TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Maserati GranCabrio Folgore

Måske den flotteste elbil til dato.

Af / 18/04/2024 - 10:00
Maserati GranCabrio Folgore

Maserati har kappet taget af GranTurismo, og hold da op, hvor er det flot. GranCabrio er en 2+2 baseret på GranTurismo og er en firesæders med stoftag, der foldes pænt om bag sæderne, når man trykker på knappen.

Taget kan foldes sammen og gemmes væk under dækslet på 14 sekunder, og med elmotor for og bag hører man kun suset af luft, der stryger hen over den åbne cabriolet. Hvis det begynder at regne, kan taget lukkes ved hastigheder på op til 50 km/t.

GranCabrio Folgore leveres med samme drivlinje som GranTurismo Folgore.

Lynhurtig

GranTurismo Folgore cab 1
Foto: Maserati

De to elmotorer leverer 761 hk med et samlet drejningsmoment på 1.350 Nm, hvilket giver bilen firehjulstræk og en forrygende ydeevne, hvor 0-100 km/t klares på lynhurtige 2,8 sekunder. Topfarten er begrænset til 290 km/t.

Hurtigladning

GranTurismo Folgore cab
Foto: Maserati

GranCabrio Folgore har et 92,5 kW-batteri, der kan oplades med op til 270 kW, og den kan oplades med op til 22 kW på hjemmeladeren. Ligesom GranTurismo er også GranCabrio udstyret med 800 volts-teknologi, hvilket betyder, at man kan lade i 18 minutter på en hurtiglader for at øge batterikapaciteten fra 20 til 80 procent.

Annonce

Maserati opgiver rækkevidden til 443 km og forbruget fra 17,0 til 23,3 kWh / 100 km.

GranTurismo Folgore cab 2 GranTurismo Folgore cab 4 GranTurismo Folgore cab 6 GranTurismo Folgore cab 5
<
>
Foto: Maserati

Sonus faber

Stoftaget fås i flere farver. Det samme gælder bilen, der indvendigt kan beklædes med stof-, denim- eller læderinteriør. Den fås også med et Sonus faber lydanlæg med 19 højttalere, som sikrer, at alle fire kan høre musikken lige godt.

Bagagerummet på 151 liter har knap nok plads til et par weekendtasker, men det er næppe heller bilen, man vælger til de lange ferieture med børn på bagsædet.

GranTurismo Folgore cab 3
Foto: Maserati

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?

Endelig: Håndfri kørsel i Europa