Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Kommer i 2024

BMW planlægger elektrisk M5.

Skrevet af / 18/08/2020 - 10:39
Kommer i 2024

Den næste generation af M5 bliver BMW’s sejeste og en af de hurtigste firedørs sedaner med elmotor. Eller rettere sagt tre elmotorer. For ifølge britiske Car Magazine planlægger M-sport-afdelingen hos BMW allerede deres første M-model, og den vil sandsynligvis få tre elmotorer på 250 kW hver, hvilket kan omregnes til 1000 hk.

Det bliver i så fald den allervildeste M5 nogensinde, siden E28-generationen af femmeren debuterede som M5 i 1985 med en 3,5 liters in-line sekser på 286 hk. Hvilket var ret meget dengang; til sammenligning havde en Porsche 911 231 hk.

E28 BMW M5. (Foto: BMW)

Mens M5 har haft forskellige motoriseringer siden 1985 – bl.a. en helt vild V10’er på 507 hk, der clockede ind på 330 km/t uden fartspærre – og den nuværende har en 4,4 liters V8’er på 600 hk, så er det intet imod den elektriske udgave, der skal debutere i 2024.

M5 med in-line seksere og 286 hk, 0-100 km/h på 6,2 sekunder. (Foto: BMW)

Ifølge Car Magazine skal de tre 250 kW elmotorer placeres på forakslen og på hvert baghjul, så bilen bliver firehjulstrukket og helelektrisk. Den elektriske femmer vil anvende CLAR WE-arkitekturen med 5. generations posebatterier, der skal række til 700 km på en opladning i henhold til WLTP-standarden.

Den elektriske M5 skal klare 0-100 km/t på 2,9 sekunder – 0,3 sekunder efter 2020 Tesla Model S Performance og kun 0,1 sekund bag Porsche Taycan Turbo S, som lige nu er de nærmeste rivaler til M5.

M5 Competition med 4,4 liters V8, to turboer, 617 hk og 0-100 km/t på 3,4 sekunder. (Foto: BMW)

Næste generation af M5 bliver stylet i samme retning som den elektriske i4 – mellemklasse-sedanen, der kommer i 2021, og som konkurrerer med Tesla Model 3 og Polestar 2, og senere får følge af en elektrisk BMW 7-serie. Som igen vil dele CLAR WE-arkitekturen med bl.a. 2022-modellen af Rolls-Royce Phantom og 2027-modellen af Cullinan.

BMW i4 kommer i 2021. (Foto: BMW)
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nyeste version med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sandt mareridt

Ny Mini-model på vej

Topløs og toplækker fra Maserati

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

0
Lyd & Billede
Scroll to Top