annonce
annonce
Ayre QX-5 Twenty
annonce

Test af Ayre QX-5 Twenty

Ayre QX-5 Twenty

Superb digitalcentral

Dyre digitalkonvertere kan virke som spild af penge, men vi er ikke længere så sikre.

Lyd & Billede mener

  • Krystalklar og organisk lyd i referenceklasse, masser af digitalindgange samt fremragende hovedtelefon- og forforstærkerudgang.

  • Den koster en del og understøtter foreløbig ikke alle højopløste lydformater.

Ayre QX-5 Twenty
annonce

De fleste tænker på digital signalbehandling som en strøm af ettaller og nuller, og det har de helt ret i. Derfor skulle man tro, at det eneste, der kan gøre digital lyd bedre, er en endnu mere avanceret analogdel i apparater som cd-afspillere og digitalkonvertere. Altså den del af apparatet, der sender det analoge signal videre til en forstærker.

Men det menneskelige øre er et følsomt instrument. Det opfatter – måske vha. underbevidstheden – bittesmå nuancer, forskelle i timing eller tonehøjde, og små ændringer i forvrængningen. Som der også er en del af i det digitale domæne. I en cd-afspiller eller, som her, en DAC.

Hos Ayre har de arbejdet længe med den problemstilling, og deres cd-afspillere anvender en del proprietær teknologi for at gøre den digitale signalbehandling så fejlfri som muligt. Det samme gør QX-5 Twenty. Som er Ayres første digitalkonverter i fuld størrelse, beregnet på at matche deres high-end-forstærkere, som ikke har indbygget DAC.

Den anvender en avanceret ESS-DAC (ES9038PRO) og en masse Ayre-teknologi for at skabe et så rent signal som nødvendigt, for at øret ikke skal opfatte nogen negative variabler. Udgangstrinet – der fungerer som en forforstærker med volumenkontrol – er det eneste analoge ved DAC’en.

På bagsiden har den afbalancerede og ubalancerede digitalindgange – ti i alt, inklusive USB med understøttelse af 32 bit/384 kHz signalbehandling, men også Ethernet, så du kan koble musik fra en server i dit netværk til. Hvis du f.eks. kører din musik via Roon på en Mac eller pc, kan du betjene den med en app og behøver stort set ikke at røre ved DAC’en overhovedet.

Den har i øvrigt også en optisk udgang, som giver DAC’en kontrol over clock-frekvensen, når man har andre digitale enheder i systemet.

Hvordan lyder QX-5 Twenty så? Helt fantastisk. Det vil sige, den har nærmest ikke nogen hørbar signatur. Med musikken via 110 ohm indgangen eller USB oplever jeg, at den skræller alt overflødigt væk og præsenterer musikkens klangnuancer på den mest afbalancerede og sammenhængende måde, man kan tænke sig. Jeg kan ikke komme i tanke på nogen anden DAC, som ikke er vanvittig meget dyrere, der præsenterer musikken lige så utilsløret ærligt og nøgent.

Der er ingen hørbare farvninger, timing-fejl eller pludselige ændringer i tonehøjden, og den digitale støj – hvis den overhovedet er der – er så godt under kontrol, at den ikke kan høres.

Meget bedre bliver det ikke i denne klasse.

Konklusion

Der er ingen tvivl om, at Ayres svinedyre DAC kan løfte lyden i næsten ethvert anlæg. Den kan også bruges som forforstærker, hvis man kun har digitale lydkilder, og så kan man godt forberede sig på at tabe kæben. For den åbner op på en måde, som vi sjældent hører fra en DAC. Hvor andre lyder klinisk og korrekt, sætter Ayre QX-5 Twenty musikken fri. I den grad.

Fakta

Digitalkonverter
32 bit/384 kHz USB-indgang
DSD64, DSD128
24 bit/192 kHz, 2 x AES/EBU, 3 x optisk, 3 x koaksial og Ethernet-indgang
Hovedtelefonudgang, balancerede/ubalancerede udgange
44 x 10 x 33 cm / 7,25 kg
Web: interceptor.dk

Producent:
Pris:
90.000,-
annonce
annonce
annonce
annonce