TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Mini Recharged: Elektrificeret klassiker

I Oxford laver de elbiler ud af klassiske Mini'er.

forfatter
Publiceret 28/01/2022 - 19:19

Såkaldte restomods handler om at tage en gammel bil, trække stempelmotor og gearkasse ud og proppe elmotor og batterier ind. Det koster lidt, men hvis man er entusiastisk nok (og f.eks. har en gammel Folkevognsboble), så er der ingen grænser for, hvor elektrisk den gamle bil kan blive.

Læs også 80’er-ikon som elbil Vi kan kun håbe, at de sætter denne bil i serieproduktion.

Mændene på Mini-fabrikken i Oxford hører helt klart til entusiastkategorien. De konverterer klassiske Mini’er til eldrift og gemmer faktisk den lille firecylindrede motor – og gearkassen – hvis man skulle ønske at reversere den elektriske konvertering.

P90441657 lowRes mini recharged team

Nu er Mini’en ikke ukendt med modifikationer og konverteringer. Lige siden Alec Issigonis introducerede bilen i 1959, har folk modificeret og peppet Mini’er op, primært for at få dem til at køre hurtigere (John Cooper) eller for at højne komfort og luksus så meget som muligt (David Brown).

Mini Recharged, som den konverterede version hedder, får en 90 kW elmotor på forhjulene og en batteripakke, der skal give en rækkevidde på 160 km. Dog næppe hvis man udfordrer de elektriske – og fysiske – love med stadige accelerationer fra 0 til 100, som skal tage omkring ni sekunder.

P90449174 lowRes mini recharged class

Teamet i Oxford har ikke begået den synd at modificere bilen med digitale instrumenter og moderne infotainment-system. Et enkelt analogt instrument viser batterikapaciteten, og tankdækslet på venstre side er nænsomt fjernet og erstattet af et ladestik.

Som sædvanlig med sådanne restomods skal man have en donorbil, og England er stedet, hvor det er nemmest at finde ældre Mini’er i god stand. Hvis man ikke vil køre bil med rattet i højre side, er jeg sikker på, at man også kan få ændret ratplaceringen til venstre side, hvis man vil – og er villig til at betale for det.

P90449179 lowRes mini recharged class 989x659 1 P90449169 lowRes mini recharged class 989x659 1 P90449173 lowRes mini recharged class 989x660 1
<
>

Der er ingen oplysninger om, hvad denne herlige elektrificering koster, men erfaringsmæssigt er det ikke billigt. Det er nok billigere at købe en ny Mini Cooper SE, der – selv om den ikke har helt samme charme som den gamle – er en af de mest inspirerende elbiler i småbilsklassen.

P90449161 lowRes mini recharged class

Kommentarer

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Bliver Fisker Ronin den el-sportsvogn vi venter på? Project Ronin kan nå op til 900 km rækkevidde.
Det er nu du skal købe Tesla Model Y Hvis du bestiller en Model Y nu, behøver du ikke længere at frygte overvægt. Bagagen er også bedre sikret.
Mere miljøvenlig Polestar 2 Polestar opdaterer Polestar 2 og reducerer klima-aftrykket.
Verdens smarteste elcykel i to nye udgaver Elcyklernes svar på Tesla er klar med to spritnye modeller.
Porsches perfekte kompromis Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.
Denne elbil når mere end 1.000 kilometer på én opladning Koncept-elbil fra Mercedes-Benz imponerer på første officielle langturstest.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend