TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Vi tjekker lyden i Mercedes EQS

Mercedes EQS er netop landet i den norske hovedstad. Her er vores førsteindtryk!

Af / 08/09/2021 - 21:00
Vi tjekker lyden i Mercedes EQS

Mercedes er i gang med en gigantisk omstilling til elektriske køretøjer, og flagskibet EQS er en model, der knyttes høje forventninger til. Nu er de første testeksemplarer begyndt at ankomme til Norden, og vi fik et nærmere kig på bilen i importøren Bertel O. Steens showroom i Oslo.

Den model, der står udstillet, er af typen EQS 580 4Matic, som bl.a. kommer med firehjulstræk, luftaffjedring og den store MBUX Hyperscreen som standard. Dette eksemplar er også udstyret med bl.a. dobbelt lydisolerende glas i dørene, overdådige lædersæder og et opgraderet premiumanlæg fra Burmester.

Den elektriske version har et mere strømlinet, aerodynamisk design end den fossile variant, men indeni er det en typisk S-Klasse med høj kvalitetsfølelse og overdådige lædersæder. (Foto: Audun Hage)

Burmester-anlæg med 15 højttalere

Burmester-anlægget består af 15 højttalere og i alt 710 watt forstærkereffekt, deriblandt to “Front Bass”-subwoofere monteret i gulvet foran. Musikafspilningen styres via den gedigne touch-skærm i midterkonsollen.

Her får man også adgang til en masse justeringsmuligheder, så man kan skræddersy lydgengivelsen til sine egne (og passagerernes) præferencer. Man kan f.eks. vælge den neutrale indstilling Pure eller gå mere livligt til værks med 3D Sound, som hæver lydbilledet og skaber en surround-oplevelse.

En equalizer lader os finjustere niveauerne i bas, diskant og mellemtone. Lyden kan også optimeres til enten for- eller bagsæderne. Via MBUX-konsollen kan man koble anlægget til sin egen Tidal- eller Spotify-konto, og alle lydindstillinger kan gemmes i ens personlige profil.

Annonce
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
<
>
Burmester-anlægget er kendetegnet ved de karakteristiske metalgitre i for- og bagdørene.

Den demobil, der stod parkeret i showroomet, var relativt populær, så vi fik kun nogle korte, første lytteindtryk af Burmester-anlægget.

Vi har gode erfaringer med Burmesters surround-anlæg (udstyrskode 810) fra el-SUV’en EQC og kunne umiddelbart nikke genkendende til den varme, fyldige klang. Det lyder mindst lige så godt som i EQC – eller måske endnu bedre: Lydbilledet er stort og detaljeret, og giver masser af plads til instrumenterne, med en frisk diskant, en klar mellemtone og en spændstig bas. Vi kunne også spille relativt højt, uden at anlægget gav tegn på forvrængning eller ubehag.

Læs også Luksusbil med luksuslyd Mercedes EQC byder på en støjsvag, silkeblød og ultra-komfortabel køreoplevelse. Det eneste, der bryder stilheden, er det saftige lydanlæg fra Burmester!

Samtidig mærker vi, at der stadig er et stykke op til de endnu større “high-end”-anlæg, som bl.a. S-Klasse og SUV’en GLC-Klasse er udstyret med. Mercedes har udeladt disse større, mere omfattende anlæg i EQS, antagelig af hensyn til vægten. Men igen: Det her var bare et førsteindtryk, og vi ser frem til at teste EQS på vejene med mere volumen og flere musikvalg.

Burmester-anlægget skal angiveligt også have aktiv støjkompensation (Vehicle Noise Compensation/VNC), som kompenserer for vejstøj og lignende, men det kunne vi selvfølgelig ikke teste i en stillestående bil. En dybtgående test må komme senere, når vi har haft bilen ude på vejene, men vi fik i hvert fald hørte nok til at pirre vores interesse!

 

 

Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?

Endelig: Håndfri kørsel i Europa

750 km rækkevidde og indbygget ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til el-cykler

Polestars hurtigste bil er en drøm på langtur

Scroll to Top