TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
EFTERÅRSTILBUD: 3 UGER FOR 3 KR
Nyhed

Tesla Dojo supercomputer er blandt verdens kraftigste

Supercomputeren Tesla Dojo er elbilgigantens våben i kampen om at have de sikreste, mest selvkørende biler.

forfatter
Publiceret 16/08/2022 - 19:17

Tesla Dojo er virksomhedens helt egen supercomputer, som vil gøre biler smartere og mere præcist selvkørende. Den hedder Dojo og bruger grafiske data til at modtage og behandle video sendt tilbage fra Teslas biler.

Dojo har netop fået en opgradering, og er formentlig nu et sted mellem verdens fjerde og syvende hurtigste supercomputer, målt i GPU. Vi ved det ikke præcist, for det nøjagtige antal petaFLOPS er endnu ikke blevet offentliggjort. Det seneste tal, vi har, er fra august sidste år, hvor tallet var 68,75 petaFLOPS, hvilket placerede den på en sjetteplads.

Læs også Supercomputere skal knække coronavirus Sammen med Det Hvide Hus og USA’s energiministerium blæser IBM til kamp mod COVID-19. Våbnet er forbundne supercomputere.
blank

En million Teslaer

Der kører nu over en million Teslaer på vejene rundtom i verden, og de sender alle som én video tilbage til Dojo. Målet er at kunne lære af køremønstret, forudsige trafiksituationer med højest mulig nøjagtighed og dermed gøre kørslen mere sikker, når bilen selv overtager kontrollen, hvis føreren laver en fejl.

Dette kan også give Tesla et stort forspring i forhold til sine konkurrenter, når selvkørende biler formentlig bliver en realitet i en ikke alt for fjern fremtid.

Tesla models driving 2048x1153 1
(Foto: Tesla)

Får Tesla Dojo exaFLOP?

Tesla har været utilfreds med den eksisterende teknologi, når det gælder om at træne sit netværk af biler, og har ment, at de kunne gøre det bedre internt. Dojo har været under udvikling i flere år, og i 2020 hævdede Musk, at maskinen ville have en computerkapacitet på over en exaFLOP, hvilket er 1.000 petaFLOP. Eller en trillion beregninger i sekundet, hvilket er det samme som en milliard milliarder!

Hvis Tesla Dojo til sidst opnår denne kapacitet, kan det meget vel gøre den til verdens hurtigste supercomputer. Hvilket igen kan give Tesla et forspring, som er næsten umuligt for konkurrenterne at hamle op med.

Læs også Supercomputer simulerer et helt univers En af verdens hurtigste supercomputere laver det største, mest komplekse univers nogensinde, så vi kan lære mere om vores eget.
blank

Teslaer behøver ikke at kommunikere med hinanden

Under sit seneste aktionærmøde blev Elon Musk stillet et spørgsmål fra publikum:

“Kan du forestille dig, at Teslaer kommunikerer med hinanden og Dojo og dermed forvandles til en slags flykontrolcenter for Teslas forsyningskæder og Robotaxi?” (Robotaxi er en planlagt selvkørende Tesla-taxa, ref. anm.)

“Åh, det er en interessant idé. Jeg har ikke tænkt over det,” svarede Musk.

“Lige nu er vores mål med Dojo at blive rigtig god til videotræning. Vi har sandsynligvis det fjerde, nærmer sig tredje, mest kraftfulde datacenter i verden til AI-træning. Vores første mål med Dojo er at gøre det konkurrencedygtigt og mere effektivt til træning i neurale netværk end en hel masse GPU’er. Vi kan nå dertil rimeligt snart.

Elon Musk Battery Day 2048x1153 1
Elon Musk til Battery Day i 2020. (Foto: Tesla)

Musk reflekterede videre og sagde, at det er unødvendigt for den selvkørende teknologi, at Teslaer kommunikerer med hinanden.

“Det kan være en fordel, at Teslaer kan kommunikere med hinanden, men det er helt unødvendigt for at være selvkørende. I lang tid fremover vil langt de fleste biler blive kørt manuelt, så værdien af ​​Tesla-til-Tesla-kommunikation er ikke særlig høj, måske med undtagelse af kommunikation om trafikproblemer, ulykker, huller og vejspærringer. Hvis en Tesla foran dig har set en vejspærring, og din bil får den info i realtid, slipper du for at sidde fast ved den samme vejspærring. Det er det, vi arbejder på lige nu.”

Læs også Verdens hurtigste computer opgraderes Supercomputeren Titan opgraderes med verdens hurtigste lagringssystem.
blank

Vil være nr. 1

Teslas mål er at have den hurtigste supercomputer i verden i arbejdet med at udvide brugen af ​​kunstig intelligens. Selvkørende teknologi er kun begyndelsen, men Tesla ønsker også, at Dojo skal spille en større rolle inden for kunstig intelligens, blandt andet til brug i den menneskelige robot Teslabot.

Flere detaljer om Tesla Dojo-supercomputeren forventes at blive offentliggjort på Tesla AI Day 2, som indtil videre er flyttet fra 19. august til 30. september.

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv en kommentar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
blank
Ruller ud i 2024 Mercedes-Benz bekræfter at den elektriske Geländewagen kan forventes i slutningen af 2024.
Se præsentationen af Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 frem d. 12. oktober.
Flere kræfter og øget rækkevidde Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vej til Danmark God plads, høj komfort, og bygget "som en koncertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.
blank
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-lydanlæg Ultra-stærke kræfter både under motorhjelmen og i kabinen.
Følg Lyd & Billede