TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Nyhed Nye elbiler i 2023

Nye elbiler i 2023

De 30 vigtigste elbiler.

forfatter
Publiceret 04/01/2023 - 01:11

Oversigt over nye elbiler 2023

Elbilernes popularitet er stigende, og i Skandinavien har Norge førertrøjen på – over 80 procent af solgte biler var elbiler i 2022. Sverige indtager andenpladsen, her er salget af elbiler ifølge Mobility Sweden oppe på 33 procent mod 19 procent året før. Også i Danmark øges elbilsalget hurtigt i et ellers skrantende bilmarked – her udgør elbilsalget 21 procent af det samlede salg i 2022.

Salget af elbiler sætter altså nye rekorder i alle skandinaviske lande hvert år, og uden leveringsproblemer kunne andelen af solgte elbiler have været endnu højere.

Set fra kundernes synspunkt kan man håbe, at sidste års leveringsproblemer bliver mindre, end de har været. Leveringsproblemerne i 2021 fortsatte ind i 2022, og der er stadig mange, der har bestilt helt tilbage i 2021, som stadig venter på en elbil. Problemet er globalt og har ført til lange leveringstider og en del frustrationer – både hos de bilforhandlere, der ikke kan levere bilerne, og hos kunderne, der ikke får deres biler.

Mange af dem får først bilen i år, hvor der samtidig lanceres en række nye elbiler – i alle størrelser og afskygninger, mange med usikre leveringstider. Nogle af dem er allerede i produktion og vil ankomme i år, mens andre kan blive lanceret i 2023 og først leveret i 2024.

Her er en oversigt over de vigtigste lanceringer i 2023 i alfabetisk rækkefølge:

Audi

Foto: Audi

Den store elektriske e-tron har været en kæmpesucces for Audi, som for nylig lancerede Q8 e-tron. Det er en opdateret udgave af e-tron, med større batteri og øget rækkevidde fra 453 km for Q8 50 e-tron, og 532 km for Q8 55 e-tron, med batterikapaciteter fra 95 til 114 kWt. Q8 indeholder også flere tekniske opdateringer, et ansigtsløft både udvendigt og indvendigt og op til 40 køreassistentsystemer.

Q8 kommer i fire udgaver: Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron. De første udgaver af Q8 leveres i løbet af februar 2023.

Senere kommer der også en Q6 e-tron, som lægger sig mellem de kommende Q8 og Q4 e-tron, men før Q6 får vi sandsynligvis en elektrisk A6. Her vist som Avant, som Audi kalder sine stationcars. Den kommer formentlig ikke før i 2024, men det er blevet antydet, at Sportback-versionen lanceres i 2023. Med en estimeret rækkevidde på over 700 km, og en længde på næsten fem meter.

BMW

Foto: BMW

Efter at den populære i3-model gik ud af produktion, er det den nye iX1, som er BMW’s billigste elektriske alternativ. Det er en kompakt el-SUV med en rækkevidde på omkring 438 km og firehjulstræk. De første biler er allerede på vej til forhandlere og kunder, og med iX1 dækker BMW SUV-segmentet fra kompakt via mellemstor med iX3 til stor med iX xDrive.

Derudover har de i4 M50 og den 5,4 meter lange luksussedan i7 xDrive60. Midt mellem disse to vil den kommende BMW i5 placere sig. BMW har ikke sagt noget mere konkret om den elektriske 5’er, udover at den lanceres i 2023, men den får formentlig en drivlinje, vi kender fra i4 og i7. Med firehjulstræk samt med baghjulstræk til de markeder, der ikke efterspørger trækkraft på alle fire.

BMW i5 kan også komme i den populære stationcar-variant, BMW kalder Touring, og kender vi dem ret, kommer der helt sikkert en M-version af i5 på et tidspunkt.

BYD

Foto: BYD

Kinesiske BYD, eller Build Your Dream, som de også kaldes, har længe kun haft én model ud over den kompakte BYD Atto3, der kom sidst i 2022: BYD Tang, som vi testede i 2021. De to får snart selskab af BYD Han.

Det er en fem meter lang sedan næsten på størrelse med en Tesla Model S, men til en langt lavere pris.

Med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder er den ikke ligefrem nogen sinke, og firehjulstræk skal sørge for vejgrebet, mens et batteri på 85,4 kWt skal give en rækkevidde på 512 km efter WLTP-standarden. BYD Han kan forresten leveres med et Dynaudio Surround Sound System med 12 højttalere samt 15,6” touchskærm til bagsædepassagererne.

Citroën

Foto: Citroën

Den kompakte, men praktiske ë-C4 er et af de bedste køb i kompaktklassen. I fjor lancerede de den større ë-C4 X, som lover samme enestående kørekomfort, men meget bedre indvendig plads. Den er leveringsklar i år og har med 510 liter større bagagerum end ë-C4. Rækkevidden er opgivet til 360 km.

Kørekomforten sørger Citroëns Hydraulic Cushions og Citroëns superkomfortable sæder både foran og bag for, så det bliver en billigere og mere rummelig konkurrent til bl.a. Tesla Model 3.

Fiat

Abarth 500e 7
Abarth 500e 7

Egentlig er det ikke korrekt at kalde den en Fiat. Abarth står godt på egne ben, selv om den kommende Abarth 500e Scorpionissima er en mere sporty udgave af 500 Electric. Den er lidt bredere og lidt lavere end en almindelig 500 og leveres med 18-tommer fælge og  ‘motorlyd’, som kommer ud af højttalerne. Fiat opgiver 0-100 km/t på syv sekunder, og en tophastighed på 155 km/t.

Batterikapaciteten på 42 kW er den samme som på en 500 Electric og skal give en rækkevidde på omkring 300 km. Abarth-udgaven bliver kun bygget i 1.949 eksemplarer.

Fisker

Foto: Fisker

Henrik Fisker har en urokkelig tiltro til Ocean-SUV’en, som man begynder at levere i 2023. Den 4,77 meter lange bil leveres med firehjulstræk, men kan også leveres med forhjulstræk, og den har op til 630 km rækkevidde og 550 hk.

Ocean i California-mode er unik – her sænkes alle sideruder, inklusive bagruden, og panoramataget åbnes. En smart detalje er touchskærmen i midterkonsollen, som kan drejes fra panorama- til lodret format. Fisker oplyste sidste år, at de havde 2.000 reservationer alene i Norge, der skal leveres i 2023, så det varer måske ikke så længe, ​​før du kan se Fisker Ocean på vejene herhjemme også.

I slutningen af 2023 forventer Fisker at fremvise den mindre Pear, som bliver en kompakt SUV med levering i 2024.

Ford

Foto: Ford

Den seje Mustang Mach-e blev en større succes, end Ford havde forestillet sig. Med endnu større produktionskapacitet kunne de helt sikkert have solgt langt flere af den elektriske firehjulstrækker, som blev toppet af den lynhurtige Mustang Mach-e GT.

Ford E-Tourneo er ikke nær så hurtig, men den er Fords alternativ til Volkswagen ID.Buzz. Begge fås som både varevogn og personbil, og for E-Tourneo er den oplyste rækkevidde 380 km. Den kan trække to tons hængervægt, lades med op til 125 kW og kan leveres med 2,3 kW strømudtage. Ford E-Tourneo kan leveres med op til otte sæder fordelt på tre sæderækker, og den byder på masser af bagageplads.

Hyundai

Foto: Hyundai

Det har længe stået klart, at Hyundai er på vej med en hurtigere version af Ioniq 5. Den hedder Ioniq 5 N, hvor N står for den – i hvert fald for bilentusiaster – kendte racerbane Nürburgring. Med samme drivlinje som Kia EV6 GT betyder det, at Ioniq 5 N får 585 hk og 74 Nm drejningsmoment. Det giver 0-100 km på 3,5 sekunder, og topfarten stopper først ved 260 km.

Ikke helt så hurtig bliver den nye Kona Electric, som kommer i en ny udgave i 2023. Bestselleren er blevet strakt lidt i alle retninger, og det giver bedre indvendig plads og bedre komfort.

Men det er Ioniq 6, vi har størst forventninger til.

Den er yderst aerodynamisk med en Cd-værdi på imponerende 0,21, og den får en rækkevidde på over 610 km. Vel at mærke hvis man vælger Long Range-udgaven med baghjulstræk.

Long Range-udgaven af Ionic 6 kan leveres med firehjulstræk med en batteripakke på 77,4 kWt og 800V arkitektur. Den har 325 hk og 605 Nm drejningsmoment. Det skal tage 5,1 sekunder at nå fra 0-100 km/t.

JEEP

Foto: JEEP

Avenger er Jeeps første elektriske SUV. Den kommer i løbet af 2023, men kun med forhjulstræk. Rækkevidden er lidt over 400 km, og Avenger placerer sig i samme klasse som Peugeot e-2008 og Hyundai Kona Electric.

Jeep oplyser, at Avenger har kort udhæng for og bag for bedre at begå sig i terræn, og den er udstyret med Jeeps Selec Terrain-køreprogrammer, som vi kender fra firehjulstrækkerne, og som skulle give bedre tilgængelighed.

KIA

Foto: KIA

Det er tvivlsomt, om Kia EV9 får døre, der åbner som de gør på billedet ovenfor. Det er mere sikkert, at EV9 bliver en fem meter lang SUV med firehjulstræk og en rækkevidde på op til 540 km, som skal bruge under seks sekunder på at nå op på 100 km/t. Som billedet antyder, er der god plads indenfor. Det skyldes en akselafstand på 310 cm og et fladt gulv.

EV9 bliver vist i færdig version i løbet af første kvartal 2023, og da vil vi godt vædde på, at den har konventionelle døråbninger i siderne.

De første biler skal kunne leveres tæt på sommeren 2023.

Lexus

Foto: Lexus

Den kommende RZ 450e er baseret på den samme platform, som bruges på Toyota bZ4X, altså den elektriske SUV, som nogle kender som Subaru Solterra. Lexus RZ 450e er dermed den tredje elbil på samme platform.

Det betyder nogenlunde identiske præstationer. Batteriet på 71,4 kWt rækker til 400 km, mens 313 hk fordeles på alle fire hjul. RZ 450e kan også udstyres med et yoke-rat, det vil sige et rat, der ligner det, man finder i cockpittet på et fly. Tesla har det samme på Model S og X Plaid, men i modsætning til Tesla bruger Lexus ægte steer-by-wire, elektrisk styretøj,  frem for mekanisk styring med forbindelse til de drejende forhjul.

Lexus-varianten kan leveres fra første kvartal 2023.

Lotus

Foto: Lasse Svendsen

En elektrisk Lotus lyder ikke bare spændende, den er snart på vejene i 2023 i form af Lotus Eletre. Den er ikke ligefrem lille og let, noget Lotus ellers er kendt for.

Der er god plads indvendig i den 510 cm lange bil, som har 668 liter bagageplads bago og 48 liter i frunken foran. Ikke mindst takket være en akselafstand på tre meter.

Et 112 kWt batteri rækker til 600 km for Eletre og 580 km for Eletre S. Som begge har 603 hk og 70 Nm drejningsmoment. Det betyder 0-100 km/t på 4,5 sekunder og en topfart på 250 km/t.

Hvis det ikke er nok, kan man vente på Eletre R, som leveres med baghjulsstyring, Launch Control, Track Mode, Lotus Dynamic Handling Pack og hele 905 hk med 985 Nm. Det betyder 0-100 på 2,95 sekunder. Eletre kan leveres med kulfiberkeramiske bremser samt et 2160 watt lydanlæg fra engelske KEF med 23 højttalere.

Maserati

Foto: Maserati

Det er lidt interessant, at Maserati er den af de italienske bilproducenter, som udover Fiat med den lille 500 er først med at lancere fuldt elektriske biler. Ikke kun én, men to. Den første er Gran Turismo Folgore, som er en lav og hurtig 2+2 coupé, som Maserati oplyser vil få op til 1.200 hk. Det skulle give 0-100-tider på 2,7 sekunder fra de tre elektromotorer.

Folgore betyder lyn på italiensk, og bilen kan udstyres med et high-end lydsystem fra italienske Sonus faber. Det samme kan bestilles til den større Grecale Folgore, som bliver Maseratis elektriske SUV, på størrelse med Porsche Macan og Alfa Romeo Stelvio. Den får en batterikapacitet på 105 kW, der giver en rækkevidde på godt 500 km, 550 hk og 800 Nm drejningsmoment med firehjulstræk.

Mercedes-EQ

Mercedes-EQ EQE SUV. Foto: Mercedes

Med de allerede eksisterende EQA, EQB og EQC skulle man tro, at Mercedes var godt dækket ind med elektriske SUV-modeller. Men snart kommer både EQE og EQS i SUV-versioner.

Den over fem meter lange EQS SUV kommer først, i to udgaver, 450 4Matic og 580 4Matic med enten fem eller syv sæder og med en rækkevidde på 613 km for 450 4Matic og 558 km for 580 4Matic.

580 4Matic får 544 hk og 858 Nm drejningsmoment, for 450 4Matic er tallene 360 hk og 800 Nm. Begge kan trække 1,8 ton hængerlast, og vælger man femsæderen, får man hele 645 liter bagagevolumen.

EQE SUV’en er noget kortere med en længde på 486 cm og fås også i to udgaver: 350 4Matic og 500 4Matic med firehjulstræk, og med op til 580 liters bagagevolumen er der god plads til lange ture. Rækkevidden for 350 4Matic er opgivet til 558 km.

Mini

Foto: Mini

Den lille Mini Cooper SE er indtil videre Minis eneste elbil, men den bliver inden længe efterfulgt af en helelektrisk udgave af den femdørs Countryman-udgave. Den er meget større, og en længde på omkring 4,5 meter betyder, at den er langt mere familievenlig end den lille Cooper SE.

Countryman deler platform med BMW iX1 og får 272 hk og et batteri på 64,7 kW. Det skulle give en rækkevidde på godt 400 km, selv med to motorer og firehjulstræk.

NIO

Foto: NIO

Den kommende EL7 fra Nio bliver en rummelig SUV med en rækkevidde på op til 580 km, 658 liters bagagevolumen, og med hele 64 hk kan den store elektriske SUV gå fra 0 til 100 km på 3,9 sekunder.

EL7 kan leveres uden batteri, hvor man i stedet abonnerer på et udskifteligt 75 eller 100 kWt batteri, som du skifter på en af ​​Nios batteristationer. Nio EL7 kan også trække to tons hængervægt, og den skal på sigt kunne bruges med et meget større 150 kWt batteri.

Opel

Opel Astra Electric. Foto: Opel

De kommende Opel Astra Sports Tourer Electric og Astra Electric er blevet lanceret i helelektriske udgaver med en rækkevidde på op til 416 km.

Begge leveres med et 54 kWh lithium-ion batteri, en elmotor på 115 kW (156 hk) og 270 Nm moment på forhjulene samt en tophastighed på 170 km/t. Opel angiver bagagevolumen i Astra Sports Tourer til generøse 516 liter, eller 1.553 liter, når bagsæderne klappes ned.

Bilerne vises i begyndelsen af 2023.

Peugeot

Foto: Peugeot

Peugeot 308 lanceres som ren elbil, og den kommer i to varianter, som får betegnelserne E-308 og E-308 SW. De får op til 400 km rækkevidde ifølge Peugeot, som fortæller, at bilerne får nye nye motorer med 156 hk og 260 Nm. Peugeot E-308 vil være på markedet fra efteråret 2023. Den nye Peugeot E-308 SW kommer 2-3 måneder senere.

Polestar

Foto: Polestar

Polestars tredje model hedder naturligvis Polestar 3. Det er en 4,9 meter lang og 1,61 cm høj SUV med 484 liters bagagevolumen, 32 liters frunk og en opgivet bagagevolumen på 1.411 liter.

Den kan trække 2,2 tons på krogen og leveres med Long Range Dual-motor, eller med Performance-pakken, der leverer en effekt på 380 kW (517 hk) med et drejningsmoment på 910 Nm. Den over 2,5 ton store elbil bevæger sig fra nul til hundrede på 4,7 sekunder.

Batterikapaciteten på netto 107 kWh giver en rækkevidde på 560 km i Performance-udgaven, og forbruget er opgivet til 21,9-23,1 kWh/100 km. Uden Performance-pakken er den oplyste rækkevidde 610 WLTP-kilometer.

De første biler forventes leveret til kunderne i fjerde kvartal 2023.

Porsche

Foto: Porsche

Den lave Taycan har været en succes for Porsche, og i elbil-glade Norge har den knust 911’eren i salgsstatistikken. Den kommende elektriske version af Macan kan overtage stafetten fra Taycan, når den ankommer hen mod slutningen af ​​året.

Det betyder formentlig, at mens du kan bestille en elektrisk Macan i 2023, så får du næppe bilen leveret før i 2024. Porsche har ikke afsløret meget om Macan, men den får en batteripakke med en ladeeffekt på op til 270 kW og sandsynligvis en rækkevidde på over 500 kilometer (WLTP). Macan vil blive bygget på den samme PPE-platform med 800v-arkitektur, som den deler med den kommende Audi Q6 e-tron.

Det siges, at elmotorerne i Macan vil have op til 603 hestekræfter (450 kW) og 1001 Nm drejningsmoment. Det vil i så fald gøre Macan til en meget hurtig elektrisk SUV, når den kommer engang i 2024.

Rolls Royce

Foto: Rolls Royce

Manges drengedrøm, en Rolls Royce, blev for nylig vist som helelektrisk, da Spectre blev lanceret ved udgangen af 2023. Som billederne viser, er det en ganske gedigen firesæders med to døre, hvor der på ingen måde er givet køb på den afslappede elegance, Rolls Royce er kendt for. Batteriet skal være god for en rækkevidde på 520 km, og med 577 hk og 900 Nm drejningsmoment skal den fem meter lange Rolls kunne klare at passere 100 km/t på 4,5 sekunder.

Spectre skal være klar til bestilling hen mod årets udgang.

Smart

Foto: Smart

De plejede at være så små, at man kunne gadeparkere dem på tværs. Det blir sværere med den 4,27 m lange Smart #1, som er en kompakt femsæders SUV med en rækkevidde på op til 440 km. Den har en elektromotor på 268 hk under bagagerummet på 411 liter, og den kan købes både på nettet og hos udvalgte forhandlere.

Bilen er et resultat af et samarbejde med Geely, som bygger bilen, og Mercedes.

Volkswagen

Illustration: Volkswagen

Efter ID.3, ID.4 og iD.5 er scenen snart sat til ID.7. Det er egentlig en Volkswagen, vi ikke havde troet, vi ville se andre steder end i Kina, hvor lange sedaner er meget populære. Denne skal bygges i Tyskland, og ID.7 kommer også som stationcar senere. Men først ude er bilen, der kommer til at ligne illustrationen ovenfor.

Det bliver en knap fem meter lang bil med meget lav luftmodstand på 0,23 Cd, og med et 77 kWt batteri vil versionen med baghjulstræk kunne klare en rækkevidde på over 600 km. ID.7 vil desuden blive leveret med firehjulstræk og garanteret i en sporty GTX-variant.

Volvo

Volvo EX90. Foto: Volvo

Den elektriske afløser for Volvos store XC90 hedder EX90 og kan bestilles nu. Den helelektriske SUV er 503 cm lang og deler platform med den nyligt lancerede Polestar 3, men kan leveres som syvsæders. Den har en rækkevidde på op til 600 km fra et batteri med en nettokapacitet på 107 kW.

Bilen bliver tilgængelig i to versioner, EX90 Twin og Twin Performance. Twin-versionen får 300 kW/408 hk og 770 Nm drejningsmoment, mens Twin Performance får 517 hk. Det betyder, at Twin kan gå fra 0-100 km/t på respektable 5,9 sekunder, mens Twin Performance klarer det på 4,9 sekunder.

Begge leveres med et 107 kWt batteri, som giver en rækkevidde på 585 km for Twin og 580 km for Twin Performance. Den tager op til 2.200 kg på krogen. Syv sæder er standard, og når den bageste række ikke er slået op, er der 665 liter bagageplads bagi. Derudover er der 34 liter i frunken foran. Med tredje række i brug falder bagagevolumen til 310 liter inklusive 65 liter under bagagerumsgulvet.

XPeng

Foto: XPeng

Den kommende G9 fra XPeng er heller ingen lilleput. Længden er 4,9 meter, og den har en bagagevolumen på hele 660 liter. Derudover har den en frunk på 71 liter. G9 kan leveres med firehjulstræk.

XPeng beretter om 520 hk, 717 Nm og 0-100 km/t på 3,9 sekunder samt en rækkevidde på op til 570 km med baghjulstræk. 520 km med firehjulstræk. Den har også 800V-arkitektur, der understøtter hurtigladning op til 300 kW.

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

8 kommentarer til “Nye elbiler i 2023”

  1. Mangler priser
    Og med de tal der oplyses, Ville det være et godt grundlag for sammenligning at udstyre de fossile med tilsvarende drejningsmoment og antal hk.
    Samt forbruget på begge typer også sammenlignet.

    Svar
  2. Hvorfor har flere af bilerne så mange hk når vi kun må køre 130 km/t?
    Det kan da ikke være særligt miljørigtigt. Det giver også et enormt dækskifte mv.

    Svar
  3. Tak for fokus på El-bil markedet. Ærgerligt at der i disse grønne tider bygges så mange dyre og kraftsmæssigt vildt overdimensionerede biler. Man må køre max 130 km/t i DK!!!!
    Hvor er de fornuftige el-biler med lang range og samtidigt økonomisk og bæredygtig ydelse. Og så vil det være herligt med et godt gammeldags excelark med alle data incl. priser.

    Svar

Skriv en kommentar

You’ll want to hear this: Everything you need to know about Belkin’s audio range Consumer electronics leader Belkin celebrates its forty-year legacy with innovations that help you to be ready for today
Kan laves om til en pick-up En rigtig 'tough guy' til en aktiv livsstil.
Polestar 2 får baghjulstræk og flere kræfter Hurtigere, mere sporty og med længere rækkevidde.
SE VIDEO: Tesla Model S Plaid - vanvid på fire hjul Geir og Audun har styret (yoket) en Tesla Model S Plaid! Den komplette test kommer lørdag, her får du en lille smagsprøve.
Her er årets bil 2023 Car of the year 2023.
Teslas prisfald: Har det ændret bilmarkedet for altid? Nu kan du pludselig få en rummelig Model Y familiebil til prisen for en lille elbil. Det bør få konkurrenterne til at ryste i bukserne.
Følg Lyd & Billede