TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Genopladelig Mini

En batterielektrisk Mini, du ikke kan købe.

forfatter
Publiceret 11/06/2022 - 21:14

Den engelske designer Paul Smith har gjort det før, og nu gør han det igen. Manden, der er bedst kendt for sine farverige striber, er ikke ukendt med at designe Paul Smith-versioner af biler. Som regel engelske biler, og Mini er ingen undtagelse. I 1998 lavede han en Paul Smith Edition af Alec Issigonis’ originale Mini. Altså den virkelig lille Mini og ikke nutidens meget større udgave.

Hvor 98-modellen var benzindrevet med stempelmotor (og Paul Smiths signatur overalt), er den her batterielektrisk (med Paul Smiths signatur overalt).

P90466676 lowRes 2048x1365 1

Mini Recharged, som den hedder, er en one-off, hvilket vil sige, at der kun laves denne ene kopi. Desværre, kan man sige, for bortset fra siddestillingen er den originale Mini den perfekte bybil. Den behøver ikke noget monsterbatteri – eller ditto effekt – for at være funktionel. Her nøjes man med en 72 kW elmotor, eller 98 hk, som holder rigeligt i bygader.

Læs også Verdens sjoveste elbil? En elektrisk udgave af den fikse Mini Cooper S, med lydanlæg fra Harman Kardon – what's not to like?
Mini Cooper SE spread (foto Lasse Svendsen)

Den elektriske drivlinje er ikke det eneste, der adskiller Recharged fra 98-modellen. Indvendig har Paul Smith brugt sin egen farvepalet og fjernet tæpper og “unødvendige” pynt som dekorationslister. Rattet kan clipses af ratstammen – Formel 1-style – for lettere ind- og udstigning, og en magnet på instrumentbrættet holder mobilen på plads.

P90466660 lowRes 989x659 1

“Vi har gjort en bil fra 90’erne relevant for nutiden,” siger Paul Smith. “Ideer er aldrig noget problem. Dem finder du overalt. Udfordringen er at implementere dem. Her fungerede det. En drøm er gået i opfyldelse.”

Bilen bliver vist frem på Salone del Mobile 2022 i Milano i disse dage.

P90466689 lowRes 989x659 1 P90466672 lowRes 989x659 1 P90466667 lowRes 989x659 1 P90466687 lowRes 989x659 1 P90466651 lowRes 2048x1365 1
<
>
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Fransk flirt Lidt luksus har aldrig skadet nogen, mener franske DS Automobiles. De har fuldstændig ret.
Nu ved vi hvordan Polestar 5 skal se ud Der er gode grunde til at tro, at den kommende Polestar 5 vil se sådan ud.
Lækker og elektrisk med god rækkevidde Peugeot e-408 bliver en stor crossover med god rækkevidde.
Blandt de allerfedeste familiebiler Når man har brug for plads til hele familien, men gerne vil have noget, der virkelig kan rykke, er Model Y Performance noget af det bedste, man kan få.
Her er Volkswagens første elektriske sedan Designskitser giver et smugkig på en fremtidig model designet til den øvre middelklasse i Kina. Bilen kommer også til Europa og USA.
Mest bil for pengene Cupra Born er VW ID.3’s seje tvilling. Med et frækkere look og mere adrætte køreegenskaber – til en lavere pris.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend