Nyhed

Et brag af en åbning for James Bond!

Daniel Craigs svanesang som 007 har haft en overrumplende god åbningsweekend i biograferne.
forfatter

Det har ikke skortet på dommedagsprofetier for biografindustrien, siden coronapandemien ramte den og underholdningsbranchen som en brutal tsunami i marts sidste år.

Streamingselskaberne har oplevet rekordhøj vækst i antallet af abonnenter, nye aktører er kommet til, og filmselskab efter filmselskab har enten udsat biografpremieren (som med Top Gun 2 og No Time to Die), udgivet filmen direkte til streaming (som med Coming 2 America) eller givet filmen simultanpremiere på en streamingtjeneste og i udvalgte biografer (som med Black Widow, hvorefter Scarlett Johansson sagsøgte Walt Disney).

Corona: Biografernes nådestød? Lockdown i USA giver os et fattigt biograftilbud.
Scarlett Johansson, “Black Widow” (Foto: Walt Disney)

Filmselskabet Universal er gået forrest i forsøget på at presse biograferne til at acceptere et kortere eksklusivitetsvindue. NBC Universal har længe været i konflikt med det amerikanske biografselskab AMC (verdens største biografkæde), efter at NBC i april 2020 valgte at lancere Trolls World Tour digitalt og udtalte, at de “ville fortsætte med at eksperimentere med denne strategi”. AMC svarede prompte, at de ikke ville vise nogen Universal-film i deres biografer.

Nu har de høje herrer hos NBC Universal og AMC åbenbart røget en fredspibe, da de har annonceret en revideret aftale, som dramatisk reducerer perioden med eksklusiv visning af film i biografen.

Biografindustrien er så hårdt ramt, at man nu spørger sig selv, om Covid-19 vil tage livet af eller i det mindste radikalt ændre biografmarkedet for al fremtid. Én ting er sikkert, en pandemi med deraf følgende lockdown og hjemmekarantæne har været en guldgrube for streamingtjenester som Netflix, HBO og Disney+.

Nu gør en næsten 60 år gammel agentserie så spådommene til skamme!

Læs også

Ud med et brag!

I fredags havde den 25. James Bond-film verdenspremiere. No Time to Die med Daniel Craig i hovedrollen skulle egentlig have haft premiere den 2. april sidste år, men corona-nedlukningen har udsat lanceringen hele tre gange.

No Time to Die (Foto: MGM)

Filmen er knaldgod og leverer da også nogle vældig imponerende besøgstal/billetsalg. Det skal desuden med i regnestykket, at der i enkelte lande fortsat er restriktioner og delvis lockdown.

Især danskerne kan ikke få nok af “Vodka Martini, shaken not stirred”.

I Danmark gav No Time to Die billetindtægter på vanvittige 4,4 millioner dollar – det er den bedste åbningsweekend for en film nogensinde!

Sverige, med en næsten dobbelt så stor befolkning, ligger ikke langt bag danskerne. Her er der solgt billetter for 3,8 millioner dollar.

Med et billetsalg på 2,3 millioner dollar i Norge sparkede Bond døren ind med den bedste åbningsweekend siden corona, men også den 9. bedste åbningsweekend nogensinde. Den overgår både Skyfall og Spectre.

Finland solgte 007-billetter for 2,7 millioner dollar.

No Time to Die (Foto: MGM)

Også i andre vestlige lande har billetsalget for No Time to Die imponeret.

I Storbritannien blev der solgt Bond-billetter for 30 millioner dollar, mens Tyskland noterede et billetsalg for 14,8 millioner dollar, og Holland passerede 3,4 millioner dollar, hvilket er den næstbedste åbningsweekend for nogen Bond-film.

I Italien, hvor man fortsat ikke må fylde biografsalene med mere end 50 procent kapacitet og har krav om mundbind, passerede billetsalget 3 millioner dollar.

No Time to Die (Foto: MGM)

Kan biografchefer verden over nu læne sig godt tilbage og udbryde: “Faren er ovre!”?

Det tror vi vil være alt for tidligt. Husk på, at 007-filmene er helt specielle, i den forstand at de tiltrækker et meget bredt publikum. Hvad angår Bond-film, er “alle” i alderen 12-82 år potentielle biografgængere – en status, som de færreste andre film deler.

Under en investorkonference i marts udtalte Disney-CEO Bob Chapek følgende:

The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.

Vi tror, at biograferne fortsat har ryggen mod muren og vil møde stadig større konkurrence fra streamingtjenesterne – det er uomtvisteligt en meget vanskelig øvelse at putte tandpastaen tilbage i tuben …

Coronaen kommer nok ikke til (helt) at tage livet af biografindustrien, men vil ændre den radikalt. Der vil uden tvivl blive solgt færre billetter, når man kan sidde hjemme i sofaen og streame Black Widow samtidig med biografpremieren og familien desuden kan spare 400-500 kroner. Spørgsmålet er, hvilken forretningsmodel filmselskaberne vil gå efter post corona. Hvis flertallet af filmene bliver simultanlanceret til streaming og biograf, vil biograferne få det svært.

Vi tror, at biografindustrien må tænke nyt og satse på at tilbyde noget eksklusivt og ekstraordinært – en oplevelse, du ikke får derhjemme. Med fremragende lydkvalitet, superlækre sæder, servering af mad og drikke og en fælles oplevelse vil de fortsat have en eksistensberettigelse – man kan ikke basere en forretningsmodel på rekordsalg hvert andet/tredje år med en ny James Bond-film.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.