Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

TEST Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 med Harman Kardon Premium

Volvo med Harman Kardon-lyd

Den elektriske Volvo XC40 er en fabelagtig bil, specielt i denne udgave.
Lyd & Billede mener
Den hurtigste Volvo. Trygge køreegenskaber, god komfort og lyd fra Harman Kardon. Google Automotive er en leg at bruge. God rækkevidde, udstyret med anhængertræk og soltag. Giver indtryk af solid kvalitet.
Kan ikke leveres med Apple CarPlay. Varmepumpe og adaptiv fartpilot er ekstraudstyr. Begrænset udstyrs- og farvevalg.
Specifikationer
  • Udstyrspakke: Recharge Pure Electric
  • Rækkevidde: 417 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 78 kWt
  • Ladekapacitet: 150 kW
  • Energiforbrug: 18,8 kWt/100 km
  • Effekt: 300 kW/408 hk
  • 0-100 km/t.: 4,9 s
  • Egenvægt: 2188 kg, tomvægt
  • Underholdning: Harman Kardon Premium Sound
  • Antal højttaler-enheder: 14
  • Forstærker: 600 watt
  • Mål LxBxH: 443 x 186 x 165 cm
  • Andet: Pegeskærmstyring, Google Automotive OS, 1500 kg anhængerlast, 75 kg taglast
  • Web: volvocars.com

Den helelektriske udgave af XC40 er den sejeste Volvo længe. Det distinkte design og fartressourcer, man forbinder med sportsbiler, er en vældig tiltalende kombination. For mange er Recharge Pure Electric P8 AWD den perfekte XC40, men der er fire ting, man absolut bør sætte kryds ved, før man underskriver kontrakten.

Som vi påpegede i vores første test af XC40, må man ikke glemme varmepumpen, eftersom det ikke er standardudstyr. Adaptiv fartpilot burde også være standard, så glem ikke at sætte kryds ved den også, men køb endelig ikke en XC40 med standard-lydanlæg.

Harman Kardon-anlægget burde være standard. Foto: Lasse Svendsen

Den kan nemlig leveres med et meget bedre anlæg fra Harman Kardon mod et relativt moderat tillæg, og medmindre man hader musik, er det dette anlæg, man skal have i en XC40.

Vi ville også vælge det elektriske glassoltag, fordi det skaber en meget lysere og luftig atmosfære i den ellers begsorte kabine.

Annonce

Foto: Lasse Svendsen

Det højner trivselsfaktoren betragteligt. Især fordi man udelukkende kan vælge den elektriske XC40 med sort interiør og ikke lyse lædersæder i kombination med lys tagbeklædning, som man kan, hvis man vælger plug-in-hybriden af XC40.

Panoramataget i glas giver en luftig og lysere kabine. Foto: Lasse Svendsen

Men for mange er den helelektriske udgave mere interessant. Efter vores grundige gennemgang og prøvekørsel i januar forstår vi hvorfor.

Elektrisk fuldtræffer fra Volvo Volvos første elbil har alt, hvad der skal til for at blive en bestseller, men der er et par ting, man skal være opmærksom på.

Under XC40-skallen finder vi samme drivlinje som i Polestar 2. Det betyder firehjulstræk, 78 kWt batterikapacitet, maksimal rækkevidde på 417 km og understøttelse af 150 kW hurtigladning. Det lever op til kravene hos mange, der overvejer at købe elbil, og hvis man dertil lægger, at den kan trække en anhængervægt på 1500 kilo og en taglast på 75 kilo, forstår man, at den 4,43 meter lange Volvo også er et praktisk alternativ i elbilklassen.

Annonce

Semielektrisk anhængertræk. Foto: Lasse Svendsen

Den er også uhyggelig hurtig. Med et drejemoment på friske 660 Nm og 408 hk (300 kW) flyttes Volvoen fra stillestående til 100 km/t. på 4,9 sekunder! Det er hurtigere end Porsche Macan S, som koster det dobbelte, og udkonkurrerer f.eks. Skoda Enyaq iV80X eftertrykkeligt.

Volvoen er også hurtigere til hundrede end Teslas kommende Model Y Long Range, som til gengæld har 88 km længere rækkevidde.

Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon med 600 watt

Den elektriske XC40 er baseret på Volvos R-Design udstyrspakke. Den inkluderer et ganske tamt og blodfattigt anlæg, som de noget upræcist kalder High Performance, så vi anbefaler at vælge Harman Kardon Premium Sound. Det er til fulde pengene værd for dem, som ikke kan leve uden musik i bilen. Harman Kardon-anlægget kan ikke vælges alene, men indgår i to pakker:

Annonce

Navigation og lyd, som kombinerer navigation med Harman Kardon-anlægget, eller Lounge-pakken, som også inkluderer panoramatag i glas og 360-kamera. Så går man fra 10 højttalere til 13 plus en subwoofer.

Foto: Lasse Svendsen

Lyden er optimeret til kabinen i XC40 af svenske Dirac Unison, som har tunet lyden i højttalerne ved hjælp af avanceret digital lydprocessering. Og anlægget kan spille i stereo eller 7.1 kanals surround. For at få det til det er der placeret en 80 mm stor fuldtonehøjttaler i hver af C-stolperne bag bagsædet, og i bagagerummet har de integreret en 20 cm subwoofer, som tager sig af de dybeste toner.

Lydindstillingerne på Harman Kardon-anlægget. Foto: Lasse Svendsen

Bagsædepassagererne får 15 cm bas/mellemtonehøjttalere kombineret med 19 mm diskant-enheder i dørene, mens Volvo har valgt en anden løsning foran. Der har de ikke fundet plads til bas/mellemtoner. I stedet har de valgt 10 cm mellemtone-enheder øverst i dørene og 19 mm diskanter i A-stolpen foran. Bassen tager en 20 cm subwoofer sig af. Den er placeret i et ventileret kammer for at give mere effekt i bassen.

Annonce

Herunder befinder der sig en 20 cm stor bashøjttaler. Foto: Lasse Svendsen

Det kan man godt mærke. Hold hånden under handskerummet, og vibrationerne fra bas-enheden er praktisk talt til at tage og føle på. Surround-effekten foran varetages af en centerhøjttaler med 10 cm enheder, som er placeret midt på instrumentbrættet og over pegeskærmen på 12,3 tommer med Googles styresystem Automotive.

Mobilopladning. Foto: Lasse Svendsen

Der er ingen equalizer, men det er muligt at justere bas-, diskant- og subwoofer-niveauet, og man kan vælge, hvor heftig surround-effekt man ønsker. Diskanten er i udgangspunktet for dæmpet, og det er derfor mit råd at skrue den op til næsten maks. og bare en anelse op for subwooferen, men lade bassen være på midten.

Her er der også en subwoofer. Foto: Lasse Svendsen

Annonce

Download streaming-tjenesten i bilen

Nu passer balancen i lyden godt til et varieret udvalg af musik, hvad enten det kommer fra radioen, mobilen eller Spotify eller Tidal. De to sidstnævnte kan du selv installere i bilens styresystem. Log ind på en Google-konto, og tryk på Google Play, deres app-butik, download den foretrukne streaming-tjeneste, og log ind med dine brugerdetaljer.

Diskanthøjttaler foran. Foto: Lasse Svendsen

Det fine ved at gøre det sådan er, at det er lettere at styre musikken, når appen er installeret i bilen, som naturligvis har Google Maps og Google Assistent integreret.

Google Play. Foto: Lasse Svendsen

Hvis man har husket at vælge trådløs mobilopladning før bestilling af bilen, kan man bare lægge mobilen i rummet foran i midterkonsollen for at oplade, og man kan styre musikken med talekommandoer. Det fungerer uden problemer.

Annonce

Centerhøjttaler i instrumentbrættet. Foto: Lasse Svendsen

Det eneste, vi savner, er Apple CarPlay, som man kan få i Polestar 2. Og det er klart, at et kraftigt anlæg fra Bowers & Wilkins, som man kan få i større Volvoer, er endnu vildere, men Harman Kardon-anlægget sparker godt fra sig i XC40.

Surround-højttaler bag bagsæderne Foto: Lasse Svendsen

Sammenlignet med det såkaldte High Performance-anlæg får man kraftfuld bas, god dynamisk kontrast og et langt bedre balanceret lydbillede. Bassen hænger godt med, også når man får lyst til at skrue op for volumen i den ellers meget stillegående Volvo, og trommer, guitarer og basguitarer får fin fylde i lydbilledet.

Højttaler i bagdørene. Foto: Lasse Svendsen

Annonce

Klangen hælder heldigvis mere imod det varme og fyldige end tynde og skingre, og det giver f.eks. strygere og vokaler mere dybde og naturlig klang. Her kommer High Performance-anlægget til kort, og skifter man fra Leon Bridges “Bad Bad News”, til Dagnys “Somebody”, er det påfaldende, hvor meget mere engagerende rytmen bliver med Harman Kardon.

Tidal og Spotify kan downloades og installeres. Foto: Lasse Svendsen

Konklusion

Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8 vil være det perfekte valg for mange, der overvejer en elektrisk SUV i kompaktklassen. Den er nydelig – og komfortabel at køre i. De elektriske sæder i vores testbil er et vellykket kompromis mellem komfort og støtte til lår og ryg, og med panoramataget i glas bliver det langt rarere og mindre klaustrofobisk at være i bilen. Særligt for dem på bagsædet. Har man ikke brug for endnu mere rækkevidde eller endnu større lasteplads, er den elektriske Volvo et spændende alternativ i denne klasse. Vi ville ikke bare sætte kryds ved varmepumpe og adaptiv fartpilot, men også vælge panoramataget i glas og selvfølgelig Harman Kardon-anlægget. Det er for os den perfekte Pure Electric-udgave af XC40.

Foto: Lasse Svendsen

Fuld adgang til Lyd & Billede for 39 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 3 uger.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
forfatter

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2021 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.