TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Alfa Romeo Milano lanceret

Kompakt crossover på strøm.

Af / 13/04/2024 - 11:02
Alfa Romeo Milano lanceret

Alfa-chef Jean-Philippe Imparato har sagt, at Alfa Romeo vil være 100 procent elektrisk fra 2027, og her er den første i en række elektriske modeller.

Modellen hedder Milano, et yderst passende navn efter Alfa Romeos hjemby. Engang stod der også Milano i deres logo, det gør der ikke længere, men det betyder ikke noget her. For nu står der Milano på den model, der selvfølgelig debuterede i Milano.

Foto: Alfa Romeo

Der er tale om en 417 cm lang kompakt crossover med Stellanti-elbilplatformen under skallen. Med en batteripakke på 54 kWh og en opgivet rækkevidde på 410 kilometer, hvis du vælger versionen med 156 hk. Alternativet er en lidt hidsigere variant kaldet Milano Veloce med 240 hk og noget kortere rækkevidde.

Veloce er helt klart den udgave, der er mest Alfa af de to. Den første er lidt af en bedstemorbil med de samme rolige præstationer, som du ville finde i en Peugeot E-etellerandet eller en eldreven Citroën.

Foto: Alfa Romeo

Veloce-udgaven er sænket 25 mm, og den har en bredere akselafstand, sporty krængningsstabilisator, kraftige bremser og 20-tommer fælge. 0-100 km/t tager 5,9 sekunder, hvilket ikke er lynhurtigt, når man tænker på, at en Volvo EX30 – med to motorer – skal bruge 3,6 sekunder til samme øvelse.

Annonce

Bilen har Alfa Romeos D.N.A.-knap i midterkonsollen, med tre indstillinger til effekt, styring og speederrespons. Her står D for Dynamic, som betyder maksimal sportslighed, mens N selvfølgelig er Normal, og endelig har vi A for Advanced, som prioriterer maksimal energieffektivitet. Veloce har også et mekanisk låsbart differentiale for maksimalt vejgreb under acceleration og i sving.

Foto: Alfa Romeo

Indvendigt kan man få Sabelt-sportssæder i Veloce-udgaven, mens begge versioner af Milano har et instrumentpanel med en 10,25-tommers skærm og en 10,25-tommers touchskærm, der er vinklet mod føreren.

Alfas quadrifoglio (firkløver) er synlig flere steder, bl.a. er udluftningsventilerne til klimaanlægget firkløverformet.

Foto: Alfa Romeo

Bagagerummet er større end i de fleste kompakte crossovere, her er det på 400 liter, og der er en frunk foran med plads til ladekabler.

Foto: Alfa Romeo

Milano leveres med Alfa Connect Services, som er en række tjenester til sikkerhed og komfort, og bilen har naturligvis over-the-air-teknologi (OTA) til opdatering af kort og software. Den har også en virtuel assistent, der reagerer på kommandoen Hey Alfa, og ChatGPT (AI) integreret i bilens stemmestyring.

Bilen vil snart kunne bestilles, men pris og levering er ikke kendt i skrivende stund.

EXTERIORS-3 EXTERIORS-4 EXTERIORS-5 EXTERIORS-6 INTERIORS-2 INTERIORS-5 EXTERIORS-7 EXTERIORS-8 EXTERIORS-9
<
>
Foto: Alfa Romeo

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet

Nissan vil skabe en elektrisk GT-R

Hvad skete der med elbilrevolutionen?

Endelig: Håndfri kørsel i Europa

750 km rækkevidde og indbygget ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til el-cykler

Polestars hurtigste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Nedbrydes næsten ikke

Scroll to Top