Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

DS 3 Crossback E-tense får større rækkevidde

Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.

Skrevet af / 28/09/2022 - 12:09
DS 3 Crossback E-tense får større rækkevidde

DS 3 Crossback E-tense var et rigtigt hyggeligt bekendtskab, da vi testede den i foråret. Den kompakte femdørs-elbil glimtede med en kørekomfort, som ingen i samme klasse kommer i nærheden af.

Nu skal den hedde DS 3 E-tense, og dét markerer nogen vigtige opgraderinger for den smarte lille bil.

Det kan ikke ses på billederne, men et nyt batteri på 54 kWt – eller 51 kWt netto – øger rækkevidden fra 341 til 402 km, baseret på WLTP-standarden.

Post-production : Astuce Productions

Samtidig får den noget, vi savnede i vores test, nemlig flere kræfter. Den nye motor yder 156 hestekræfter i DS 3, og vi synes, den fortjener det.

Denne elmotor er kombineret med et gearskifte tilpasset landevejskørsel, og er designet til at sænke forbruget til meget respektable 12,6 kWt pr. 100 kilometer.

Det kan se ud til, at DS er lydhøre over for kritik, for de har også opgraderet bilens infotainment, med en ny 10,3 tommer touchskærm, og DS iris-operativsystem, med widgets – eller apps, om man vil.

Post-production : Astuce Productions

Skærmen i midterkonsollen, instrumentskærmen og head-up-skærmen foran føreren, kan konfigureres efter ønske, og med OTA (over the air-opdateringer) og 4G-forbindelse kan softwaren nemt opdateres hjemme i garagen.

Den leveres ifølge DS med nye 17- eller 18-tommers fælge med klasse A+ dæk, og optimeret aerodynamik. Kigger man på billederne, kan man se de nye forlygter, hvor LED-lys er standard. På siderne har den fået LED-striber, der fungerer som kørelys.

DS 3 E-Tense er først på vejene i februar 2023, men kan formodentlig bestilles allerede nu.

Post-production : Astuce Productions

Peugeot e-208

Slægtningen fra Peugeot, den kompakte e-208, får også en tilsvarende opgradering med 156 hk elektromotor på forhjulene, øget rækkevidde fra 362 til 400 km, og det samme batteri på netto 48 kWt, som e-308 og e-308 SW.

e-208 leveres ikke før foråret 2023.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Snart kører Mercedes EQS endnu længere

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rækkevidde

Fuldstændigt vanvid

Xpeng afslører el-SUV for folket

Her er der plads nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så meget bedre er den nye Porsche Taycan?

ID. Buzz - endelig med firehjulstræk

Familiebil med alt hvad man behøver

Fremtidens elbil ifølge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lygter

0
Lyd & Billede
Scroll to Top