Nyhed

Kommer i 2024

BMW planlægger elektrisk M5.
forfatter

Den næste generation af M5 bliver BMW’s sejeste og en af de hurtigste firedørs sedaner med elmotor. Eller rettere sagt tre elmotorer. For ifølge britiske Car Magazine planlægger M-sport-afdelingen hos BMW allerede deres første M-model, og den vil sandsynligvis få tre elmotorer på 250 kW hver, hvilket kan omregnes til 1000 hk.

Det bliver i så fald den allervildeste M5 nogensinde, siden E28-generationen af femmeren debuterede som M5 i 1985 med en 3,5 liters in-line sekser på 286 hk. Hvilket var ret meget dengang; til sammenligning havde en Porsche 911 231 hk.

E28 BMW M5. (Foto: BMW)

Mens M5 har haft forskellige motoriseringer siden 1985 – bl.a. en helt vild V10’er på 507 hk, der clockede ind på 330 km/t uden fartspærre – og den nuværende har en 4,4 liters V8’er på 600 hk, så er det intet imod den elektriske udgave, der skal debutere i 2024.

M5 med in-line seksere og 286 hk, 0-100 km/h på 6,2 sekunder. (Foto: BMW)

Ifølge Car Magazine skal de tre 250 kW elmotorer placeres på forakslen og på hvert baghjul, så bilen bliver firehjulstrukket og helelektrisk. Den elektriske femmer vil anvende CLAR WE-arkitekturen med 5. generations posebatterier, der skal række til 700 km på en opladning i henhold til WLTP-standarden.

Den elektriske M5 skal klare 0-100 km/t på 2,9 sekunder – 0,3 sekunder efter 2020 Tesla Model S Performance og kun 0,1 sekund bag Porsche Taycan Turbo S, som lige nu er de nærmeste rivaler til M5.

M5 Competition med 4,4 liters V8, to turboer, 617 hk og 0-100 km/t på 3,4 sekunder. (Foto: BMW)

Næste generation af M5 bliver stylet i samme retning som den elektriske i4 – mellemklasse-sedanen, der kommer i 2021, og som konkurrerer med Tesla Model 3 og Polestar 2, og senere får følge af en elektrisk BMW 7-serie. Som igen vil dele CLAR WE-arkitekturen med bl.a. 2022-modellen af Rolls-Royce Phantom og 2027-modellen af Cullinan.

BMW i4 kommer i 2021. (Foto: BMW)

Læs alle artikler i 1 måned for 39 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.