Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Xpeng G6: Elektrisk SUV for de fleste?

Xpeng G6 er en mellemstor, men rummelig SUV, med premium kvalitet og en aggressiv pris. Vi fik set den, men venter stadig på prisen.

Skrevet af / 11/04/2024 - 15:09
Xpeng G6: Elektrisk SUV for de fleste?

Ved dagens SHE-messe i Oslo Spektrum kunne man få et glimt af kinesiske Xpengs nyeste elbil – den mellemstore SUV Xpeng G6. Bilen er en direkte konkurrent til populære modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 / ID.5 og Skoda Enyaq i det stadigt voksende og konkurrenceprægede elektriske SUV-segment.

Xpeng G6 unveiling
Video: Geir Gråbein Nordby

G6 har en akselafstand på 289 cm, hvilket giver masser af plads i kabinen i den 4,75 meter lange bil. Begge tal er næsten på millimeteren identiske med Tesla Model Y, som tydeligvis har været en inspiration i designet af G6.

Xpeng G6 trunk
Foto: Geir Gråbein Nordby

Rummeligt bagagerum

Bagagerummet på 571 liter er rummeligt, ligesom i Skoda Enyaq Coupé RS. Formen ligner også, men Xpeng G6 har en mere indbydende front med en lysstribe højt oppe på fronten sammen med de større kørelys på hver side af den lavt placerede kølergrill. Personligt kan jeg godt lide udseendet på G6.

Xpeng har arbejdet meget med chassiset for at give G6 gode køreegenskaber. Batteripakken er integreret i chassiset for at få et lavere tyngdepunkt og frigøre plads i kabinen (5% vertikal pladsbesparelse), hvilket især er mærkbart ved bagsæderne. Det giver også bilen en endnu mere stabil og krængningsfri opførsel på vejen.

Xpeng G6 interiorjpg
Foto: Geir Gråbein Nordby

Premium

Xpeng hævder, at G6 har en virkelig god byggekvalitet og premium-materialer overalt i bilen. Den udstillede bil var lakeret i en stærkt orangerød metallak, som viste en antydning af et lilla skær, da vi lyste på den med en lommelygte. Interiøret var dog svært at bedømme i det dunkle Spektrum-lokale, men bilen har ventilerede lædersæder og stof på de “rigtige” steder. Meget lav plastikfornemmelse trækker op.

Imponerende hurtiglading

G6 har en imponerende ladekapacitet på 280 kW, hvilket skulle give 10-80 procent opladning på bare 20 minutter. Rækkevidden er opgivet til 550 kilometer i versionen med firehjulstræk. I Skandinavien fås bilen kun i to varianter: Standard Range med baghjulstræk og Performance med firehjulstræk. Sidstnævnte klarer 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Kraftfuldt. Nyttelasten spænder fra 420-453 kg afhængigt af versionen.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Fuldt udstyret

Uanset hvilken variant, du vælger, er den “fuldt udstyret”; det eneste, du kan betale ekstra for, er lak og et ekstra sæt hjul. Det betyder, at du får et Xopera lydanlæg med 18 højttalere, subwoofer og 960 watt forstærkereffekt, varmepumpe og det digitale førerassistentsystem Xpilot med i prisen.

Samt 50 watt trådløs opladning med plads til to mobiler på samme tid.

Læs også Kineserne er bedre end konkurrenterne Glem alt hvad du tror, du ved om kinesiske elbiler. Xpeng G9 er en teknologibombe af en SUV der udfordrer de etablerede premium-mærker på en række områder.

Ikke LiDAR eller Matrix-lys

I Kina er bilen udstyret med LiDAR, men det er udeladt på den europæiske version. En unødvendig omkostning i betragtning af det lave niveau af selvkørsel, som den konservative lovgivning tillader, får vi at vide.

Det er blevet en selvfølge, at biler i dag har LED-kørelys, og det gælder også G6. Men hvor mange af konkurrenterne har Matrix-lys med dæmpbare zoner, har G6 det ikke. I den henseende overgås Xpeng af de fleste af sine konkurrenter. Vi nævner i flæng: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-E (og den kommende Explorer), NIO EL6 og Tesla Model Y. Også de nyeste udgaver af Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 har det nu.

LED kørelys, men ikke Matrix. Foto: Geir Gråbein Nordby

7 års garanti

Xpeng giver sine modeller hele 7 års garanti eller 160.000 km, hvilket må siges at være blandt de bedste i branchen. G6 vil også kunne trække en trailer på 1.500 kg og have en taglast på 75 kg.

Xpeng G6 angle
Foto: Geir Gråbein Nordby

Xpeng G6: Pris og tilgængelighed

Xpeng G6 vil blive lanceret i tredje kvartal. Prisen vil blive afsløret på et tidspunkt inden da, men vi hørte, at de “ser frem til” at afsløre, hvor “konkurrencedygtig” prisen vil være.

Bilen virker i hvert fald konkurrencedygtig og veludstyret, men i et meget konkurrencepræget segment bliver prisen helt sikkert afgørende for, hvor succesfuld den bliver. Vi venter i spænding!

Mere info: xpeng.com

Xpeng G6 veiled Xpeng G6 Xpeng G6 2 Xpeng G6 rear Xpeng G6 rear angle Xpeng G6 side Xpeng G6 Performance Logo Xpeng G6 front angle Xpeng G6 front angle 2
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

1 kommentar til “Xpeng G6: Elektrisk SUV for de fleste?”

  1. Peter Madsen

    Hej Lyd og Billede

    Fin og velskrevet artikel.
    Virkelig spændende at se og læse om denne nye bil.
    Håber at I også vil skrive endnu en artikel om Xpeng G6 når i har haft mulighed for at prøve kører den.
    I artikkel skriver I at der kommer 2 varianter i Skandinavien. Umiddelbart så er det muligt at vælge imellem 3 varianter de 2 nævnte i artiklen og så en long range version der har baghjulstræk og en anslået rækkevidde på 570 km.
    Bestemt 3 interessante modeller.
    Ser frem til jeres anmeldelse af bilen efter en test kørsel.
    Vh. Peter

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Polestars hurtigste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Nedbrydes næsten ikke

Ammoniakmotor truer elbiler

Fisker er tæt på afgrunden

Firkantet charme fra Fiat

Luksus-familiebilen kører som et lyn

Meget imponerende debut

Nyt infotainmentsystem og op til 600 km rækkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - endte på skadestuen

Batteridrevet havetraktor fra Husqvarna

Hybrid-elcykel skabt til Skandinavien

"Ingen" vil have Tesla Full Self Driving

Scroll to Top