TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Vi kårer Årets bedste TV-serier og film – 2022-2023

Hvad byder seriefremtiden på, post corona?

Efter to rædselsår for film- og underholdningsbranchen forsøger streaming-tjenester og biografer nu at tilpasse sig en ny markedshverdag.

forfatter
Publiceret 01/11/2022 - 12:11

I løbet at det år, der er gået siden sidste Kavalkade, har vi tilbragt over 733 (!) timer foran storskærmen og filmlærredet for at kunne (forsøge) at guide dig i junglen af det mangfoldige serie- og filmtilbud derude. 

En strøm af nye serier og film, som har virket nærmest uendelig – men som vi nu ser, at der skæres kraftigt ned på. 

Corona-lockdown

Corona-pandemien gav os lukkede biografer, udsatte premierer og nedlukkede film- og serieproduktioner. Med et efterfølgende slunkent biograftilbud.  

Efter at kineserne corona-lukkede verden i marts 2020, blev kultursektoren en af de hårdest ramte brancher. Efter to år, som ikke kan beskrives som andet end annus horribilis x 2 for filmbranchen generelt, og biografbranchen i særdeleshed, skal underholdningsindustrien nu forsøge at stable en forretningsmodel på benene, som er tilpasset tiden post corona. 

I modsætning til biograferne oplevde streaming-tjenestene et regulært corona-boost under pandemien. Corona-trætte, ‘indespærrede’ familier verden rundt sikrede strømmen af nye kunder til Disney+, Netflix, HBO Max, Prime Video, Viaplay, Apple TV+ og SkyShowtime. 

Samtidig eksperimenterede filmselskaberne med nye distributionsformer, hvor storfilm blev udgivet direkte på streaming-tjenesterne, eller havde simultan premiere i de få åbne biografer og på streaming. 

I denne henseende satte Warner standarden ved at tilbyde alle sine 2021-titler direkte til streaming, mens Disney+ kørte en hybridmodel, hvor de ofte lancerede blockbusterne direkte på Disney+ samme dag som biografpremieren, men her skulle abonnenter betale et ekstra engangsbeløb; såkaldt Premier Access. 

Foregangsfilmen var her Black Widow, og det endte med, at superstjernen Scarlett Johansson sagsøgte Disney, da hun mente, at hun ville lide et stort økonomisk tab ved, at filmen var tilgængelig for direkte streaming. 

Sagen løste sig til sidst med et forlig uden om retssalene, hvor Johansson fik udbetalt en klækkelig sum som ‘plaster på såret’. 

Opkøb og fusioner

Derefter blev 2021 et rigtigt konsolideringsår for streaming-branchen. Efter flere års krig om streaming-abonnenter, hvor aggressive månedlige priser var en central metode, indså mange i branchen, at de var stærkere sammen. 

HBO Max blev lanceret i Norden, derefter fusionerede AT&T og Discovery. AT&T ejede allerede CNN, HBO og Warner Bros., så fusionerede Warner Bros. Entertainment (som bl.a. har Harry Potter i sin arkivportefølje) med Discoverys netværk – og sammen skabte de en ny streaming-gigant. 

Efter fusionen er HBO Max dog en af de streaming-tjenester, der har skåret mest i indholdsproduktionen. Blandt andet har de for nylig aflyst Raised by Wolves samt en række andre populære (og dyre!) serier. Nedskæringerne fra den nye ledelse kulminerede i, at Warner droppede den færdigindspillede (!) Batgirl. På det tidspunkt var omkostningerne allerede oppe på ca. 400 millioner. 

Årsagen til de massive indholdsnedskæringer er naturligvis den brutale kamp om streaming-abonnenterne, en krig, der er eskaleret yderligere, efter at samfundet er genåbnet. Når kundevæksten så oven i købet mindskes, skal omkostningsniveauet ned. Ikke mindst skæres der nu kraftigt i lokalt produceret indhold, noget det nordiske tv-marked vil komme til at mærke fremover. 

Men også Jeff Bezos’ Amazon tog på shoppingtur og kom hjem med det traditionelle filmselskab MGM. 

Med en købspris på 8,45 milliarder dollars (ca. 65 milliarder kroner) sikrede Amazon sig rettighederne til det legendariske filmselskab (som blev grundlagt i 1924) – og dets meget omfangsrige filmarkiv på ca. 4.000 titler. Med MGM-filmene i porteføljen styrker Prime Video sin position og attraktivitet på streaming-markedet betydeligt. 

Er festen slut?

Efter genåbningen af samfundet er meget vendt tilbage til normalen præ-corona; men mange vaner har også ændret sig for altid. 

Biografindustrien blev ramt så hårdt, at nogle stiller det spørgsmål, om Covid-19 vil tage livet af, eller i det mindste radikalt ændre, biografmarkedet for al fremtid. Selv godt et halvt år efter, at samfundet (næsten) er tilbage til normalen, ligger biografbesøgene -25-30 % under 2019-niveauet. 

Og så kom Netflix med chokerende tal for 1. kvartal 2022. Ændringen i abonnementstallene var tydelig: For første gang siden 2011 (!) mistede Netflix abonnenter. 

Kort herefter tog den mægtige Ted Sarandos affære og meddelte, at streaming-giganten inden udgangen af 2022 ville lancere en reklamefinansieret abonnementstype. 

Tilsyneladende har det skridt ikke stoppet udvandringen af kunder. Abonnementsnedgangen fortsatte for Netflix i 2. kvartal – og 1. juli passerede Disney Netflix i antal abonnenter! 

Pr. 1. juli oplyste Netflix, at de havde 220,67 millioner abonnenter globalt. Det tilsvarende tal for Disney var 221,1 millioner. (NB! Disney-tallene er det samlede antal abonnenter for Disney+; ESPN; Hulu; Live TV). Således har underholdningsgiganten med de store, sorte museører brugt lidt over to et halvt år på at indhente Netflix. Husk, at Netflix tilbyder sin tjeneste i alle lande i verden (191); noget Disney+ (med 61 lande) ikke gør – endnu … 

Netflix-aktionærerne reagerede da også ved at sende aktien ned -65% siden topniveauet i november 2021. 

I en normal måned plejede de 6-7 største streaming-tjenester at udgive op til 250-300 titler. Alt fra splinternye serier og film til arkivmateriale og nye afsnit af eksisterende serier; og det til en imponerende lav pris for abonnenterne i forhold til at købe en fysisk Blu-ray- eller biografbillet. 

Nu hæver de alle månedsprisen, samtidig med at de skærer i indholdet. Men trods alt kan vi som serie- og filmforbrugere stadig se vanvittigt meget mere indhold til en langt lavere pris, end vi kunne for 10 år siden. 

Vi må nok acceptere, at vi på sigt ikke kan få ‘all access’ for omkring en halvtredser om måneden. Samtidig vil streaming-markedet fortsætte konsolideringen – der er stadig for mange spillere derude til, at alle kan overleve. 

En ting er sikkert, med megasuccesen Ringenes Herre: Magtringene (tidens ubestridt dyreste serieproduktion) er Jeff Bezos ikke den første, som kommer til at kaste håndklædet i ringen. 

PS! Du kan læse mere om sidste års og mange tusinde flere anmeldelser på vores hjemmeside. Godt nyt serie- og filmår!

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ Måned

kr 89,00

KØB

LB+ Uge

kr 45,00

KØB
Ingen bindingsperiode. Fornyes automatisk.

Årets instruktør


Guillermo del Toro (Nightmare Alley)
Fakta
Disney+
Release: 16. mars 2022
Instruktion: Guillermo del Toro
Karakter: 5

Den mexicanske mesterinstruktør Guillermo del Toro har sin helt egen blændende, grimsmukke visuelle stil. En stil, hvor han har brugt mange film på at nå det perfektionsniveau, han kan fremvise i den flotte, gribende Nightmare Alley. Vi kan ikke komme på et mere perfekt miljø for del Toros visuelle stil end de nedslidte, lurvede omrejsende tivolier, der drog fra lilleby til lilleby i USA i 1930’erne og 40’erne. Det varme lys, den gennemgående noir-stil, sansen for lækre detaljer og Dan Laustsens suveræne, intime fotografering gør Nightmare Alley til en udsøgt filmoplevelse. Fra det skidne tivolis mørke afkroge over fløjl, guld og dybrød læbestift i storbyen til frosne, snedækkede haver i rigmandspalæer skaber del Toro en skræmmende god, autentisk oplevelse. Vi bliver ubønhørligt trukket ind i det fascinerende eventyr-/mareridtsunivers, hvor lag på lag af menneskelig dårskab, forfængelighed, grådighed og iboende ondskab afdækkes. Visuelt er Nightmare Alley nok Guillermo del Toros mest grimsmukke film. En sjældent hypnotisk filmoplevelse for både øjne, ører og sind. Du vil med garanti blive revet med af denne skæbnesvangre rutsjebanetur.

Læs anmeldelsen her

Årets kvindelige skuespiller


Ana de Armas (Blonde) Fakta
Netflix
Release: 28. september 2022
Instruktion: Andrew Dominik
Karakter: 5

Brad Pitt som producer og Andrew Dominik som instruktør serverer os den usminkede historie om glamourmodellen og filmstjernen Marilyn Monroe. Var Marilyn Monroe (Ana de Armas) ikke den første superberømte pinup-model, så er blondinen i hvert fald den ukronede dronning over dem alle; vævre Ana de Armas er et fund i rollen som den usikre, naive og lidt kokette Monroe. Hun bliver kastet ud i en rutsjebanetur uden sidestykke, hvor hun bliver ‘ædt’ af sine chefer, producere, ‘venner’, medier og fans. Alle vil have et stykke af den forførende blondine og sole sig i hendes herlighed, uden hensyn til hendes ve og vel. Armas får karakterens kompleksitet frem, genskaber legendens fagter og mimik, og blotlægger hendes sårbarhed og utilslørede skam på en forbilledlig og troværdig måde. Ofte svært og indimellem smertefuldt at se på, men du store verden, så besnærende og forførende. Vi tages med ind i de mørkeste afkroge af Monroes hverdagsmareridt i en række drømmeagtige sekvenser. Hun lever et nærmest skizofrent liv, hvor hun desperat forsøger at skelne mellem privatpersonen Norma Jeane og karakteren Marilyn Monroe. En dybt tragisk og samtidig fantastisk fascinerende scene viser den brutalt deprimerede Norma Jeane, der efter at fået make-up på og blevet shinet up pludselig dukker op som Marilyn – og smiler det påtagede kendis-smil.

Læs anmeldelsen her

Årets mandlige skuespiller


Matt Smith (House of the Dragon, sæson 1) Fakta
HBO Max
Release: 22. august 2022
Instruktion: Miguel Sapochnik
karakter: 5

Det kan ikke undgås, at House of the Dragon vil blive sammenlignet med sin mere berømte ‘storebror’, for i praksis får vi her oprindelseshistorien om Game of Thrones, med samme miljø, sted og familieklaner. Tidsmæssigt er vi landet ca. 200 år før begivenhederne i Game of Thrones, men rammerne, handlingen og intrigerne har samme karakter. Hvor Game of Thrones handlede om den utrolige rejse til magtens tinde for Daenerys Targaryen, oplever vi her hendes familie i toppen af hierarkiet og den brutale begyndelse til enden på Targaryen-familiens overherredømme. Så længe kongen står uden en mandlig arving, tages det for givet, at det er hans bror, den magtsyge og kyniske Daemon (Matt Smith), der skal arve tronen. Som sædvanlig er de saftigste roller gået til de ondeste og mest snu karakterer. En let uigenkendelig Rhys Ifan er forbandet god som kongens mest betroede. Men toppen af kransekagen er den rolle, der er blevet tildelt Matt Smith (The Crown). Smith er djævelsk god som familiens sorte får, og hans replikker klæder hans psykopatiske/narcissistiske træk. Den måde, han elegant manipulerer sin familie, venner og fjender på, er en fornøjelse at overvære, kun ud fra små bevægelser og ansigtsudtryk fornemmer vi Daemons egentlige dagsorden.

Læs anmeldelsen her

Årets drama


The White Lotus, sæson 1, Instruktion: Mike White Fakta
HBO Max
Release: 16. august 2021
Instruktion: Mike White
Karakter: 5

Mike White står for både manuskript og instruktion på denne fascinerende serie om en Hawaii-ferie for “viderekomne”. Fælles for dem er, at de er superrige – og generelt misfornøjede med livet, familien og sig selv. Hele holdet har – i større eller mindre grad og mere eller mindre bevidst – en forestilling om, at de selv er universets centrum, og at alle andre er til for at varte dem op. Intet ønske er for lille eller for stort, og absolut ALT kan (og skal) der klages over! White har gjort et fremragende stykke arbejde med at skabe et fascinerende persongalleri, som både supplerer og udfordrer hinanden. Indimellem bliver det næsten pinligt, idet det hurtigt skifter mellem komiske optrin og dybtfølt menneskeligt drama. Skuespillerne, med Murray Bartlett, Steve Zahn (der oser af komisk talent og timing) og Sydney Sweeney i spidsen, leverer præstationer i top. Manuskriptet er vittigt, intelligent, aktuelt og giver stof til eftertanke – er det et strejf af os selv, vi ser i spejlet? The White Lotus er en stærk serie, der udadtil ligner et drømmeparadis, men indadtil afdækker lag på lag af menneskelig usikkerhed, mørke og total mangel på selvindsigt. En næsten perfekt blanding af drama og skarp satire.

Læs anmeldelsen her

ÅRETS KOMEDIE


Clarck, Instruktion: Jonas Åkerlund Fakta
netflix+
Release: 5. mai 2022
Instruktion: Jonas Åkerlund
Karakter: 5

Rygtet vil vide, at han lå på tværs, da han blev født, den gode Clark Olofsson, og det blev ikke bedre, da han fik sine meningers mod og mere selvtillid og et større selvbillede end selveste Donald Trump! Manden blev 'verdensberømt' i Sverige i 1960’erne som notorisk bankrøver såvel som narkohandler, småsvindler og con-man; altid med et smil på læben og en charmerende kommentar parat. Skarsgård skildrer Olofsson med al den pondus og bravur, som myten om ham har bygget op. Han er som skabt til rollen som den lidt simple, livsglade mand, der bare gerne vil elskes af alt og alle. Seriens fremragende “krydderi” er en flok fuldstændig ubetalelige bipersoner. Lige fra hippien Kurre Räven over det overfladiske rigmands-mor-og-datter-par, der begge bliver dusket af Clark, den enfoldige politiefterforsker Tommy Pony og den bindegale Hönsetjuven. Åkerlund & Co. har også et jernhårdt greb om tidskoloritten. Åkerlund og Skarsgård har begået en vanvittigt underholdende serie om en meget speciel mand, der levede livet, som om der ikke var noget i morgen. Fem bundsolide stjerner til dette sprudlende LSD-trip af en serie!

Læs anmeldelsen her

ÅRETS specialudgivelse


The Godfather Trilogy, Instruktion: Francis Ford Coppola Fakta
4K UHD BD
Release: 21. mars 2022
Instruktion: Francis Ford Coppola
Karakter: 6

Få film har sat et større aftryk på filmhistorien end Mario Puzo og Francis Ford Coppolas episke mafiatrilogi om den sicilianske Corleone-familie. The Godfather (1972) satte standarden for alle efterfølgende mafia- og krimifilm såvel som tonen for portrættering af familiedynastier på film og i TV-serier. I anledning af 50 års-jubilæet for den første film udkommer trilogien nu i 4K-kvalitet med nyistandsat lydspor, eventyrlig billedkvalitet samt en række små og større forbedringer af både klipning og dramaturgi. Vi følger the Godfather, Don Corleone (ikoniske Marlon Brando), hans tre sønner og deres mafiaregime i New York lige efter Anden Verdenskrig. Den yngste søn, Michael (Pacino), kommer hjem som krigshelt og med den klare overbevisning, at han ikke vil have noget med sin fars forretninger at gøre. Men skæbnen vil det anderledes … Det er ti år siden, Paramount udgav Blu-ray-boksen The Godfather – The Coppola Restoration. Med den 50 års jubilæumsudgave, der nu er kommet, tages disse film til et nyt niveau! Først og fremmest er der sket en gennemgribende restaurering af lyd- og billedkvaliteten. Coppola har selv været involveret i restaureringen og kommer med en kort intro til hver film. Vi har ALDRIG set film fra 1970’erne, der så så godt ud.

Læs anmeldelsen her
Vindere af Årets bedste TV-serier og film – 2022-2023
Årets Bedste film 2022-2023
The Power of the Dog

Maskulinitetens absurde teater

En glimrende, sammenbidt Cumberbatch i et ætsende, mellemmenneskeligt Campion-drama.

Jane Campions varemærke er dybe mellemmenneskelige dramaer, ofte sat i det 19. århundrede med overdådige kostumer (f.eks. The Piano og The Portrait of a Lady). Med The Power of the Dog udvider den newzealandske instruktør sit repertoire og fornyer sig på fremragende vis. 

Fakta

  • Netflix
  • Release: 1. december 2021
  • Instruktion: Jane Campion

 

Vi er i delstaten Montana med dens enorme prærier og storslåede ødemark i midten af 1920’erne. En tid, hvor mænd er mænd, maskulinitet er et æreskodeks, og kvindernes plads er i køkkenet. 

Brødrene Burbank ejer og driver en stor kvægfarm sammen. Phil (Cumberbatch) er storebror og selvudnævnt leder af foretagendet. Stor i kæften, brysk, ufølsom og med stenansigt og et hidsigt temperament styrer han ranchen med en kraftig overdosis af maskulinitet.  

Med sin afdæmpede, ydmyge fremtoning er George (Plemons) hans direkte modsætning. Og han bliver ustandselig hundset med af sin tilsmudsede machobror. 

Forholdet mellem brødrene bliver bestemt ikke bedre, da George gør sine hoser grønne hos enken og alenemoren Rose (Kirsten Dunst). 

Ved enhver lejlighed og i enhver forsamling griber Phil muligheden for at fremhæve sin egen fortræffelighed og position. Han nedgør sin bror i fuld offentlighed og kommer med nedladende kommentarer og beske stikpiller til alle omkring sig. Hans mest fremtrædende egenskab er at få andre til at føle sig små. 

Jane Campion maler et langsomt, lavmælt kammerspil op, hvor vi trods de enorme, åbne landskaber og de mange cowboys føler os lukket inde med de fire hovedpersoner. De tærer på hinanden, nedbryder og fornedrer hinandens menneskelighed. 

Filmens enigma er Phils problematiske forhold til Peter. En langlemmet teenager, som helst holder sig for sig selv og trives med at lave papirblomster. Fra første færd træder Phil på ham, kommer med nedsættende bemærkninger og mere end antyder, at ‘splejsen’ er homoseksuel. Men så vender han pludselig på en tallerken og prøver at få ham ind i folden. 

Phil selv er også en venneløs mand. Han er mere frygtet end elsket og tilbringer lange aftener i ensomhed ude i naturen, smurt ind i skidt og møg, mens han mindes den legendariske cowboy Bronco Henry, der i teenageårene lærte ham at ride samt kvægdriftens hemmeligheder – og ham. 

Dialogerne er skåret ned til et minimum, og ofte skuler personerne bare ondt eller skræmt til hinanden. Især det betændte samspil mellem Cumberbatch og Dunst er til at tage og føle på. Intenst, ubehageligt og ofte psykologisk udmattende. Når han lister sig ind på hende, mens hun spiller klaver, ved vi ikke, om han er ude efter forsoning eller efter at gøre ondt. 

Dette er en film, du skal se. 6 stjerner til et sobert og rystende psykologisk drama.

Læs anmeldelsen her

Årets Bedste TV-Serie 2022-2023
1883, sæson 1

Mægtigt western-epos!

Prequel-serien til Yellowstone overgår sin moderserie.

Yellowstone foregår i nutidens Montana og handler om den mægtige Dutton-familie med deres kvægdynasti og deres magtbegær, intriger og konflikter.  

Fakta

  • SkyShowtime
  • Release: 10. januar 2022
  • Instruktion: Taylor Sheridan

 

Nu giver serieskaber Taylor Sheridan os Dutton-familiens fascinerende forhistorie og deres strabadserende rejse mod at etablere sig i Montanas vildmark i nybyggertiden. 

Immigrationsbølgen fra Europa til Den Nye Verden eksploderede i midten af 1800-tallet. Amerikanerne (dvs. europæiske immigranter) har “altid” rejst vestpå for at søge lykken. Ud over de store prærier mod ubeboet land og uanede muligheder – men også en rejse med store prøvelser, farer og ventende benhårdt arbejde. 

 1883 følger familien Dutton, idet de begiver sig ud på deres nybyggerrejse mod vest, via Texas og over de store sletter i det midtvestlige USA. De flygter fra utryghed og fattigdom, men aner heller ikke, hvad der venter dem – hverken på rejsen eller ved dens endelige mål. 

Seriens hovedperson er ærkecowboyen Shea Brennan (Elliott) – en hårdkogt, hærdet mand, der har mødt sin del modgang og udfordringer. Brennan påtager sig at lede en stor gruppe uerfarne tyskere og østeuropæere til det forjættede Montana. Med på rejsen kommer familien Dutton, anført af James (McGraw) og Margaret (Hill). Deres lettere naive, romantiske datter Elsa (May) får en central rolle i det drama, der udfolder sig. 

I 1883 er han både serieskaber, manuskriptforfatter og instruktør, og han beviser endnu en gang sit solide håndværk, når det gælder karakterudvikling og spændstige dialoger, og sit erfarne blik for menneskelige prøvelser og karakterdrevet drama. 

Countrysanger-ægteparret Tim McGraw og Faith Hill ser ud, som om de er født ind i denne verden, og gør da også en habil indsats, men de er ikke seriens mest spændende personer. Det er altid det menneskelige, der er i fokus, og 1883’s stærkeste kort i den henseende er Brennan og Elsa. 

Elsa kommer ind i denne brutale verden med en romantisk drøm om spændende eventyr og et bedre liv. Ung, blond og smuk, og altid med et sødt smil på læben er hun seriens bindeled mellem den gamle og den nye verden. Hun lærer på den hårde måde, at det ikke kun er smukke solopgange og gryende romantik, der præger Det Vilde Vesten, men også djævle i menneskeskikkelse. 

Hvert afsnit har efter sigende kostet formidable ti millioner dollars – og det kan ses! Det Vilde Vesten er genskabt ned til mindste, autentiske detalje, og dramaturgi, klip, fotografering og soundtrack gør oplevelsen komplet. Når rollelisten så ovenikøbet også byder på et gensyn med Billy Bob Thornton, er vi frelst. 

Fans af western-genren vil med garanti omfavne dette smukke og brutale epos, som også bør kunne fænge yngre generationer. 6 solide stjerner til årets mest episke serie. 

Anmeldelsen er baseret på samtlige 10 episoder.

Læs anmeldelsen her

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.

Skriv en kommentar

Netflix gør Spatial Audio tilgængelig for flere titler Men du skal være Premium-abonnent for at drage fordel af den gode lyd.
Flere mafiaforviklinger fra Stallone & Co.! Fans af den tørt humoristiske og hårdtslående (men bløde indeni) Sly Stallone kan nu se frem til efterfølgeren.
Kokainsnifferne er tilbage! Hedonistene på Aker Brygge har mere heroin og viagra i pengeskabet!
Klar til sæson 2! Svampe-zombie-serien har virkelig ramt plet hos både publikum og kritikere - nu giver HBO Max grønt lys for sæson 2.
Gangsterhelvede! Taylor Sheridan, og en perfekt castet Jeremy Renner, serverer på én gang benhård socialrealisme og gangsterhelvede – på både inder- og ydersiden af murene.
Den Sorte Panter kommer på Disney+! Nu kan du snart se den Oscar-nominerede Marvel-film på Disney+.
Følg Lyd & Billede