Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Polestar 4 lanceret

Kan du se, hvad der mangler ved Polestar 4?

Skrevet af / 18/04/2023 - 09:00
Polestar 4 lanceret

Efter diverse smådryp af billeder, som hverken viste det ene eller det andet, er Polestar 4 nu endelig blevet lanceret med alle relevante data – og ikke mindst billeder.

Polestar kalder den en SUV-coupé, men i vores øjne ser den ud til at være udformet som en sporty femdørs-coupé, lidt som BMW i4 M50, og slet ikke som en SUV. Men Polestar 4 adskiller sig fra BMW’en og alle andre elbiler i D-segmentet på ét område: Den har ingen bagrude.

Overhovedet.

Vender man sig om og kigger bagud, ser man direkte ind i en sort væg, hvor panoramataget slutter.

Foto: Polestar

Da man således ikke kan se ud af bagruden på en Polestar 4, har bakspejlet i stedet en integreret skærm, som viser billedet fra et tagmonteret kamera – som vist på billedet herover. Polestar mener, at kameraet giver føreren et meget bredere synsfelt end et bakspejl gør, og det kan man forstå, eftersom en bagrude her ville have været udformet som en brevsprække.

023a-989x556 024a-989x373 025a-989x556 026a-989x1758 027-989x989
<
>
Mellem forsæderne findes en dedikeret skærm, som lader bagsædepassagerer styre mediesystem og klimaanlæg

Chefdesigneren hos Polestar, Maximillian Missoni, fortæller, at de har fjernet bagruden og flyttet bagsøjlen i taget længere tilbage, for at give passagerne mere plads. Det har også givet et længere glastag, som strækker sig over passagerernes hoveder, og ser ud til at give dem god loftshøjde sammenlignet med de fleste coupé-karrosserier.

Polestar siger, at interiøret og materialerne er inspireret af mode- og sportstøjsindustrien, og her bruges der strikket tekstil af 100% genanvendt PET, bio-venlig MicroTech-vinyl og dyrevelfærds-certificeret nappa-læder.

Motor og rækkevidde

Polestar 4 er bygget på Geelys SEA-platform. Med en akselafstand på tre meter og en total længde på 484 cm er den indvendige plads sandsynligvis bedre end i en BMW i4 M50, og Polestar 4 kan også køre længere.

008-989x495 014-989x556 015-989x556
<
>
Både Dual motor og Single motor vil være tilgængelige

Polestar 4 Long Range Dual Motor har to synkrone motorer, der leverer en samlet effekt på 400 kW (544 hk) og 686 Nm. Ydelsen er næsten den samme som BMW’ens, og den kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Men rækkevidden på op til 560 km i henhold til WLTP-standarden, er bedre. Den forreste motor kan kobles helt fra, hvilket forbedrer effektiviteten og maksimerer rækkevidden.

Alternativt kan man vælge Long Range Single Motor-versionen, som har en motor på 200 kW (272 hk) og 343 Nm bagerst. Dette øger rækkevidden op til 600 km.

Batterikapaciteten for Long Range-versionerne er 102 kWh.

Polestar 4 i tal:

  • 4839 mm lang
  • 1544 mm høj
  • 2139 mm bred
  • 2999 mm akselafstand
  • 2232-2351 kg
  • 50:50 vægtfordeling
  • 500 liters bagagekapacitet
  • 15 liter foran
  • 2000 kg anhængertræk
  • 1500 kg for Long Range Single Motor
  • 75 kg taglast
  • 166 mm frihøjde
  • 0,269 Cd luftmodstand
  • 16,7-16,8 kWh/100 km forbrug (Long Range Dual Motor)
  • 102 kW batterikapacitet (Long Range)
  • 560 km rækkevidde (WLTP Long range Dual motor)

 

002-989x742 003-989x556 004n-989x556 005n-989x742
<
>
Foto: Polestar

Vehicle-to-load

Opladningslugen er motoriseret, og når man oplader, er ladningseffekten maksimalt 200 kW, når man oplader fra en hurtiglader, men Polestar 4 kan tage op til 22 kW fra en vægmonteret oplader. Den har også tovejs opladning som standard, og V2L (Vehicle-to-Load) gør det muligt at oplade en scooter, eller levere strøm til en elektrisk grill eller elværktøj, for den sags skyld.

Den leveres med en varmepumpe, som udnytter spildvarme fra omgivelserne til at varme kabinen og batteripakken op.

Apple CarPlay

Man kan tilvælge et ganske heftigt anlæg fra Harman Kardon i Polestar 4. Så får man 12 højttalere, der drives af i alt 1400 W forstærkereffekt. Hvis man vælger nappa-læder-pakken, får man desuden to højttalere i hver nakkestøtte foran.

Apple CarPlay er standard uanset version, og Polestar 4 kører på Googles Android Automotive-operativsystem og Snapdragon Cockpit Platform på en 15,4-tommer liggende skærm.

Foto: Polestar

Foran føreren er der en 10,2-tommers skærm, der viser hastighed, batteriprocent og rækkevidde, men også information om andre trafikanter, førerassistance og navigation.

Bilens head-up display (HUD) er på hele 14,7 tommer, og viser blandt andet køretøjs-info, hvem der ringer, og navigation, når det er aktivt. HUD’en har også en sne-tilstand, som ændrer tekstfarven for at give bedre læsbarhed mod hvid sne.

Polestar 4 leveres med op til ni kollisionspuder og SuperVision Advanced Driver Assistance System fra Mobileye. Den bruger radar, tolv kameraer og 12 ultrasoniske sensorer, som registrerer, om bilens fører har hænderne på rattet. Bilen har også et kamera, der overvåger førerens øjne og hovedbevægelser (uden at gemme nogen data), for at undgå farlige situationer, der kan opstå, hvis føreren er uopmærksom.

Fire udstyrsniveauer

Foto: Polestar

Bilen er udstyret med semiaktive støddæmpere med Comfort- og Performance-tilstand, og leveres med fire udstyrspakker.

Plus-pakken er den enkleste. Vælger man Plus Pro-pakken, får man et hel-lakeret karrosseri, hvor sideskørter og stødfangere er lakerede, et elektrokromatisk panorama-glastag og ekstra interiørbelysning. Her kan man også vælge nappa-pakken, som inkluderer lædersæder med ventilation, massage og de føromtalte højttalere i nakkestøtterne på forsæderne.

Pilot-pakken inkluderer Pilot Assist med flere støttesystemer, mens Performance-pakken forstærker bilens sportslige udtryk med 22-tommer fælge i smedet letmetal, ventilerede Brembo-bremser, Polestar Engineered-tuning og bremsekalibre, sikkerhedsseler, og ventilhætter i Swedish gold.

Pris og tilgængelighed

Polestar 4 lanceres først i Kina, hvor den skal produceres af Geely. Den kommer først til Europa tidligt i 2024, og Polestar estimerer en startpris på 60.000 euro.

Foto: Polestar
Læs også Se alle elbilerne, som kommer i 2023 De 30 vigtigste elbiler.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

ID. Buzz - endelig med firehjulstræk

0
Lyd & Billede
Scroll to Top