Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Nyhed

Audiovector Trapeze Reimagined lanceret

Og vi har hørt dem.

Skrevet af / 24/04/2024 - 13:05
Audiovector Trapeze Reimagined lanceret

Glem alt, hvad du tror, du ved om Audiovector-højttalere. Hvis du har hørt modellerne i R- eller M-serien før, eller de meget budgetvenlige højttalere i QR-serien, er du slet ikke forberedt på, hvad der venter dig, før musikken går i gang med et par Trapeze. De spiller faktisk helt anderledes end et par R6 Arreté, som måske er den model, de er tættest beslægtet med, men Trapeze er faktisk et meget ældre design.

I 1979 tænkte Ole Klifoth, at han skulle lave en højttaler, som han selv kunne lide. En, der kunne genskabe stemningen fra 13. række i koncertsalen i Tivoli i København. Eller pladsen tre-fire meter fra scenen i Montmartres jazzhus.

Audiovectors grundlægger og chefdesigner, Ole Klifoth, med ny og gammel Trapeze. (Foto: Lasse Svendsen)

Resultatet blev Trapeze. En ret mærkelig højttaler med et skråt kabinet, et delefilter på 6 dB pr. oktav og en diskant i en åben baffel.

Den originale Trapeze forrest i billedet. (Foto: Lasse Svendsen)

For et par år siden viste Ole Klifoth mig en prototype på det, der kunne blive til en ny Trapeze. Siden da har designet udviklet sig fra det oprindelige koncept til noget, der ligner originalen og klart adskiller sig fra Audiovectors andre højttalerserier.

Se bare her:

(Foto: Lasse Svendsen)

Isobarisk

Den nye Trapeze Reimagined ligner selvfølgelig originalen og blander det oprindelige koncept med teknologien i dagens Audiovector-modeller. Højttalerne bruger et såkaldt compound-princip, eller isobarisk, som det også kaldes. En skræddersyet 12-tommers basenhed (30 cm) arbejder i et separat kammer, mens en nedadvendt 8-tommers subwoofer (20 cm) arbejder i et kabinet med en basrefleksåbning for enden. Den nedre afskæringsfrekvens er specificeret til 32 Hz.

(Foto: Lasse Svendsen)

En 5-tommers mellemtone (12,5 cm) med et åbent polstykke tager over ved 500 Hz. Efter 3 kHz tager en ny AMT-diskant med kraftigere magneter og en større åbning end det AMT-element, vi kender fra R6 Arreté, over. AMT-elementet er placeret i et separat kammer med en ventileret åbning på bagsiden af kabinettet. For at “sætte musikken fri”, kan man sige.

Freedom

(Foto: Lasse Svendsen)

Kabinettet, som kan leveres lakeret i den ønskede farve eller i træfinér, hviler på to aluminiumsplader, som er monteret sammen i en slags sandwich. Der er fræset cirkler ind i pladerne for at skabe riller til kulstofstålkugler, som danner en slags kuglelejer og fungerer som dæmpning.

Højttalerne har Audiovectors Freedom-jording med en terminal på bagsiden, som jorder højttalerenhederne og chassiset og reducerer forvrængning. Det kræver et Freedom-kabel, som ikke følger med højttalerne, men skal købes separat.

Dæmpning

Mads Klifoth, Audiovectors CEO, med Trapeze i valnød. (Foto: Lasse Svendsen)

Trapeze Reimagined har en unik funktion på bagsiden. En tretrins-kontakt justerer dæmpningen til forstærkerens dæmpningsfaktor. Trin 1 er normalt og er tilpasset de fleste forstærkere, mens trin 2 er tilpasset forstærkere med en særlig høj dæmpningsfaktor. Trin 3 er tilpasset rørforstærkere med en lav dæmpningsfaktor.

Teknikken virker, jeg har prøvet den, og man kan faktisk høre forskel. Man kan også høre en forskel, hvis ventilen bag AMT-elementerne er dækket. Vokaler mister noget af deres top og bækkener deres kant, så der er ingen tvivl om, at Ole Klifoth ved, hvad han gør.

(Foto: Lasse Svendsen)

Højttalerne spiller med en kraft og dynamik i bassen, som jeg ikke var forberedt på. Jeg har sjældent hørt Isobaric-princippet så velintegreret, og det bidrager til en dynamik i det dybe basområde, som minder om en lynhurtig subwoofer. Evnen til at spille højt uden hverken tydelig forvrængning eller øresønderrivende musik er formidabel.

De præproduktionsenheder, vi lyttede til, lød færdige i mine ører, men der er antydninger af nogle finjusteringer forud for den store lancering på high-end-messen i München i den anden uge af maj.

Trapeze Reimagined skulle være klar til demo hos udvalgte forhandlere ikke så længe efter, og de første kunder kan få deres højttalere i de kommende uger efter det igen.

Trapeze Reimagined:

  • Frekvensrespons: 23 Hz – 53 kHz
  • Nominel impedans: 8 Ohm
  • Minimum impedans: 6,5 Ohm @20 kHz
  • Følsomhed: 88 dB @1 m/2,83 V
  • Forvrængning: <0,2 % THD @90 dB
  • Delefrekvenser: 500 og 3000 Hz
  • Bas: 12-tommer, 4-tommer svingspole
  • Mellomtone: 5-tommer
  • Diskant: 3.800 mm2 Audiovector SEC AMT
  • Isobarisk compoundenhed: 8-tommer, basrefleks
  • Mål/vægt: 87,5 x 42 x 43,5 cm/25 kg
  • Farver: Nordic Oak, italiensk valnød, sort ask, hvid silkemat, andre farver på bestilling.
  • Anslået pris: 17.000 euro
Læs også Audiovector R6 Arreté: I en klasse for sig Audiovectors billigere udgave af flagskibene R11 og R8 er lige så fantastisk, som vi havde håbet.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

3 kommentarer til “Audiovector Trapeze Reimagined lanceret”

  1. De første Trapez havde ikke separat diskant men lignede den nye Reimagined.
    I magasinet High fidelity var der byggetegninger til den første version. Dem byggede jeg og havde i mange år. Med mange ombygninger; Sanddæmpning, afstivning, fjernede kantophæng på diskanten, “svævende” diskant, coatede mellemtonen, bedre kondensatorer mm. Dejlige højttalere. Og de kostede ikke 17.000 euro!

  2. De første Trapez var rigtigt gode, men til priser vi havde råd til at betale. Ved ikke rigtigt, hvad branchen tænker i disse dage … næsten 130 tkr. for et sæt højttalere – godt nok med mange fine forkortelser for forbedringer af enheder og kabinet – principperne er de samme og vi har meget bedre måleudstyr og produktionsmetoder i dag . Hvorfor kommer det ikke os lydentusiaster til gavn – næsten alle andre teknologi-brancher leverer produkter til lavere og levere priser med højere og højere ydelse – kom igen F3/Lyd og de fleste andre HT-producenter 🙂

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Dynaudio med specialmodeller på stribe

Kan Klipsch slå Sonos?

Dette er en højttaler

Højttaler fra 1979 i ny udgave

Sonos vil gøre livet lettere med en ny app

Op til 18 tommer med baskrudt!

Disse højttalerne er mere specielle end det ser ud til

Omvendt højttaler - i lydkvalitetens tjeneste

Bowers & Wilkins fintuner lyden

Optimer lyden i dit rum med et par enkle tricks

Rummanden Carlsson

Sonos-jordskred til sommer?

0
Lyd & Billede
Scroll to Top