Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Ud og køre med Polestar 2 Arctic Circle

Vi var med på tur med rallybilen, som man ikke kan købe.

Skrevet af / 23/02/2022 - 13:35
Ud og køre med Polestar 2 Arctic Circle

Den gule sele skærer ind i mig, og jeg får pludselig tissetrang. Jeg kigger ud ad vinduet i passagersiden, og vejen kommer mod mig i høj fart. Vi kører sidelæns, og det virker som det glade vanvid.

Det er ikke føreren, der har mistet herredømmet over bilen og er på vej mod en potentielt farlig ulykke, men Roger, der drifter så kontrolleret og udramatisk, som det kun kan lade sig gøre, når føreren ved, præcis hvad han laver.

Polestar 2 Arctic Circle number
Polestar 2 Arctic Circle. (Foto: Lasse Svendsen)

Roger Wallgren snakker ubesværet, mens han styrer den eneste rallybil, Polestar har lavet, rundt i svinget. Roger er chassisspecialist hos Polestar i Sverige. Hvor han og Joakim Rydholm har arbejdet på at lave en rallybil ud af Polestar 2.

Polestar Norge inviterede Roger og rallybilen til Golsfjellet i Norge, hvor vi mødte manden og bilen på Tisleifjorden. En stor, isdækket sø, hvor der har været isbanekørsel og kørekurser i årtier.

Her prøvede vi bl.a. Polestar 2 Performance på diverse isbaner, men det var turen med rallybilen, der gik hurtigst. Med en god margin.

Roger Wallgren Polestar
Roger Wallgren, Polestars chassisspecialist. (Foto: Lasse Svendsen)

Rallykørere som Stig Blomqvist og Sebastian Loeb kørte så stramt, de kunne. Al drifting sænker hastigheden, men nogle gange kan det være den mest effektive måde at komme hurtigt rundt i et hårnålesving på.

Det ved Roger Wallgren også, men når man har lavet en elektrisk rallybil, der ikke kommer til at konkurrere, men skal vises frem som et engangsprojekt, så er det sindssygt sjovt at drifte rundt på isen med den.

Polestar 2 Arctic Circle side
(Foto: Lasse Svendsen)

Polestar 2 Arctic Circle

Rallybilen, som de kalder Polestar 2 Arctic Circle, er et rullende laboratorium for tuning af understel. Som Rydholm siger, er tuning af understel på sne og isglatte overflader en langsommelig proces, men præcisionen bliver høj.

Bilen er en kraftigt modificeret Polestar 2 med Performance Pack. Det omfatter bl.a. justérbare Öhlins-dæmpere, Brembo-bremser og de karakteristiske gule sikkerhedsseler med automatisk stramning.

Læs også Trimmet Polestar 2 Polestar 2 får mere effekt og bliver endnu mere sporty med en opgradering, som man selv skal ordne.

Polestar 2 Arctic Circle er bl.a. modificeret med rallypigge, 30 mm ekstra frihøjde og mere effekt. Den har samme batteripakke som Polestar 2 Long Range, men effekten er øget til 350 kW og 680 Nm, hvilket sænker tiden fra 0 til 100 km/t til 4,4 sekunder.

Polestar 2 Arctic Circle towing hook Polestar 2 Arctic Circle studs Polestar 2 Arctic Circle paddle shift Polestar 2 Arctic Circle rear end Polestar 2 Arctic Circle Recaro Polestar 2 Arctic Circle LEDs Polestar 2 Arctic Circle carbon fibre showel
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

De justérbare dæmpere fra Öhlins er sammen med 30 procent blødere fjedre finjusteret af Polestar og Öhlins, og indstillet til justeringsposition 9 både foran og bagpå. Vægtfordelingen er 51 procent foran og 49 procent bagtil, og ifølge Roger er bilen blødere med større fjedringsvandring for at kunne flytte vægten mellem for- og bagaksel, så det er nemmere at styre med pedalen, når man drifter.

Brembo-bremserne har regenerering og er 375 x 35 mm foran og 340 x 20 mm bag på rallybilen, og de er kraftigere end på en Polestar 2 med Performance Pack. Pigdækkene er specialfremstillet og har 490 styk 4 mm metalpigge, der sidder tæt på 245/35 R19-dækkene. De sidder på specialfremstillede 19 tommers hvidlakerede rallyfælge fra OZ Racing.

Polestar Ice Driving February 16 2022 Kyle Meyr LR0030
Den civile udgave af Polestar 2 med Performance Pack og Performance Upgrade, som giver højere effekt. Den lille hvide firkant på køleren viser, at den er opgraderet. (Foto: Kyle Meyr)

Launch Control

Foran og bagpå er der monteret stiverbøjler, som øger vridningsstivheden og dermed styreresponsen. Foran er undersiden af kofangeren forstærket med en kulfiberplade, der fortsætter under bilen for at give ekstra beskyttelse til undersiden.

Læs også Polestar 2 i økonomiversion Man behøver ikke at købe en af de dyreste elbiler for at blive tilfreds. For mange vil en Polestar 2 med forhjulstræk række langt.

Polestar 2 Arctic Circle har, som man kan se på billederne, fire Stedi Quad Pro LED fjernlys, fastmonterede trækkroge foran og bagpå samt Recaro-sæder, og i bagagerummet finder man en sneskovl af kulfiber og et gult slæbetov.

Polestar 2 Performance drift
Polestar 2 Performance drifting. (Foto: Lasse Svendsen)

Bilen har også launch control, som styres med et håndtag på rattet. Det fungerer sådan, at man holder håndtaget nede, træder på pedalen og slipper håndtagene. Så graver pigdækkene sig ned i underlaget, og man skydes fremad med voldsom fart. Der er næsten ingen hjulspin, selv på isglatte underlag, og bilen kører ligeud som på skinner.

Man kan ikke slå antispin helt fra på Polestar 2, men det kan man med en rød knap på ratstammen i rallyversionen, som man her kan se drifte rundt på isen. Læg mærke til, hvor hurtigt bilen kommer op i fart, når dækkene griber underlaget, og Roger accelererer ud af svingene.

(Der er desværre ikke lyd på videoen).

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

0
Lyd & Billede
Scroll to Top