TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Kommentar

Når viljen tager overhånd

Vi kan kun være enige i, at teknologi skal være for alle. Men behøver man pakke den ind i sludder?

forfatter
Publiceret 28/07/2022 - 15:00
Dette er en kommentar. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

En stor del af produktnyhederne i Lyd & Billede er baseret på pressemeddelelser, som vi modtager fra producenterne eller deres pressebureauer. Hvis udstyret virker interessant, bestiller vi det muligvis ind til en senere test, hvor det så vil blive vurderet kritisk. Men når det gælder hurtige produktnyheder, er vi som oftest nødt til at nøjes med de oplysninger, vi får gennem pressemeddelelsen.

Det siger sig selv, at producenterne er begejstrede for deres egne produkter. Og da formålet er at få solgt så mange produkter som muligt, vil de og pressebureauerne gøre alt for at fortælle, at netop dette produkt er den mest epokegørende og livsændrende opfindelse, siden ilden, hjulet og det skiveskårne toastbrød. Også selv om det måske bare handler om en mus, der nu kommer i en ny farve.

Sådan er spillets regler. Og som teknologijournalister er det vores opgave at udvælge og formidle de nyheder, som kunne være nyttige for læserne. Og helst i et mere nøgternt og faktuelt sprog, end vi selv modtog informationerne i. Derfor er en del af den daglige rutine at barbere de største og mest luftige superlativer væk.

Her tænker jeg ofte på en novelle fra 1948 af science fiction-forfatteren Jack Finney: “Cousin Len’s Wonderful Adjective Cellar.” Novellen, der på dansk er kommet i novellesamlingen “Tidens ur,” handler om en teknisk indretning, der automatisk støvsuger en tekst for tillægsord og biord. Jo tættere den føres hen over teksten, desto tungere og svulstigere vendinger kan den fjerne.

Den er bare firkantet

SRS XG300 H cw handleup Large
Sony SRS XG300 har firkantede fuldtoneenheder og slavebasser. (Foto: Sony)

Sådan en opfindelse har jeg desværre ikke, så når for eksempel Sony med jubel i stemmen fortæller, at deres nye bluetoothhøjtalere har X-Balanced højttalerenhed og Dual-passive radiatorer. Så må jeg selv forklare, at højttalerenheden er firkantet i stedet for rund. Og at der er to slavebasser. Så det handler altså ikke om radiatorer, hvor der er lukket for varmen. I markedføringens forunderlige verden bliver en aflang åbning ligeledes til en Line Shape Diffuser

G705
En blød, hvid G705-mus med beroligende lys. (Foto: Logitech)

En velkommen oplevelse med blødere tonalitet

Intet slår dog det stykke knækprosa, der tirsdag dumpede ind i den redaktionelle brevkasse. På flere sprog endda. Denne gang er det Logitech, der har indåndet lidt for meget helium fra partyballonerne.

Det handler om en ny serie af spiludstyr. Men produkterne bliver overdøvet af de svulstige ord:

“For at imødekomme muligheder omkring tilgængelighed brød teamet væk fra de typiske skarpe kanter, sorte farver og æstetik for at skabe en mere velkommen oplevelse med blødere tonaliteter, gennemsigtige materialer og beroligende out-of-box belysning.”

Hwa’?

“Den nye kollektion er designet til at være kønsinkluderende, ikke kønsekskluderende, og imødekomme behov og ønsker hos kvindelige gamere, samtidig med at den appellerer til alle gamere, der leder efter et legende design og kurateret oplevelse.”

Nåh…

G715
Logitech vil gerne i kontakt med en (meget) mere divers kundegruppe. Midlet er ekstremt nuttede produkter. Det er prisværdigt. Desværre spænder overtænkt markedsføringssludder ben for indsatsen. (Foto: Logitech)

Bag det mildt sagt oppustede nonsens gemmer sig historien om, at Logitech gerne vil lave udstyr, der henvender sig til andre end gammeldags, klassiske nørder. Så vidt vi kan læse, vil de gerne nå ud til kvinderne. Og sikkert også til alle andre kønsidentiter, selv om disse ikke nævnes specifikt. Og al respekt for det formål. Varation er godt!

Resultatet er blevet en serie af udstyr i et design, der ligger et sted mellem Teletubbies og japanske subkulturer som Kogal og Kawaii. Vi taler pastelfarver og bløde former. Og for at virke ekstra trygge udsender enhederne et blidt diffust lys.

Hvilket jeg ville ønske, at de havde sagt. Der er intet galt i at forsøge at udvide kundekredsen. Det er de fleste producenters drøm. Men hvis målet er at inkludere flere, så lad dog være med at skræmme folk væk med oppustet sludder. Produkterne taler bedre for sig selv.

“Det er jo bare noget MDF…”

Heldigvis er ikke alle produktpræsentationer lige forblommede. Englænderne er særlig gode. Som når Bowers & Wilkins’ markedsføringschef, Andy Kerr, bliver spurgt om  materialevalget i en højttalerfod:

“Altså, det er jo ikke aluminium vel? Det bruger vi i vores dyre modeller. Men det her er bare en MDF-plade. Men den er solid – og den er fin til prisen”

 

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer
  • Over 5.000 produkttests
  • Undgå fejlkøb med vores råd og guides
  • Deltag i L&B-forummet med andre lyd- og billedentusiaster
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Altid opdateret på sidste nyt
  • Nyhedsbrev direkte i din indbakke
  • L&B TechCast – en podcast af Lyd & Billede
  • Ingen bindingsperiode – opsig, når du vil!

Vi tester for dig!

4 uger 39kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 672 kr
(du sparer 216 kr)
12 Måneder 895kr
(med 11 utgaver af magasinet)
Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer
  • Over 5.000 produkttests
  • Undgå fejlkøb med vores råd og guides
  • Deltag i L&B-forummet med andre lyd- og billedentusiaster
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Altid opdateret på sidste nyt
  • Nyhedsbrev direkte i din indbakke
  • L&B TechCast – en podcast af Lyd & Billede
  • Ingen bindingsperiode – opsig, når du vil!

Vi tester for dig!

4 uger 39kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 672 kr
(du sparer 216 kr)
12 Måneder 895kr
(med 11 utgaver af magasinet)
Annonce
forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv en kommentar

Nej, USA forbyder IKKE alle Huawei-produkter Amerikanske myndigheders fokus er på at stoppe salget af telekommunikationsudstyr og overvågningsteknologi fra fem navngivne kinesiske virksomheder.
Smæk på skærmen hos MSI MSI Prestige 16 er en ny kontor-bærbar fra MSI, der som den første har fået skærm med bagbelysning via Mini-LED.
Koster den virkelig ikke mere? Acer Swift 5 ligner og opfører sig som et direktørlegetøj. Men den koster så lidt, at de fleste kan være med.
Få den gamle PC på det hurtige net Netgear AXE3000 giver simpel adgang til det lynhurtige Wi-FI 6E med en USB 3.0-adapter.
Musestille fra Trust Hvis du - eller dine omgivelser - er generet af klaprende taster og klikkende museknapper, så har Trust et stilfærdigt bud.
Certificeret af Google Meet Kommunikationsfirmaet Poly meddeler nu, at deres videobar-serie Studio X vil være de første Android-baserede videoenheder nogensinde, som modtager certificering til Google Meet.
Følg Lyd & Billede