TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Unikt Sonus faber-anlæg i Maserati Spyder

Sonus fabers Premium Audio System tilpasser lyden, når taget tages af Maserati Spyder MC20 Cielo.

forfatter
Publiceret 30/05/2022 - 17:16

Første gang Sonus faber lavede lydanlæg til en bil, var det Pagani Huayra, der fik æren af det eksklusive anlæg. Huayra er dog ganske eksklusiv i sig selv. Den blev kun produceret i 100 eksemplarer – plus nogle specialversioner som f.eks. den endnu mere eksklusive Imola, som de lavede seks af, og den endnu mere eksklusive Tricolore, som der kun blev lavet fire styk af.

Den her bliver nok et mere almindeligt syn, i det omfang man kan kalde en Maserati almindelig. Den får i hvert fald et usædvanligt stereoanlæg. Igen er det Sonus fabers Automotive-afdeling, der har skræddersyet et Premium Audio System-anlæg til den kompakte tosæder Spyder MC20 Cielo. Som kommer med aftageligt tag og kan konverteres til en åben roadster.

222640M 2048x1329 1
(Foto: Maserati)

Selve bilen er bygget på Maserati MC20, som vi tidligere har skrevet om, også den med Sonus faber-anlæg. Men i MC20 Cielo er der en væsentlig forskel ved anlægget: De 12 højttalere, der er omhyggeligt placeret rundt om den kompakte kabine, har en separat taget-af-indstilling.

Læs også Italiensk lyd i italiensk sportsvogn 12 højttalere og 695 watt skal overdøve 630 hk.

Ifølge Mario Passarelli, der er Manager of Research and Development hos Sonus faber, ændres akustikken, når taget tages af. Derfor har de tilpasset vigtige faktorer som lydniveau, tonal balance og delefrekvenser, så lyden får lidt live-følelse, når taget er væk, og en mere omsluttende lydoplevelse, når det er på.

Hvor er de mange højttalere så placeret? Jo, der sidder to diskantenheder i dørpanelerne. To mere er placeret bag sæderne og en i centrum af instrumentbrættet. Desuden sidder der to mellemtone-enheder i dørene, to bagi og en sammen med diskanten på instrumentbrættet.

Endelig er to basenheder placeret længere nede i dørene, og på den måde formår Sonus faber at omslutte fører og passager med lyd.

222650M 2048x1450 1 222660M 2048x1536 1 222720M 2048x1536 1
<
>
(Foto: Maserati)

Elektrisk allerede i 2022

MC20 Cielo (‘himmel’ på italiensk) bliver i første omgang leveret med Maseratis nye 630 hk V6’er, men Maserati har meddelt, at de starter elektrificeringen allerede i 2022. Først i den mellemstore Gran Turismo Folgore, senere i SUV’en Grecale Folgore og derefter i MC20.

Der er altså meget at glæde sig til for folk med interesse for både biler og musik.

222360M 2048x1802 1
(Foto: Maserati)

Annonce
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

Buzz kan vende på en femøre! Den moderne version af folkevognbussen er en ægte fuldtræffer – bortset fra ét problem.
Hurtigere Abarth-udgave af Fiat 500e På vej med flere hestekræfter og falsk motorlyd
Den ikoniske Golf genopstår som elbil Kommer formentlig også som elektrisk Golf GTI.
Prægtige Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ægte britisk bilkunst. Og nu får de lydanlæg fra selveste Sennheiser. Først ude er Plus Four og Plus Six.
Porsche Macan bliver elektrisk: Her er de friske detaljer Porsche har frigivet flere detaljer om den elektriske version af Macan, som forventes at komme ud på vejene i 2024. Der loves over 600 hestekræfter, 100 kWh batteri og lang rækkevidde!
Volvo EX90 ny luksus-SUV er lanceret og prissat Volvos flagskib kan bestilles nu og leveres i 2024
Følg Lyd & Billede