TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Stadig mere teknologi i bilen er ikke nødvendigvis godt

En undersøgelse viser, at folk er ved at være irriterede på de stadigt mere komplicerede infotainmentsystemer i nye biler.

Af / 24/07/2023 - 15:06
Stadig mere teknologi i bilen er ikke nødvendigvis godt

I dagens biler bliver instrumentbrættet i stigende grad erstattet af store touchskærme med avancerede informations- og underholdningssystemer. Men er det virkelig det, køberne vil have? Nej, ikke nødvendigvis, viser en ny undersøgelse fra JD Power.

Undersøgelsen Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL) viser for første gang i sin 28-årige historie et fald i kundetilfredsheden to år i træk blandt de amerikanske bilejere. Og det er infotainmentsystemerne, som folk er trætte af. Kun 56 procent bruger det til at afspille musik eller radio. Under halvdelen bruger den indbyggede navigation, stemmegenkendelse eller til at foretage telefonopkald.

Læs også Nyhed: Smart Home-understøttelse på vej til Android Auto Google vil gøre det muligt at betjene Smart Home-enheder direkte fra bilen.

Tilsyneladende skyldes det ikke så meget det, at folk bedre kan lide at bruge deres mobiltelefoner, men snarere at de hader bilproducenternes brugergrænseflader. I biler med AAOS (Android Automotive) scorer infotainmentsystemet meget højere. Men kun hvis det også har Google Automotive Services (GAS), hvilket betyder alle Googles apps og tjenester. Uden GAS får AAOS den laveste score …

Flere store producenter som Ford, GM og Volvo har sagt, at de vil anvende GAS til nuværende og fremtidige køretøjer.

I følge undersøgelsen er Tesla siden sidste år faldet i kundetilfredshed i alle kategorier.

Annonce

Kilde: The Verge

Læs også:

GM sparker Apple Carplay og Android Auto ud næste år

General Motors vil totalintegrere infotainment i bilen, og lukke mobiltelefonerne ude i deres kommende elbiler.

Læs mere
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhedsredaktør. Jonas har arbejdet for Lyd & Billede siden 2007 og skriver om det meste, der kan kaldes bærbart, dvs. smartphones, trådløse højttalere og hovedtelefoner. Indimellem trænger hans tests sig ind på kollegernes områder – multirumslyd, hjemmebiograf og foto. Jonas startede sin karriere som tech-journalist på IDG og har skrevet for PC för Alla, Internetworld og det, der senere blev til M3.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Her er VW's elektriske folkevogn

Volvo ES90 med lang rækkevidde

Se Xiaomis vilde el-sportsvogn

Kias nye elbiler går Tesla og Volkswagen i bedene

Batteri-revolution fra Mercedes

Billigere versioner af den nye Model Y

Hjemmeopladeren er lige blevet endnu smartere

Hvor længe holder et elbilbatteri?

Redningen til et dødt bilbatteri

Volvos mindste er klar til eventyr

GAC’s nye biler er fornuftige, men uden et es i ærmet

Den største bilproducent, du har aldrig har hørt om, kommer til Europa