Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Polestar 3 får lang rækkevidde

Den bliver billigere end frygtet, og går længere, end vi havde turdet håbe på.

Skrevet af / 12/10/2022 - 19:00
Polestar 3 får lang rækkevidde

Polestar 3 har verdenspremiere i København, hvor vi er til stede for at se og høre mere om Polestars første elektriske SUV.

I lighed med Polestar 1 og 2 har også Polestar 3 fået et distinkt designsprog. Med en let buet taglinje, som ender i en skarpskåren D-stolpe, med en hækspoiler, som hænger som en lille sneskovl over den smalle bagrude. Et panoramatag i glass dækker alle fem siddepladser.

Set bagfra ser den særligt dynamisk ud. Foran har den de samme Dual Blade forlygter, vi kender fra Polestar 2, men frihøjden og den længere akselafstand fortæller, at der er tale om en SUV.

Foto: Polestar

Vælger man Performance-pakken, får man en maksimal effekt på 380 kW (517 hk) og 910 Nm drejningsmoment, som flytter den over 2,5 ton tunge elbil fra nul til hundrede på 4,7 sekunder.

Rækkevidde

Så sluger den også hurtigt batterikapaciteten på netto 107 kWt, som skal give en rækkevidde på 560 kilometer i Performance-versionen – med et forbrug opgivet til 21,9 – 23,1  kWt/100 km – før man skal lade op.

Hvis man vælger Polestar 3 uden Performance-pakken, taber man lidt effekt, men vinder rækkevidde sammenlignet med Performance-udgaven. Lavere effekt giver en opgivet rækkevidde på 610 WLTP-kilometer og et lidt lavere forbrug på 20,1 – 21,1 kWt/100 km.

Foto: Polestar

250 kW hurtigladning

De to første versioner af Polestar 3 har begge to elektromotorer. En foran og en bag. Long Range Dual Motor, uden Performance-pakken, yder 489 hk og 940 Nm. Den klarer 0-100 på 5 sekunder, og en topfart på 210 km/t. Som er identisk på udgaven med Performance-pakken.

Batteripakken med 400 V-teknologi er bygget op med 204 prismatiske battericeller, med Nikkel-mangan-kobolt i 17 moduler. Batteripakken er i aluminiumshus og beskyttet med borstål. Batteriet kan lades med op til 11 kW AC-tilkobling, eller op til 250 kW, når man lader på en DC-hurtiglader.

Foto: Polestar4

Luftaffjedring

Chassiset har ophæng i aluminium og er udstyret med adaptiv luftaffjedring med aktive dæmpere fra ZF, som justerer dæmperne hvert andet millisekund (500 Hz) for at tilpasse affjedringskomforten til vejforholdene.

Polestar 3 får samme sikkerhedssystem som Volvo EX90, som styres af en Nvidia-processor, og der er brugt komponenter fra Zenseact, Luminar og Smart Eye.

ADAS-teknologi (Advanced Driver Assistance System) med flere sensorer passer på føreren og passagererne.

Fra andet kvartal 2023 får Pilot-pakken LiDAR fra Luminar, tre kameraer, fire ultrasoniske sensorer med kamerarengøring for og bag, samt real time-data om bilens omgivelser, som klargør bilen til autonom kørsel.

Foto: Polestar

Dæk og bremser

Polestar 3 leveres med bremser fra Brembo med fire stempler og 400 mm borede og ventilerede bremseskiver foran, og 390 mm ventilerede bremseskiver bag. Udgaven med Long range Dual Motor udstyres med Michelin Pilot Sport 4 EV eller Continental SportContact 7 i dimensionen 265/45R21 for, og 295/40R21 bag.

Større dæk på 22-tommer er tilvalg, her får man Pirelli P-Zero med 265/40R22 for og 295/35R22 bag.

Foto: Polestar

Plads og bagageplads

Med en akselafstand på næsten tre meter – 298 cm – og en totallængde på 4,9 meter er den 1,61 cm høje Polestar 3 blandt de større SUV’er. Alligevel er bagagerummet begrænset til 484 liter, inkluderet 90 liter under lastgulvet. Det er 16 liter mindre end i en BMW iX M50, men så har Polestar 3 en lille ‘frunk’ foran på 32 liter, hvor der er plads til ladekabler og eventuelt en weekendtaske.

Bagsædet kan lægges ned, og det øger lastevolumen til 1.411 liter. Taglast er begrænset til 100 kg.

Bilen kan tage en anhængervægt på op til 2,2 ton, dvs. f.eks. en lille hestetrailer (med hest!) – eller en større campingvogn, hvis man foretrækker det.

Pris og tilgængelighed

Startprisen for udgaven med Long range Dual motor er ca. 800 000 kroner uden afgifter. Det er inkluderet både Polestars Pilot- og Plus-pakke med bl.a. panoramatag, 360 graders-kamera og varmepumpe. Det samme gælder luftaffjedring og Brembo-bremser.

Hertil kan lægges ca. 80.000 kroner for Performance-pakken, som foruden øget effekt og sportsundervogn bl.a. indeholder Polestars signatur gulddetaljer, inkluderet ventilhætter, sikkerhetsbælter og en laserætset indvendig lysliste.

Polestar 3 bliver en 2023-model, hvor de første biler forventes leveret til kunderne i fjerde kvartal, men den kan bestilles allerede nu.

Billedgalleri

Polestar 3 B (9) Snow, Performance Pack Polestar 3 A Snow, Performance Pack (4) Polestar 3 A Snow, Performance Pack (1) Polestar 3 C (6) Repurposed Aluminium, Performance Pack Polestar 3 C (20) Polestar 3 C (13) Jupiter Nappa, Black Ash, Performance Pack Polestar 3 C (1) Jupiter Nappa, Black Ash, Performance Pack Polestar 3 B (17) Snow, Performance Pack
<
>
Foto: Polestar

Teknisk

Polestar 3 Long range Dual motor
Vejledende startpris[1] Ca. 800.000 kr. ekskl. afgifter
Plus-pakke Inkluderet
Pilot-pakke Inkluderet
Pilot-pakke med LiDAR Tilvalg, forventes tilgængelig fra 2. kvartal 2023
Performance-pakke 70 000 kr.
Effekt 360 kW (380 kW med Performance-pakke)
Drejningsmoment 840 Nm (910 Nm med Performance-pakke)
0-100 km/t (mål) 5,0 sekunder (4,7 med Performance-pakke)
Topfart  210 km/t
Batterikapacitet (nominel) 111 kWh
Batteritype 400V litium-ion
Batteripakke konstruktion 204 prismatiske celler, 17 moduler, aluminiumsbatterihus forstærket med borstål
Rækkevidde (indledende, mål) [2] Op til 610 km (WLTP)
Elektrisk motortype Permanentmagnetiserede synkronmotorer
Motorkonfiguration To motorer (én foran og én bag)
Dreningsmomentfordeling Dobbelkobling på bagaksel
Gear Single speed
Luftmodstandskoefficient 0,29 Cd
Luftmodstand 0,78 CdA
Ladeeffekt (DC) Op til 250 kW
Ladeeffekt (AC) Op til 11 kW
Akselafstand 2,985 mm
Længde 4,900 mm
Højde 1.627 mm (1.614 i Europa)
Bredde inkl. spejle 2.120 mm
Frihøje 211 mm (201 mm i Europa)
Egenvægt 2.584-2.670 kg
Vægtfordeling 50:50
Maksimalt tilladt hængervægt med bremser 2.200 kg
Karosseri Selvbærende stålkarosseri
Chassis Stål, med aluminiumsaksler
Hjul og dæk Forskudte (staggered), 21-22 tommer
Bremser Brembo med fire stempler, 400 mm borede og ventilerede (for)

Standard med monostempel, 390 mm ventilerede skiver (bag)

Indre svingdiameter (fortovskant til kant) 11,8 m
Hjulophæng Dobbelte bærearme (for)

Integreret kobling (bag)

Dæmpere Adaptivt, selvjusterende to-kammers luftaffjedringssystem med ZF aktive dæmpere
Opbevaringsrum foran, kapacitet 32 liter
Bagagerum, kapacitet 484 liter (inkl. 90 liter under lastgulvet)
Lastekapacitet bag (bagsædet nedfældet) 1.411 liter (inkl. 90 liter under lastgulvet)
Maksimal totalvægt taglast 100 kg

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

0
Lyd & Billede
Scroll to Top