Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Polestar 4 er prissat

Alt om priser, specifikationer og levering.

Skrevet af / 31/01/2024 - 09:05
Polestar 4 er prissat

Nu kan du konfigurere og bestille Polestar 4, som kommer i to versioner og med fire forskellige udstyrspakker. Hvis du er hurtig, kan du forvente levering i august 2024, oplyser Polestar.

Startprisen er 465.600 kroner, og så får du en Long Range Single Motor, hvilket betyder baghjulstræk. Den firehjulstrukne version hedder Long Range Dual Motor, og den starter ved 495.000 kroner, før du har valgt udstyrspakker i konfiguratoren.

“Introduktionen af Polestar 4 på alle markeder frem til 2024, betyder, at vi nu har tre modeller i vores salgsportefølje og det vil betyde meget for vores succes. Polestar 4 udfordrer premium performance-klassen i det større SUV-segment. Med sin innovative nyfortolkning af en SUV-coupé tilbyder Polestar 4 både plads og et fantastisk udseende,” siger Thomas Ingenlath, CEO for Polestar, i en pressemeddelelse.

(Foto: Polestar)

Polestar 4 er omtrent lige så stor som en BMW i4, som er en naturlig konkurrent i premium-segmentet. Det er her Polestar ønsker at være. Lighederne med Polestar 2 og 3 er åbenlyse, men den coupélignende taglinje giver Polestar 4 en mere sporty profil. Den er også større end Polestar 2 og otte centimeter længere end BMW i4.

Læs også Køremaskine for de køreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromis mellem sportsvogn og familiebil.

Ingen bagrude

484 cm lang, 214 cm bred og 154 cm høj. (Foto: Polestar)

Den indvendige plads, især på bagsædet, er bedre i Polestar 4. Meget takket være en akselafstand på 2999 mm – og det totale fravær af en bagrude. Fjernelsen af bagruden har gjort det muligt for designerne at flytte tagstolpen længere tilbage og give bagsædepassagererne mere plads i højden.

“Med Polestar Precept præsenterede vi et helt nyt miljø på bagsædet. Ved at fjerne bagruden og flytte den bageste tagstolpe, som spiller en vigtig rolle for sikkerheden, længere tilbage, får passagererne på bagsædet af vores SUV-coupé virkelig en unik oplevelse,” siger Maximillian Missoni, designchef hos Polestar i pressemeddelelsen.

Et kamera placeret i taget viser billeder bagfra eller fra bagsædet på en skærm foran det sted, hvor bakspejlet normalt sidder.

To versioner

Bagsæderyglænene er elektrisk justerbare, og når loftshimlen trækkes tilbage, kan selv høje personer finde en behagelig siddeposition. Foto: Polestar

Hvis man vælger den baghjulstrukne version, kaldet Long range Dual motor, kan man vælge et køreprogram, der prioriterer enten rækkevidde eller aktiv kørsel. For dem, der vælger Performance-pakken til firehjulstrækversionen, er der et performance-køreprogram til rådighed, som strammer drivlinjen op og driver begge motorer samtidigt for fuld kraft og med maksimal ydelse.

Læs også Forbedret bestseller Polestar 2 er bedre at køre, den kører længere og lader hurtigere. Ja, og så har den også fået launch control.

Polestar 4 Long range Single Motor

  • 100 kWt batteri, 400 V batteriarkitektur
  • 200 kW opladningseffekt, DC 10-80 procent på 31 min
  • 22 kW ved normal oplading
  • V2L (Vehicle-to-load) tovejs-opladning
  • 610 km rækkevidde (WLTP)
  • 200 kW, 342 hk
  • Drejningsmoment: 342 Nm
  • 0-100 km/t: 7,1 s.
  • Topfart: 200 km/t

Polestar 4 Long range Dual Motor

  • 100 kWt batteri, 400 V batteriarkitektur
  • 200 kW opladningseffekt, DC 10-80 procent på 31 min
  • 22 kW ved normal oplading
  • V2L (Vehicle-to-load) tovejs-opladning
  • 580 km rækkevidde (WLTP)
  • 400 kW, 544 hk
  • Drejningemoment: 686 Nm
  • 0-100 km/t: 3,8 s.
  • Topfart: 200 km/t

Den baghjulstrukne version af Polestar 4 leveres som standard med passive støddæmpere med spiralfjedre, mens den firehjulstrukne version har semi-aktive ZF-støddæmpere med tre dæmpningsmuligheder: Standard, Nimble eller Firm.

Bilen kan trække anhængere på op til 2 tons og bære 75 kg taglast. Polestar opgiver bagagerumsvolumen til 526 liter, 1536 liter, når bagsæderyglænene er lagt ned, og der er et lille rum på 15 liter foran under motorhjelmen.

Trådløst Apple CarPlay

(Foto: Polestar)

I Polestar 4 kører infotainmentsystemet på Android Automotive OS og Snapdragon Cockpit Platform på en 15,4-tommers landskabsorienteret touchscreen med Google integreret.

Her får du stemmestyring via Google Assistant, Google Maps og Google Play – og endelig: Trådløst Apple CarPlay som standard. I konfiguratoren kan du krydse af for et Harman Kardon-lydsystem med tolv højttalere og en forstærkereffekt på i alt 1400 watt. Hvis du også vælger læderpakken med Nappa-læder, får du to højttalere i hver nakkestøtte foran, i alt 16 højttalere. Polestar 4 kan opdateres med cloud-opdateringer (OTA) såsom softwareforbedringer og nye funktioner.

Foran føreren er der monteret en 10,2-tommers skærm på ratstammen. Den kan ikke kun vise hastighed, batteriprocent og rækkevidde, men også oplysninger om andre trafikanter, hjælpefunktioner og aktiv navigation.

Et 14,7-tommers head-up-display (HUD) viser oplysninger om bilens telefon og navigation på forruden. Her kan man også aktivere en snefunktion, som ændrer tekstfarven fra hvid til gul for at øge læsbarheden om vinteren.

Bagsædepassagererne får en separat skærm mellem forsæderne til at styre medierne og klimaanlægget.

Lavere CO2-aftryk

(Foto: Polestar)

Polestar 4 leveres med materialer som strikkede tekstiler fremstillet af 100 % genanvendt PET, biobaseret MicroTech-vinyl og sporbart læder fra Bridge of Weir, der stammer fra skotske gårde. Vurderet til de højeste globale standarder af det uafhængige Animal Protection Index.

Sikkerhed

(Foto: Polestar)

At der er taget godt hånd om sikkerheden, er måske ingen overraskelse i betragtning af de tætte bånd mellem Polestar og Volvo. Syv airbags er inkluderet, og sikkerhedsudstyr som radar, 12 kameraer og 12 ultralydssensorer holder øje. Et indvendigt kamera sørger for, at føreren er opmærksom.

Fire udstyrspakker

(Foto: Polestar)

Som med Polestar 2 kan du vælge udstyrspakker og ekstraudstyr i konfiguratoren, herunder Plus- og Pilot-pakkerne. Plus-pakken omfatter HUD med Snow Mode-funktion, 22 kW AC-opladning, Pixel LED-forlygter med adaptivt fjernlys, elektrisk justerbar ratstamme, opgraderede sæder, MicroTech-stof eller Tailored Knit-stof i interiøret, elektrisk justerbare bagsæder, opvarmet rat og bagsæder, Harman Kardon premium sound og en touchskærm mellem forsæderne.

Nappa-pakken kan tilføjes til Plus-pakken og omfatter ventilerede nappalædersæder med massage og højttalere i nakkestøtterne.

Plus Pro-pakken tilføjer 21-tommer fælge, flere designdetaljer og Nappa-pakken, mens Pilot-pakken omfatter Pilot Assist og Lane Change Assist.

Performance-pakken til Long range Dual motor edition fokuserer på køreoplevelsen og omfatter 22″ smedede alufælge, ventilerede Brembo-bremser for og bag, Polestar Engineered tuning og detaljer i Swedish gold.

Andre tilføjelser til udstyrslisten omfatter et elektrokromatisk panoramaglastag, sideskørter og nedre paneler malet i samme farve som karrosseriet, tonet glas på de bageste sideruder og et elektrisk sammenklappeligt anhængertræk.

Priser – igen:

Polestar 4 Vejledende priser
Long range Single motor (inkl. levering) 465.000 kroner
Long range Dual motor (inkl. levering) 495.000 kroner
Pilot Pack 16.000 kroner
Plus Pack 50.000 kroner
Pro Pack 27.000 kroner
Performance Pack (kun dual-motor) 50.000 kroner

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tesla Cybertruck på vej til Danmark

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på samlebånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Lyd & Billede
Scroll to Top