Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

TEST Focal Kanta No.3

Giver musikken vinger

Focal-højttalerne er et festfyrværkeri af farver, men det er ikke den eneste grund til, at vi elsker dem.
Karakter
Focal Kanta No.3
Lyd & Billede mener
Forfriskende åbne og opløste med et væld af detaljer og nuancer. Lynhurtig og kontant dynamik med fin vægt og dybde i bassen. Meget velforarbejdede.
Fylder meget i små rum.
Specifikationer
  • Type: 3-vejs gulvhøjttaler
  • Bas: 2 x 21 cm Flax
  • Mellemtone: 16,5 cm Flax
  • Diskant: 27 mm IAL3 beryllium
  • Følsomhed: 91 dB
  • Impedans: 8 ohm
  • Frekvensområde: 33 Hz – 40 kHz (-3 dB), 26 Hz (-6 dB)
  • Mål og vægt: 128 x 38,6 x 52 cm / 46 kg
  • Finish: Sort lak, valnøddefinér, lakerede fronter
  • Web: soundlife.dk

De lyser op i rummet som ingen andre højttalere. Den korngule frontplade sætter ikke bare kulør på tilværelsen, den spejler også lyden fra de gulvstående Focal-højttalere forbløffende godt.

De fås også med andre farver på den vinklede frontplade i støbt polymer, såsom blå, brun, beige, sort og hvid, men jeg synes, den gule farve harmonerer perfekt med, hvordan jeg opfatter lyden af Kanta No.3. For de uindviede er det Focals flagskib i Kanta-serien, som vi har testet før, men dengang var det den lidt mindre No.2, vi så på.

Kanta-seriens No.3 er sidste stop, før man rykker op i den endnu dyrere Sopra-serie, som vi også har testet for noget tid siden.

Men den, vi ser på her, med sort metallic-lignende lak kombineret med gul, vil for mange være et bedre køb. De kræver noget plads i rummet, men hvis man har plads – og råd – får man nogle af de mest åbne og friske højttalere i denne klasse.

Kanta-serien er farverig, og mulighederne er mange.

Konkurrenterne

Som bl.a. også indeholder en af vores favoritter, Audiovector SR3 Arreté Raw, samt Sonus faber Olympica Nova III og de aldrende DALI Epicon 6. Sammenlignet med f.eks. Olympica Nova III er der større detaljerigdom i Kanta No.3, som også har mere tyngde i bassen end f.eks. SR3 Arreté Raw og en endnu bedre integreret diskant end dem alle.

Focal-højttalerne kan, som jeg allerede har antydet, fås i en række forskellige farvevarianter, fra helt hvid eller sort til farverige udgaver med træfinér i stedet for lak.

Annonce
Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition Evolutionen har givet os den ultimative version af den klassiske SR3.

Hør og beryllium

Ligesom No.2 er Kanta No.3 udstyret med Focals unikke højttalerenheder med Flax-membraner og en diskantenhed med inverteret beryllium-membran.

Sidstnævnte er Focals IAL3-diskant (Infinite Acoustic Loading), som også har et hornlignende kammer for at dæmpe resonanser, og beryllium-membranen, som kan skimtes under det blankpolerede gitter, er stivere og på samme tid lettere end en metalmembran.

Mellemtoneenhedens og de to basenheders Flax-membraner er simpelthen en komposit af vævet hør, dyrket i Frankrig, belagt med tynde lag glasfiber på begge sider. Focal mener, at Flax er lettere end plastmaterialer og samtidig både mere inert og stivere end kevlar, som bruges af andre producenter.

Beryllium er et materiale, som man ikke skal komme i kontakt med. Derfor gitteret foran membranen.

Støbt polymer

Den gule frontplade – som altså fås i mange farver – er støbt i HDP (High Density Polymer), der hævdes at være 70 procent tættere end MDF, 15 procent stivere og 25 procent bedre dæmpet. Alt sammen ifølge Focal, som ikke er ukendt med at bruge materialer, som de færreste højttalerproducenter kunne finde på at bruge.

Der sidder en basrefleksport forneden på frontpladen og en til på bagsiden. Focal mener, at denne løsning – Power Flow – begrænser kompression bedre end en enkelt basport.

Valnøddefinér med grålakeret frontplade i formstøbt polymer.

Focus Timer

De dyrere højttalere fra Focal har altid en buet front, hvor bas, mellemtone og diskant er vinklet indad for at skabe et optimalt spredningsmønster og give bedre timing mellem enhederne.

Annonce

En effekt af denne måde at afstemme, eller balancere, responsen på fra de tre enheder, der tager sig af forskellige frekvensområder, er en mere homogen gengivelse. Det er taget til det ekstreme i millionhøjttalerne Grande Utopia EM, hvor man selv kan justere vinklen på de forskellige sektioner med et simpelt håndsving!

Placering

Så store højttalere skal placeres med præcision for at yde optimalt. I mit 28 kvadratmeter lytterum betød det én meter fra bagvæggen og 50 cm fra sidevæggene, da placering tættere på bagvæggen gav et uvelkomment løft i bassen. Som disse højttalere bestemt ikke har brug for.

Jeg fandt også ud af, at moderat vinkling af højttalerne indad gav den bedste balance i mit rum.

De krydsformede metalfødder kommer med justérbare pigge, som let kan skrues på med hænderne for at forbinde højttalerne så stabilt som muligt til underlaget.

Højttalerne står stabilt på metalfødder, der kan udstyres med justérbare pigge. Her vist med parketbeskyttere.

Annonce

Silkeblødt og opløst

Med McIntoshs monsterforstærker MA12000 var det ikke noget problem at vække højttalerne til live. De er ret letdrevne, og Yamaha A-S3200 med noget mindre effekt havde heller ikke nogen problemer med at drive Kanta-højttalerne.

Der strålede som en sol, da jeg skruede op for lyden på Keith Jarretts legendariske Köln-koncert. Efter førsteindtrykket af en åben og meget velopløst højttaler med lynhurtig dynamik havde lagt sig, begyndte jeg at høre nuancer på den over 40 år gamle optagelse, som jeg sjældent hører fra højttalere i denne prisklasse.

Hvor et par Olympica Nova III præsenterer klangene fra klaveret med en fornem varm og fyldig klang, giver Focal-højttalerne klaverlyden lidt mere tid til at klinge ud. Især i toppen. Et par Audiovector SR3 Arreté Raw eller R3 Arreté gør meget af det samme med deres fine bånddiskant, men de har ikke den samme fylde i bassen som Kanta No.3.

Kanta No.3 er den største højttaler i serien.

Det mærkede jeg f.eks. på Kari Bremnes’ “Togsang”. Her er percussion hjerteligt til stede i det superbe lydbillede, som optagelsen skaber, og de to 21 cm basenheder giver både vægt og dybde til nummerets percussion. Som man kan mærke fysisk på kroppen, selv om man kun spiller moderat højt.

Vokalen kunne måske have haft lidt mere varme, men der mangler hverken tilstedeværelse eller nuancer. På Vivaldis De fire årstider lyder strygerne i 1. sats, Sommer (allegro non molto), f.eks. fantastisk opløst, og lyden er silkeblød og samtidig godt fokuseret.

Hvis man kan lide sine strygere gengivet med lidt mere varme i klangen, er Olympica Nova III igen et alternativ, men jeg foretrak den lette og bedre fokuserede lyd fra Kanta-højttalerne.

Annonce

Som jeg oplever som lidt mere neutrale i klangen, men de er bestemt ikke uden fylde. I bassen, f.eks., hvor kontrabasser gengives med en vibrerende klangdybde, som man faktisk kan mærke på kroppen på samme måde som trommer og percussion.

Vores testpar havde korngule fronter, som virkelig lyste op i rummet.

Konklusion

Focal Kanta No.3 vil garanteret få dine ører til at stå ud af hovedet, og vibrationerne fra bassen vil massere dig, mens dine sanser smøres af de dejligste nuancer. Som strømmer ud i et generøst lydbillede, der opleves som forfriskende lækkert.

Annonce

Det virker, som om der ikke er nogen hæmninger her, og glæden ved at høre musik forstærkes af den lynhurtige dynamik og det meget opløste og detaljerige lydbillede.

Hvis man har plads og råd, vil Kanta No.3 både sætte kulør på tilværelsen og øge glæden ved at høre musik.

Kanta-serien kan integreres i hjemmebiografen med Sub 1000 F og Kanta-centerhøjttaleren fra Focal.

Fuld adgang til Lyd & Billede for 3 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 1 uge.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter
Skrevet af

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Redaktionen anbefaler

Læs også

Focal-højttalerne er et festfyrværkeri af farver, men det er ikke den eneste grund til, at vi elsker dem.

Focal-højttalerne er et festfyrværkeri af farver, men det er ikke den eneste grund til, at vi elsker dem.

Focal-højttalerne er et festfyrværkeri af farver, men det er ikke den eneste grund til, at vi elsker dem.

Focal-højttalerne er et festfyrværkeri af farver, men det er ikke den eneste grund til, at vi elsker dem.

Focal-højttalerne er et festfyrværkeri af farver, men det er ikke den eneste grund til, at vi elsker dem.

Focal-højttalerne er et festfyrværkeri af farver, men det er ikke den eneste grund til, at vi elsker dem.

Focal-højttalerne er et festfyrværkeri af farver, men det er ikke den eneste grund til, at vi elsker dem.

Focal-højttalerne er et festfyrværkeri af farver, men det er ikke den eneste grund til, at vi elsker dem.

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2020 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.