Glem alt, hvad du tror, du ved om Audiovector-højttalere. Hvis du har hørt modellerne i R- eller M-serien før, eller de meget budgetvenlige højttalere i QR-serien, er du slet ikke forberedt på, hvad der venter dig, før musikken går i gang med et par Trapeze. De spiller faktisk helt anderledes end et par R6 Arreté, som måske er den model, de er tættest beslægtet med, men Trapeze er faktisk et meget ældre design.
I 1979 tænkte Ole Klifoth, at han skulle lave en højttaler, som han selv kunne lide. En, der kunne genskabe stemningen fra 13. række i koncertsalen i Tivoli i København. Eller pladsen tre-fire meter fra scenen i Montmartres jazzhus.
Resultatet blev Trapeze. En ret mærkelig højttaler med et skråt kabinet, et delefilter på 6 dB pr. oktav og en diskant i en åben baffel.
For et par år siden viste Ole Klifoth mig en prototype på det, der kunne blive til en ny Trapeze. Siden da har designet udviklet sig fra det oprindelige koncept til noget, der ligner originalen og klart adskiller sig fra Audiovectors andre højttalerserier.
Se bare her:
Isobarisk
Den nye Trapeze Reimagined ligner selvfølgelig originalen og blander det oprindelige koncept med teknologien i dagens Audiovector-modeller. Højttalerne bruger et såkaldt compound-princip, eller isobarisk, som det også kaldes. En skræddersyet 12-tommers basenhed (30 cm) arbejder i et separat kammer, mens en nedadvendt 8-tommers subwoofer (20 cm) arbejder i et kabinet med en basrefleksåbning for enden. Den nedre afskæringsfrekvens er specificeret til 32 Hz.
En 5-tommers mellemtone (12,5 cm) med et åbent polstykke tager over ved 500 Hz. Efter 3 kHz tager en ny AMT-diskant med kraftigere magneter og en større åbning end det AMT-element, vi kender fra R6 Arreté, over. AMT-elementet er placeret i et separat kammer med en ventileret åbning på bagsiden af kabinettet. For at “sætte musikken fri”, kan man sige.
Freedom
Kabinettet, som kan leveres lakeret i den ønskede farve eller i træfinér, hviler på to aluminiumsplader, som er monteret sammen i en slags sandwich. Der er fræset cirkler ind i pladerne for at skabe riller til kulstofstålkugler, som danner en slags kuglelejer og fungerer som dæmpning.
Højttalerne har Audiovectors Freedom-jording med en terminal på bagsiden, som jorder højttalerenhederne og chassiset og reducerer forvrængning. Det kræver et Freedom-kabel, som ikke følger med højttalerne, men skal købes separat.
Dæmpning
Trapeze Reimagined har en unik funktion på bagsiden. En tretrins-kontakt justerer dæmpningen til forstærkerens dæmpningsfaktor. Trin 1 er normalt og er tilpasset de fleste forstærkere, mens trin 2 er tilpasset forstærkere med en særlig høj dæmpningsfaktor. Trin 3 er tilpasset rørforstærkere med en lav dæmpningsfaktor.
Teknikken virker, jeg har prøvet den, og man kan faktisk høre forskel. Man kan også høre en forskel, hvis ventilen bag AMT-elementerne er dækket. Vokaler mister noget af deres top og bækkener deres kant, så der er ingen tvivl om, at Ole Klifoth ved, hvad han gør.
Højttalerne spiller med en kraft og dynamik i bassen, som jeg ikke var forberedt på. Jeg har sjældent hørt Isobaric-princippet så velintegreret, og det bidrager til en dynamik i det dybe basområde, som minder om en lynhurtig subwoofer. Evnen til at spille højt uden hverken tydelig forvrængning eller øresønderrivende musik er formidabel.
De præproduktionsenheder, vi lyttede til, lød færdige i mine ører, men der er antydninger af nogle finjusteringer forud for den store lancering på high-end-messen i München i den anden uge af maj.
Trapeze Reimagined skulle være klar til demo hos udvalgte forhandlere ikke så længe efter, og de første kunder kan få deres højttalere i de kommende uger efter det igen.
Trapeze Reimagined:
- Frekvensrespons: 23 Hz – 53 kHz
- Nominel impedans: 8 Ohm
- Minimum impedans: 6,5 Ohm @20 kHz
- Følsomhed: 88 dB @1 m/2,83 V
- Forvrængning: <0,2 % THD @90 dB
- Delefrekvenser: 500 og 3000 Hz
- Bas: 12-tommer, 4-tommer svingspole
- Mellomtone: 5-tommer
- Diskant: 3.800 mm2 Audiovector SEC AMT
- Isobarisk compoundenhed: 8-tommer, basrefleks
- Mål/vægt: 87,5 x 42 x 43,5 cm/25 kg
- Farver: Nordic Oak, italiensk valnød, sort ask, hvid silkemat, andre farver på bestilling.
- Anslået pris: 17.000 euro
De første Trapez havde ikke separat diskant men lignede den nye Reimagined.
I magasinet High fidelity var der byggetegninger til den første version. Dem byggede jeg og havde i mange år. Med mange ombygninger; Sanddæmpning, afstivning, fjernede kantophæng på diskanten, “svævende” diskant, coatede mellemtonen, bedre kondensatorer mm. Dejlige højttalere. Og de kostede ikke 17.000 euro!
https://f3lydmuseum.blogspot.com/
De første Trapez var rigtigt gode, men til priser vi havde råd til at betale. Ved ikke rigtigt, hvad branchen tænker i disse dage … næsten 130 tkr. for et sæt højttalere – godt nok med mange fine forkortelser for forbedringer af enheder og kabinet – principperne er de samme og vi har meget bedre måleudstyr og produktionsmetoder i dag . Hvorfor kommer det ikke os lydentusiaster til gavn – næsten alle andre teknologi-brancher leverer produkter til lavere og levere priser med højere og højere ydelse – kom igen F3/Lyd og de fleste andre HT-producenter 🙂