TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Mini Recharged: Elektrificeret klassiker

I Oxford laver de elbiler ud af klassiske Mini'er.

Af / 28/01/2022 - 19:19
Mini Recharged: Elektrificeret klassiker

Såkaldte restomods handler om at tage en gammel bil, trække stempelmotor og gearkasse ud og proppe elmotor og batterier ind. Det koster lidt, men hvis man er entusiastisk nok (og f.eks. har en gammel Folkevognsboble), så er der ingen grænser for, hvor elektrisk den gamle bil kan blive.

Læs også Nyhed: Opel Manta GSe ElektroMOD Vi kan kun håbe, at de sætter denne bil i serieproduktion.

Mændene på Mini-fabrikken i Oxford hører helt klart til entusiastkategorien. De konverterer klassiske Mini’er til eldrift og gemmer faktisk den lille firecylindrede motor – og gearkassen – hvis man skulle ønske at reversere den elektriske konvertering.

P90441657 lowRes mini recharged team

Nu er Mini’en ikke ukendt med modifikationer og konverteringer. Lige siden Alec Issigonis introducerede bilen i 1959, har folk modificeret og peppet Mini’er op, primært for at få dem til at køre hurtigere (John Cooper) eller for at højne komfort og luksus så meget som muligt (David Brown).

Mini Recharged, som den konverterede version hedder, får en 90 kW elmotor på forhjulene og en batteripakke, der skal give en rækkevidde på 160 km. Dog næppe hvis man udfordrer de elektriske – og fysiske – love med stadige accelerationer fra 0 til 100, som skal tage omkring ni sekunder.

Annonce

P90449174 lowRes mini recharged class

Teamet i Oxford har ikke begået den synd at modificere bilen med digitale instrumenter og moderne infotainment-system. Et enkelt analogt instrument viser batterikapaciteten, og tankdækslet på venstre side er nænsomt fjernet og erstattet af et ladestik.

Som sædvanlig med sådanne restomods skal man have en donorbil, og England er stedet, hvor det er nemmest at finde ældre Mini’er i god stand. Hvis man ikke vil køre bil med rattet i højre side, er jeg sikker på, at man også kan få ændret ratplaceringen til venstre side, hvis man vil – og er villig til at betale for det.

P90449179 lowRes mini recharged class 989x659 1 P90449169 lowRes mini recharged class 989x659 1 P90449173 lowRes mini recharged class 989x660 1
<
>

Der er ingen oplysninger om, hvad denne herlige elektrificering koster, men erfaringsmæssigt er det ikke billigt. Det er nok billigere at købe en ny Mini Cooper SE, der – selv om den ikke har helt samme charme som den gamle – er en af de mest inspirerende elbiler i småbilsklassen.

P90449161 lowRes mini recharged class

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ny teknologi tager over når GPS-signalet forsvinder

BYD lynladning: Så hurtig at du ikke når en pause-hotdog

Drømmen om den talende bil bliver til virkelighed med Gemini Live

Her er VW's elektriske folkevogn

Volvo ES90 med lang rækkevidde

Se Xiaomis vilde el-sportsvogn

Kias nye elbiler går Tesla og Volkswagen i bedene

Batteri-revolution fra Mercedes

Billigere versioner af den nye Model Y

Hjemmeopladeren er lige blevet endnu smartere

Hvor længe holder et elbilbatteri?

Redningen til et dødt bilbatteri