Teknologisk innovation og et fuldt fungerende VR-univers for små penge.
Lav skærmopløsning, hovedpine og kvalme.
Specifikationer
  • Sensorer: Accelerometer, gyrosensor, nærhedssensor
  • Mål: 82,8 x 196,1 x 98,5 mm
  • Vægt: 420,4 g

Jeg sidder på en stor scene. Omgivet af Bono, The Edge, Adam Clayton og Larry Mullen fra U2, mens de begynder at spille “Song For Someone” med mig som eneste tilskuer. Jeg kan dreje hele vejen rundt om mig selv og se, hvordan musikerne sidder i en cirkel med mig i midten og spiller sangen. Men pludselig ændres billedet, og jeg står snart i et soveværelse i Paris, snart i en stue i Indien, mens forskellige mennesker spiller U2’s sang for mig. Lige meget hvor jeg kigger, ser jeg videoens omgivelser, som var jeg dumpet ned i en alternativ verden.

Jeg er midt i en 360 graders video, som U2 har produceret for Apple Music, og det er blot én af de mange virtuelle verdener, jeg kan udforske med Samsungs Gear VR-hovedsæt.

Sceneskift

Med Samsungs S Console spil-controller som nyttigt tilbehør kaster jeg mig ud i en af den virtuelle verdens andre fristelser – Virtual Reality-spil. Jeg baner mig vej gennem en forladt rumbase, kun bevæbnet med min laserpistol, mens rum-mutanter kommer imod mig fra alle sider med mord i deres mange øjne.

Når alle monstrene er nedlagt, kaster jeg mig over Temple Run VR. Det er en lidt anden oplevelse end på mobiltelefonen at løbe fra monstrene og hoppe og springe for sit liv i førstepersonsperspektiv. Især når det samtidig føles som en tur i en rutsjebane.

Kvalmende

Samsungs Gear VR-headset er den nemmeste og billigste vej til at kaste sig ud i Virtual Reality på markedet i dag. Hvis vi lige ser bort fra Google Cardboard.

Selve headsettet er udviklet for Samsung af Oculus og bruges sammen med en Samsung Galaxy S6 eller S6 edge smartphone, der både fungerer som skærm og computerenhed.

(Foto: Producent)

(Foto: Producent)

Mobilen sluttes til headsettet via Micro USB, hvorefter kontrollen sker ved hjælp af en touchpad og en tilbage-knap på headsettets højre side. Gennem brillernes særlige linse omdannes billedet på mobilskærmen til en Virtual Reality- eller 3D-verden, som ikke lader noget tilbage at ønske i forhold til andre VR-løsninger, vi har prøvet rundt omkring på messer og lignende (HTC Vive, Sony PlayStation VR, Razer OSVR).

Desværre indebærer det under alle omstændigheder en vis portion kvalme, hovedpine og ondt i øjnene. Skærmopløsningen er nemlig stadig for lav på langt de fleste små skærme, så den optiske Virtual Reality-oplevelse er uskarp og grovkornet.

Kvalmen kommer af, at hjernen får signal om, at man bevæger sig, selv om kroppen sidder stille. Kun en VR-løsning, hvor man bevæger sig fysisk rundt i relation til den virtuelle verden, vil for alvor kunne løse dette problem. Og selv om det selvfølgelig er individuelt, hvor følsom man er over for VR-kvalmen (det svarer vel lidt til, hvor hårdt man bliver ramt af køre- eller søsyge), så er det de færreste, der kan klare mere end en halv times tid med Gear VR uden at blive utilpasse.

Konklusion

Virtual Reality-teknologien er stadig i sin vorden, og Samsung Gear VR er da også specifikt målrettet udviklere og entusiaster. Vi har brug for højtopløste små skærme (minimum 4K!), for at den optiske oplevelse kan blive bedre end det grums, vi må finde os i på nuværende tidspunkt. Om det også kan løse kvalmeproblemet, eller det vil kræve en mere aktiv, fysisk betjening, må tiden vise.

Men er du ejer af en Samsung Galaxy S6, og har du lyst til at kaste dig ud i VR-universet på dette tidlige tidspunkt, så er Gear VR den optimale løsning.

(f. 1973): Strategidirektør for Publish AS og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.