TESTMarshall Motif ANC

Du hører mere af musikken

Med både fed lyd og god støjreduktion er de små Marshall Motif ANC et af de bedste køb i prisklassen.
Karakter
Marshall Motif ANC
Lyd & Billede mener
Stort, fyldigt og dynamisk lydbillede med god balance og fed bas. God støjreduktion. Kompakte, sprøjtesikre og sidder godt i ørerne. Meget for pengene.
Lyden af samtalepartnere er elendig, og lyden på musik mangler lidt opløsning og raffinement i forhold til de allerbedste.
Specifikationer
  • Type: Trådløse, in-ear
  • Bluetooth: 5.2
  • Støjreduktion: Aktiv
  • Resistens: IPX5 (sprøjtesikre)
  • Mikrofon og betjening: Ja / touch
  • Ladekabel: USB-C, 3 timers ladetid
  • Batterilevetid: Op til 4,5 timer (m. ANC) + 20 timer fra etui (m. ANC)
  • Vægt: 4,25 g, etui 39,5 g
  • Farve: Sort
  • Andet: Marshall Bluetooth App
  • Web: marshallheadphones.com
forfatter

For ikke så længe siden testede vi Marshalls første ægte trådløse hørepropper, Marshall Mode II, og var begejstrede for lyden, men savnede støjreduktion. De nye Motif ANC har begge dele, altså et lydbillede, der er især egner sig til pop, rock og hiphop, som man forventer af Marshall, men her får man så også god støjdæmpning.

Rockede hørepropper med fed bas Det er Marshall Mode II, man skal have, hvis man elsker, at det trykker lidt i ørerne, når man spiller musik. Højt, selvfølgelig.

Motif-hørepropperne lægger sig et godt stykke under Sonys WF-1000XM4 i pris og har Bose QuietComfort Earbuds og Jabra Elite 7 Pro som deres nærmeste konkurrenter. For ikke at tale om Apples AirPods Pro, som koster det samme. Men Motif-propperne lyder bedre end Boses, og de har bedre støjreduktion end AirPods Pro.

Det skyldes bl.a., at Marshall-hørepropperne sidder bedre, i hvert fald i mine ører. Det er lettere at få en tilpasning, der giver optimal lyd.

En hurtig sammenligning med Jaybird Vista 2, der har fordelen af en silikonebøjle i det ydre øre og derfor er ekstra behagelige, faldt ud til Marshalls fordel. De har også bedre støjreduktion end Vista 2 og jorder en af vores favoritter, KEF Mu3, på både komfort og støjreduktion.

Sony WF-1000M4 er stadig referencen, når det gælder støjreduktion, og Marshall-propperne dæmper ikke forskellige lyde lige effektivt, men fungerede rigtig godt i en flykabine. Hvor både annonceringer fra kabinepersonalet og flystøjen blev behageligt dæmpet.

Marshall-hørepropperne er sprøjtesikre efter IPX5 og kan godt tåle et regnskyl, og der medfølger silikonedutter i small, medium og large samt det obligatoriske Marshall-etui. Lade-etuiet giver yderligere 15,5 timers batterilevetid ud over de 4,5 timer, hørepropperne spiller med støjreduktion aktiveret.

Etuiet kan oplades fra en USB-port via det medfølgende USB-C-kabel, men de understøtter også trådløs opladning fra en ladeplade.

Det kompakte etui kan let være i lommen. (Foto: Lasse Svendsen)

Pasform og brugervenlighed

Ligesom så mange andre trådløse Marshall-høretelefoner understøttes Motif også i Marshall-app’en. Her kan man vælge imellem flere EQ-indstillinger: Rock, tale, pop, hiphop, electronic og Marshalls egen forudindstilling. Hverken jazz eller klassisk har sin egen indstilling.

I app’en kan man også regulere støjreduktionen samt graden af lydgennemslip via mikrofonerne på ydersiden. Den touch-følsomme flade på siden af propperne kan slås fra eller bruges til at tænde og slukke for støjreduktionen samt vælge EQ eller stemmeassistent.

Rækkevidden er super. Det går fint at gå rundt i huset med mobilen efterladt på et bord, og talekvaliteten på mobilsamtaler er godkendt. Desværre er kvaliteten af lyden af samtaler ind i hørepropperne omtrent som at stå i et rum med døren lukket og forsøge at føre en samtale med nogen udenfor.

mm5 mm4 mm3
<
>

Lydkvalitet

Efter testen af Marshall Mode II så jeg frem til at teste Motif, og jeg blev ikke skuffet. Den klassiske Marshall-lyd er her stadig, men den er blevet bedre afbalanceret og mere poleret end på tidligere modeller.

Ligesom Mode II er Motif bedst, når man spiller pop, rock, hiphop, electronica eller metal, men jeg måtte selvfølgelig også teste med jazz og klassisk. Selv om det næppe er det første, man forbinder med Marshall.

Hørepropperne slap fra det med æren i behold. Lyden af Keith Jarrett og Charlie Hadens sammenspil gav både dybde i klaverklangen og fyldige toner fra kontrabassen. De klarede sig endda godt på Verdis Requiem, og selv om jeg har hørt flere nuancer og bedre klangdybde i Luciano Pavarottis stemme, så manglede der ikke indlevelse og engagement i den måde, musikken blev gengivet på.

Der kom mere fart over feltet, da Doyle Bramhall II og Eric Clapton gik løs på “Everything You Need”, der ligesom Steely Dans “Black Cow” lød meget overbevisende. Med ordentlig glød i mellemtonen og fed bas kombineret med god dynamisk kontrast kom rytmen i musikken godt frem i lydbilledet. Som dog godt kunne have haft lidt bedre opløsning og raffinement, men så tror jeg, at Marshall må finde endnu bedre drivere end disse.

Klassisk musik er måske ikke Marshall-høreproppernes livret, men de slipper fra det med æren i behold. (Foto: Lasse Svendsen)

Konklusion

Marshall Motif ANC er et velkomment alternativ til de etablerede hørepropper med støjreduktion. De spiller generelt glimrende, især når playlisten består af musik, der kommer til sin ret, når gengivelsen af bas, slagtøj og guitarer er det drivende i lydbilledet. Men de klarer sig også fint på klassisk, tro det eller ej.

Støjreduktionen er bedre, end jeg havde håbet, og selv om kvaliteten på tale ved lydgennemslip er svagere, end vi bryder os om, er Motif lette at anbefale. Ligesom Mode II formår de at få smilet frem, og de løfter musikoplevelsen mange trin sammenlignet med budgethørepropper. Mere kan man ikke forlange til prisen.

Læs alle artikler i 1 måned for 39 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.