Volvo C40 Recharge

0-100 km/t på under 5 sekunder, firehjulstræk og en rækkevidde på 420 km.
forfatter

Med den nye C40 Recharge viser Volvo, at de mener det alvorligt med ambitionerne om at blive helelektriske inden 2030. Den kompakte femdørs Volvo følger i hælene på den elektrificerede udgave af den kompakte SUV XC40 og lægger sig i nogenlunde samme klasse som Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E, hvad størrelsen angår.

Bilen – der deler platform med Polestar 2 og XC40 Recharge Pure Electric P8 – har et 78 kWh batteri, som driver to elektriske motorer, der giver bilen firehjulstræk og en ret frisk ydelse.

En krydsning mellem en coupé og en SUV.

C40 Recharge er en relativt højrejst crossover/SUV, som har hentet meget DNA fra XC40 Recharge, men med en mere sporty taglinje, der ender i en hækspoiler.

Læs også
Denne XC40 ville vi vælge Den elektriske Volvo XC40 er en fabelagtig bil, specielt i denne udgave.

Den vil blive tilgængelig i farver, der er unikke for C40 Recharge, og med sædebetræk i vegansk materiale i stedet for læder.

Volvo C40 Recharge har vegansk læder.

Indvendig vil det meste være genkendeligt for dem, der har siddet i en XC40 Recharge. En stor touch-skærm med Android Auto-operativsystem i midten og en skærm mere foran føreren.

C40 Recharge vil være tilgængelig med farver, der er unikke for modellen.
Korte fakta om C40 Recharge Pure Electric P8
  • Batterikapacitet 75 kWh brutto, 75 kWh netto
  • Rækkevidde 420 km (efter WLTP)
  • Hurtigopladning op til 150 kW, 80 % kapacitet på 40 min.
  • 300 kW/408 hk, 660 Nm drejningsmoment
  • Firehjulstræk
  • 0-100 km/t på 4,9 s
  • Topfart 180 km/t
  • 800 kg trailervægt, 75 kg taglast
  • 413 l bagagerum (489 l m. ekstrarum nedenunder), 31 l frunk
  • Længde 443,1 cm, akselafstand 270,2 cm, bredde 185 cm, højde 158,2 cm
  • Opdateringer over-the-air (OTA) og ubegrænset dataforbrug
  • Samme infotainment-system som XC40 Recharge med Android Automotive, Google Maps, Google Assistant og Google Play Store
  • Harman Kardon Surround Sound System
Sporty hæk med spoiler.

“C40 Recharge leverer mange af de egenskaber, som nordiske kunder ønsker, og har et spændende design. Det er en højrejst crossover med god rækkevidde, masser af kræfter, firehjulstræk, høj frihøjde, infotainment-system fra Google og mulighed for anhængertræk,” siger Erik Trosby, der er PR- og kommunikationschef hos Volvo Car Norge, i en pressemeddelelse.

XC90 Recharge i 2022

Volvo’en bygges i Gent i Belgien sammen med XC40 Recharge, og produktionsstart er til efteråret, men det vil blive muligt at bestille C40 Recharge i løbet af sommeren.

Annonce

Ambitionen er, at de første biler leveres til Norden i fjerde kvartal 2021, ifølge Volvo, som også afslører, at de allerede arbejder på næste generation, XC90. Også den helelektrisk og en del af programmet med at elektrificere Volvo helt inden 2030.

Slank lygteprofil.

Købe, leje, lease – alt sammen online

Volvos elbiler vil med tiden kun blive tilgængelige på nettet, hvor man kan konfigurere bilen med farver, udstyr og tilbehør, og vælge at købe, lease eller leje.

Forhandlerne vil stadig have en vigtig rolle som facilitatorer, servicepunkter og showrooms, mens selve købet foretages online, enten hjemme eller hos forhandleren.

Volvo C40 Recharge med panoramatag.

Helårsdæk? Seriøst, Volvo?

En ting, vi studsede over under præsentationen, var at Volvo planlægger at levere C40 Recharge med helårsdæk, nemlig Pirelli Scorpion All Season. Vi håber, at det ikke gælder de nordiske markeder, hvor helårsdæk har vist sig at være et dårligt kompromis, som hverken er gode på tør eller våd asfalt og har mangelfulde egenskaber på sne og is.

Se fotogalleri nedenfor.

Volvo C40 2021-7 Volvo C40-11 Volvo C40-10-1 Volvo C40-7 Volvo C40-4 Volvo C40 Volvo C40-2 Volvo C40-8 Volvo C40 Recharge
<
>
Google Automotive, som vi kender det fra XC40 Recharge.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  1. Jeres kommentar om helårsdæk fremstår noget ensporet: “Helårsdæk har vist sig at være et dårligt kompromis, som hverken er gode på tør eller våd asfalt og har mangelfulde egenskaber på sne og is”. I bør vist henvise til andres tests, som har et mere nuanceret billede. Helårsdæk af anerkendt mærke med vinterprioritering kan sagtens overgå discount-vinterdæk på is og sne.

    1. Hei Kaare,

      Det finnes helt klart gode helårsdekk, men selv de er ikke like gode som dedikerte sommer- eller vinterdekk. De har dekktester avdekket flere ganger, og i tilfellet Volvo, er det merkelig at de lanserer en ny bil med helårsdekk, når tester har vist at de har mangelfulle egenskaper på nodisk føre, da først og fremst i Norge, Sverige og Finland. I Danmark er ikke problenet like stort, der snør det ikke en gang på Himmelbjerget.

      Mvh Lasse

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Annonce
Annonce

Læs også