkede hovedtelefoner lyder så luftigt og detaljeret, at man skulle tro, de var åbne.

Hvis du vil have et superluftigt lydbillede, hvor selv de mindste detaljer står lige ind i ørerne, men ikke ønsker lydlækagen fra åbne hovedtelefoner, så er de her nok noget for dig.
Bassen kan opleves som lidt tynd, og nogle vil savne mere varme og fylde i lyden.

AudioQuest NightHawk

Fyldige rytmer

NightHawk gengiver musikken næsten lige så mørkt, som navnet antyder, med en frodig bas og desværre lidt for lidt overtoner.

Den fyldige bas er en drøm, når der er elektroniske rytmer på menuen. Super komfort!
Vi savner overtoner.

Sennheiser HD 630VB

Et moderne twist

Disse hovedtelefoner fra Sennheiser er virkelig et frisk pust. Variabel basrespons og herlig pasform er guf for folk på farten.

Opløst og detaljeret lyd følges op af trinløs basforstærkning, der får det bedste frem i flade indspilninger. Hovedtelefonerne er beregnet til bærbar brug og kan foldes sammen.
Ørekopperne er lidt brede og klodsede, og lydbilledet har ikke helt så mange lag af detaljer som på de allerbedste.

HiFiMan HE-400i

Himmelsk musik

Ingen andre hovedtelefoner til under 5.000 kroner giver lige så magiske musikoplevelser.

Mestrer kunsten at balancere opløsning og dynamik i tonerne med fylde og blødhed. En drøm at lytte til!
Kræver en ordentlig forstærker.

Beyerdynamic T90

Detaljer i toppen

Måske det mest neutrale, dynamiske og åbne lydbillede, vi har hørt til under 5.000 kroner.

For pokker, sikke et luftigt og rumligt lydbillede! Musikken får vinger, og man bliver bare siddende for at høre, hvordan hver optagelse er mikset. Komforten er også i højsædet.
Nogle vil synes, at hovedtelefonerne er lige lovlig analytiske. En hovedtelefonforstærker er absolut nødvendig.

Sonus faber Pryma

Luksus om ørerne

De ligner en million og lyder næsten lige så godt.

Hvis du kan lide lyden af Sonus fabers højttalere, vil du elske det dynamiske attack i Pryma. Der er også gjort meget ud af designet – f.eks. er ørekopperne fæstnet med bæltespænder.
Ikke alle vil falde for klangbalancen, som er meget mellemtonefokuseret.

Onkyo A800

Storslået lydoplevelse

Onkyo overrasker med en fyldig basgengivelse fra åbne ørekopper, samtidig med at musikken lever og ånder.

Musikken gengives med luft og detaljer, samtidig med at bassen er mere fyldig end på mange andre åbne hovedtelefoner. Simpelthen udsøgt lyd!
Der findes mere komfortable hovedtelefoner, da de presser lidt mod tindingerne. Kvalitetsfølelsen er ikke helt i top.

Oppo PM-3

Letdrevne og bærbare

Oppos billigste hovedtelefoner balancerer god lyd med testens mest transportable udførelse.

De er både foldbare og lette at drive med mobiltelefonen. Lyden er god og afbalanceret. Uden at være bedst til noget er Oppo PM-3 et trygt valg uanset musiksmag.
Der findes mere komfortable hovedtelefoner, og vi savner generelt lidt mere spræl i lyden.
Har du dette produkt?
Giv din karakter.
0 / 6

Your page rank:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Læs også: