Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Faraday FutureFF 91 kommer – 5 år for sent

Mange troede, at Faraday Future FF 91 ville blive "lidt dyrere" end Tesla Model X. Ingen havde forestillet sig, at den ville blive sååå dyr.

Skrevet af / 01/06/2023 - 15:09
Faraday FutureFF 91 kommer – 5 år for sent

Det var januar 2017, og som de foregående år var jeg sendt til Las Vegas for at dække CES. Det var som altid hårdt. Men en morgen vågnede jeg op med en følelse af uro i kroppen. Hvad havde jeg lavet i går? Jeg havde været på en restaurant, hvor der var noget godt i glasset ved siden af. Jeg kom tilbage til hotellet og spillede et par dollars væk på rouletten. Fint nok. Men hvorfor denne iboende angst?

Jeg åbnede Macbook’en og tjekkede min e-mail. Der lyste beskeden mod mig: Tillykke med din plads i køen til Faraday Future-flagskibet FF 91! Jeg tjekkede min konto, og sørme om der ikke var blevet trukket 5.000 dollar. Idiot.

Faraday Future FF 91 CES 2017
Det var dette syn, som fik journalisten til at trække et nummer i køen til en Faraday Future FF 91. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

NASA-sæder og luksus

Vist var bilen fed. Den gigantiske SUV, minivan, eller hvad man nu skal kalde den. Med sæder designet af NASA, al den plads, man som passagerer kan drømme om, selvkørende egenskaber og en rækkevidde på 700 kilometer. Og ikke at forglemme 1.050 hestekræfter!

Læs også Nu bliver Rolls-Royce også elektrisk Og gæt hvor den elektriske drivlinje kommer fra!

Problemet var: Ingen anede, hvad den ville komme til at koste. På det tidspunkt gættede man på omkring 150.000 dollars. Men ingen forventede, at den ville blive lanceret det følgende år, som det var planen, og meget få stolede på, at den overhovedet ville blive til noget. Faraday Futures havde nemlig løbende økonomiske problemer.

Jeg fik aldrig en bil. Pengene fik jeg heldigvis refunderet. Og efter at hypen havde lagt sig, hørte jeg ikke mere. I alle disse år har jeg antaget, at planerne om bilen var skrottet, og at virksomheden enten var gået konkurs eller opkøbt.

“NASA-sæderne” kan læne sig tilbage 60 grader. (Foto: Faraday Future)

Leve Faraday Future

Sandheden er derimod, at virksomheden hele tiden har arbejdet med at få bilen klar, samtidig med at det har været op ad bakke med økonomien. Og nu er Faraday Future endelig klar til at rulle bilen ud til de første kunder. Fem år efter at bilen blev vist frem på CES.

Er designet forældet efter fem år? Jeg synes det ikke. Bilen ser stadig ud, som den gjorde, men heldigvis havde den så tilpas moderne linjer, uden alt for mange futuristiske krumspring, til at den passer rigtig fint ind i dagens elbilmarked.

FF-91-gallery-06-default- enhanced
Foto: Faraday Future

3 millioner kroner???

Bilen har derimod et problem. Et stort problem. Prisen er nemlig fordoblet i forhold til hvad man troede i 2017. I stedet for 150.000 dollar står den nu til 309.000 dollar for den dyreste udgave! Og hvor der kun var én konkurrent for fem år siden, nemlig Tesla Model X, har vi nu fået et respektabelt udvalg af både prisvenlige og dyre elbiler på markedet. Elbiler som faktisk findes, som har god rækkevidde og ydelse, og til en meget mere fornuftig pris.

Til 309.000 dollar har Faraday Future prissat sig langt over enhver troværdig konkurrent. Jeg aner ikke, hvordan man sætter prisen i danske kroner med lokale afgifter i forhold til amerikanske priser, men det bliver dyrt!

Læs også Flagskib i SUV-format Den elektriske S-klasse fås nu endelig som SUV. Er der stadig noget at betænke sig på?

Til sammenligning koster Rolls-Royce Spectre 400.000 dollar i USA. En bil som udstråler langt mere prestige og fra en producent, som vi ved ikke går konkurs i overskuelig fremtid. Do the math.

De samme specifikationer

Den færdige udgave af FF 91 har stadig samme specifikationer, som den blev præsenteret med i 2017. 1.050 hestekræfter, et 142 kWh (brutto) batteri (nedjusteret til ca. 600 km i stedet for 700), 200 kW ladning og – selvfølgelig – selvkørende egenskaber. Alt er fint, men nok ikke helt så imponerende i dag som i 2017.

Faraday Future FF91 backseat screen- enhanced
En gigantisk 27-tommer bør kunne lukke munden på “bagsædechauffører”. (Foto: Faraday Future)

27-tommers skærm

Det fedeste ved bilen, som selvsagt har opgraderbar software og dermed er mere “fremtidssikker”, er den 27 tommer store skærm til bagsædeunderholdningen. Faraday hævder, at den er verdens største skærm i en bil, og det kan godt tænkes. At bilen er udstyret med 10G, er derimod løgn og latin, da 5G er det nyeste, vi har. Sandheden er, at bilen har tre 5G-antenner, som er tilsluttet forskellige udbydere af mobilnetværk, for at give en samlet set bedre 5G-dækning.

Læs også Verdens hurtigste gadebil er rent ud sagt skræmmende Den sagnomspundne Model S Plaid opfordrer til at bryde loven. Og ikke kun på grund af hurtigheden.

Intelligente kort – til svimlende pris!

En interessant detalje er FF’s kortsystem. Ved hjælp af kunstig intelligens (AI) kan bilen f.eks. trænes til at kunne finde rundt i utilgængelige områder, som ikke er markeret på offentlige vejkort. Det er abonnementsbaseret og koster … hold fast … 14.900 dollar om året!!!

Selvmordsdøre. (Foto: Faraday Future)

Hvor mange vil have FF 91?

Faraday modtog over 64.000 reservationer i løbet af de første halvandet døgn efter den oprindelige lancering i 2017. Næsten alle var ubetalte. Tilsyneladende er ikke alle så dumme som mig, for kun 400 andre gjorde som jeg og trak betalingskortet.

Igen – ingen kendte prisen på herlighederne. Nu ved vi, at Faraday har kursen rettet mod Luksussegmentet med stort L, hvor de kommer i selskab med Rolls-Royce, Bentley, Maybach m.fl. Det vil nok være et meget godt gæt, at de fleste vil foretrække at købe fra disse etablerede konkurrenter, og at salget af FF 91 dermed kan komme til at gå faretruende trægt i den vestlige verden.

309.000 dollar er ganske vist prisen på “FF 91 2.0 Futurist Alliance”, som kommer i et begrænset antal. Kan du nøjes med ikke-Alliance-udgaven, taler vi om 249.000 dollar. En standardudgave skulle også være på vej, men her kender vi ikke prisen. Men også den er sikkert for høj.

Det er vanskeligt at forestille sig, at denne bil finder vej til det danske marked, medmindre der findes en importør med et dødsønske.

Mere info: ff.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

ID. Buzz - endelig med firehjulstræk

Familiebil med alt hvad man behøver

Fremtidens elbil ifølge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lygter

Brugte Teslaer falder i værdi

0
Lyd & Billede
Scroll to Top