: TP Tube TP200

Designer-lydstang

Aluminium-soundbar med 200 watt om bord til tv, pc og Bluetooth.
Lyd & Billede mener
Sobert design og et godt udvalg af indgange. Kan bruges i mange sammenhænge.
Ubalanceret lyd med tilbagetrukket bas og skinger top. Trods lækre detaljer
Specifikationer
  • Bestykning: 2 x 4" bas, 2 x 5¼" slavebas, 2 x 1" dome-diskant
  • Forstærker: 4 x 50 W klasse D
  • Frekvensområde: 30 Hz – 20 kHz
  • Tilslutning: Optisk digital, USB, stereo mini-jack, Bluetooth 4.0
  • Mål: 70,0 x 16,6 x 15,6 cm
  • Vægt: 9 kg
forfatter

Danske TP Tube har specialiseret sig i aktive, rørformede højttalere. Mens firmaets øvrige modeller er beregnet til stereo- eller surround-opsætninger og med stykpriser, der alle ligger over 10.000 kroner, så er TP200 et komplet stereosystem pakket ind i en 70 cm lang soundbar med en pris på – relativt – behageligere 7.000 kroner.

TP200 er udført i aluminium, og kabinettet er overraskende tungt for en så kompakt og slank højttaler. Men det rummer på den anden side også fire aktive højttaler-elementer og fire klasse D forstærkere.

Bag på det rørformede kabinet finder man indgangsbøsningerne. Der er optisk digitalindgang til brug for f.eks. tv, en analog mini-jack indgang samt Mini USB, så højttalerens indbyggede DAC kan fungere som eksternt lydkort til en computer. Og så selvfølgelig Bluetooth.

Med en total bredde på 70 cm er stereobilledet af indlysende grunde rimelig begrænset. Men TP200 har samtidig et overraskende smalt “smørhul” af en soundbar at være. Man skal kun flytte hovedet få centimeter til en af siderne, før balancen bliver skæv, og man kun hører den ene kanal.

TP Tube lover selv, at TP200 kan levere dyb bas uden subwoofer. Hvis TP200 anbringes med ryggen mod muren eller hænges op på væggen, er der en rimelig balance i lydbilledet, som dog stadig virker tyndt. Og dybbas skal man ikke forvente.

4 tommers basser i små kabinetter har nødvendigvis deres naturlige begrænsninger. Men vi har adskillige gange oplevet mindre højttalere af den aktive type gå langt dybere i bassen og med mere tryk på, end tilfældet er her. Der er anderledes smæld på i diskanten og den øvre mellemtone, som virker meget skarp.

Heldigvis er det muligt selv at justere lydbilledet. Der er ikke nogen fjernstyrings-app til smartphone og tablet, men man kan styre opsætningen af TP200 fra en Windows-pc via USB-kabel. Her kan man bl.a. tilpasse volumen for hver af indgangene og vælge imellem seks loudness-kurver samt en tiltfunktion, der kan tippe lydbilledet mod enten det lyse eller det mørke.

Annonce

TP Tube Miljø002-2

Der er også en firebånds-equalizer. Der skulle dog tages godt fat i kontrollerne for at opnå en rimelig balance i lytterummet. Og selv om balancen kom på plads, var toppen stadig anstrengt og bunden begrænset.

TP200 har også en virtuel surround-indstilling kaldet HDSX, hvor stereobilledet udvides med elektronikkens hjælp. Her kan man vælge imellem Music og Film. HDSX-stereoudvidelsen giver et bredere, men også meget diffust stereobillede. Den slags hører mere til reglen end undtagelsen, men det kan gøres bedre med DSP. Det beviser soundbaren Mission Aero, der fremmaner en overbevisende oplevelse af et sæt stereohøjttalere i rummet.

TP200+SS700

 

Konklusion

TP200 lyder såmænd ganske godt til tv-lyd og lidt baggrundsmusik. Og pæn er den også. Men til en pris på 7.000 kroner burde man kunne forvente en hel del mere. Og vi har hørt mange højttalere, både i samme prisklasse og under, som kunne klare opgaven bedre, mere nuanceret og med mere pondus.

TP200 koster f.eks. næsten dobbelt så meget som Audio Pro Addon T12, der spiller både dybere og mere balanceret lige ud af æsken. Og er man på jagt efter en alt-i-én designløsning, så er Geneva AeroSphere Large samt de nævnte Mission Aero meget vellydende og noget billigere.

Har du dette produkt?
Giv din karakter.
0 / 6

Your page rank:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

John Alex Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.
Annonce
Annonce

Læs også