TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
EFTERÅRSTILBUD: 3 UGER FOR 3 KR
Nyhed

Genopladelig Mini

En batterielektrisk Mini, du ikke kan købe.

forfatter
Publiceret 11/06/2022 - 21:14

Den engelske designer Paul Smith har gjort det før, og nu gør han det igen. Manden, der er bedst kendt for sine farverige striber, er ikke ukendt med at designe Paul Smith-versioner af biler. Som regel engelske biler, og Mini er ingen undtagelse. I 1998 lavede han en Paul Smith Edition af Alec Issigonis’ originale Mini. Altså den virkelig lille Mini og ikke nutidens meget større udgave.

Hvor 98-modellen var benzindrevet med stempelmotor (og Paul Smiths signatur overalt), er den her batterielektrisk (med Paul Smiths signatur overalt).

P90466676 lowRes 2048x1365 1

Mini Recharged, som den hedder, er en one-off, hvilket vil sige, at der kun laves denne ene kopi. Desværre, kan man sige, for bortset fra siddestillingen er den originale Mini den perfekte bybil. Den behøver ikke noget monsterbatteri – eller ditto effekt – for at være funktionel. Her nøjes man med en 72 kW elmotor, eller 98 hk, som holder rigeligt i bygader.

Læs også Verdens sjoveste elbil? En elektrisk udgave af den fikse Mini Cooper S, med lydanlæg fra Harman Kardon – what's not to like?
Mini Cooper SE spread (foto Lasse Svendsen)

Den elektriske drivlinje er ikke det eneste, der adskiller Recharged fra 98-modellen. Indvendig har Paul Smith brugt sin egen farvepalet og fjernet tæpper og “unødvendige” pynt som dekorationslister. Rattet kan clipses af ratstammen – Formel 1-style – for lettere ind- og udstigning, og en magnet på instrumentbrættet holder mobilen på plads.

P90466660 lowRes 989x659 1

“Vi har gjort en bil fra 90’erne relevant for nutiden,” siger Paul Smith. “Ideer er aldrig noget problem. Dem finder du overalt. Udfordringen er at implementere dem. Her fungerede det. En drøm er gået i opfyldelse.”

Bilen bliver vist frem på Salone del Mobile 2022 i Milano i disse dage.

P90466689 lowRes 989x659 1 P90466672 lowRes 989x659 1 P90466667 lowRes 989x659 1 P90466687 lowRes 989x659 1 P90466651 lowRes 2048x1365 1
<
>
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Se præsentationen af Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 frem d. 12. oktober.
Flere kræfter og øget rækkevidde Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vej til Danmark God plads, høj komfort, og bygget "som en koncertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-lydanlæg Ultra-stærke kræfter både under motorhjelmen og i kabinen.
Automatisk opladning hos flere leverandører Snart kan du oplade BMW'en bare ved at sætte kablet til opladeren.
Følg Lyd & Billede