Nyhed

BMW’s første el-SUV mangler en væsentlig egenskab

Men stereoanlægget bliver heftigt.
forfatter

Den skulle vises frem på Geneva International Motor Show, men aflysningen pga. coronavirus betød, at BMW ikke fik vist deres næsten produktionsklare iX3. Som er firmaets første helelektriske SUV.

Men bilen er stadig planlagt til præsentation her i 2020, og allerede nu tager forhandlerne imod reservationer på iX3.

Som desværre skuffer på et vigtigt område.

Den næsten fem meter lange SUV deler det meste undtagen drivlinjen med X3 og anvender femte generation af BMW’s eDrive-teknologi. Men bilen, der skal produceres i Kina til levering i 2021, får ikke firehjulstræk.

Dermed stiller den op med et handicap i forhold til sine nærmeste konkurrenter, Jaguar i-Pace og Audi e-Tron.

(Foto: BMW)

Konkurrencedygtig rækkevidde

Elmotoren driver kun baghjulene, og kraften kommer fra et 74 kWh batteri med en reduceret andel af kobolt og andre sjældne materialer.

BMW siger, at de har forbedret forholdet mellem motoreffekt og systemvægt med ca. 30 procent, og energitætheden i battericellerne skal være øget med ca. 20 procent.

Rækkevidden er opgivet til 440 km ifølge WLTP-normen, og BMW siger, at den elektriske motor giver bilen et drejningsmoment på 400 Nm og 210 kW effekt. Altså ca. 282 hk.

(Foto: BMW)

Hurtig opladning

Batteriet klarer op til 150 kW hurtig opladning, hvilket BMW mener giver en ladetid på 30 minutter. Det er sandsynligvis til 80 procent batterikapacitet.

BMW iX3 er ikke let at skelne fra X3, hverken udvendig eller indvendig, men på renderingerne kan man se, at udstødningsrørene er erstattet af blå paneler, og den blå farve går igen på siderne, i front og også indeni.

(Foto: BMW)

Harman Kardon Surround Sound System

Prototyperne har hidtil haft samme interiør som den nuværende generation af X3, og det forventes, at iX3 vil have samme interiør, hvilket sandsynligvis betyder, at den også kan bestilles med det samme bilstereoanlæg fra Harman Kardon.

Det vil i så fald sige, at man kan nyde musikken i en iX3 med 16 højttalere fordelt på ni kanaler og i alt 600 watt effekt. Hvilket burde være en god kombination med det reducerede støjniveau i en elbil.

Dyrt er det heller ikke. Hvis man vælger Harman Kardon Surround Sound System i en X3, giver det et tillæg på ca. 8.000 kroner.

BMW iX3 får ikke firehjulstræk, men sandsynligvis et heftigt stereoanlæg. (Foto: BMW)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  1. Dette er komplet latterlige at sige den MANGLER noget, så kaldt All wheel drive, Som aldrig betyder en skid og har aldrig gjort på asfalt. Folkevogn og deres mode 4wd er total ligegyldig, All rigtig sports vogne har baghjulstræk. 4wd på asfalt, er ligesom at købe Appel mobil, ligegyldigt.

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.